چهارشنبه ۲۰ آذر ۱۳۸۷ - ۱۷:۵۰
۰ نفر

گروه بورس- بهزاد رنجبر: بالاخره پیش‌بینی‌ها درست از آب درآمد و شاخص بورس تهران که از آن به دماسنج اقتصاد ایران تعبیر می‌شود به پایین‌ترین حد خود در 5 سال گذشته رسید

به گزارش همشهری، در شرایطی که نزدیک به 5 ماه است برنامه خصوصی‌سازی‌ به حالت تعلیق درآمده روز گذشته نماگر‌های بورس تهران از رمق افتادند و خاطره سال‌های آغازین دهه 80 را زنده کردند.

تاکنون هیچ مقام دولتی و هیچ‌یک از مسئولان بازار سرمایه اظهار نظر صریحی درباره شاخص‌های بورس نکرده‌اند.

این برای نخستین بار است که مسئولان اجرایی واکنش خاصی به سقوط شاخص‌های بورس نشان نمی‌دهند.

هرچند قبول نوسان شاخص‌ها‌ی بورس در تمام دنیا به‌عنوان یک واقعیت پذیرفته شده است اما سابقه چند سال گذشته نشان د اده است دولت فقط زمانی که شاخص‌های بورس روندی صعودی دارند، عملکرد بورس را نماد عملکرد اقتصادی خود می‌داند و در شرایط رکود شاخص‌ها، در سکوت به سر می‌برد.

آمار‌ها نشان می‌دهد ارزش بورس تهران از ابتدای سال‌جاری تاکنون 20 میلیارد دلار کاهش یافته است. سهامداران انتظار دارند همزمان با کمک دولت‌های غربی به بازار‌های بزرگ سرمایه، دولت ایران نیز در بورس نقدینگی تزریق کند اما برخلاف این انتظارها وزیر اقتصاد اعلام کرد: نیازی به تزریق 300 میلیارد تومان نقدینگی به بورس احساس نمی‌کنیم.

سید شمس‌الدین حسینی مدعی شد: براساس بررسی‌های به عمل آمده آرامش نسبی بازار مالی ایران قابل قیاس با دنیا نیست.

به گفته وزیر اقتصاد؛ قیمت سهام در بازارهای مالی جهان در سال میلادی جاری دست کم 40 درصد و در برخی بازارها حتی 80 درصد کاهش یافته با‌توجه به همین آمار می‌توان ادعا کرد در دوره مورد بررسی بازار سهام تهران نه تنها با نزول مواجه نشده بلکه رشد هم کرده است.

هر چند مسئولان اقتصادی اعتقاد دارند گسترش بحران مالی در جهان تاثیری بر بازار سرمایه ایران نداشته است، اما تازه‌ترین آمار فدراسیون جهانی بورس‌های اوراق بهادار حاکی است: سونامی بحران مالی در جهان، بورس تهران را نیز در امان نگذاشته و منجر شده است ارزش بورس تهران در ماه اکتبر نزدیک به 10 میلیارد دلار کاهش یابد.

این گزارش نشان می‌دهد، بیشترین میزان نزول بورس‌ها در سال‌جاری میلادی در فاصله ماه‌های سپتامبر تا اکتبر رخ داده و بورس تهران نیز از این قاعده مستثنی نبوده است.

به‌طوری که در طول این دوره ارزش کل بورس‌های اوراق بهادار جهان یکباره از 42 هزار میلیارد دلار به 33 هزار میلیارد دلار رسیده است.

براساس این گزارش ارزش بورس تهران که در ماه سپتامبر 65 میلیارد دلار برآورد می‌شد در پایان ماه اکتبر به 56 میلیارد دلار رسید.

بازگشت به سال 82

روز گذشته شاخص کل بورس تهران همان طور که کارشناسان از قبل پیش‌بینی کرده بودند بالاخره به پایین‌ترین حد خود در 5 سال گذشته رسید وبا56 واحد کاهش به 9 هزارو 33 واحد رسید.

پیش از این شاخص کل بورس تهران در سوم آبان ماه سال 82 روی این عدد قرار گرفته بود و پس از آن هرگز به پایین‌تر از عدد 9 هزارو 53 واحد نرسیده بود. خط حمایت شاخص (9 هزارو 200 واحد) ابتدای هفته جاری شکسته شده بود.

تحلیلگران این عدد را نوعی مرز روانی می‌دانند که درصورت سقوط شاخص به زیر این عدد؛ نزول به زیر 8‌هزار واحد اجتناب‌ناپذیر خواهد بود. به‌نظر می‌رسد با ادامه بحران‌های مالی در جهان شاخص‌های بورس نیز بیش از پیش کاهش یابد.

در واقع با کاهش قیمت برخی محصولات جهانی از جمله محصولات فلزی و پتروشیمی بورس تهران دستخوش نزول تصاعدی خواهد شد و با توجه به آنکه بخش زیادی از بازار سهام در اختیار شرکت‌های گروه فلزات اساسی و همچنین پتروشیمی است گمان می‌رود با ادامه کاهش قیمت‌های جهانی این محصولات، ارزش بورس تهران بیش از پیش دچار کاهش شود.

چشم‌انداز سود آوری

با آنکه قطار شاخص بورس تهران روی ریل نزول قرار گرفته اما بررسی‌ها نشان می‌دهد این نزول برخلاف دیگر بورس‌های جهان در پی ورشکستگی صنایع و شرکت‌های مختلف صورت نگرفته و حتی کارشناسان برای اغلب شرکت‌های بورس چشم‌انداز سود آوری نیز متصور هستند.

به‌طوری که پیش‌بینی می‌شود به‌دلیل کاهش قیمت مواد اولیه در جهان، قطعات و تجهیزات مصرفی و همچنین کاهش قیمت یورو سود سهام بسیاری از شرکت‌های بورسی به غیر از شرکت‌های تولید‌کننده مواد اولیه در سال 88 افزایش یابد.

به این ترتیب انتظار می‌رود بازار در رویکردی دوباره بار دیگر در سال جدید به سوی سهام شرکت‌های تولید‌کننده سیمان، خودرو و شرکت‌های سرمایه‌گذاری حرکت کند.

کد خبر 70517

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز