بعید می‌دانم اسم رشته ورزشی درخت‌نوردی تا به حال به گوشتان خورده باشد، در حالی که این رشته در دنیا طرفداران زیادی دارد و در ایران هم به‌تازگی توسط «پویا همتی» راه‌اندازی شده است؛ مربی تازه‌نفسی که به کودکان پایتخت روش صحیح بالا رفتن از درخت را آموزش می‌دهد.

درخت نوردی

همشهری آنلاین - سمیرا باباجانپور: رشته‌های ورزشی فراوانی در دنیا وجود دارند که زیرشاخه ورزش‌های climbing یا رشته‌های مربوط به صعود محسوب می‌شوند؛ «درخت‌نوردی» یکی از این زیرشاخه‌هاست. در گفت‌وگوی زیر پویا همتی که به‌صورت کاملاً تخصصی این رشته را آموزش می‌دهد، از فرازوفرودهای تجربه این رشته برای ما می‌گوید.

خواندنی‌های بیشتر را اینجا دنبال کنید

درخت‌نوردی هیجان‌انگیز کودکان پایتخت | مدرن‌ترین ورزش بچه‌های تهران را ببینید

کرونا درخت‌نوردی را به ایران آورد

پویا همتی یک جوان دهه شصتی، ورزشکار، روان‌درمانگر و کارشناس ارشد روان‌شناسی بالینی است که با اوج‌گیری کرونا رشته درخت‌نوردی را که در خارج از ایران طرفدارانی دارد، در ایران پایه‌گذاری کرده است. او در مورد پیگیری این ورزش به‌صورت حرفه‌ای می‌گوید: «از بهار ۱۳۹۹ و تقریباً اولین هفته‌های شیوع کرونا در ایران و البته آغاز تعطیلی‌ها و محدودیت‌های کرونایی کار درخت‌نوردی را شروع کردم. علتش هم این بود که من از سال ۸۷ به‌صورت حرفه‌ای و تخصصی رشته سنگ‌نوردی را دنبال می‌کردم. با توجه به این پیشینه و البته پیگیری‌ها و مطالعاتی که از مدت‌ها قبل از آن در مورد رشته درخت‌نوردی داشتم تصمیم گرفتم آن را امتحان کنم. محدودیت‌های کرونایی و تعطیلی باشگاه‌ها و تجمعات باعث شد فرصتی فراهم شود تا این کار را تجربه کنم.»

همتی برای کسب مهارت‌های این رشته تجربه‌های مختلفی را پشت سر گذاشته است و شاید به‌عنوان اولین فرد در ایران توانسته است تجربیات خودش را به قالب‌های آموزشی ببرد: «برای اینکه درخت‌نوردی را تجربه کنم با توجه به پیشینه سنگ‌نوردی، ۲ موضوع را در دستور کارم قرار دادم؛ ایمنی و حفظ جان در کنار آسیب نزدن به طبیعت. درخت‌نوردی رشته‌های مشابهی مانند غارنوردی، دیوارنوردی و صخره‌نوردی دارد. در این رشته‌ها نیز همین اهداف مدنظر است و جالب اینکه تکنیک در این رشته‌ها حرف اول را می‌زند و شما باید اول به فکر حفظ جانت باشی و در ادامه مراقب باشی تا به میراث طبیعی آسیبی وارد نکنی.»

درخت‌نوردی هیجان‌انگیز کودکان پایتخت | مدرن‌ترین ورزش بچه‌های تهران را ببینید

درخت‌نوردی برای ۵ساله‌ها و ۷۰ساله‌ها

او که در این سال‌ها توانسته جای پای خود را میان علاقه‌مندان به این رشته باز کند از پیشینه این رشته می‌گوید: «درخت‌نوردی در دنیا طرفداران خودش را دارد و بیشتر به شکل نهادهای مردمی اداره می‌شود. هیچ تشکیلات منسجمی هم ندارد. گفته می‌شود ریشه این ورزش به قرن ۱۹ در انگلستان و آمریکای شمالی برمی‌گردد و مربوط به افرادی بوده که برای هرس کردن درختان به‌صورت حرفه‌ای این کار را انجام می‌دادند. بعدها این رشته فراگیر شد و عده‌ای آن را در قالب یک ورزش دنبال کردند و امروز در آمریکا، اروپا، آفریقا و برخی کشورهای آسیایی به‌عنوان یک ورزش شناخته می‌شود. به تجربه هم دریافته‌ام که کودکان ۵ساله تا افراد ۷۰ساله، به‌شرط داشتن تعادل حرکتی و توازن برقراری ارتباط میان اندام‌های حرکتی، می‌توانند از تمرین در این رشته رلذت ببرند. مثلاً در کره باشگاه‌هایی هستند که ستون‌هایی به شکل درخت برای تمرین ورزشکاران در آنها تعبیه شده. بعد از آمادگی اعضا، مربی با آنها به طبیعت می‌رود و تا عمق جنگل می‌روند و تور شبانه‌روزی دارند تا بتوانند به بلندترین درخت‌ها صعود کنند.»

درخت‌نوردی هیجان‌انگیز کودکان پایتخت | مدرن‌ترین ورزش بچه‌های تهران را ببینید

تکنیک؛ مقدم بر آمادگی بدنی

وقتی از او در مورد تجربیاتش از درخت‌نوردی می‌پرسیم، نکات جالب‌توجهی را مطرح می‌کند: «در درخت نوردی الزاماً با درخت در ارتباط نیستیم. همه افراد ابتدا فکر می‌کنند مانند نخل‌داران که با یک ریسمان از درخت بالا می‌روند، ورزشکاران این رشته هم همین‌گونه هستند. درحالی‌که اصولاً تماس بدنی خاصی با درخت برقرار نمی‌شود. وزن فرد روی طنابی است که از آن آویزان است. در واقع از درخت به‌عنوان تکیه‌گاه استفاده نمی‌شود. درخت‌نوردی، اگر قوانینش را رعایت کنیم، ورزش خیلی ایمنی است و اگر رعایت نشود مثل هر ورزش دیگری مسلماً ممکن است موجب آسیب شود. در این ورزش تکنیک مهم است. آمادگی بدنی در مرحله دوم است. وقتی تکنیک درست باشد، بدن شروع به فعالیت می‌کند. تمام عضلات بدن در این ورزش درگیر می‌شوند.»

درخت‌نوردی هیجان‌انگیز کودکان پایتخت | مدرن‌ترین ورزش بچه‌های تهران را ببینید

تجهیزات ۱۰ میلیونی برای بالا رفتن از درخت

البته همتی علاوه بر تخصص دوره‌های مرتبط را نیز گذرانده است: «سال ۹۹ یک دوره تربیت مربی را پشت سر گذاشتم و بعد از آن در ۲ سال گذشته بیش از ۵۰۰ نفر را از سنین مختلف در این رشته آموزش داده‌ام. این رشته سیستم و تجهیزات متفاوتی برای صعود دارد. یکی از دوستان که در آلمان زندگی می‌کند، می‌گفت حدود ۲۰ هزار یورو هزینه تجهیزات فنی این رشته است؛ اما با توجه به اینکه در تحریم هستیم و سراغ ندارم کسی رفته باشد با انجمن‌های درخت‌نوردی ارتباط بگیرد و تجهیزاتش را وارد کند، آموزش ببیند و بیاید آموزش بدهد، برای همین تجهیزاتش را بر اساس آنچه موجود است آماده کرده‌ام. در این ورزش به سبک صعود فنی که با کمترین تجهیزات بیشترین استفاده صورت می‌گیرد، صعود را انجام می‌دهم. در کل برآورد کرده‌ام که حدود ۱۰ میلیون تومان هزینه تجهیزات این رشته است.»

درخت‌نوردی هیجان‌انگیز کودکان پایتخت | مدرن‌ترین ورزش بچه‌های تهران را ببینید

صعود از درختان چنار پارک لاله

وقتی از او در مورد درخت‌هایی که مناسب صعود هستند می‌پرسیم، می‌گوید: «اصولاً فعالیت حرفه‌ای این رشته صعود به بالای درخت‌هایی است که بیش از ۵۰ متر ارتفاع دارند که در ایران کم پیدا می‌شوند، اما یکی از درخت‌هایی که در تهران روی آن کار کرده‌ام و پیشنهاد می‌دهم درخت چنار است. چنار هم در نقاط مختلف تهران و ایران یافت می‌شود و هم ارتفاع مناسبی دارد. بافت و بدنه درخت هم بسیار مناسب صعود است.»

مهم‌ترین مشکل تیم همتی نبود فضای مناسب برای صعود از درختان است. او می‌گوید: «یکی از مشکلات این است که پارک‌ها به ما اجازه صعود نمی‌دهند. می‌گویند اجازه ندارید چیزی به درخت آویزان کنید، ضمن اینکه روی هر درختی هم نمی‌شود این کار را انجام دهد. در این رشته درختانی موضوع فعالیت است که به‌جز تنه اصلی شاخه‌های فرعی حکم تنه درخت را داشته باشند. برای همین از درخت سرو و صنوبر هم نمی‌شود بالا رفت و صعود کرد. افقی بودن شاخه‌ها یک اصل است. درخت عرعر این ویژگی را دارد، اما بافت درخت محکم نیست و امکان شکستن شاخه‌های آن وجود دارد. در این رشته اگر فرد بتواند ۴ متر صعود کند، حتماً می‌تواند تا ۴۰ متر هم صعود داشته‌ باشد.»

همتی با همه ممانعت‌ها برای صعود، تجربه‌های جالبی از صعود از درختان چنار بوستان‌های تهران دارد: «من از درخت‌های مختلفی صعود کرده‌ام. بهترین درختان، چنارهای پارک لاله هستند که بالای ۱۲ متر ارتفاع دارند. چنارهای پارک کودک شهرک غرب هم مناسب صعود هستند، اما حداکثر ارتفاعشان ۶ متر است که برای درخت‌نوردی ارتفاع کمی است.»

مزیت‌های یک‌رشته ورزشی جالب

این ورزشکار معتقد است، درخت‌نوردی رشته‌ای با مزیت‌های زیاد است که می‌تواند در ایران گسترش پیدا کند و مورد استفاده علاقه‌مندان قرار بگیرد. همتی از جمله مزیت‌های این رشته را این‌گونه برمی‌شمرد: «درخت‌نوردی همیشه در دسترس است. هر جای تهران یا کشور تجهیزاتش را داشته باشید، می‌توانید استفاده کنید. دوم نقش زیادی در تخلیه هیجانی دارد. سوم ارتباط مستقیم با طبیعت دارد. چهارم روی ترس از ارتفاع به‌صورت کاملاً ایمن تأثیر مثبت می‌گذارد. از همه مهم‌تر اینکه روی مهارت‌های حرکتی و جسمی بسیار تأثیرگذار است و سرعت عمل فرد را در شرایط بحران بالا می‌برد. همچنین این ورزش اعتمادبه‌نفس  فرد را بالا می‌برد و یک‌یک فعالیت‌ها در آن هدفمند است و احساس خوبی بعد از صعود در ورزشکار ایجاد می‌کند.»

درخت‌نوردی هیجان‌انگیز کودکان پایتخت | مدرن‌ترین ورزش بچه‌های تهران را ببینید

مسابقه بی‌مسابقه

وقتی از او در مورد برگزاری مسابقات حرفه‌ای در این ورزش می‌پرسیم، می‌گوید: «هرچند ما یک روز را به نام روز جهانی «درخت‌نوردی» داریم، ولی من سراغ ندارم در دنیا مسابقه حرفه‌ای برای این ورزش برگزار شود. ماساکی هاتسومی، پدر ورزش نین جوتسو، می‌گوید "ورزشی که مسابقه داشته باشد فساد می‌آورد. " این‌ یک تفکر است. وقتی وارد طبیعت می‌شویم برای آگاهی و رشد خودمان است. برای همین دلیلی برای مسابقه وجود ندارد. در دنیا برای کوهنوردی مسابقه‌ای نیست. مسابقه دره‌نوردی هم نداریم. نشنیده‌ام مسابقه غارنوردی در جایی از دنیا برگزار شود، به همین دلیل ضرورتی برای انجام مسابقه در رشته درخت‌نوردی هم وجود ندارد. درخت‌نوردی برای رشد و آگاهی فرد است. مسابقه‌ای هم برای آن نباشد بهتر است.»

کد خبر 703140

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 27
  • نظرات در صف انتشار: 1
  • نظرات غیرقابل انتشار: 9
  • IR ۱۱:۰۶ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۳
    4 0
    قدیما ما هم از درخت بالا می رفتیم.
    • CH ۲۱:۱۰ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۳
      3 1
      اولاً دمتون گرم ، ما هم بچه بوریم از اینکارا میکردیم ، ولی هدف هامون فرق میکرده با بچه های درخت نورد امروزی ، لااقل من از درخت بالا میرفتم ، برای خوردن یه شکم سیر ، میوه ،حالا به فصلش، از زردالو و هلو و توت و شاتوت یادش بخیر
  • IR ۱۱:۵۱ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۳
    3 1
    عجب کار باحالی آموزش هم داره
  • ساغر IR ۱۲:۱۹ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۳
    4 0
    با این اوصاف پسرمن قهرمان این رشته است.چون از دیوار راست هم بالا میره.خخخ
  • بهمن حاجی هاشمی IR ۱۲:۱۹ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۳
    3 0
    درود همیشه گزارش های بکر تهیه میکنید موفق باشید
  • صدیقه صابری IR ۱۳:۰۶ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۳
    3 1
    آقای همتی و آموزش هاشان خیلی عالی برای تمرکز و بالا رفتن اعتماد بنفس بچه ها خیلی عالیی
  • مینو پارسا IR ۱۳:۲۸ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۳
    3 2
    من چندین جلسه برادرزاده و بچه خودم را بردم کلاس درخت نوردی آقای بهمنی در بوستان کودک شهرک غرب، متاسفانه این آقا اصلا و ابدا برای یک کودک و نوجوان امن نیست، پر از حاشیه های ... و مدام بچه ها رو تحقیر میکنه. باید بچه و والدینش کلا مشغول تعریف و تمجید از ایشون و توانایی هاشون باشن در غیر اینصورت عادت داره بزنه توی برجک بچه ، باید بهش بگیم استاد ، البته ادبیات لمپن داره و ادعا در حد گینس، متاسفم برای بجه های بیگناهمون که اینجور افرادبهشون آموزش بدن
  • مینو پارسا IR ۱۳:۳۱ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۳
    4 1
    اسم به اصطلاح استاد آقای همتی هست من به اشتباه در پیام قبلی بهمنی تایپ کردم
    • آریا IR ۱۹:۴۵ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۳
      3 2
      شما که الان بالا تعریف میکردید،معلومه اصلا فازتون چیه؟
    • مینو پارسا IR ۲۳:۲۲ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۳
      2 2
      سلام آقای آریا، من جایی تعریف نکردم از ایشون . احتمالا با کامنت دوستان دیگر اشتباه گرفتید، ضمنا من صادقانه نظر و تجربه ای که از ایشون داشتم گفتم که سایرین مراقب بچه هاشون باشن . فازم فاز انتقاد از آدمی هست که پتانسیل آسیب رسانی به کودک و نوجوان داره
  • مینو پارسا IR ۱۳:۴۱ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۳
    6 6
    ایکاش نظارتی بود که معلوم میشد ایشون چجوری بدون پرداخت یک ریال مالیات در پارک و مکان عمومی کار میکنه و هر جور دلش خواست به درختان ارزشمند آسیب میرسونه؟ چرا دستفروش ها جمع آوری و برخورد میشن ولی با اینجور افراد نه؟
  • فریبا IR ۱۴:۱۲ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۳
    6 3
    آقای همتی مربی بچه های من بودن از کودکی،دوتا پسر بچه ی ترسو و مضطرب رو تبدیل کردن به دوتا پسر شجاع
  • رادوین کریمی IR ۱۴:۴۲ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۳
    4 3
    خیلی خوشحالم که آقای همتی مربی من است، یک مربی درجه یک
  • سارا IR ۱۵:۰۰ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۳
    6 3
    اطلاعات بسیار جامع و مفید،ممنون به امید پیشرفت این سبک ورزشها در کشور👌
  • saki IR ۱۵:۴۳ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۳
    5 1
    بسیار عالی
  • سمیرا شهراسبی IR ۱۵:۵۳ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۳
    5 2
    آقای همتی از اساتید کاربلد و حرفه‌ای در حوزه کودک و نوجوان هستن و افتخار این و داشتم که شاگردشون باشم و ازشون یاد بگیرم. امیدوارم همیشه سلامت و همینطور قوی و پر انرژی باشن و در این حوزه فعالیت کنن.
  • IR ۱۶:۵۹ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۳
    2 7
    آخه این چه کاریه درختهای بیچاره گناه کبیره میکنید والله این همه بازی برای بچه ها هست واقعاً متأسفم
    • IR ۱۷:۱۹ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۳
      3 1
      دراین ورزش اصلا به درخت آسیب زده نمی شود.
  • reza US ۱۸:۰۰ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۳
    4 1
    ما که بچه بودیم همین کار را بدون طناب میکردیم.
  • شقایق IR ۱۸:۰۱ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۳
    3 1
    فرزند من ۸سال در برنامه های آقای همتی از طبیعت گردی و سنگ نوردی و کوه پیمایی .غارنوردی وموزه گردی و خیلی برنامه های دیگه که در حوزه کودک و نوجوان برگزار کردند شرکت کرده و در خیلی از برنامه درخت نوردی همراهشون بودن و همیشه با حال خوب و پراز بار اطلاعاتی و آگاهی برگشته خونه و این حضور مداوم فرزندم یعنی مربی با تمام اقتدارش بلده با بچه ها چطوری رفتار کنه که دلزده نشن و از بودن کنار ایشون لذت ببرن و آموزهای زندگی رو یاد بگیرن .سپاسگزارم از آقای همتی و تهیه این گزارش مفید و خوب
  • سمیه رجبی IR ۱۹:۴۳ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۳
    6 2
    سه ساله که آقای همتی مربی پسر من در طبیعت هست و در این چند سال از زحمات ایشون و وجدان کاری و اخلاقی‌شون خیلی راضی‌ام و امیدوارم چنین افرادی در سطح کشور بیشتر باشن که صادقانه به بچه‌ها خدمت میکنن
  • سمیرا سردارزاده IR ۲۱:۱۰ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۳
    3 2
    واقعا ورزش خیلی عالی و خوب برای بچه ها هست و آقای همتی خودشون کاملا حواسشون به درختان و محیط زیست هست
  • نیلوفر حسین خانی IR ۲۱:۲۸ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۳
    3 3
    با توجه به اینکه پسران دوقلوم رو به کلاس ایشون میبرم از نحوه ی آموزش حرفه ای و منحصر به فرد ایشون بسیار راضی ام .امیدوارم از امثال ایشون در عرصه ی ورزش و اخلاق تکثیر بشه.
  • ندا تمدن IR ۲۲:۰۸ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۳
    3 3
    آقای همتی عالی هستند کاردرست با وجدان و بسیار با مسئولیت من و پسرم و همسرم کنار ایشون خیلی یادگرفتیم
  • نوشین نظری IR ۲۲:۱۷ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۳
    4 3
    اسلک لاین و درخت نوردی فوق‌العاده است ممنون از آقای همتی
  • لی لی سیچکا IR ۰۰:۳۷ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۴
    3 2
    چه ورزش جالبیه ، به چشم تفریح هم‌میشه بهش نگاه کرد، چقدر جالب میتونه باشه برای بچه ها ، فقط کاش یه اشاره ای هم میشد که چطور میشه باهاشون مرتبط شد اگر دوستانی هستن که این تجربه رو دارن ممنون میشم راهنمایی کنن
  • آزاده IR ۱۰:۲۶ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۴
    2 1
    دخترم این ورزش و با آقای همتی امتحان کرد و خیلی دوستش داشت خودم هم امتحان کردم و بار دیگه لذت بالا رفتن از درخت و به شیوه جدیدی چشیدم این ورزش به شدت هیجان انگیز و فوق العاده هست پیشنهاد میکنم امتحان کنید