سه‌شنبه ۸ شهریور ۱۴۰۱ - ۲۱:۰۵
۰ نفر

مقتدی صدر روحانی شیعه پرنفوذ بار دیگر قدرت تاثیرگذاری بالای خود در سیاست عراق را به رخ کشید و نشان داد به چه سادگی و تنها با یک توئیت می‌تواند فضای سیاسی و کل کشور را زیر و رو و چند ساعت بعد با یک سخنرانی کوتاه آرامش را به خیابان‌ها بازگرداند.

به گزارش همشهری‌آنلاین؛ او روز دوشنبه در پیامی کوتاه «بازنشستگی قطعی» خود از سیاست و تعطیلی تمامی نهادهای مرتبط با جنبش صدر را اعلام کرد. این اتفاق پس از آن افتاد که آیت الله سید کاظم الحائری، یکی از مراجع مذهبی عراق، اعتراضات پیروان صدر را محکوم و اعلام کرد که مقتدی صدر صلاحیت رهبری این جربان را ندارد. 

اندکی پس از آن، هزاران نفر از هواداران صدر بسیج شدند و به کاخ ریاست‌جمهوری و چندین ساختمان دولتی دیگر در منطقه سبز بغداد یورش بردند و ارتش را به اعلام منع رفت و آمد وا داشتند. این اعتراضات به سرعت به خشونت کشیده شدند. بیش از ۳۰ نفر دردرگیری‌های میان صرفداران صدر و نیروهای امنیتی در عراق جان خود را از دست دادند و بیش از ۷۰۰ نفر مجروح شدند. 

مقتدی صدر همواره یکی از تاثیرگذارترین چهره‌های سیاسی عراق شناخته شده است و در نفوذ او در جامعه و سیاست این کشور تردیدی وجود ندارد. این چهره تاثیرگذار در دورانی که عراق نیازمند دستیابی به راه‌حلی سیاسی برای برون‌رفت از بحران بود، بارها به شیوه‌های مختلف آرامش نسبی کشور را برهم زده و فضای سیاسی عراق را آشفتگی رسانده است. 

پرنفوذترین روحانی شیعه عراق، فرزند محمد صادق صدر، در سال ۱۹۷۴ در کوفه متولد شد و در حوزه علمیه نجف تحصیل کرد. در ۲۵ سالگی حکومت صدام حسین پدرش را به قتل رساند. ۴ سال بعد و پس از سرنگونی حکومت صدام ، مقتدی صدر وارد میدان سیاست عراق شد. 

او در نخستین انتخاباتی که پس از شکست داعش برگزار شد، توانست ۷۴ کرسی به دست آورده و گروه‌های متفاوت سیاسی از جمله حزب سنی «تقدوم» به رهبری «محمد الحلبوسی» رئیس پارلمان و حزب دمکرات کردستان به رهبری «مسعود بارزانی» را با خود متحد کند. «چارچوب هماهنگی شیعیان» نتایج این انتخابات را نپذیرفت و درگیری بین دو گروه اصلی شیعه، صدرها و چارچوب هماهنگی از همین زمان آغاز شد. 

مقتدی صدر تاکنون ۷ بار استعفا داده است. اما شاید بتوان استعفای اخیر او را خطرناک‌ترین و مهلک‌ترین ضربه به بن‌بست سیاسی عراق نامید. آشوب جدید متفاوت از آشوبی بود که طرفداران جنبش صدر با اشغال پارلمان و محوطه شورای عالی قضایی عراق در هفته‌های گذشته به بار آورده بودند. این بار پس از مدت‌ها صدای شلیک گلوله و آرپی‌جی از منطقه به شدت امنیتی سبز بغداد شنیده شد؛ صداهایی که به قیمت کشته شدن ده‌ها نفر تمام شده و حاکی از ورود وقایع سیاسی عراق به عصری کاملا متفاوت است. بااین‌همه سخنرانی به موقع او تاکنون توانسته آشوب‌ها را در منطقه سبز مهار کرده و معترضان را وادار به خروج از این منطقه امنیتی حیاتی در عراق سازد.

گزارش: تحریریه همشهری

تدوین: محمود دانش‌آموز

کد خبر 701929
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار تی وی همشهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 1
  • IR ۲۱:۱۸ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۸
    0 0
    خود صدر و عراقی ها میدونن باید چیکار کنن