رئیس سازمان حفاظت محیط زیست کشور شایعات مطرح‌شده درباره ۲ توله‌یوز یافته‌شده در منطقه توران استان سمنان را تکذیب کرد.

توله یوزهای تازه متولد شده

به گزارش همشهری آنلاین، علی سلاجقه رئیس سازمان حفاظت محیط زیست کشور درباره شایعات مطرح‌شده از وضعیت  ۲ توله‌یوز یافته‌شده در منطقه توران استان سمنان اظهار کرد: در همان ساعات اولیه پیدا شدن توله‌یوزها تا چهار روز بعد مدیرکل استان، تیم حیات وحش و دامپزشک و محیط‌بان در منطقه بودند و کاملا شایعات و حواشی مطرح‌شده در مورد یوزها را تکذیب می‌کنم. برای یوزهای مادر وضعیت خیلی خوبی اتفاق افتاده و چندین یوز مادر در منطقه توران هستند.

وی ادامه داد: یوزها چون در دو هفته اول از شیر مادر استفاده کردند، وضعیت خوبی دارند و تحت نظر دامپزشکان داخلی و خارجی هستند و با «پیروز» قابل مقایسه نیستند.

سلاجقه تاکید کرد: ما برای پرورش پیروز از بودجه استفاده می‌کنیم و در مورد منطقه توران هم حتماً به شکل شفاف موارد را اعلام می‌کنیم و هیچ نقطه ابهامی وجود ندارد.

گفتنی است روز ۱۲ آذر خبری منتشر شد مبنی بر این که یک چوپان محلی ۲ توله‌یوز را که حدودا ۲۱ روزه بودند، در منطقه حفاظت‌شده توران (در استان سمنان) پیدا کرد و به گفته خودش چون خبری از مادرشان نبود، آنها را با خودش برد و یک شب پیش خودش نگه داشت و به آنها از شیر گوسفندان خود نوشاند و روز بعد دوباره آنها را به محل پیدا شدن برگرداند، اما چون باز هم نشانی از مادرشان ندید و همچنین با توجه به این که هوا رو به تاریک شدن و سرمای بیشتر می‌رفت، آنها را با خود برد و به محیط‌بانی تحویل داد.

سازمان محیط زیست به محض اطلاع یافتن از موضوع، چند کارشناس و دامپزشک به سمنان فرستاد تا وضعیت توله‌ها را از نزدیک بررسی کنند. گفته می‌شود حال توله‌یوزها فعلا مساعد است و قرار است به تهران منتقل شوند اما تاریخ انتقال آنها هنوز اعلام نشده است.

بیشتر بخوانید؛

کد خبر 728058
منبع: ایسنا

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 1
  • اﻳﺮاﻥ IR ۲۰:۰۰ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۳
    0 14
    ﺑﺎﺑﺎ ﺑﻪ ﺩاﺩ ﺯﻧﺪﮔﻲ ﻣﺮﺩﻡ ﺑﺮﺳﻴﺪ اﻳﻦ ﻳﻮﺯﻫﺎ ﺧﻴﻠﻲ ﻣﻬﻢ ﺗﺮ ﻫﺴﺘﻨﺪ اﺯﻣﺮﺩﻡ اﻧﻘﺪﺭ ﻛﻪ ﺑﻪ ﻳﻮﺯﻫﺎ ﻣﻴﺮﺳﻨﺪ اﮔﺮ ﺑﻪ ﻭﺿﻌﻴﺖ اﻗﺘﺼﺎﺩﻱ ﻛﺸﻮﺭ ﻣﻲ ﺭﺳﻴﺪﻧﺪ اﻻﻥ ﺧﻴﻠﻲ ﻭﺿﻌﻴﺖ ﺧﻮﺑﻲ ﺩاﺷﺘﻴﻢ ﺧﺪا ﻛﻤﻚ ﻛﻨﺪ ﺑﻪ ﻣﺮﺩﻡ اﻳﺮاﻥ ﺩﻳﮕﻪ ﺷﺪﻩ ﺳﺎﻋﺘﻲ اﺟﻨﺎﺱ ﻫﻤﻴﻦ ﺟﻮﺭ ﺩاﺭﻩ ﺑﺪﺗﺮ ﺑﺪﺗﺮ ﻣﻴﺸﻪ
  • IR ۲۰:۲۱ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۳
    11 0
    جون خودتون وجون این توله های ماده.بایدبرای محافظت ازیوزهای پارک توران حکم اعدام بذارن تاکسی اسیب نزنه بهشون.شوخی کردولی.جاده روکلا دوربین بزنیدتابالای۳۰کیلومترنتونن برن.هریوزماده ای رو ردیاب دورگردنش بزنن تابدونن کجامیره..این سخته براتون ؟