پژوهشگران می‌گویند با اینکه احتمال دچار شدن کارگران شیفتی به کووید-۱۹ بیش از سایر کارگران نیست، اما آنها با احتمال بیشتری ممکن است به شکل شدید بیماری دچار شوند که نیاز به بستری شدن داشته باشد.

shift work

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از هلث‌دی نیوز دانشمندان نروژی در این پژوهش میزان خطر عفونت و شدت کووید-۱۹ را در کارکنان شیفتی و افرادی که در مشاغل چهره به چهره با مردم کار می‌کنند، بررسی کردند. آنها این تحقیق را از طریق نظرپرسی‌های آنلاین در بیش از ۷۱۰۰ نفر در ۱۶ کشور انجام دادند.

بیون بیورواتن، سرپرست این پژوهش و استاد پزشکی در دپارتمان بهداشت عمومی جهانی و مراقبت اولیه در دانشگاه برگن در نروژ گفت یافته‌ها این بررسی نشان داد افرادی که در مشاغل چهره‌ به چهره کار می‌کنند، نسبت به کسانی که این نوع مشاغل را ندارند با احتمال بیشتری ممکن است دچار عفونت کرونا شوند، اما خطر دچار شدن به پیامدهای شدید این عفونت در آنها بیشتر نیست.

از طرف دیگر این بررسی نشان داد کارگران شیفتی (کارگرانی که در طول هفته در ساعات گوناگون شبانه‌روز از جمله شب‌ها کار می‌کنند) در معرض خطر بیشتر دچار شدن به عفونت نیستند که احتمالا مربوط به واگیری ویروس و میزان بالای عفونت آن در سراسر جامعه است. اما خطر بستری شدن کارگران شیفتی دچار شده به کرونا شش برابر بیشتر از کارگران روزانه است.

به گفته این پژوهشگران، این یافته‌ها از این نظر حمایت می‌کند که محرومیت از خواب به طور منفی بر دستگاه ایمنی تاثیر می‌گذارد.

به گفته بیورواتن، بررسی‌های دیگر نشان می‌دهند که پاسخ به واکسیناسیون در افراد دچار محرومیت از خواب بدتر است. بنابراین کارکنان شیفتی باید واکسن‌هایشان را پس از یک خواب خوب شبانه دریافت کنند.

یافته‌های این بررسی در ژورنال Chronobiology International منتشر شده است.

کد خبر 728406

پر بیننده‌ترین اخبار پزشکی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha