خوشمان بیاید یا نه، زندگی در شهرهای بزرگ و شلوغ، دردسرهای خاص خودش را دارد. اگر چه بسیاری از شهروندان تنها نسبت به آلودگی هوا حساسیت به خرج می‌دهند اما طبق آمارها، آلودگی صوتی بیشترین عامل تاثیر گذار بر سلامت انسان بعد از آلودگی هوا به شمار می‌آید و گاه می تواند در بعضی افراد حتی بسیار خطرناکتر باشد

به گزارش همشهری‌آنلاین؛ از دیدگاه سلامتی، آلودگی صوتی علاوه بر ایجاد انواع اثرات فیزیولوژیکی به ایجاد اختلالات روان‌پزشکی و روان‌شناختی‌ منجر می‌شود. آثار فیزیولوژیکی و روانی مواجهه با صدا بر انسان غالباً به‌تدریج ظاهر شده و در درازمدت پیامدهای منفی روان‌شناختی‌ آن از جمله رفتار پرخاشگرانه، خستگی جسمی ـ روانی، استرس، سرگیجه، سردرد، عصبانیت، اختلال خواب، کاهش بازده کاری بروز می‌کند.

 واحد اندازه‌گیری آلودگی صوتی «دسی‌بل» است و آستانه تحمل گوش انسان حدود ۱۳۰ دسی‌بل است. گرچه انسان به سرو صدا عادت کرده ولی در حقیقت آلودگی صوتی یکی از عوامل عامل خستگی است و ظرفیت کار انسان را چه در مشاغل فکری و چه در شغل‌های بدنی و ساده کاهش می‌دهد. آلودگی صوتی روی وضع روانی و روحی شخص اثر دارد و باعث اشکال در تطابق یافتن انسان با محیط کار و حتی اجتماع و خانواده می‌شود.

با اینکه از حدود ۱۲ سال قبل، طرح عایق بندی و تجهیز حاشیه برخی بزرگراه‌های تهران به دیواره‌های جاذب صدا به اجرا درآمد اما هنوز  بسیاری از بزرگراه‌ها به پنل‌های کاهش دهنده صدا تجهیز نشده‌اند و ساکنان حاشیه این مسیرها با دردسرهای زیادی روزشان را شب می‌کنند.

دیوارهای عایق صوت که در حاشیه بزرگراه‌های حکیم، صیاد شیرازی، خرازی، آزادگان، امام علی(ع)، چمران، یادگار امام و صدر ساخته شده بخشی از مشکلات ساکنان را برطرف کرده است. به گفته کارشناسان و بر اساس تحقیقات صورت گرفته این دیوارها می‌توانند ۱۵ تا ۲۰ دسی‌بل صدا را کاهش دهند که این عدد نشان از موثر بودن این راهکار جهانی دارد.

گزارش: تحریریه همشهری

تدوین: مهدی کشوریان

کد خبر 705669
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار تی وی همشهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha