مجموع نظرات: ۰
چهارشنبه ۹ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۵:۰۰
۰ نفر

یکی از مهم‌ترین بخش‌های گوشی که عامل اصلی در برقراری تماس تلفنی، پخش صدا، موسیقی و هشدار می‌باشد، بلندگوی گوشی می‌باشد. بلندگوی گوشی از قطعات حساس و آسیب‌پذیر بوده به طوری که ممکن است هنگام صحبت با تلفن همراه یا پخش موسیقی متوجه ضعیف شدن صدا و قطع شدن ناگهانی صدا شوید.

images_1660028104.png

سؤالی که برای بسیاری از کاربران پیش آمده این است که علت کار نکردن بلندگوی یا اسپیکر گوشی چیست؟

دلایل کار نکردن بلندگوی گوشی عبارتند از:

  • تغییر تنظیمات صدا به صورت سهوی
  • خراب شدن هندزفری و هدفون
  • قرار گرفتن گوشی روی حالت بی‌صدا به صورت خودکار
  • کثیف شدن بلندگوی گوشی
  • مشکلات نرم‌افزاری
  • ضربه دیدن گوشی
  • خیس شدن گوشی
  • سوختن آی سی صدا و قطع شدن کانکتورهای آن

علت کار نکردن بلندگوی یا اسپیکر گوشی چیست؟

تغییر تنظیمات صدا به صورت سهوی

در شرایطی ممکن است بلندگوی گوشی به دلایل ساده‌ای اتفاق افتاده و به راحتی می‌توان مشکل را برطرف کرد. در مواردی ممکن است اقدام به تغییر تنظیمات صدا به صورت اشتباهی و غیرعمد نموده یا کودکان با دستکاری تنظیمات موجب کار نکردن بلندگوی گوشی شده‌اند. هنگامی که با قطع شدن صدا و عدم کارکرد بلندگوی گوشی مواجه می‌شوید لازم است در قدم اول سراغ تنظیمات صدا در گوشی خود رفته از وصل بودن صدا در گوشی مطمئن شوید.

خراب شدن هندزفری و هدفون

در بعضی شرایط که با هندزفری و هدفون مشغول گوش دادن به موسیقی یا برقراری تماس صوتی هستید، به صورت ناگهانی صدا قطع شده و موجب نگرانی فرد بابات کار نکردن بلندگوی گوشی می‌شود. به منظور عیب‌یابی و بررسی مشکل لازم است هندزفری و هدفون متصل به گوشی را جدا کرده و به پخش موسیقی یا ارسال پیام صوتی و گوش دادن به آن بپردازید. در صورتی که صدا پخش شود، بلندگوی گوشی سالم بوده و هندزفری شما خراب شده است. یکی از راه‌های دیگر تست هندزفری، وصل کردن آن به گوشی دیگر و بررسی آن می‌باشد.

قرار گرفتن گوشی روی حالت بی‌صدا به صورت خودکار

در بعضی مواقع گوشی به دلیل وجود مشکلات نرم‌افزاری به صورت خودکار روی حالت بی‌صدا و سایلنت قرار داده شده و موجب کار نکردن بلندگوی گوشی می‌شود. ذخیره داده‌های قدیمی و وجود برنامه‌های شخص ثالث در گوشی‌های اندروید موجب سایلنت شدن گوشی به صورت اتوماتیک شده و موجب قطع شدن عملکرد بلندگو می‌شود. برای رفع مشکل قطع شدن صدای بلندگوی گوشی کافی است تلفن همراه خود را در حالت Safe Mode قرار داده و به حذف داده‌های قدیمی معروف به Cash بپردازید.

images_1660028104.png

کثیف شدن بلندگوی گوشی

بلندگوی گوشی دارای منافذی می‌باشد که به صورت پیش فرض در برابر ورود اجسام ریز و گرد و غبار مقاوم هستند. با گذشت زمان و استفاده طولانی مدت از گوشی، مقاومت توری‌های بلندگو کمتر شده و موجب وارد شدن اجسام ریز و گرد و غبار و کثیف شدن بلندگوی گوشی می‌شود. این مورد باعث کاهش کیفیت صدا و کار نکردن بلندگوی تلفن همراه می‌شود. این مورد توسط کاربران آیفون زیاد گزارش شده است. در این موارد می‌توان به تعمیر گوشی اپل از طریق تمیز کردن منافذ بلندگو با سوزن، گوش پاک کن و مسواک نموده و می‌توان با دمیدن هوا از طریق دستگاه‌های دمنده یا قوطی‌های هوا فشرده تمامی آلودگی‌های موجود در بلندگوهای گوشی را تمیز کرد.

images_1660028146.png

مشکلات نرم‌افزاری

یکی از مواردی که موجب کار نکردن بلندگوی گوشی می‌شود، مشکلات نرم‌افزاری بوده که پس از چک کردن موارد بالا باید به بررسی آن بپردازیم. یکی از راهکارهای ابتدایی برای حل مشکلات نرم‌افزاری تلفن همراه ری استارت کردن آن و بروزرسانی تنظیمات گوشی می‌باشد. ریستارت کردن گوشی‌های مختلف از طریق روش‌های متعددی امکان‌پذیر بوده و می‌توان دکمه پاور و دکمه کاهش صدا را برای چند ثانیه به طور همزمان نگه داشت.

ضربه دیدن گوشی

سقوط تلفن همراه و افتادن آن از دست افراد یکی از موارد عادی بوده که ممکن است شما هم با آن مواجه شده باشید. ضربه دیدن گوشی یکی از دلایل کار نکردن بلندگو بوده که میزان آسیب به بلندگوی گوشی به شدت ضربه وارد شده بستگی دارد. در این حالت آی سی بلندگو و اتصالات آن معیوب شده و باعث عدم انتشار صدا می‌شود. یکی از مواردی که در تعمیرات موبایل سامسونگ بسیار گزارش شده است، کار نکردن بلندگوی گوشی به دلیل وارد شدن ضربه می‌باشد.

خیس شدن گوشی

وارد شدن آب به قطعات داخلی تلفن‌های همراه موجب معیوب شدن آن‌ها و از کار افتادن گوشی می‌شود. یکی از قطعات حساسی که در صورت خیس شدن گوشی خراب می‌شود و کارکرد عادی خود را از دست می‌دهد، بلندگو می‌باشد. روش‌های مختلفی برای خشک کردن بلندگو وجود دارد. در اقدام اول گوشی موبایل را خاموش نموده و با استفاده از سشوار سعی کنید قطرات آب را خارج نمایید. در ادامه باید به تعمیر بلندگوی گوشی توسط تعمیرکاران ماهر و با تجربه بپردازید. مرکز تخصصی تعمیرات موبایل با ارائه خدمات گسترده و حرفه‌ای در زمینه تعمیرات موبایل سامسونگ، آیفون و شیائومی فعالیت می‌کند.

سوختن آی سی صدا و قطع شدن کانکتورهای آن

یکی از دلایل کار نکردن بلندگوی گوشی مشکلات سخت‌افزاری می‌باشد. آی سی صدا اصلی‌ترین قطعه در عملکرد مؤثر بلندگوی گوشی بوده که آب خوردگی و ضربه دیدن آن موجب خرابی آن می‌شود. هم چنین نوسانات برق در هنگام شارژ می‌تواند باعث سوختن آی سی صدا و قطع شدن کانکتورهای آن شود. در این حالت تعمیر و تعویض آی سی صدا توسط تعمیر کار موبایل می‌تواند مشکل کار نکردن بلندگو را مرتفع سازد.

کد خبر 702157

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز