ایلان ماسک گزارش‌های مبنی بر اینکه پیش از ارائه طرح صلحش که در آن واگذاری قلمرو اوکراین به روسیه پیشنهاد شده بود، با ولادیمیر پوتین از جمله درباره احتمال استفاده از سلاح‌های هسته‌ای صحبت کرده است، انکار کرد.

Musk

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از گاردین رئیس  گروه مشاوره خطر سیاسی «اوراسیا» که در ابتدا این ادعا را مطرح کرد، تاکید کرده بود که منبع این خبر خود ماسک است. یان برمر در توئیتی پس از ماسک در توئیتی موضوع را انکار کرد، نوشت: «ایلان ماسک به من گفت با پوتین و کرملین به طور مستقیم درباره اوکراین صحبت کرده است. او به من گفت که خطوط قرمز کرملین چه هستند.»

برمر افزود: «من  ۲۴ سال است که خبرنامه هفتگی‌ام درباره ژئوپولیتیک را می‌نویسم. من با صداقت بدون ترس یا برای لطف کردن می‌نویسم و مطلب این هفته تفاوتی از این لحاظ نداشت.»

برمر در خبرنامه برای مشترکان گروه اوراسیا نوشت که ماسک، مدیرعامل شرکت‌های تسلا و اسپیس‌ایکس گفته است پوتین گفته است «آماده مذاکره» است، تنها در صورتی که کریمه در اختیار روسیه باقی بماند، اوکراین شکلی از بیطرفی دائمی را بپذیرد و اوکراین الحاق لوهانسک، دونتسک، خرسون و زاپوریژیا را به روسیه بپذیرد.

برمر در این خبرنامه از قول ماسک نوشته بود که پوتین به او گفته است برای رسیدن به این اهداف جنگی به هر وسیله ممکن، از جمله استفاده بالقوه از سلاح‌های هسته‌ای در صورت بازپس‌گیری قلمرو کریمه بوسیله اوکراین متوسل خواهد شد. برمر گفت ماسک به او گفته است که باید هر کاری لازم است انجام داد تا از این پیامد جلوگیری شود.

ماسک در سوم اکتبر (۱۱ مهر) با توئیت کردن پیشنهاد طرح صلحی که خطوط مشابهی داشت، باعث حیرت‌زدگی در سراسر جهان شد. در این طرح کریمه اساسا قلمروی روسیه شمرده می‌شود، رفراندوم‌های انجام‌شده در استان‌های شرق اوکراین تحت نظارت سازمان ملل تکرار می‌شود و روسیه فقط اگر پاسخ این رفراندوم‌های مجدد منفی باشد، این مناطق را ترک می‌کند. در طرح ماسک همچنین اوکراین قول بی‌طرفی درازمدت و تضمین رساندن آب به کریمه را می‌دهد.

ماسک این پیشنهادها را به رای‌گیری آنلاین گذاشت که به رد شدن بوسیله کاربران انجامید. طرح پیشنهادی ماسک در رسانه‌های روسیه مورد توجه بسیار قرار گرفت و در مقابل در اوکراین به تمسخر گرفته شد.

ماسک در توئیت جدیدش انکار می‌کند که قبل از اعلام ایده‌هایش درباره صلح با رهبر روسیه صحبتی کرده باشد.

او نوشت: «من فقط یک بار با پوتین صحبت کرده‌ام و آن هم مربوط به ۱۸ ماه پیش می‌شود. موضوع صحبت هم فضا بود.»

پس از اینکه برمر در توئیت‌هایش بر نظر خود پافشاری کرد، ماسک در توئیتی نوشت: «هیچکس نباید به برمر اعتماد کند.»

کد خبر 711646

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار روسیه‌ و قفقاز

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha