رئیس سازمان بازرسی کل کشور در رابطه با آخرین وضعیت پرونده تخلفات بورس و پرونده محکومیت یکی از مسئولان عالی‌رتبه وزارت اقتصاد توضیحاتی ارائه کرد.

ذبیح الله خداییان

ذبیح‌الله خدائیان، رئیس سازمان بازرسی کل کشور با حضور در برنامه صف اول گفت: بر اساس اصل ۱۷۴ قانون اساسی سازمان بازرسی کل کشور دو وظیفه مهم نظارت بر حسن اجرای قوانین و حسن جریان امور را بر عهده دارد.

وی ادامه داد: بر این اساس ما در طول سال برنامه‌هایی را در این راستا تعریف می‌کنیم که در سال گذشته حدود ۵ هزار برنامه بازرسی در سطح کشور، در سازمان و استان‌ها داشتیم.

رئیس سازمان بازرسی کل کشور خاطر نشان کرد: آنچه که در اولویت کار ما قرار دارد پیشگیری است و هدف این است که اجازه ندهیم سوء جریانی تحقق پیدا کند و یا یک جرمی اتفاق بیفتد؛ بر این اساس همین که می‌بینیم یک سوء جریانی در یک دستگاهی وجود دارد، یا قانونی به خوبی اجرا نمی‌شود و یا امکان زمینه وقوع جرمی فراهم شده است بلافاصله هشدار می‌دهیم.

خدائیان اظهار داشت: در این برنامه‌ها ما حدود ۳ هزار نامه هشداری به دستگاه‌های اجرایی زدیم و حدود ۱۹ هزار و ۸۰۰ پیشنهاد به دستگاه‌های اجرایی داده ایم.

وی ضمن تاکید بر اینکه در قانون تشکیل سازمان بازرسی، دستگاه‌های اجرایی مکلفند نسبت به اجرای پیشنهادات سازمان اقدام کنند، افزود: چنانچه پیشنهادی اجرا نشود و در اثر عدم اجرای این پیشنهادات خسارتی به بار آید و یا جرمی به وقوع بپیوندد، مدیر مسئول است و مجازات کیفری دارد.

رئیس سازمان بازرسی کل کشور با اعلام اینکه تقریبا ۸۰ درصد پیشنهادات اجرایی می‌شوند، گفت: در مواردی ممکن است ما پیشنهادی را بدهیم که آن دستگاه ضمن قبول آن، لزوم اختصاص بودجه را عنوان کند لذا طبیعی است که اجرای پیشنهادی یک سال و یا یک سال و نیم طول بکشد، اما ما پیگیر هستیم که این پیشنهادات اجرایی شوند.

خدائیان اظهار داشت: در جهت اینکه پیشنهادی به فراموشی سپرده نشود سامانه‌ای را در سازمان راه اندازی کرده ایم که ربات‌های هوشمند پیشنهادات ما را تعقیب می‌کنند که آیا پیشنهاد در موعد مقرر انجام شده و یا نشده است.

وی افزود: این ربات‌ها حتی پیش نویس نامه را هم برای همکاران ما تهیه و به رایانه آن همکار ارسال می‌کنند که هشدار می‌دهد پیشنهاد باید انجام می‌شده و نشده است، اگر همکار پیش نویس را قبول داشته باشد همان را ارسال می‌کند و اگر آن را قبول نداشته باشد می‌تواند آن را اصلاح کند که این کار به ما کمک می‌کند تا ما به صورت سیستمی و الکترونیکی، تمام پیشنهادات را رصد کنیم.

رئیس سازمان بازرسی کل کشور با بیان اینکه تخلفاتی که صورت می‌گیرد هم از نوع ترک فعل و هم از نوع افعال مجرمانه است اعلام کرد: در اجرای بازرسی‌هایی که در این یک سال داشتیم حدود ۸۵۴ پرونده کیفری و حدود ۴ هزار پرونده تخلفاتی تشکیل دادیم که پرونده‌های کیفری به دستگاه قضایی و پرونده‌های تخلفاتی به هیات‌های بدوی می‌روند و این پرونده‌ها را تا حصول نتیجه نهایی رصد می‌کنیم.

خدائیان گفت: از آنجایی که نظارت ما بر حسن اجرای قوانین است طبیعتا ممکن است تخلفات در حوزه ترک فعل‌ها بیشتر از افعال مجرمانه باشد؛ مورد داریم در اجرای پرونده‌ای که ما تشکیل داده ایم شخصی از مسئولین که اگر نام او را عنوان کنم همه او را می‌شناسند به ده سال حبس محکوم شده و محکومیت قطعی پیدا کرده است.

کد خبر 711976

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار حقوقی و قضایی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 5
  • نظرات در صف انتشار: 4
  • نظرات غیرقابل انتشار: 7
  • IR ۱۷:۴۷ - ۱۴۰۱/۰۷/۲۱
    4 0
    نه این که حالا وضعیت بورس خوبه.
    • مت% IR ۰۱:۰۹ - ۱۴۰۱/۰۷/۲۲
      0 0
      قرا بود رسیدگی بشه ب ضرر سهام دارا پس چی شد 3 سال شد کسری بودجه از مال مردم برداشتین ...
  • سیروس باقری US ۲۲:۲۲ - ۱۴۰۱/۰۷/۲۱
    3 0
    سلام پس چرا من مدارک واسناد دارم که تعرزیرات واموال تملیکی استان مرکزی تخلف کردن کسی پیگیری نمیکنه
  • جعفر تیموری IR ۰۰:۳۲ - ۱۴۰۱/۰۷/۲۲
    6 0
    اسمش را نگید که آبروی کشور خوهد رفت.با این عدم شفافیتها مردم ناراحت میشن.
    • IR ۰۲:۳۸ - ۱۴۰۱/۰۷/۲۲
      3 0
      اسمش هست : متهم ردیف اول الف ، م ، ن ، ر معمولا خودشون این جوری برای خودشون آبروداری می کنند اسم نمیگن که