دوشنبه ۲۳ دی ۱۳۸۷ - ۱۵:۳۶
۰ نفر

مریم غفاری: انتخابات سازمان نظام پزشکی با تاخیری بیش از یک ماه در بیست و هفتم دی‌ماه برگزار می‌شود

تا اعضای هیأت‌مدیره این سازمان در تهران و همه شهرستان‌ها مشخص شوند؛  انتخاباتی که در این دوره، بیش از هر دوره دیگری، بحث دلایل میزان مشارکت اندک پزشکان در آن مطرح شده است.

کمتر از 3 هزار نفر در کل کشور روز 27 دی در انتخابات نظام پزشکی در 180شهر کشور رقابت می‌کنند و پس از تعیین اعضای هیأت‌مدیره‌ها از بین آنان حدود 230 نفر به‌عنوان اعضای مجمع عمومی، 25 نفر اعضای شورای‌عالی نظام‌پزشکی و یک نفر رئیس‌کل این سازمان را انتخاب می‌کنند که حکم رئیس‌کل با امضای رئیس‌جمهوری تنفیذ می‌شود.

این انتخابات پنجمین دوره انتخابات نظام پزشکی بعد از انقلاب است.  سازمان نظام‌پزشکی حدود 40 سال سابقه فعالیت در ایران دارد و هم‌اکنون بیش از 180 هزار نفر عضو آن هستند.

اهمیت انتخابات سازمان نظام‌پزشکی به‌عنوان بزرگ‌ترین و مؤثرترین نهاد صنفی و مدنی کشور، فراوانی مسائل و مشکلات نظام سلامت، تضییع حقوق مادی و معنوی پزشکان در بخش‌های خصوصی و دولتی، عمومی و تخصصی، دانشگاهی و درمانی و نیز نارضایتی‌های گسترده شهروندان ایجاب می‌کند که تمامی اعضای جامعه پزشکی ایران از حقوق مسلم خود در انتخابات به بهترین وجه دفاع کنند.

پزشکان به‌عنوان یکی از معتبرترین گروه‌های مرجع، در جامعه ما از منزلت ویژه‌ای برخوردارند و به این اعتبار می‌توانند و شایسته است با استفاده از حق انتخاب شدن و انتخاب کردن خود، نه تنها به سامان و بهبود وضع صنفی خود کمک کنند، بلکه راه را بر آموزش جامعه، دفاع از حقوق اساسی مردم به ویژه در امر سلامت و پیشبرد روش‌های دمکراتیک برای حل مسائل اساسی کشور بگشایند. سلامت مهم‌ترین حق انسان است و باید در راه تامین این حق با جدیت، حساسیت و احساس مسئولیت گام برداشت.

با این حال و با وجود گستردگی جامعه پزشکان، انتخابات نظام پزشکی عموما با مشارکت پایین پزشکان برگزار می‌شود که می‌توان آن را یکی از آسیب‌های این انتخابات تلقی کرد.

نکته جالب توجه این است که با وجود مشارکت زیر 10‌درصدی پزشکان در این انتخابات، هرگز برگزارکنندگان آن به فکر نیفتاده‌اند تا با تمهیداتی مشارکت بیشتر پزشکان در آن را جلب کنند و این انتخابات سالهاست که به یک شکل و با یک قانون برگزار می‌شود.

چگونه مدیریت سازمان نظام پزشکی که تا این حد از دفاع حقوق اساسی اعضای خود ناتوان است، می‌تواند برای دفاع از خواسته‌های صنفی جامعه پزشکی و مطالبات بهداشتی و درمانی مردم از دولت، پیگیر و صاحب اثر باشد.

بی‌تردید این سکوت در برابر رد صلاحیت‌ها سیاستی است که تا کنون دفاع از حقوق دولت یا ملاحظات سیاسی خاص را بر دفاع از حقوق پزشکان و مردم ترجیح داده است.

این انتخابات در چند گروه مختلف شامل: پزشکان، داروسازان، دندانپزشکان، متخصصان علوم آزمایشگاهی، ماماها و لیسانسه‌های پروانه‌دار برگزار می‌شود، جامعه پزشکی تهران بزرگ در این انتخابات 17 نفر را شامل 10پزشک، 2دندانپزشک، 2 داروساز، یک نفر متخصص علوم‌آزمایشگاهی، یک نفر ماما و یک نفر لیسانسه پروانه‌دار را به‌عنوان عضو هیأت‌مدیره نظام پزشکی تهران بزرگ انتخاب می‌کنند.

فرهنگ انتخابات در کشور ما نیاز به تقویت دارد. رای دهندگان یاد گرفته‌اند که افراد توانا، شجاع و مدافع حقوق موکلان را انتخاب کنند. چنانچه اعضای مهم و رؤسای سازمان با دولت و مجلس همسو شوند، در این صورت توان دفاع از حقوق پزشکان را نخواهند داشت.

کد خبر 72809

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار پزشکی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز