مجموع نظرات: ۲۹۲
چهارشنبه ۱۶ شهریور ۱۴۰۱ - ۰۷:۲۹
۶ نفر

همه ما مطالبی را از سختی و ترسناک بودن زمان جان دادن شنیده‌ایم و اینکه هر فردی توان مقابله با آن را ندارد. اما واقعاً ما انسان‌ها چطور جان به جان آفرین تسلیم می‌کنیم و در آن لحظه چه چیزهایی را قرار است ببینیم؟

قبرستان سفیدچاه

به گزارش همشهری آنلاین، همه ما مطالبی را از سختی و ترسناک بودن زمان جان دادن شنیده‌ایم و اینکه هر فردی توان مقابله با آن را ندارد و شاید دلیل اصلی ترس از مرگ در بین ما انسان‌ها نیز ترس از رسیدن آن لحظه و رویارویی با اتفاقاتی باشد که قرار است در آن زمان رخ دهد.

 از آمدن فرشته مرگ گرفته تا چیزهایی که قرار است به ما نشان دهند هر کدام خوف به دلمان می‌اندازند؛ جوری که حتی دوست نداریم به آن لحظه فکر کنیم. اما واقعاً ما انسان‌ها چطور جان به جان آفرین تسلیم می‌کنیم و در آن لحظه چه چیزهایی را قرار است ببینیم؟ مطالبی را برای پاسخ به این سؤال آماده کرده‌ایم که پیشنهاد می‌کنیم آن را مطالعه کنید.

انسان چگونه جان می‌دهد؟

حضرت امیرالمومنین علی(ع) در بخشی از خطبه ۱۰۹ کتاب شریف نهج البلاغه در مورد کیفیت جان دادن انسان سخن به میان می‌آورد و می‌فرماید: سختی جان کندن و حسرت از دست دادن دنیا، به دنیا پرستان هجوم آورد. بدن‌ها در سختی جان کندن، سست شده و رنگ باختند. مرگ آرام آرام همه اندامشان را فرا گرفته، زبان را از سخن گفتن باز می‌دارد و او در میان خانواده‌اش افتاده با چشم خود می‌بیند و با گوش می‌شنود و با عقل درست می‌اندیشد که عمرش را در پی چه کارهایی تباه کرد و روزگارش را چگونه سپری کرده است. به یاد ثروت‌هایی که جمع کرده می‌افتد؛ همان ثروت‌هایی که در جمع کردن آن‌ها چشم بر هم گذاشته و از حلال و حرام و شبهه‌ناک گرد آورده و اکنون گناه جمع‌آوری آن همه بر دوش اوست که هنگام جدایی از آن‌ها فرا رسیده و برای وارثان باقی مانده است تا از آن بهره‌مند گردند و روزگار خود بگذرانند.

انسان این ۵ چیز را در لحظه مرگ می‌بیند

برخی از واقعیت‌ها در زمان حیات، بر انسان پوشیده است و لحظه مرگ بر او آشکار می‌شود؛ زیرا در آن زمان که آدمی از مرز دنیا می‌گذرد، فرشته مرگ را می‌بیند و در آستانه جهان غیب قرار می‌گیرد. در چنین حالتی است که رابطه او با اطرافیان و اطرافیانش با وی قطع می‌شود؛ نه محتضر می‌تواند مشاهدات خود را برای آنان بگوید و آنچه بر وی می‌گذرد، توضیح دهد و نه اطرافیان قادرند به اطلاعات و مشاهدات محتضر پی ببرند و از چگونگی حالش آگاهی یابند. سیدجواد موسوی در مقاله‌ای با مدد جستن از آیات و روایات اهل بیت علیهم السلام به اموری که محتضر هنگام مرگ مشاهده می‌کند، پرداخته است که در ذیل می‌آید.

شخص محتضر ظرف چند لحظه که انتقال روح او انجام می‌شود، پرده از جلوی دیدگانش کنار رفته، از عالم دیگر شاهد مناظر مطبوع یا رنج‌آور این دنیا می‌شود.

به عبارت دقیق‌تر می‌توان گفت: برخی از واقعیت‌ها در زمان حیات بر انسان پوشیده است و لحظه مرگ بر او آشکار می‌شود؛ زیرا در آن زمان که آدمی از مرز دنیا می‌گذرد، فرشته مرگ را می‌بیند و در آستانه جهان غیب قرار می‌گیرد.

در چنین حالتی است که رابطه او با اطرافیان و اطرافیانش با وی قطع می‌شود؛ نه محتضر می‌تواند مشاهدات خود را برای آنان بگوید و آنچه بر وی می‌گذرد، توضیح دهد و نه اطرافیان قادرند به اطلاعات و مشاهدات محتضر پی ببرند و از چگونگی حالش آگاهی یابند.

اوضاع و احوال کسی که فرشته مرگ را دیده و به جهان غیب راه یافته است، از بعضی جهات شبیه انسانی است که به خواب عمیق فرو رفته و از دنیای بیداری جدا شده است. قلب و مغز او فعّال است؛ امّا از اطرافش بی‌خبر است. نه بیدارانی که اطرافش هستند از مشهودات وی باخبرند و نه او می‌تواند در آن حال آنچه را می‌بیند، برای آنان توضیح دهد.

«در ادوار حیات بشر، سه روز است که از نظر دینی بسیار مهم تلقّی شده و بزرگ‌ترین تحّول در آن‌ها به وقوع می‌پیوندد؛ یکی روز ولادت است، سپس روز مرگ و سوم روز قیامت.

در این سه روز، انسان از عالمی به عالمی دیگر انتقال می‌یابد و تمام شرایط زندگی و قوانین حیاتی‌اش دگرگون می‌شود».

به همین دلیل در زمان احتضار و مرگ را «معاینه» گویند؛ برای آنکه آثار آن عالم را بالعیان مشاهده می‌کند، و چشم غیبی ملکوتی گشوده می‌شود و شمّه‌ای از احوال ملکوت بر او کشف گشته و بعض آثار و اعمال و احوال خویش را مشاهده می‌کند.

بسیار واضح است که تفاوت مشهودات اهل ایمان و کفر به اعمال آن‌ها بستگی دارد؛ اهل ایمان و عمل صالح از کرامات حق تعالی بهره مند می‌شوند و مناظر مطبوع و دلپذیر را مشاهده می‌کنند؛ ولی اهل کفر و نفاق به اندازه حظّ و بهره خود و آنچه در دار دنیا کسب کرده‌اند، آثار غضب و قهر الهی را مشاهده می‌کنند.

انسان این ۵ چیز را در لحظه مرگ می‌بیند

دیدنی‌های در حال احتضار

فرشته‌ها

خدای متعال می‌فرماید: «الَّذینَ تَتَوَفَّاهُمُ الْمَلائِکَةُ طَیبینَ یقُولُونَ سَلامٌ عَلَیکُمْ ادْخُلُوا الْجَنَّةَ بِما کُنْتُمْ تَعْمَلُونَ»؛ «[متقین]کسانی هستند که وقتی فرشتگان [رحمت]، آنان را که عمرشان به پاکدلی [و درستکاری]طی شده است، قبض روح می‌کنند به آن‌ها می‌گویند: سلام بر شما! داخل بهشت شوید که این، پاداش اعمال خوب شما است.

با توجه به آیات و روایات اسلامی، می‌توان فرشتگانی که بر بالین محتضر حاضر می‌شوند و ملاقات‌هایی که همراه با گفتگو صورت می‌پذیرد، بدین ترتیب بیان نمود:

فرشته مرگ

ما در این جهان فعل و انفعال‌های عالَم ملکوت و غیب را نمی‌بینیم.

امام علی علیه السلام فرموده است: «هَلْ‌ تُحِسُّ بِهِ‌ إِذَا دَخَلَ‌ مَنْزِلًا أَمْ هَلْ تَرَاهُ إِذَا تَوَفَّی أَحَداً بَلْ کَیفَ یتَوَفَّی الْجَنِینَ فِی بَطْنِ أُمِّهِ أَ یلِجُ عَلَیهِ مِنْ بَعْضِ جَوَارِحِهَا أَمِ الرُّوحُ أَجَابَتْهُ بِإِذْنِ رَبِّهَا أَمْ هُوَ سَاکِنٌ مَعَهُ فِی أَحْشَائِهَا»؛ آیا موقعی که فرشته مرگ در منزلی وارد می‌شود، احساس می‌کنی؟ آیا وقتی به قبض روح کسی اشتغال دارد، او را می‌بینی؟ فرشته مرگ، روح جنین را چگونه می‌گیرد؟ آیا از بعضی از جوارح مادر وارد می‌شود؟ یا آنکه روح جنین، به اذن خدا فرشته مرگ را اجابت می‌کند؟ یا او با جنین در رحم مادر سکونت دارد؟

محتضر در لحظه‌ای که ملک الموت و جهان ناآشنای پس از مرگ را مشاهده می‌کند، متوجه می‌شود که زندگی دنیایش سپری شده و در آستانه رحلت به عالم آخرت قرار گرفته است. در این موقع، سخت نگران و مضطرب شده، دچار شدیدترین فشار روحی می‌گردد. به موجب روایات رسیده در این باب، این هنگام برای آدمی از ساعات بسیار سنگین و دشوار است.

امّا اینکه انسان در هنگام مرگ، فرشتگان قبض روح را در چه شکل و شمایلی مشاهده می‌کند، باید گفت: این حالت نیز به عمل و شخصیت فرد بستگی دارد. انسان نیکوکار آن‌ها را به شکل خوب و همراه با بشارت، سلام و تحیت مشاهده می‌کند؛ چنانچه قرآن کریم به آن اشاره کرده و می‌فرماید: «الَّذینَ تَتَوَفَّاهُمُ الْمَلائِکَةُ طَیبینَ یقُولُونَ سَلامٌ عَلَیکُمْ ادْخُلُوا الْجَنَّةَ بِما کُنْتُمْ تَعْمَلُونَ»

اگر کافر، ظالم و ستمکار باشد، فرشتگان را بیم‌دهنده و با چهره‌های ترسناک می‌بیند: «یوْمَ یرَوْنَ الْمَلائِکَةَ لا بُشْری‌ یوْمَئِذٍ لِلْمُجْرِمینَ وَ یقُولُونَ حِجْراً مَحْجُوراً»؛ روزی که فرشتگان (مرگ یا عالم برزخ یا صحنه قیامت) را می‌بینند. در آن روز گناهکاران را بشارتی نیست و (به فرشتگان) می‌گویند: ما را ایمنی کامل دهید! و فرشتگان می‌گویند: سخت ممنوع است (بر شما رحمت و بهشت خدا).

خدای متعال در آیاتی به گفتگوی فرشتگان و ستمکاران در هنگام مرگ تصریح کرده، این گفتگو را چنین بیان می‌فرماید: «إِنَّ الَّذینَ تَوَفَّاهُمُ الْمَلائِکَةُ ظالِمی‌ أَنْفُسِهِمْ قالُوا فیمَ کُنْتُمْ قالُوا کُنَّا مُسْتَضْعَفینَ فِی الْأَرْضِ قالُوا أَ لَمْ تَکُنْ أَرْضُ اللَّهِ واسِعَةً فَتُهاجِرُوا فی‌ها فَأُولئِکَ مَأْواهُمْ جَهَنَّمُ وَ ساءَتْ مَصیراً»؛ کسانی که فرشتگان (قبض روح) روح آن‌ها را گرفتند، در حالی که به خویش ستم کرده بودند، به آن‌ها گفتند: شما در چه بودید؟ (و چرا با اینکه مسلمان بودید، در صف کفّار جای داشتید؟!) گفتند: ما در سرزمین خود، [تحت فشار و]مستضعف بودیم. آن‌ها (فرشتگان) گفتند: مگر سرزمین خداوند، پهناور نبود که مهاجرت کنید؟! آن‌ها (عذری نداشتند و) جایگاهشان دوزخ است و سرانجام بدی است.

همچنین می‌فرماید: «وَ لَوْ تَری‌ إِذْ یتَوَفَّی الَّذینَ کَفَرُوا الْمَلائِکَةُ یضْرِبُونَ وُجُوهَهُمْ وَ أَدْبارَهُمْ وَ ذُوقُوا عَذابَ الْحَریقِ»؛ (ای پیامبر)! اگر ببینی کفار را هنگامی که فرشتگان (مرگ) جانشان را می‌گیرند و بر صورت و پشت آن‌ها می‌زنند و (می گویند: بچشید عذاب سوزنده را! (به حال آن‌ها تأسف خواهی خورد!).

در منابع اسلامی در مورد مشاهده، گفتگو، بشارت به بهشت و نشان دادن نعمت‌های آن به مؤمنین درستکار توسط فرشته مرگ در لحظه جان دادن روایات بسیاری وجود دارد.

فرشتگان ثبت اعمال

«یک انسان مکلّف در طول ده‌ها سال عمر خود، هزاران عمل خوب و بد انجام می‌دهد و «رقیب» و «عتید» تمام آن‌ها را ثبت می‌نمایند. هنگام مرگ، خلاصه تمام آن‌ها به محتضر ارائه می‌شود؛ یعنی هر انسانی در پایان عمر و خاتمه یافتن دوران معامله و داد و ستد بازار دنیایش، بیلان کارهای خود را می‌بیند، از اوضاع و احوال خوب یا بد خویش آگاه می‌گردد و به سود یا زیان معاملاتی که در زندگی با نقد عمر انجام داده، واقف می‌شود. خلاصه، خیلی زود می‌فهمد اهل ثواب است یا اهل عقاب».

بر این اساس هر انسانی پس از مرگ، بلافاصله از وضع خود آگاه می‌شود و می‌فهمد آیا بهشتی و اهل سعادت است یا جهنمی و اهل عذاب می‌باشد. از این رو، هر یک از کفّار و گناهکاران که عمر خود را با جهل و غفلت گذرانده اند، در همان لحظات احتضار، خطر را احساس نموده، از گذشته پشیمان می‌شوند و می‌گویند: «قالَ رَبِّ ارْجِعُونِ * لَعَلِّی أَعْمَلُ صالِحاً فیما تَرَکْتُ کَلاَّ إِنَّها کَلِمَةٌ هُوَ قائِلُها وَ مِنْ وَرائِهِمْ بَرْزَخٌ إِلی‌ یوْمِ یبْعَثُونَ»؛ پروردگارا! مرا به دنیا باز گردان تا مگر گذشته را جبران کنم و عمل صالحی انجام دهم؛ ولی پاسخ منفی می‌شنوند و به او گفته می‌شود: این سخن بی اثر، هرگز جامه تحقّق نمی‌پوشد و از پی مرگشان عالم برزخ است تا قیامت بر پا گردد و از قبرها برانگیخته شوند.

فرشتگان موکّل رزق، آشامیدنی‌ها و نَفَس‌ها

یکی دیگر از مشهودات محتضر در اولین مراحل انتقال، فرشتگان مأمور بر رزق و روزی است. در آن لحظات، سه فرشته بر بالین او حاضر می‌شوند و هر کدام از آن‌ها گزارش مأموریت خود را بدین شرح بیان می‌کنند:

«اولی سلام کرده، می‌گوید: من موکل روزی تو بودم، شرق و غرب زمین را جستجو کرده، از روزی تو لقمه‌ای پیدا نکردم که نخورده باشی، سپس فرشته دوم می‌گوید: سلام بر تو! من موکّل مایعات و آشامیدنی‌های تو، از آب و غیر آب بودم، شرق و غرب زمین را گشتم، شربت آبی از آن تو نیافتم که نیاشامیده باشی. آن‌گاه ملک سوم درآمده، پس از سلام می‌گوید: من مأمور نفس‌های تو بودم، شرق و غرب زمین را تفحّص کردم، نفسی از تو که نکشیده باشی، پیدا نکردم.

پیامبر اکرم (ص) و ائمه معصومین (ع)

پیامبر اسلام (صلی الله علیه و آله) فرمودند: «لَا یزَالُ‌ الْمُؤْمِنُ‌ خَائِفاً مِنْ سُوءِ الْعَاقِبَةِ وَ لَا یتَیقَّنُ الْوُصُولَ إِلَی رِضْوَانِ اللَّهِ حَتَّی یکُونَ وَقْتُ نَزْعِ رُوحِهِ وَ ظُهُورِ مَلَکِ الْمَوْتِ لَه‌. ِ. ثُمَّ یقُولُ‌ لَهُ‌ انْظُرْ فَینْظُرُ فَیرَی‌ مُحَمَّداً وَ عَلِیاً وَ الطَّیبِینَ مِنْ آلِهِمَا فِی أَعْلَی عِلِّیینَ فَیقُولُ لَهُ أَ وَ لَا تَرَاهُمْ هَؤُلَاءِ سَادَاتُکَ وَ أَئِمَّتُکَ هُمْ هُنَاکَ جُلَّاسُکَ وَ آنَاسُکَ أَ فَمَا تَرْضَی بِهِمْ بَدَلًا مِمَّا تُفَارِقُ هَاهُنَا فَیقُولُ بَلَی» ‌؛ مؤمن پیوسته از قیامت بیمناک است و یقین ندارد که آیا مقام خشنودی و رضای خدا را دریافت خواهد کرد یا نه، تا هنگام مرگ و آمدن ملک الموت؛ فرشته مرگ به او می‌گوید: اینک تماشا کن! محتضر نگاه می‌کند. محمد و علی و پیشوایان معصوم (علیهم السلام) را در اعلا علیین مشاهده می‌کند. فرشته به او می‌گوید: آن‌ها پیشوایان و رهبران تو هستند و در آنجا با تو همنشین و مأنوس خواهند بود. اکنون حاضری به جای کسانی که اکنون در دنیا از آن‌ها مفارقت می‌کنی، این همنشین‌ها را انتخاب نمایی؟ می‌گوید: آری...».

ظاهر شدن ایشان برای عموم مردم در حال احتضار و در قبر، امری ممکن و واقع شدنی است؛ زیرا در آن حال و در آنجا حجاب‌های عالم ماده برای مؤمن و کافر از دیده‌ها برداشته می‌شود، پس انسان مؤمن ایشان را می‌بیند، به صورتی که دوست می‌دارد و کافر می‌بیند، به نحوی که آن‌ها را دوست نمی‌دارد.

و، امّا حاضر شدن ایشان موقع جان دادن به این سبب است که بر کارهای او شهادت دهند و او را به فرشته مرگ معرفی کنند. اگر محتضر از اولیاء الله و دوستان و شیعیان امیرالمؤمنین علیه السلام باشد، سفارش او را به ملک الموت می‌کنند و می‌گویند:‌ ای گیرنده جان‌ها! ملاحظه حال این محتضر را بکن؛ زیرا او از دوستان و شیعیان ماست. ملک‌الموت نیز با کمال مهر و محبّت و به آسانی جان او را از بدنش بیرون می‌آورد. بعد از مرگ در پیشانی آن مؤمن نوشته می‌شود: این شخص از دوستان و شیعیان علی و اولادش (علیهم السلام) است.

اگر محتضر از منافقان و دشمنان خدا و اهل بیت (علیهم السلام) باشد به ملک الموت می‌گویند: این شخص از دشمنان ما خانواده بود و در دنیا با ما ارتباطی نداشت.

هر گونه که صلاح می‌دانی با او رفتار نما! فرشته مرگ نیز با شدت و سختی جان او را از بدنش بیرون می‌کشد، و بعد از مرگ هم در پیشانی او نوشته می‌شود: این شخص منافق یا کافر است.

امام صادق (علیه السلام) در وصف افراد محتضر این گونه می‌فرماید: «مَا مِنْ‌ مُؤْمِنٍ‌ یحْضُرُهُ‌ الْمَوْتُ‌ إِلَّا رَأَی مُحَمَّداً وَ عَلِیاً حَیثُ تَقَرُّ عَینُهُ، وَ لَا مُشْرِکٌ یمُوتُ إِلَّا رَآهُمَا حَیثُ یسُوؤُهُ»؛ هیچ کس نیست که مرگش فرا رسد، مگر آنکه پیامبر اسلام (صلی الله علیه و آله) و ائمه معصومین (علیهم السلام) همگی (با بدنی مثالی) نزد او مجسم و حاضر می‌شوند، به طوری که آنان را می‌بیند. اگر محتضر از مؤمنان باشد، وقت مشاهده به آنان علاقه پیدا می‌کند و عشق می‌ورزد، و اگر از مؤمنان نباشد، هنگام مشاهده ایشان، آنان را دشمن می‌دارد و به دیدار آنان علاقه‌ای ندارد.»

امیرالمؤمنین (علیه السلام) به «حارث بن اعور همدانی» فرمودند:

یا حَارِ هَمْدَان مَنْ یمُتْ یرَنِی مِنْ مُؤْمِنٍ اَوْ مُنَافِقٍ قُبُلاً

«ای حارث همدانی! بدان هر کس از مؤمنان و منافقان که بمیرد، مرا می‌بیند».

بهشت و جهنم

در روایتی از پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) چنین آمده است: «انسان مؤمن در دنیا همواره نسبت به آینده خود و آنچه در پیش رو دارد، در نگرانی و هراس به سر می‌برد، حتی در لحظه مرگ. برخی امور همچون جدا شدن از اهل و اموال بر اندوه او می‌افزاید؛ امّا با دیدن بهشت و نعمت‌های آن، راحتی و آسایش خاطر غیرقابل وصفی پیدا می‌کند که حاضر به عوض کردن آن‌ها با أمر دیگری نمی‌باشد.

مؤمن به واسطه جدا شدن از زن و زندگی، حسرت و اندوه فراوانی دارد و، چون آرزوهایش ناتمام مانده است و ملک الموت در هنگام شدت بیماری و کمال ناراحتی او، از رها کردن اموال و خانواده و گرفتاری‌های دیگر می‌آید، پس ملک الموت به او می‌گوید: این چه اندوه و ناراحتی است که داری؟ آیا عاقل به واسطه از دست دادن پشیزی بی ارزش ناراحت می‌شود، در صورتی که به جای آن میلیون‌ها برابر دنیا به او ارزانی داشته اند؟ مؤمن در پاسخ می‌گوید: نه. ملک الموت به او می‌گوید: به بالای سرت نگاه کن! محتضر درجات بهشت و قصرهایی که از حد آرزو نیز بالاتر است، می‌بیند. فرشته مرگ به او می‌گوید: اینجا منزل تو است و نعمت پایدار، اموال، خانواده و خویشاوندانت در اینجایند. هر کدام از خویشاوندان و خانواده ات صالح باشند، در اینجا با تو خواهند بود. آیا راضی هستی به جای مال و ملک دنیا، این نعمت‌ها را دریابی؟ می‌گوید: به خدا قسم مشتاقم و حاضرم».

برخی روایات، این مشاهده را ثمره صبر و استقامت در راه ولایت و محبت امیرالمؤمنین (علیه السلام) و بغض نسبت به دشمنان ایشان معرفی نموده‌اند.

شیطان

وقتی انسان در حال احتضار قرار می‌گیرد، شیطان با فرزندان و یاران خود بر بالین او حاضر می‌شوند و تلاش می‌کنند تا با حیله‌های مختلف «ایمان» او را گرفته و آن را از چنگش بیرون آورند و این سخت‌ترین حالت برای هر محتضری است.

از امام صادق (علیه السلام) نقل شده است: «مَا مِنْ‌ أَحَدٍ یحْضُرُهُ‌ الْمَوْتُ‌ إِلَّا وَکَّلَ بِهِ إِبْلِیسُ مِنْ شَیاطِینِهِ مَنْ یأْمُرُهُ بِالْکُفْرِ، وَ یشَکِّکُهُ فِی دِینِهِ حَتّی‌ تَخْرُجَ نَفْسُهُ، فَمَنْ کَانَ مُؤْمِناً لَمْ یقْدِرْ عَلَیهِ، فَإِذَا حَضَرْتُمْ مَوْتَاکُمْ، فَلَقِّنُوهُمْ شَهَادَةَ أَنْ لَاإِلهَ إِلَّا اللَّهُ، وَ أَنَّ مُحَمَّداً رَسُولُ اللَّهِ صلی الله علیه و آله حَتّی‌ یمُوتَ»؛ هیچ انسانی نیست، مگر اینکه در هنگام مرگ شیطان، یکی از مأمورین خود را نزد او حاضر می‌کند تا وی را وسوسه کند و در دینش به شک اندازد و او را به کفر بکشاند. این وسوسه ادامه دارد تا اینکه روح از بدن او خارج شود؛ اگر محتضر از مؤمنان حقیقی باشد، شیطان نمی‌تواند بر او غالب شود و دین و ایمانش را بگیرد. پس هرگاه یکی از شما بر بالین شخصی از کسان خود رفتید که مرگش فرا رسیده است، شهادتش را به او تلقین کنید تا شیطان به او دست نیابد.

مال، فرزندان و اعمال

از دیگر اموری که برای محتضر به صورت مثالیه خود مجسم می‌گردد و او آن‌ها را می‌بیند و دست نیاز به سویشان دراز می‌کند، مال و اولاد و اعمال فرد است.

در این مورد امیرالمؤمنین (علیه السلام) می‌فرماید: همانا فرزند آدم در آخرین روز از روزهای دنیای خود و اولین روز از روزهای آخرت (در حال احتضار) قرار گیرد، (در عالم مثال به صورت مثالی) مال و اولاد و عملش برای او ممثّل شود، پس متوجه مال خود شود و گوید: (ای مال)! به خدا سوگند من بر (جمع) تو حریص و (بر انفاق تو) بخیل بودم (شب و روز خود را برای تحصیل و به دست آوردن تو صرف کردم و چیزی از تو را از خود جدا نمی‌کردم)، پس چه سود و بهره‌ای از تو برای من است؟ مال (در جواب) می‌گوید: کفن خود را از من برگیر (یعنی استفاده تو از من در این حال فقط کفنی بیش نیست).

سپس حضرت فرمود: پس متوجه فرزندان خود شود و گوید: به خدا سوگند! من برای شما پدری مهربان و حامی و نگهدرانده شما بودم، پس (در این حال) چه نفع و فایده‌ای از شما برای من هست؟ می‌گویند ما تو را به قبر و گودالی که آرامگاه تو است، می‌رسانیم و در آن پنهان می‌سازیم.

پس از آن متوجه عمل خود می‌شود و می‌گوید: به خدا سوگند! من نسبت به (انجام) تو میل و رغبت نداشتم و تو بر من گران و سنگین بودی، پس چه نفع و فایده‌ای از تو برای من هست؟ می‌گوید: من قرین و همنشین تو هستم در قبر و روز رستاخیزت، تا زمانی که من و تو بر پروردگارت عرضه شویم. پس اگر آن شخص، ولی و دوست خدا باشد، نزد او کسی آید که از جهت خوشبویی و خوبی منظره و زیبایی و در برداشتن لباس‌های فاخر و قیمتی، نیکوترین مردم است، پس به وی گوید: بشارت و مژده باد تو را به راحتی و آسایش و زندگی دایم و روزی پاک و پاکیزه و بهشت پر نعمت و ورود تو بهترین ورودها باشد، پس محتضر می‌گوید: تو کیستی؟ می‌گوید: من عمل صالح تو هستم. از دنیا به سوی بهشت کوچ کن.

اعمال خیر، صورتی زیبا و نیکو دارند و برای فاعلش آسایش و راحتی را به ارمغان می‌آورند و اعمال شرّ، صورتی زشت و کریه المنظر دارند و باعث عذاب و وحشت صاحبش می‌گردند.

کد خبر 703743
منبع: برنا

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 154
  • نظرات در صف انتشار: 17
  • نظرات غیرقابل انتشار: 121
  • سعید IR ۰۸:۴۰ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۶
    بسیار زیبا و تاثیرگذار بود باز هم در این رابطه مطلب بگذارید.
    • IR ۰۰:۴۰ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۷
      55 17
      به نظر من به یه چیزی خوب نگاه کنید و بفهمید سعی می کنید درست زندگی کنید حالا هر عقیده و مسلکی که داریم،هیچ کس تا حالا با مردمش هیچ چیزی نتونسته ببره نه ملکی و ثروتی و مقامی!و در ثانی آدمائی که اطرافمان درست زندگی می کنن حالا با هر دین و مسلکی آرامش دارن،تمام
    • منم مادر دو گل پرپر IR ۰۸:۴۲ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۷
      مرگ که برای من نعمته ، مرگ ترس نداره اون که ترس داره اعمال ماست من با بچه هام دچار حادثه شدم ، اونا از پیشم رفتن 😭 و من و یه دخترم نجات پیدا کردیم خیلی سخته ، من هر روز دارم میمرم ، طفلی بچم ۶ سالش بود که داغ خواهر بزرگتر و برادر ۲ سالش رو دید 😭😭😭
    • IR ۰۳:۴۱ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۸
      15 4
      بسیارعالی ...کاش اکثرمردم این مطلب رامیخاندند
  • روح الله IR ۱۰:۱۲ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۶
    خدایا مارا به راه راست هدایت کن و شیطان را از ما دور بگردان 🤲
    • مصطفی GB ۱۹:۴۲ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۶
      واقعا چیزی ازش فهمیدی.
    • IR ۰۰:۳۴ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۷
      اونایی که باید می فهمیدن،فهمیدن،اتفاقا این حرفا در رابطه با آدم هستش که یا می فهمن یا خودشونو به نفهمی می زنن،مرگ زمانی هستش که همه هوشیار میشن
  • IR ۱۱:۰۶ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۶
    بدونیداینومطمئن باشیداون دنیاوجودداره چون من برچندلحظه رفتموبرگشتم.مراقب اعمالتان باشیداگاه باشیدتواین دنیاغافل نشید.
  • رضا IR ۱۱:۰۶ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۶
    اینو برای مسئولین بفرست نه مردم عادی که به زور شکمشونو سیر میکنن الکی مردم نترسون مرگ خیلی اسون خوبه خدا هم خیلی بزرگ الکی کسی به خاطر یه چیز ساده مجازات نمیکنه
    • DE ۲۱:۴۴ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۶
      احسنت
    • اسما IR ۲۲:۵۷ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۶
      86 31
      آره درسته
    • یونس IR ۲۳:۰۴ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۶
      خدا ارحم الراحمین است وبندگانش خیلی دوست دارد ، ازمادر بشتر بندهاش دوست دارد ، ولی وظیفه یک مسلمان اجرای دستورات خدا است که بنفع خود شخص وجامعه . دروغ نگفتن ، دزدی نکردن ، اجرای عدالت ، حق کسی نخوردن . کمک یتیمان ومستضعفان که همه قوانین اسلام اگر اجرا شود بهترین جامعه خواهیم داشت .
    • IR ۰۰:۱۸ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۷
      47 30
      عزیز حرفتو من باور میکنم چون این اتفاق برای منم چند بار اتفاق افتاده وقتی داشتم خواب میکردم لحظه ای چشم هامو باز کردم و دیدم خونه نیستم و روبروم آتش مثل جهنم و طرفی دیگر بسیار سرسبز نزدیک شدم و لحظه ای دوباره برگشتم یه سال دوسال بعدش داشتم بیرون میرفتم و زمین خوردم بلند شدم دیدم روبرویم دوباره آتش و چیز های دیگری بود
    • IR ۰۰:۳۶ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۷
      58 13
      خدا عادل هستش هر کس اندازه خودش پاداش می گیره یا مجازات میشه،اجرای عدالت واسه فقیر و غنی هستش،برای مردم عادی و خواص
    • کیا IR ۲۲:۰۶ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۷
      21 4
      مسئولین که از کره ماه نیامدن، از همین مردم بودن رفتن شدن مسئول
    • Mojtaba IR ۲۳:۰۲ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۷
      8 2
      خدا وکیلی وقتی رفتی چی دیدی؟
  • سپاس فراوان IR ۱۱:۱۰ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۶
    سپاس فراوان
    • IR ۱۹:۲۴ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۶
      38 8
      احسنت
    • IR ۰۹:۱۳ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۸
      11 3
      بابا دیگه مردن رو به گرونی و مسئولین ربط ندید و سیاسی نکنید لحظه مرگ همه مسئولیم ، مسئول اعمال خودمون در مدت عمر دنیامون هستیم
  • سلیمان IR ۱۲:۲۱ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۶
    آری در قرآن اشاره شده آیا کسانی که میدانند وآگاه هستند با کسانیکه نا آگاهند جزایشان یکیست هرگز پس آگاهان باید بیشتر مواظب باشند که متاسفانه عده ای نیستند وای بحالشون
  • غلامحسین امیدپناه IR ۱۲:۳۲ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۶
    86 42
    آنچه من تجربه کردم جدایی روح از جسم مانند درآوردن کوت از تن است وقتی کوت وشلوار فردی تنش نباشد چه بسوزد یا نه فرقی به تن ندارد.روح وجسم وقتی باهم باشند کارساز خواهند بود وجدا از هم به تنهایی از هیچ کدام کاری بر نمیاید
    • مریم خالقی IR ۱۸:۵۵ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۷
      17 3
      جدایی خیلی سخته من داغ پدر دیدم امان از فراق😭
  • م IR ۱۳:۰۹ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۶
    پسرم خیلی زحمت کش بو خیلی بخشنده بو خوش اخلاق بود باگذشت بود تمام زحماتی که کشید گذاشت سفر کرد رفت از زمانیکه به این دنیا عاشقش بود مریض شد اینقدر دعاش کردم دکترا بردم خدا بخشید به من ولی جوانی ناکام ازدواج هم نکرد رفت حسرت به دل موندم اون چی من چه گونه زجر می کشم فقط خدا بچه دا ماشاالله ولی ی چیز دیگه بود بخدا بقدر ازش راضی بودم نمیتونم اندازش بگم الهی اقاحسئن یارانش دوره نباشه انشالله
    • IR ۱۷:۳۴ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۶
      معلومه چی میگی شما!!!!
    • بهروز CH ۱۹:۰۴ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۶
      95 13
      خداوند بیامرزه همه رفتگان را ، غم آخرتان ، با عرض معذرت ، نوشته های شما متاسفانه درست مفهوم نیست ‌.
    • محمدرضا GB ۰۰:۳۰ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۷
      35 14
      خدا بیامرزتش روحش شاد .. هر ادمی یه سرنوشتی داره که قبل دنیا اومدن واسش نوشته میشه
    • Measure IR ۰۶:۰۳ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۷
      45 8
      بجان خودت من که چند بار خوندم تا بفهمم چی نوشتی
  • IR ۱۳:۲۵ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۶
    89 14
    انسانهای متقی و درستکار و با ایمان هیچ گاه از مرگ نهراسیده بلکه لقای پروردگار خویش را میطلبند و مرگ را به صورتی زیبا با سبکبالی و اغوش باز میپذیرند حقیقت و زیبایی رسیدن به ملکوت اعلا را فقط با اعمال نیک و درستی و پاکی در این دنیا میتوان درک کرده و در ان صورت است که مرگ هیچ هراس و ترسی ندلرد.دیدگاه مادی و تعلقات دنیوی متاسفانه مرگ را نازیبا جلوه میدهد و البته برای گناهکاران جز این نخواهد بود.
    • IR ۱۲:۵۵ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۷
      10 16
      شما فهمیدین چی گفت من که نفهمیدم
    • مینو IR ۲۲:۳۳ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۷
      6 0
      لطفا پیاما را با لهجه و گویش خودتون ننویسید.به فارسی روان بنویسید تا متوجه بشیم .
  • ثمین IR ۱۳:۳۱ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۶
    خدا عاقبت هممونو ختم بخیر کنه..
    • IR ۲۰:۰۸ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۶
      اینکه یک دعای خیر و عالیه،منفی ها چی هستن؟؟
  • IR ۱۴:۵۹ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۶
    الهی بحق حضرت محمدوآل محمد فردوس برین را جایگاه ابدی ماقراربده و حب علی علیه السلام واولادپاکش رو هرلحظه درقلبمان بیفزای، ای بی منتها ای رب ای بصیروای سمیع وای شکور.الحمدالله رب العالمین
  • سیده IR ۱۵:۱۵ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۶
    مرگ حق است وراه دررویی نداره خوب باشیم چرابترسیم. خداهم مهربان است
  • کاظم بخشی IR ۱۵:۲۷ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۶
    من مرگ را دیده ام زیاد ترسناک نیست ادم راحت میشه سبک بال مثل پرنده ای که از قفس آزاد میشه انگاری این دنیا چیست جز استرس و درد و مریضی
    • IR ۲۳:۱۸ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۶
      26 2
      انشاالله
    • مهران ریگی IR ۲۲:۳۱ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۷
      5 3
      واقعا در لحظه مرگ ما از تمام استرس ها و ناخوشی های این دنیا راحت می شویم و مثل پرنده از جسم خود که قفس روح است پرواز می کنیم واز محدودیت زمان و مکان رها می شویم .مرگ‌‌تولدی بزرگ‌ودیگر است
  • IR ۱۵:۴۸ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۶
    89 20
    کاش کمی هم روحیه بدین
    • حمید IR ۱۷:۳۱ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۲
      2 0
      داش پرواز کنی از قفس که بستگی داره گناه کرده باشی یا نه.اگه خوب نباشی که پرواز می‌کنی از قفس میری تو چاه!!!!
  • منصور حلاج IR ۱۵:۵۵ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۶
    58 10
    تن فانی است ..جان نمی‌میرد..
    • کارن JP ۲۱:۰۳ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۶
      25 12
      روحیه؟ به چه دلیلی قبل از درخواستتون کمی فکر کنید به اعمال و کارهای که انجام میدید و ببنید کار واقدام تو در هرکاری خوب بوده یا بد وگرنه ترس هراس برای بی گناه هیچ دلهره ای نگرانی نیست پس پیشنهاد یک بار دیگر همین مقاله رو مرور کنید
  • IR ۱۶:۰۵ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۶
    72 13
    انشاالله خداوند جمیع درگذشتگان بیامرزه و رحمت کنه خصوصا پدربزرگها و مادربزرگهایم ، باباییم حجی محمد حسین ، مادرم فاطمه نسا و عمویم غلامرضا رو انشاالله ببخشه و بیامرزه و رحمتشون کنه انشاالله جنت جایگاهشون به برکت ذکر شریف صلوات بر محمد وآل محمد. اللهم صل علی محمد وآل محمد وعجل الفرجهم🌹
  • IR ۱۶:۲۴ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۶
    پسرم گمراه شده لطفا برای نجاتش یک صلوات بفرستین لبیک یا مهدی‌‌(ع)
  • حمید IR ۱۶:۴۵ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۶
    بسیار عالی عزیزان به نظر بنده خوب است هر وقت چنین پیامهای اشتراک بزارید وخدا کنه افراد مطالعه کنن که واقعا دنیا همان طوری که کتبهای آسمانی ما میگوید دنیا بازیچه بیش نیست خواهشا مطالعه کنید درهر موردی که میتوانید تا آرامتر زندکی کنید عزیزان دل
  • IR ۱۶:۴۹ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۶
    68 9
    خوشابحال مومنین که بندگی خداکردن وازهرچه پلیدی اجتناب کردن مثلا ازفعله حرام
  • آرمان رحمانی IR ۱۷:۰۱ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۶
    60 17
    به نام خدا سلام لحظه مرگ برای مؤمن های واقعی بهترین لحظه است ، لحظه ای که فرشتگان آنها را به بهشت جاودان بشارت می‌دهند ، همان چیزی که در کل عمرشان آرزویش را داشتند ؛ و برای کفار بد ترین لحظه است ، همان لحظه است که متوجه حقیقت دنیا می‌شوند ، اما دیگر دیر شده ، و هیچ راه برگشتی نیست .
  • ح IR ۱۷:۱۱ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۶
    49 48
    این چرا همش عربی بود
  • IR ۱۷:۲۷ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۶
    32 27
    سپاس
  • IR ۱۷:۲۹ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۶
    44 9
    خداوند به کسی ظلم نمی کنه خداوند خیلی بزرگتر از این حرفهاست اول خودتون بعد به مردم عادی بگین
  • IR ۱۷:۴۶ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۶
    67 17
    شب اول قبر خیلی سخت فقط تا جایی که میتونیم کارهای خوب انجام بدیم و واجبات خداوند اجرا کنیم.. دیر به زود همه ما همچین شبی خواهیم داشت پس نه دیر نشده به فکر توشه برای آخرت مون باشیم
  • IR ۱۷:۵۹ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۶
    62 39
    یه جور میگید که انگار رفتید و برگشتید!!!!!!
    • Mohammad IR ۱۹:۵۴ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۶
      22 29
      خخخخخخخخخخ نه خخخخخخخخ نه خخخخخخخخ
    • بنده مومن IR ۱۱:۰۷ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۷
      14 1
      خدا عاقبت همه رو بخیر کنه
  • فرزند ادم IR ۱۸:۰۲ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۶
    74 7
    ای کاش مسئولین محترم توجه میکردن تا اه وناله پشت سرشون نباش امان ازدست گرونی گرونی گرونی به خدا ما دیگه گشنه ایم
  • حبیب‌اله آذری IR ۱۸:۱۰ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۶
    43 10
    بسیار عالی نقد شده است ممنونم از نویسنده اش
  • هویدا حیدری IR ۱۸:۱۶ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۶
    46 9
    سلام.به برکت عملکرد مسئولین مردم که تو این دنیا ریاضت می کشند شک نکنید که خداوند هم لحظه ی مرگ رو برای انان اسان خواهد کرد هم تمام گناهانشان را خواهد بخشید
  • سامیار IR ۱۸:۲۱ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۶
    47 7
    خدایا مارببخش
  • علی IR ۱۸:۲۳ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۶
    59 8
    خداوند در قران کریم مکرر سفارشبه تقوا و عمل صتلح کرده و فرموده ان الذین امنو و عملو الصالحات لا خوف علیهم و لا هم یحزنون کسانی که ایمان دارند و کار نیک میکنند تر و خوفی هم ندارند ما بحای اینهمه شعار و تظاهر کوشش کنیم عملکرد خودمان را درست کنیم مخصوصا مسئولین که تصمیم گیرنده هستند و البنه همه افراد جامعه لازم نیست اینهمه وارد جزییات بشیم اموات غیر احیا لا یشعرون ایان یبعثون قران کریم مردگان زنده نیستند و نمیدانند چه زمانی بر انگیخته میشود سعدی ره می فرماید برگ عیشی به گور خویش فرست کس نیارد زپس تو پیش فرست زندگی کنیم و شاد باشیم ولی انسان باشیم
  • IR ۱۸:۲۳ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۶
    29 10
    مگر بهشت و جهنم فقط برای مردم عادی هست
  • IR ۱۸:۳۶ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۶
    31 12
    انسان بعد از مرگ به بهشت یا دوزخ نمیره بلکه به برزخ وارد میشه تا روز قیامت که به حسابها رسیدگی بشه بعد بهشتی یا جهنمی بودنش مشخص میشه در ضمن هیچکس در روز قیامت شفاعت کننده نیست فقط اعمال خودمون به دادمون میرسه در آیة الکرسی واضح توضیح داده شده
    • IR ۰۶:۱۶ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۸
      2 2
      بعضی‌ها یه راست وارد بهشت میشند
  • Jefosun IR ۱۸:۳۹ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۶
    34 11
    از زندگی بگو از صفا و عشق بگو انسان تا نفس میکشه زندگی هست و باید زندگی کنه ... یه سری به کهکشانها بزن تا ببینی انسان در مقابل قدرت و عظمت و هیبت و بزرگی پروردگار عالم ... اندازه یک سلولی از بدن پشه ای است گمشده در اقیانوسهای جهان . ... پس بزنگ زنگو
  • IR ۱۸:۴۴ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۶
    35 6
    خیلی عالی بود . خداخیرتون بده
    • بدون نام IR ۱۹:۲۹ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۶
      42 8
      همه رفتنی هستن ماها الکی دلمونو به این دنیا خوش کردیم جای حسرت و حرص خوردن برای دیگران کمی هم آذوقه برای اون دنیا جمع کنیم این همه فاز منفی به خودتون میدین که چی
  • حمید رنجبران IR ۱۸:۵۲ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۶
    13 8
    باسلام.....ممنون از کلمات حقیقی وحقیقت که انسان اگر باشیم باید بفهمیم فقط خدا داند چه کند با من و من... موفق باشید
  • علی IR ۱۸:۵۹ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۶
    31 18
    ان شالله هرچه زودتر بمیرم و راحت بشم
  • رضا JP ۱۹:۵۴ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۶
    55 14
    خدایا ما را به راه راست هدایت کن
    • IR ۱۱:۲۴ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۷
      7 1
      انشالله
    • ادهم IR ۱۱:۵۹ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۷
      7 2
      نه برادر هنوز زوده برای مردن این دعا نکن عمر ما ایرانی‌ها خودش خیلی کمه
  • ۲۰:۱۴ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۶
    41 4
    بیشتر ایرانیا یه راست میرن بهشت بسکه اینجا رنج کشیدن
  • IR ۲۰:۱۶ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۶
    59 21
    من نیز خود با موتور تصادف کردم و جمجمه و فک و داخل گوشم و دستم شکستند وجمجمه ام هنوز مشکل دارد،و از چند ثانیه قبل از واژگونی فهمیدم که میخام زمین بخورم،و چون زمین خوردم با سرعت حدود صد تا،،،با ناحیه چپ سر کوبیدم رو آسفالت و وقتی برخاستم کاملا گیج بودم و گویا در عالمی دیگر فرود آمدم ولی و از ثانیه ای که تلوتلو باند شدم،اسم مبارک حضرت زینب ص و مهدی،و نام الله بر زمانم آمد و تا زمانیکه به هوش بودم مدام این سه کلمه روی زبانم بود. آنانکه اعتقاد به اخرت و ائمه ندارند،من شخصا خودم الطاف و کرامات آنهارا دیدم...
  • مهدی IR ۲۱:۰۷ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۶
    41 6
    کلیه ایرانیها بعدمرگ وارد بهشت میشوند بهشت رضا بهشت زهرا. بهشت فاطمه خلاصه تمام قبورما اسم بهشت دارد
  • IR ۲۱:۳۲ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۶
    26 59
    مرگ پایان زندگی است
    • آیدا حسینی IR ۱۷:۴۰ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۷
      2 6
      😐😂😂😂😂والا😂
  • غلامرضا صفوی IR ۲۱:۴۵ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۶
    21 50
    مردوما با این حرفا سرگرم نکنید
  • معصومه از آذربایجان غربی شهرستان شاهینذژ IR ۲۱:۴۸ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۶
    43 10
    خدایا همه مارا ب راه راست هدایت فرما وب همه ما رحم کن
  • ناشناس IR ۲۱:۵۷ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۶
    33 3
    سلام...یک کلمه هم نتونستم بخوانم از بس از مرگ میترسم نمیدونم ما انسان ها چه موجوداتی هستیم پایان من انسان مرگ هس چه بخوام چه نخوام ولی چرا گناه میکنم نمیدونم...از الله بزرگ میخوام به راه راست هدایتم کنه ان شاءالله آخر عاقبت مونه بخیر کنه،
  • خوزستان مظلوم IR ۲۲:۰۰ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۶
    35 5
    ترس به دل آدم میفته با خوندن اینجور مطالب.و البته آدم به خودش میاد که حواسشو جمع کنه چون این دنیا گذراست
  • عليرضا IR ۲۲:۰۴ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۶
    46 4
    سلام ای کاش مسولین هم بخونن
  • زهرا IR ۲۲:۱۴ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۶
    42 7
    من سالها پیش تمام واقعیت رو دیدم بهشت و جهنم رو هم دیدم در اثر تصادفی فوت کردم توی بیمارستان دکترا هم فوت من رو تایید کردن مونتها رسانه ایش نکردن بعد سه ساعت زنده شدم و رفتم توی کما به مدت نه ماه هم توی کما بودم هم در اون سه ساعت تمام قیامت رو دیدم هم زمانی که در کما بودم حتی موقع مرگ روحم رو هم میدیدم و بسیار چیز های دیگه لطفا این کامنت را منتشر کنید مچکرم
  • بهرام IR ۲۲:۲۰ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۶
    32 6
    سلام. مرگ شروع عالمی است . مانند به دنیا آمدن نوزاد . هر چه از مرگ بترسیم بیشتر در منجلاب قوطه ور میشویم و تن به هر ذلتی میدهیم که چند صباحی بیشتر در این دنیای مادی زنده بمانیم .
    • @rahnamasalar IR ۲۲:۵۲ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۶
      12 11
      واقعا مسئولین این پندهارو بگیرن کافیه من واسم مهم نیست این دنیاواسم جهنم هست فرقی نمیکنه اون دنیا جهنمی باشم
    • سعید IR ۲۳:۵۶ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۶
      11 7
      سلام میشه با جزئیات کامل توضیح بدید که چطوری بود اونجا چی دیدید هرچی که دیدید رو کامل بگید ممنون
    • سیاوش IR ۰۲:۱۴ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۸
      4 2
      مرددم نمیدونم چی بگم بعضی مسئولین رو میبینم میگم اون دنیا وجود نداره اختلاس گرها را میبینم شک میکنم بدبخت و بیچارها را نگاه میکنم با نداری و شکم گرسنه شکرگزارن اعتقادپیدا میکنم خدایا برای تو کاری نداره شمه ای پدیدار کن که یکپارچه مخلوقاتت یه راه رو بگیرن و برن تاآخرش وازشک و تردید رها شویم
  • IR ۲۲:۲۴ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۶
    13 3
    باسلام وصلوات همه مطالب عالی بود چونکه از روی کلمات ائمه اطهار بود لذت بردم وفیض بردم سعی میکنم من بعد از این کارهاییکه مارا بخدا نزدیک ترکنه انجام دهم
  • IR ۲۲:۳۴ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۶
    30 4
    باسلام خدمت شما دوستان عزیز از شما تقاضا دارم هرجور شده زیارت عاشورا را حتما در روز یا اگر وقت نمیکنید در هفته حتی یک بار هم شده بخوانید اون هم با خلوص نیت و بادلی شکسته یک دفع خودم برایم پیش آمد زیارت عاشورا را با دلی شکسته خواندم بعد چند شب بعد خواب دیدم از دنیا رفتم مردم کسی هست داره از من حساب رسی میکنه دفتر اعمال من دستش بود که یادم هست دفتر صورتی رنگ بود هی ورق میزد با تاسف میگفت هیچی که نداری هیچی کار ثوابی در دفتر اعمالت نیست اما یک دفعی چهره اش عوض شد وچشمانش برقی زد گفت زیارت عاشورا هی سرش را تکون داد گفت زیارت عاشورا سه مرتبه تکرار کرد الان سه سال از آن زمان میگذرد سعی میکنم وقت کنم هروز میخوانم.
  • سالار خان IR ۲۲:۳۴ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۶
    34 1
    به قول شاعر: به گورستان گذر کردم صباحی شنیدم ناله و افغان و آهی شنیدم کله ای با خاک می گفت که این دنیا، نمی ارزد به کاهی
  • ناشناس IR ۲۲:۳۷ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۶
    27 8
    مردم تو را خدا آنقدر از مرگ نترسید بخدا من از منبع موسخ شنیدم که لحظه ای شیرین‌تر از مرگ نیست در ثانی هممون میریم بهشت مگه ما صدام هستیم یا هیتلر یا امثال آنها که به جهنم بریم جهنم جای اوناست بهتون بشارت میدم مطمن باشین خیلی از زندگی کردن راهتره پس تا میتونین خوب باشین تا اسم خوب ازتون یادگار بمونه.
  • IR ۲۲:۴۷ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۶
    26 6
    از سخنان مولا علی علیه السلام و بدان که تو آفریده شدی برای آخرت نه برای دنیا ... همه به دنبال دنیا رهسپارند ومرگ به دنبال همه
    • سعید IR ۰۸:۵۳ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۷
      10 0
      دوست عزیزم بهشت وجهنم نیز بسته به اعمال انسان درجاتی دارد شقی ترین انسان ها در بدترین درجات جهنم ومومنین در بالاترين درجات بهشت قرار میگیرند وهر کس به اندازه عمل خود بهره میگیرد
  • IR ۲۲:۵۳ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۶
    25 5
    سلام.هر کس انچه کاشته درو خواهد کرد و هر کس را در قبر خود مینهند.پس با عملکرد بد مسولین برا ملت بدی کردن را توجیه نمیکنه.بخدا اخرت وجود دارد همانطور که در شکم مادر این دنیا وجود داشت.بلد از مرگ درست مانند این دنیا وجود دارد.به فکر اون طرف باشیم.هم زندگی خوب دنیوی و هم اخروی.و خداوند خیلی کریم میباشد.امید به کرم او داریم.
  • داوود NL ۲۳:۰۲ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۶
    26 1
    بازم خدارو شکر که این مرگ بین فقیر و غنی یکیه. خدارو شکر که این مرگ را گذاشته
  • IR ۲۳:۵۰ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۶
    27 6
    خدابفریادمون برسه
    • IR ۰۰:۴۰ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۷
      11 3
      واقعا در غیر اینصورت ما مردم عادی از اینم بدبخت تر بودیم
  • سبی IR ۰۰:۲۵ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۷
    13 2
    خیلی تاثیر گذار بود...هی دنیای بی وفا
  • طاهرآبادی IR ۰۰:۲۵ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۷
    19 2
    مطالب فوق العاده بودخداوندازسرتقصیرات مابگذره که حقیقتاقیامت چه خبرخدابرمارحم کن،عاقبتمان راختم بخیرکن،باشدماهم انشاالله بحق ال الله رستگارشویم خدامارایاری نماکه جزتوکسی رانداریم ماهمگی غافلیم وزرق وبرق دنیافریبنده همانامرگ هرلحظه درکمین ماست یاعلی
  • میلاد IR ۰۰:۲۹ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۷
    14 2
    من به شخصه چون کما رفتم و برگشتم چیزی جز سیاهی یادم نیست، اما مدام در ذهنم تعدادی اسم امام و پیامبرم بعداز هوشیاری به ذهنم آمد. مرگ حق اما واقعا چیزی به نام بهشت و جهنم وجود داره که بااینکه کامل ترین دین اسلام تو قرآن‌ و حتی انجیل مسیحیت نیز آمده. خداوندا آرامشی اعطا فرما تا بپذیرم آنچه را که نمیتوانم تغییر دهم و ....
  • DE ۰۰:۳۵ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۷
    10 26
    فقط ... بود. من کثیف‌ترین آدم دنیا رو میشناسم که بهترین مرگ رو داشت.
  • IR ۰۰:۳۹ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۷
    16 22
    همین شماهاهستین که باترسوندن مردم ازدنیا آخرت ازدین وخدادورکردین خداوندبخشندس نه اینجورکه شمابرای یه ملت نشونش میدین خداوندارحم وراحمین هستش بجای اینکه مردم روبترسونیدنشون بدیدکه خداوندچقدربزرگ وبخشندس
  • IR ۰۰:۴۳ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۷
    14 4
    درود بر شما الهم نسالک حسن العاقبه
  • Aj IR ۰۰:۵۱ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۷
    12 14
    لحظه مرگ تخلیه سریع کل خاطرات ذخیره شده در مغز اتفاق میوفته همین
  • حسن IR ۰۱:۳۷ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۷
    5 6
    انسان تا زنده است و در این دنیا است خودش میدونه جاش کجاست ـ پس مومن و خدا ترس هیچ ترسی از مرگ و قبض روح و اینا خوف ندارد و راحت بسوی معشوق میرود و آواز خوان ترانه خوان میرود پیش دلبرش ـ خدا یا توبه
  • حسن IR ۰۱:۴۳ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۷
    20 3
    آدم زمانی تو شکم مادرش است میگه به به چه جای خوب ـ دنیا که میاد میگه هه اینجا چقدر بزرگه ـ حاضری برگردی تو شکم مادرت میگی نه ایییی ـ پس مومن خدا ترس اون دنیا که رفت میگه حاضری برگردی دنیا میگه نه اینجا خیلی بزرگ است دنیا اییییی ـ
  • مهیار IR ۰۱:۵۰ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۷
    13 3
    سلام دوستان یه مشاوره ای میخواستم بنده افسردگی دارم پیش چنتا دکتر مغز و اعصاب رفتم این مطالب رو میخونم خیلی استرس میگیرم چیکار کنم بنظرتون خیلی هم روی این مسائل حساسم و همش درگیرم
    • 4281289933 IR ۰۸:۲۸ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۷
      6 1
      سلام به نظر بدون چند ماهی بدون توجه به سختی های آخرت و عذاب شاد زندگی کن. به اون دنیا زیاد فکر نکن. فقط دروغ نگو کسی را مسخره نکن و نردبون. مالت حلال باشه. یواش یواش حساسیتت کم می شه. واجبات هم در حد توان انجام بده.
  • م PK ۰۷:۵۶ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۷
    5 0
    عالی
  • بدون نام IR ۰۸:۰۲ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۷
    20 1
    یه سوال وقتی دریه اتفاق مثلا صدهاهزار نفرهمزمان می‌میرند چگونه فرشته مرگ پیش همشون دریک لحظه می‌رود؟؟!!
  • نوری IR ۰۹:۵۹ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۷
    5 0
    خداوند خودش بهمون رحم کنه
    • احمد IR ۱۲:۳۰ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۷
      8 0
      در پاسخ به سوال جنابعالی۲ احتمال مفروض است ۱_ حضرت عزرائیل ماموران بسیاری در همه جای دنیا دارد که کار قبض روح را انجام می دهند ۲_ احاطه ی دنیا در نظر حضرت عزرائیل بسان کف دست اوست و این قدرت و اختیار را خداوند برای او قرار داده تا بر قبض روح آدمیان احاطه ی کامل داشته تا بتواند همزمان در هرجا و به هر مقدار از ارواح را قبض کند یاعلی
  • IR ۱۰:۰۸ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۷
    7 2
    سلام و عرض ادب وتسلیت، من خودم شاهد جان دادن همسرم در طول دوماه که در بستر اختصار بود ،بودم،ایشان از فرشته ای که برایش روزی میآورد را برایم می گفت،شهادتین را یک هفته قبل از مرگش گفته بود
  • میلاد IR ۱۰:۱۸ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۷
    6 4
    بهشت و جهنم همین دنیا است . خداوند عادل هست و از باطن انسان آگاهی دارد. انسان خوب فارغ از هر نوع اعتقادی بنده صالح خدا است
  • زهرا IR ۱۰:۴۶ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۷
    10 1
    ممنونم از مطالب بسیار زیبای شما اجرکم عندالله
    • هوشنگ شاهمرادی IR ۲۲:۴۷ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۷
      1 1
      به نظر من دوستان بیاید یه گروه تشکیل بدیم و مشکلات یه سری افراد رو حل کنیم حالا هر چی که وسعمون میرسه
  • مهری IR ۱۱:۰۳ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۷
    5 0
    برای شفا تمام مریضان صلوات
  • عبدالعظیم IR ۱۱:۳۱ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۷
    4 0
    بسیار به چیزی خوب اشاره شده واقعا تشکر زیاد از مسعولین این گفتار
  • IR ۱۱:۳۷ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۷
    5 0
    بسم الله الرحمن الرحیم الیوم لا ینفع مال ولا بنون ،فبای الا ربکما تکذبان ،رعایت نکات کوچک معنوی سرنوشت بزرگ انسان را رقم میزند
  • IR ۱۱:۵۶ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۷
    3 0
    ما از زمانیکه خودرا شناختیم ،هرزمان برای خودمان ، من من منم من بودم گفتیم . اما در اصل من اصلی همان روح ماست . بعد مرگ من که میگفتیم جسم ما بود که میمیرد . پس در واقع من اصلی ما همان روح ماست که هرزمان زنده میماند جسم مون فانی هست . پس بخاطر جسم بی ارزش مون گناه نکنیم . بیایید برای روح مان توشه سفر بچینیم .
  • محسن منیعات IR ۱۲:۰۹ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۷
    3 0
    واقعا دستش دردنکن که سازنده ونوشته های خوب وبامعنا وهمه اش ازقران کریم میباشد خدا انشالله تاروز قیامت حفًظ اش کنه امین یارب العالمین
  • مرتضی IR ۱۲:۰۹ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۷
    5 2
    خدایا ما رو ببخش و مهر ائمه معصومین را برای بهشتی شدن ما در دفتر اعمالمان ثبت کن الهی آمین يا رب العالمین
  • محسن IR ۱۲:۳۱ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۷
    5 1
    بعضی موقع ها زندگی کردن از مردن خیلی دردناکتر هست پس مرگ هم به موقعش نعمته
  • IR ۱۲:۳۶ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۷
    7 0
    عالیه،ازاین مطالب دوباره بزارید
  • IR ۱۲:۵۰ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۷
    2 0
    حسین بسیار با ارزش وروشنگر بود سپاسگدارم
  • US ۱۳:۰۲ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۷
    3 1
    ما انسانها خیلی خودمونو بزرگ میبینیم در صورتی که در عالم هستی ما اندازه ریز گردی بیش نیستیم رفتن همانا و باز هم رفتن همانا
  • IR ۱۳:۱۴ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۷
    2 0
    سازنده وموثر هست ممنون
  • IR ۱۳:۵۵ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۷
    7 2
    بسیارزیبابود به حق چهارده معصوم همه ی ماموقع جان دادن بااعمالی زیباوخوش حال ازاین دنبا به دنیایی که با چهارده معصوم همنشین باشیم واردشویم
    • IR ۰۰:۲۷ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۸
      3 1
      امین یا رب العالمین
  • حشمت اسماعیلی IR ۱۴:۱۰ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۷
    1 3
    من فقط خواب دیدم منو بردن سردخانه منو شستن وخاک کردن همه رفتن شب بود هیچ اتفاقی هم نیفتاد فقط روح از بدنم خارج شد دیگه از خواب بیدارشدم بدی‌ها را در اینجهان می‌بینیم همچنین خوبیها
  • سارا IR ۱۴:۴۰ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۷
    4 2
    قشنگ بود
  • عبدالله IR ۱۵:۰۶ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۷
    2 0
    اللهم ارزقنی حبک و حب من یحبک وحبب الیه کل عمل صالح یقربنی الیک
  • محمد GB ۱۵:۰۶ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۷
    9 0
    خیلی جالب بود. باید تلاش مان را بیشتر کنیم ✊🏻
  • رضا IR ۱۵:۱۵ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۷
    2 2
    کی باشد که این واقعیات را بفهمد!
  • آرش کاظم الوندی IR ۱۵:۴۲ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۷
    12 0
    خدایا در ان موقع که زمان مرگ فرا میرسد به بزرگی خودت از گناهان ما بگذر و عاقبت ما را ختم به خیر کن ،بدانیم که پایان این زندگی مرگ است
  • امیر علی IR ۱۶:۴۲ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۷
    4 14
    مقاله بی مفهومی بود
  • مراد IR ۱۸:۳۳ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۷
    2 2
    جالبه ،،هنوز میگه این چیزا هم هست
  • محمد IR ۱۹:۴۲ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۷
    2 0
    سبحان الله
  • عبدالله IR ۲۰:۰۵ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۷
    4 3
    از امید به رحمت خدا و شفاعت مولا هم بگذریم. مشت نمونه خروار است اگر با دست فرمان فعلی مملکت ادامه دهیم فکر کنم ته جهنمیم
  • بهمن IR ۲۲:۱۵ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۷
    6 0
    از خدای متعال برای مادری که دو فرزند خود را در حادثه ای از دست داده اند طلب آرامش و شکیبایی می کنم. روحشان قرین رحمت بیکران الهی
  • مهدی IR ۲۲:۴۶ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۷
    1 0
    بايد امشب بروم. بايد امشب چمداني را كه به اندازه پيراهن تنهايي من جا دارد، بردارم و به سمتي بروم كه درختان حماسي پيداست، رو به آن وسعت بي‌واژه كه همواره مرا مي‌خواند.
  • آرش IR ۲۳:۱۵ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۷
    2 14
    توی این کشور به اندازه کافی ... غم و غصه وجود داره شما دیگه سعی نکنید بیشترش کنید.
  • طاها IR ۰۰:۴۸ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۸
    4 1
    خدایا به ما کمک کن خدایا از گناهای ما گذشت کن ما را به راه رایت هدایت فرا ما جز شما کسی را نداریم از گناهانمان چشم پوشی فرما خیلی گناه کردیم منو ببخش این دنیا ارزش هیچی نداره ولی وآقای ما شما هستید ببخش ببخش ببخش کمک فرما کمک فرما کمک فرما آدماهای بدی هستیم از من بگذر الهی آمین
  • فرزاد شهبازی فارس کوار IR ۰۱:۰۳ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۸
    4 6
    خدایی ما میدونیم مرگ حتمیه ولی این چیزا چیه همه رو ترسوندین شما چه خش باشید چه نا خش بالاخره میمیرید یجوری میشه بالاخره بعد مرگ
  • IR ۰۱:۲۲ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۸
    2 1
    آرامش بخش بود
  • Mmm IR ۰۱:۳۱ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۸
    1 1
    ۵چیز گرانی فقر دزدی اعدام جدایی
  • ناشناس IR ۰۱:۵۷ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۸
    4 2
    مردن یک جا بجایی شیرین است همانگونه که خداوند در قران کریم میگوید مردانی مانند مولایم نمی میرن همیشه جاودانند مرگ برای همه هست پس درست زندگی کنیم نه مال نه زن نه فرزند هیچکام تورا در امان نگه نمیدارد پس به یکدیگر احترام بگذاریم خوبی مرگ به ان است که بی خبر میاید این یکی از هزاران لطف خداوند است اگر انسان میدانست کی کجا می میرد خیلی برایش زندگی سخت میشد روز هزار بار میمرد یا خودکشی میکرد چونکه روانی میشد
  • علی IR ۰۴:۲۷ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۸
    4 3
    خداوند بخشنده ومهربان است یاارحم الراحمین
  • علی CA ۰۹:۲۲ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۸
    1 2
    یعنی با این اوصاف که همه به غیر از دوستداران ائمه می رودند به جهنم ؟ عجب!!! پس فضل رحمانیت خدا کجا خواهد رفت
  • حمید IR ۱۰:۴۸ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۸
    2 2
    من بامدرک میگویم تمام انسانها یی که حق الناس به گردن دارن هرشبانه لحظه جان دادن ومرگ رو تجربه میکنن وظلمی که به به ناحق به دیگران روا داشته اندقبل از خوابیدن برای آنها تداعی میشوداما افسوس که نفهمند همانند انسان های حریص که فقط خاک درمان آنهاست
  • آرامش IR ۱۲:۵۸ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۸
    5 1
    انا لله و انا الیه راجعون خداوند بخشنده مهربان است خداوند همه رو عاقبت بخیر بگرداند الهی آمین
  • موذن IR ۱۳:۳۴ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۸
    4 2
    خیلی ممنون وتشکروسپاس ازاینکه اززمان مرگ وجان دادن ازنهج البلاغه مولای متقیان امیرالمومنین علیه السلام راتو ضیح دادیدوخداوندیکتاراشکرکه ازشیعان مولایمان امیرالمومنین هستم وخداوندتوفیق بدهندکه ره روایشان باشم
  • تنها IR ۲۱:۵۷ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۸
    1 2
    خدایا از مرگ وشب اول قبرخیلی میترسم خدایا بهم فرصت جبران بده خدایا تو رو اسمت قسم تاپاکمون نکردی خاکمون نکن خدایاتو رو به کلام قرانت قسم شب اول قبر به دادمون برس الهی امین
  • دنیا IR ۲۱:۵۹ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۸
    5 1
    سخت ترین شب شب اول قبرهست خدایاخودت به فریادمون برس
  • IR ۲۲:۰۲ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۸
    2 0
    خدایاهمه مارو ببخش بیامرز خدایا از سرگناه و تقصیرات مون بگذر و فرصت جبران به عزیزانمون بده الهی امین
  • IR ۰۳:۰۱ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۹
    1 0
    به قدری ریز بینی هس که من فکر نمیکنم عاقبت خوبی داشته باشم .
  • IR ۲۰:۱۰ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۹
    3 0
    مرگ شرین ترین چیزی ک خدادمیده الکی شورش ندین