با قطع صادرات گاز روسیه، صادرات گاز از مسیر ترکیه به یونان قطع شده است. برخی گزارش‌ها از احتمال افزایش صادرات گاز ایران به ترکیه خبرداده‌اند.

در این زمینه با سید رضا کسایی‌زاده، مدیرعامل شرکت ملی صادرات گاز ایران گفت‌وگو کرده‌ایم.

  • درحال حاضر و با توجه به فصل سرما، آیا ایران امکان افزایش صادرات گاز به ترکیه را دارد؟

پیش از آغاز زمستان با سرمایه‌گذاری‌های مناسبی که شد تولید گاز افزایش یافته است. در عین‌حال‌شاهد هستیم امسال سرما از شدت سال قبل برخوردار نیست و مصرف به میزانی رشد نکرده است که از میزان تولید فزونی گیرد.

مسئله بعدی این است که امسال برخلاف سال قبل با قراردادی که با کشورترکمنستان به امضا رسید از تراز مناسبی در حجم گاز در دسترس برخوردار هستیم.

  • در این صورت آیا باید قراردادی با این کشور امضا شود یا امکان افزایش عرضه گاز تحویلی به این کشور وجود دارد؟

براساس قراردادی که ما با ترکیه داریم هرسال به‌میزان 10میلیارد مترمکعب گاز به این کشور تحویل می‌شود که روزانه معادل 30 میلیون مترمکعب است. البته این میزان گاز در هر روز باحجم متفاوتی به این کشور تحویل می‌شود.

هرسال در فصل زمستان میزان گازی که به این کشور تحویل می‌دادیم کاهش می‌یافت به‌حدی که برخی روزها تا 2 میلیون متر مکعب در روز می‌رسید. این شرایط امسال متفاوت است.

  • باتوجه به مشکلات گازی که در پی قطع گاز روسیه در اروپا ایجاد شده ترکیه هنوز درخواست دریافت گاز بیشتر از ایران نکرده‌است؟

هنوز درخواستی از سوی ترکیه برای افزایش صادرات گاز به این کشور به مسئولان مربوطه ارسال نشده است. البته این امر به این دلیل است که صادرات گاز به این کشور درحال حاضر بسیار بالاتر از میزانی است که هرسال زمستان به این کشور تحویل می‌شد.

ما هرسال میزان گاز تحویلی به این کشور را کاهش می‌دادیم. این میزان اما درحال حاضر به بیش از 15میلیون متر مکعب در روز رسیده است. البته امکان افزایش میزان گاز تحویلی به این کشور تا سقف 30 میلیون مترمکعب قابل افزایش است.

مسئله مهمی که امسال رخ داده خط لوله‌جدیدی است که برای صادرات گاز به ترکیه ایجاد شده و امکان تحویل مطمئن گاز به این کشور را داریم.

  • با توجه به مشکلاتی که به‌وجود آمده چرا ترکیه گاز بیشتری از ایران تحویل نمی‌گیرد؟

به‌نظر می‌رسد، ترکیه با توجه به برنامه‌ریزی‌ای که انجام داده است گاز مورد نیاز برای مصرف داخلی را از منابع مختلف از جمله گاز مایع و ذخیره‌هایی که برای مصرف در زمستان ایجاد کرده است در اختیار دارد و نیاز به واردات گاز بیشتر از ایران ندارد.

این کشور در عین حال نمی‌تواند گاز وارداتی از ایران را به کشور ثالث صادر کند و این امر عملی نیست. بنابراین ترکیه درصورت درخواست می‌تواند تا سقف روزانه 30 میلیون مترمکعب گاز مورد نیاز خود را براساس قراردادی که با ایران دارد تامین کند.

البته ترکیه در تابستان امسال براساس قرارداد میزان گاز مورد توافق را تحویل نگرفت و این به این معنی است که ظرفیت مصرف در این کشور محدودیت دارد و نامحدود نیست.

  • درشرایطی که قیمت‌انرژی کاهش یافته، آیا  قیمت گاز صادراتی ایران به این کشور تغییر کرده است؟

قرارداد ما با این کشور درازمدت است و قیمت آن براساس روش تعیین شده در قرارداد براساس نرخ فراورده‌های نفتی مشخص می‌شود و متغیر است.

کد خبر 72717

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار صنعت و تجارت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز