گروه محیط‌زیست - سپیده سمائی: لایحه ایمنی زیستی که کلیات آن در کمیسیون کشاورزی مجلس به تصویب رسیده بود و در نوبت صحن علنی بود، از سوی دولت از مجلس پس گرفته شد.

این اتفاق پس از آن روی داد که لایحه تقدیمی به مجلس که مورد اعتراض برخی انجمن‌های علمی قرار داشت، در کمیسیون کشاورزی دستخوش تغییرات زیادی شد و این بار اعتراض تشکل‌های زیست‌محیطی را به‌دنبال داشت.

«ما اعتقاد داریم آنچه در کمیسیون کشاورزی مجلس به تصویب رسیده است در بیش از 80 تا 90 درصد موارد با لایحه دولت تفاوت دارد و دیگر نمی‌توان آن را لایحه دولت دانست.»

درست یک هفته پس از آنکه دکتر جهانشاهی دبیر کارگروه ملی ایمنی‌زیستی در جمع خبرنگاران چنین اظهار‌نظری کرد، از مجلس خبر رسید که دولت لایحه خود را از مجلس پس گرفته است.

«تقاضای استرداد لایحه قانون ایمنی زیستی از سوی دولت چهارشنبه 11 دیماه در پایان جلسه علنی مجلس قرائت شد و با توجه به اینکه تقاضا قبل از شور اول وصول شده بود با آن موافقت شد.»

عباس رجایی، رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس در گفت‌وگو با همشهری، با بیان این مطلب می‌گوید: گاهی این اتفاق می‌افتد که قبل از طرح کلیات لایحه در صحن علنی، دولت لایحه خود را پس بگیرد اما در این مورد معتقدیم محیط‌زیست کار درستی نکرد و بهتر بود کار ادامه پیدا می‌کرد چون مملکت نیاز به این قانون دارد.

اظهارات رئیس کمیسیون کشاورزی در حالی است که تدوین قانون ایمنی‌زیستی مدت‌ها در شورای‌عالی ایمنی‌زیستی و پس از آن در کار‌گروه ملی ایمنی‌زیستی به طول انجامیده بود و در نهایت لایحه‌ای که به دست مجلس رسید مورد اعتراض انجمن‌های علمی مرتبط از جمله انجمن بیو‌تکنولوژی و انجمن ایمنی زیستی بود.

تصویب این لایحه در کمیسیون کشاورزی با تغییراتی همراه بود که در نهایت این تغییرات موجب شد دولت لایحه خود را از مجلس پس بگیرد.

اتفاقی که رجایی در مورد آن می‌گوید: تصویب لایحه در کمیسیون کشاورزی همراه با کار علمی و کارشناسی بود و در مورد تک‌تک بند‌ها اجماع خوبی حاصل شده بود و همه حاضران در جلسات از نمایندگان انجمن‌های مختلف علمی دولتی و خصوصی گرفته تا نمایندگان وزارتخانه‌های بهداشت، علوم، جهاد کشاورزی، مرکز پژوهش‌های مجلس، محیط‌زیست و... لایحه تصویب شده در کمیسیون را امضا کردند و اگر اجازه می‌دادند کار پیش برود می‌توانست الگوی خوبی در دیگر موارد باشد.

اما اگر امضای نمایندگانی از وزارت بهداشت، علوم و جهاد کشاورزی پای لایحه مصوب کمیسیون کشاورزی است، چرا دولت لایحه را پس گرفته است؟‌ رئیس کمیسیون کشاورزی در پاسخ به این سؤال می‌گوید: ما فکر می‌کنیم که فشار‌های محیط‌زیست منجر به پس گرفتن لایحه شده است، هر‌چند که دکتر جوادی رئیس این سازمان در جلسات کمیسیون حاضر بوده است.

وی همچنین از تدوین طرح مرتبط با ایمنی‌زیستی در کمیسیون کشاورزی خبر می‌دهد: ما کار علمی خود را ادامه می‌دهیم و به‌زودی طرحی در این ارتباط تقدیم مجلس می‌کنیم و امیدواریم با تصویب این طرح در اوایل سال آینده، بالاخره در کشور قانون ایمنی‌زیستی داشته باشیم.

کد خبر 72218

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز