دوشنبه ۲۵ آذر ۱۳۸۷ - ۱۷:۱۰
۰ نفر

گروه بین‌الملل: پرتاب کفش از طرف یک خبرنگار عراقی به سوی جورج بوش در کنفرانس خبری مشترک وی با نوری‌مالکی، واکنش‌های متفاوت عراقی‌ها را به‌دنبال داشت.

شبکه البغدادیه، که منتظر الزیدی خبرنگار آن، عامل این اقدام بود، با حمایت از خبرنگارش اعلام کرد: الزیدی از این طریق و براساس دمکراسی که آمریکا به عراق آورده، دیدگاه خود را در قبال کسی که کشورش را اشغال کرده بیان نمود.

این شبکه، آزادی فوری این خبرنگار را خواستار شد و گفت: دولت عراق مسئول حفظ جان این خبرنگار است. پایگاه اینترنتی المحیط با گزارش اظهارنظرهای متعدد عراقی‌ها به این ماجرا اعلام کرد که برخی گفته‌اند که یادبودی از کفش منتظر الزیدی خواهند ساخت.

براساس این گزارش، پرتاب کفش به بوش اتفاقی بی‌سابقه بود و تاکنون هیچ رئیس‌جمهوری با چنین مسئله‌ای روبه‌رو نشده است. این واقعه در ذهن ملت عراق و ملل جهان به‌عنوان یک اقدام بی‌سابقه در تاریخ باقی خواهد ماند.

در این میان عدم‌واکنش دولت عراق شاید به این خاطر است که دولت هنوز از این حادثه شوکه است.

در عین حال سایت‌های اینترنتی عراقی و برخی شبکه‌های تلویزیونی در بیانیه‌ای، این اقدام الزیدی را اقدامی شجاعانه توصیف کردند. این سایت‌ها و شبکه‌های تلویزیونی اعلام کردند که اقدام الزیدی آب سردی بر قلب‌های سوخته‌ عراقی‌ها و تسکینی بر درد‌های آنها بود. چرا که تمام وقایع فاجعه آمیز عراق به‌علت تصمیم‌گیری بوش بوده است. در این بیانیه، آزادی فوری خبرنگار عراقی‌ خواسته شده‌است.

حزب دمکرات آمریکا در واکنش به پرتاب کفش به بوش گفته است که این حادثه دلیلی بر شکست سیاست جورج بوش در عراق و دلیلی بر شکست این دولت در دفاع از وجهه‌ بین‌المللی آمریکا بود.

از سوی دیگر، خلیل الدلیمی، وکیل صدام در اعلام همبستگی‌اش با خبرنگار عراقی‌ گفت: اتحادیه خبرنگاران عرب در حال بررسی برای به خدمت گرفتن 100وکیل برای دفاع از این خبرنگار است. الدلیمی آزادی فوری این خبرنگار را خواستار شد و با اعمال شکنجه علیه این خبرنگار اعلام مخالفت کرد.

از سویی پرتاب کفش به سوی جورج بوش به سوژه بسیاری از شبکه‌های تلویزیونی جهان برای تمسخر وی تبدیل شده است. مجری شبکه 5تلویزیون فرانسه پس از پایان بخش خبری این شبکه گفت، بوش از پرتاب لنگه کفشی به سوی سرش، جان سالم به در برد.

این مجری وانمود کرد به سویش لنگه کفشی پرتاب شده است. پس از آن نیز کفشی به سوی گوینده خبر بخش صبحگاهی این شبکه پرتاب شد و همگی حادثه بغداد را مورد تمسخر شدید قرار دادند.

خبرنگار سی‌ان‌ان نیز با رد برداشت و تفسیر جورج بوش از ماجرای پرتاب کفش به سوی وی گفت پرتاب کفش بالاترین توهین ممکن در فرهنگ عراقی‌هاست. وی افزود: درحالی که کمی بیش از یک ماه به پایان دوره ریاست‌جمهوری بوش باقی مانده است وی بار دیگر یک جنگ نامحبوب را به عناوین خبری بازگرداند.

جالب اینجاست که لنگه‌کفش‌های خبرنگار عراقی که به سوی رئیس‌جمهوری آمریکا پرتاب شد، در مزاید‌ه‌ای در شبکه اینترنت 500 هزار دلار ارزش‌‌گذاری شد.

این نخستین باری است که یک شیء متفاوت در اینترنت به مزایده گذاشته می‌شود، در صفحه‌ای که این مزایده در آن انجام می‌شود، عکس منتظر الزیدی قرار دارد که کفشش را به سوی بوش پرتاب می‌کند، همچنین عکس دیگری، بوش را در حالی نشان می‌دهد که کفش از روی سرش عبور می‌کند.

منتظر الزیدی کیست؟

خبرنگاری که کفش‌های خود را در کنفرانس مطبوعاتی مشترک بوش و مالکی به سوی بوش پرتاب کرد، 28ساله و متولد شهر بغداد و فارغ‌التحصیل دانشکده اطلاع رسانی این شهر است.

وی که هم‌اکنون برای شبکه تلویزیون البغدادیه کار می‌کند، همکارانش او را به‌عنوان شخصی آرام می‌شناسند که امسال یکبار نیز توسط گروه‌های تروریست ربوده شده بود.

الزیدی همچنین به‌عنوان فردی مخالف با حضور نظامیان آمریکایی در عراق شناخته شده است.

کد خبر 70877

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار خلیج‌ فارس

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز