سه‌شنبه ۱۰ دی ۱۳۸۷ - ۱۱:۵۰
۰ نفر

همشهری آنلاین: رییس گازپروم، شرکت انحصاری صادرات گاز روسیه روز سه‌شنبه اعلام کرد تدارکات فنی برای آغاز تعطیلی انتقال گاز به اوکراین آغاز شده است.

خبرگزاری اتریش از مسکو گزارش داد، آلکسی میلر به شبکه خبری تلویزیونی وستی – 24 گفت مذاکرات برای جلوگیری از قطع و تضمین انتقال امن گاز به اروپا "به ساعت‌های پایانی خود نزدیک شده است."

میلر در حالی که مذاکرات مقامات اوکراینی در مسکو ادامه دارد، گفت: «اگر تا پایان 31 دسامبر، اوکراین بدهی‌هایش را پرداخت نکند، دلیلی برای گازپروم به منظور ادامه دادن به تحویل گاز به این کشور در سال 2009 باقی نمی‌ماند.»

گازپروم هشدارنامه‌ای را برای مشتریان اروپایی خود ارسال نموده، یک پایگاه اینترنتی را راه‌اندازی کرده و نشست‌های خبری برگزار می‌کند تا آخرین تحولات را درباره گفت‌وگوهای گازی منتشر کند و به مشتریان اروپایی خود در خصوص امنیت تامین گازشان تضمین دهد.

اتحادیه اروپا یک چهارم نیازهای گازی خود را از روسیه تامین می‌کند که 80 درصد این رقم از طریق اوکراین به قلمرو اروپا انتقال می‌یابد.

در مناقشه‌ای مشابه در سال 2006، مسکو کی‌یف را متهم به برداشت گاز مشتریان اروپایی‌اش کرد که این امر به کمبود سوخت و افزایش قیمت‌ها در اروپا شد.

اوکراین به خاطر تسویه نکردن دو میلیارد دلار بدهی گازی خود زیر فشار است.

گازپروم مدعی است که اوکراین فقط 800 میلیون دلار از کل بدهی خود را پرداخت کرده و تحلیل‌گران می‌گویند مشکلات اقتصادی بازپرداخت بدهی را برای این کشور مشکل کرده است.

کد خبر 71910

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار صنعت و تجارت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز