سه‌شنبه ۲۶ آذر ۱۳۸۷ - ۰۸:۱۱
۰ نفر

صدف کوه‌کن: حلزونی به آهستگی راه می‌رود تا یاد ما بیاورد که در این دنیای شلوغ بد نیست کمی هم به یاد خودمان باشیم و گاهی آهستگی را تجربه کنیم.

این حلزون، نماد جنبشی است که چندین سال از شروع آن در اروپا می‌گذرد و کم کم اعضایی از سرتاسر دنیا از آمریکا تا آسیا به آن ملحق شده‌اند. غذای آهسته(slow food) در نقطه مقابل غذای سریع (Fast Food) و الزاماتی که در سبک زندگی به همراه دارد، قرار می‌گیرد.

کارلوپترینی، خبرنگار ایتالیایی در زمینه غذا و نوشیدنی، اولین کسی بود که در سال 1986 جنبش غذای آهسته را پایه ریزی کرد. او که از فست فود‌ها زده شده بود، به‌دنبال راهی می‌گشت تا غذاهای سنتی و سالم ایتالیایی را احیا کند. این اتفاق همزمان با افتتاح شعبه مک دونالد در رم بود و پترینی قصد داشت که حرکتی کند و به مردم بفهماند که آرامش در سایه لذت بردن از غذاهای سالم به دست می‌آید.

اما نکته دیگری هم که این خبرنگار ایتالیایی به آن توجه کرده بود این بود که با حرف زدن و نصیحت کردن مردم، چیزی درست نخواهد شد بلکه لازم است تا جنبشی صورت بگیرد تا هر کدام از افراد درگیر در این جنبش به‌عنوان عضو فعالی عمل کنند و با این کار، تحولات شروع می‌شود. این طوری هر کسی سعی می‌کند تا اختیار کار، زندگی و خوردن خودش را به دست بگیرد و کم کم اصلاحات به همه جای دنیا خواهد رسید.

در واقع اعتقاد پترینی و چیزی که پیروان این جنبش در حال حاضر دنبال می‌کنند، این است که بازگشت به سنت‌ها، تربیت ذائقه و حمایت از گونه‌های زیستی باعث می‌شود که نه تنها از غذایی که می‌خوریم لذت ببریم بلکه در سایه آن کیفیت زندگی خودمان هم ارتقا پیدا می‌کند و اینگونه بود که جنبشی با هدف حمایت از آهستگی در دنیای سرعت و عجله متولد شد.

نگرش‌های فلسفی در شکل‌گیری تمامی معرفی نامه‌هایی که اعضای جنبش آهسته خوری از خودشان ارائه داده‌اند، به وضوح به چشم می‌آید. این افراد در توضیح فلسفه این جنبش می‌گویند: ما معتقدیم که لذت بردن، حق اولیه هر کسی است بنابراین مسئولیت حفاظت از میراث غذا، سنت‌ها و فرهنگی که این لذت بردن را ممکن می‌کند هم بر عهده همه مردم است. حرکت ماهم براساس این مفهوم اقتصادی_ غذایی شکل گرفته که می‌گوید، رابطه محکمی بین بشقاب شما و سیاره‌تان وجود دارد.

غذای آهسته هم در واقع چیزی نیست مگر، غذای خوب، پاک و منصفانه! ما معتقدیم غذایی که می‌خوریم باید مزه خوبی داشته باشد، تمیز به دست بیاید به این مفهوم که نه به محیط‌زیست صدمه بزند، نه حیوانات را آزار بدهد و نه برای سلامتی خودمان ضرری داشته باشد و حتی کاری که فراهم کننده‌های غذا می‌کنند هم جبران شود.

این افراد خودشان را مصرف‌کننده قلمداد نمی‌کنند بلکه به عقیده آنها همگی ما در تولید با هم شریک هستیم. این جنبش، به جای کلمه مصرف کننده‌ها، شرکای تولید را پیشنهاد می‌کند چرا که با آگاهی از فرایند تولید چیزی که می‌خوریم، درگیر شدن در آن و حمایت از کسی که آن را تولید می‌کند بخشی از کار را به‌عهده گرفته‌ایم.

در اهدافی که برای این حرکت ذکر شده، آمده است: جنبش غذای آهسته از تنوع زیستی در فراهم آوری غذاها حمایت می‌کند، دانش افراد در رابطه با مزه‌ها را بالا می‌برد و در جشن‌ها و مناسبت‌ها سعی می‌کند تا شرکای تولید را با تولید کننده‌های برتر غذاهای سالم ارتباط دهد.

شاید دوست داشته باشید بدانید که حمایت از تنوع زیستی در فراهم آوری غذاها چیست؟ چیزی که جنبش غذای آهسته در نظر دارد، این است که لذت خوردن و نوشیدن غذاها و نوشیدنی‌های عالی باید با تلاش برای حفظ تنوع بی‌حد و اندازه دانه‌ها، غلات، سبزیجات، میوه‌ها و حتی گونه‌های حیوانی ترکیب شود و حتی سعی شود تا روش‌های کشت و تولیدی که منجر به تولید غذای سالم می‌شده اما در معرض نابودی در دنیای جدید است نیز مورد حمایت قرارگیرد.

 مزه شناسی

اعضای جنبش غذای آهسته، معتقدند که با بیدار کردن و تربیت کردن ذائقه‌ها می‌توان اولین درس‌های مزه شناسی را آموزش داد. غذای آهسته به مردم کمک می‌کند تا لذت خوردن غذاها را دوباره کشف کنند و همچنین دریابند که این غذاها از کجا می‌آیند، چه کسی و چطور آنها را می‌سازد. این جنبش برای افرادی که عضو آن هستند و حتی برای آنهایی که عضو هم نیستند کارگاه‌های آموزشی با حضور متخصصان علوم و صنایع مرتبط با غذا می‌گذارد. برای دانش‌آموزها هم برنامه‌هایی دارد که علاوه بر اینکه به آنها مزه‌شناسی آموزش داده می‌شود، اینکه این غذاها را چگونه به عمل بیاورند هم یاد داده می‌شود و در واقع لذت بردن و حمایت از آنچه می‌خوریم در سال‌های نخستین تحصیل به بچه‌ها آموزش داده می‌شود.

جنبش غذای آهسته، دانشگاهی را هم تاسیس کرده تا علوم مرتبط با غذا به شکل کاملا آکادمیک در آن تدریس شود. این دانشگاه درس‌هایی در زمینه سنت‌های غذایی و لزوم توجه به فرهنگ هر منطقه برای حفظ سنت‌ها دارد. در این دانشگاه از دانش کشاورزان و تولید‌کنندگان سنتی و برتر هم استفاده می‌شود تا آموزش‌هایی که می‌دهند بسیار فراگیر باشد.

ارتباط بین تولید کننده‌ها و شرکای تولید، نکته دیگری است که جنبش غذای آهسته به آن توجه ویژه‌ای دارد. این جنبش سعی می‌کند از هر فرصتی مثل جشن‌ها و مناسبت‌ها استفاده کند، نمایشگاهی بگذارد و عالی‌ترین غذاها چه از لحاظ کیفیت و چه از لحاظ سلامتی را به مردم معرفی کند. همچنین فرصتی را ایجاد کند تا افراد با تولید کننده‌های آنها ملاقات کنند و به‌این شکل در پروسه تولید خودشان را شریک بدانند.

با دانستن همه اینها شاید دوست داشته باشید بدانید که چطور می‌توانید عضوشوید یا اصلا این افراد کجا هستند؟

جالب است بدانید که هر کدام از 80هزار نفر عضوی که در سرتاسر دنیا پراکنده‌اند بخشی از این جنبش را تشکیل می‌دهند، جنبشی که براساس پایه‌های فلسفی شکل گرفته و قصد دارد تا کیفیت زندگی افراد را بالا ببرد. هر کدام از اعضای این جنبش هم می‌توانند در هر مراسمی که مربوط به غذای آهسته باشد در هر جای دنیا شرکت کنند. شما کافی است به‌دنبال کلمه slow food در اینترنت بگردید تا نزدیکترین تشکل به‌خودتان را پیدا کنید و این سرآغازی باشد برای فاصله گرفتن از دنیایی که سرعت، لذت‌ها را در آن از بین برده است.

کد خبر 70917

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار تغذیه و آشپزی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز