شنبه ۳۰ آذر ۱۳۸۷ - ۰۶:۱۰
۰ نفر

همشهری آنلاین: همزمان با نهمین سالمرگ جلیل ضیاء‌پور، پدر نقاشی نوین ایران، آیین بزرگداشتی در مؤسسه هنری آموزشی ماه مهر برپا می‌شود.

به گزارش روابط عمومی گالری ماه‌مهر، در این مراسم که با سخنرانی دکتر علیرضا سمیع‌آذر، ابراهیم جعفری، مهدی حسینی، عباس مشهدی زاده و ... همراه خواهد بود، فیلم مستندی شامل مصاحبه‌هایی با دکتر جواد مجابی، همسر استاد  ضیاء پور در خصوص جایگاه و شخصیت جلیل‌ضیاء پور اکران می‌شود و شش اثر از آثار به جای مانده از این هنرمند به معرض تماشای عموم قرار خواهد گرفت.

جلیل ضیاء پور (5 اردیبهشت 1299- 30 آذر 1378) نقاش، استاد دانشگاه، پژوهشگر و مؤلف که از وی به عنوان «پدر نقاشی مدرن ایران» یاد می‌شود، پرچمدار نقاشی پیشرو و نهضت نوگرایی در ایران بود.

او در عین حال فعالیت‌های پژوهشی گسترده‌ای در زمینه‌های «مردم شناسی» بررسی و شناخت زبان، فرهنگ عامه، پوشاک، نقوش زینتی مناطق مختلف ایران و... داشت که آثار او به عنوان کتب مرجع این رشته علوم هم اینک در دانشگاه‌ها مورد استفاده قرار می گیرد.

ضیاء پور در طول بیش از نیم قرن فعالیت هنری فرهنگی خود به ایراد بیش از 85 سخنرانی علمی، ارائه بیش از 70 مقاله فرهنگی هنری، تألیف 28 جلد کتاب و خلق 40 نقاشی و دو مجسمه پرداخت.

آثار او به دلیل دارا بودن مضامین اصیل ایرانی، ساده‌سازی در فیگورها، پایبندی به سطوح سنتی به همراه خطوط هندسی کوبیسم، آگاهی بر ترکیب بندی و به طور کلی شیوه خاص نقاشی معروف است.

وی در سال 1338 انجمن هنری خروس جنگی که مجمعی پیشرو در زمینه طرح عرصه‌های هنرنو خاصه ادبیات، تئاتر، موسیقی و نقاشی بود را بنیان نهاد و در پی آن مجله‌ای با همین نام را نیز به چاپ رساند.

ضیاء پور هدف انجمن خروس جنگی را «مبارزه در برابر کهنه پرستی و سنت گرایی به دور از واقعیات زمانه» بیان می‌کرد. او در رساله‌ای به نام «لغو نظریه‌های مکاتب گذشته و معاصر از «پریمیتیو تا سوررآلیسم» دیدگاه‌های هنری خود را عرضه کرده است.

مراسم تجلیل از پدر نقاشی نوین ایران، سه شنبه سوم دی 87 از ساعت 5 تا 8 بعد از ظهر در مؤسسه هنری آموزشی ماه مهر برپا می‌شود که ورود عموم برای حضور در آن آزاد اعلام شده است. ماه مهر:خیابان آفریقا، کوچه نیلوفر، پلاک 9.

کد خبر 71068

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز