استقلال برنده شد، اما نمایش درخشانی نداشت.

یامگا

همشهری‌آنلاین - بهروز رسایلی

دومین پیروزی پیاپی استقلال کمی سخت‌تر از حد تصور به‌دست آمد. در شبی که همه‌چیز تحت‌تأثیر حضور هواداران زن در ورزشگاه آزادی قرار داشت، نمایش آبی‌ها برابر تیم تازه صعود کرده مس کرمان چندان چنگی به دل نزد. شاید آنها خوش‌اقبال بودند که کوین یامگا با یک ضربه زیبا و زیرکانه تنها گل مسابقه را به ثمر رساند، وگرنه با سبک بازی ۲ تیم بعید نبود کار گره بخورد و شاهد یک تساوی مایوس‌کننده در ورزشگاه آزادی باشیم. به هر حال استقلال بعد از شکست در بازی سخت هفته اول برابر سپاهان، توانست ۶ امتیاز کامل را از دوئل با تیم‌های تازه لیگ برتری شده بگیرد و کمی خودش را احیا کند، هرچند با این مدل بازی، کار برای آبی‌ها در این فصل چندان آسان نخواهد بود.

سردرگمی دفاعی

یکی از مشکلاتی که استقلال این فصل با آن مواجه شده و وجه تمایز این تیم با فصل گذشته تلقی می‌شود، سردرگمی دفاعی آبی‌ها است. ریکاردو ساپینتو از هر دو مدل دفاع ۳ و ۴ نفره استفاده کرده، اما در هر دو بخش فرصت‌های گلزنی زیادی به رقبا داده است. سپاهان ۲ گل به این تیم زد و چند گل نزد، ملوان یک‌بار دروازه آبی‌ها را گشود و موقعیت‌های دیگری هم داشت، برابر مس کرمان هم اگرچه استقلال برای نخستین بار در این فصل کلین‌شیت کرد، اما سازمان دفاعی آنها بی‌نقص نبود. مس کرمان چندین بار صاحب موقعیت‌های خوب گلزنی شد که شاید بهترین آنها را محمد امین اسدی از دست داد. همیشه اینطور نیست که مهاجمان از حداقل موقعیت‌های گلزنی استفاده کنند و کار را برای تیم دربیاورند، گاهی ممکن است تیم اینقدر خوش‌شانس نباشد و آن زمان است که دردسر بزرگ از راه خواهد رسید.

معمای مهاجمان

به‌هرحال عجیب نیست که ساپینتو در خط حمله هنوز به انتخاب‌های قطعی‌اش نرسیده باشد. شروع فصل است و استقلال هم کلی مهاجم دارد. با این حال به‌عنوان مثال بازی دادن به سجاد شهباززاده در هر مسابقه و تعویض او در اوایل نیمه دوم تبدیل به عادت عجیبی شده است. در انزلی مهدی قائدی به زمین آمد و طی حضور کوتاهش در مسابقه کار را درآورد، برابر مس کرمان اما ممکن بود برای نتیجه‌گیری از این تغییر دیر شود. ساپینتو باید ممنون یامگا باشد که یک توپ سخت را گل کرد، وگرنه ممکن بود او حالا ۲ امتیاز مهم دیگر را از دست بدهد و زیر تیغ برود. بنابراین به سود مربی پرتغالی است که هر چه سریع‌تر با محک زدن دارایی‌هایش در خط حمله، بهترین ترکیب ممکن را پیدا کند.

۲ گام تا تنفس اول

فصلی که با قرعه مصاف با سپاهان برای استقلال خیلی سنگین شروع شده بود، در ادامه روی خوش خودش را به آبی‌ها نشان داد. با تمام احترام، ملوان و مس کرمان سخت‌ترین رقبای استقلال در این فصل نبودند و ۲ بازی پیش روی آبی‌ها تا نخستین توقف لیگ برتر هم چندان سخت و طاقت‌فرسا به‌نظر نمی‌رسد. نفت مسجدسلیمان و پیکان ۲ تیمی هستند که در هفته‌های چهارم و پنجم باید به مصاف استقلال بروند پس از آن مسابقات لیگ متوقف خواهد شد. بنابراین فرصت خوبی به‌نظر می‌رسد که آبی‌ها ۶ امتیاز دیگر بگیرند و با معدلی قابل‌قبول، سراغ نفس‌گیری برای ادامه کار برود.

۳ امتیاز با امید گل کمتر

استقلال در سومین هفته لیگ برتر، مس کرمان را در حالی شکست داد که امید گلش کمتر از این تیم تازه‌وارد به لیگ برتر بود. تیم ریکاردو ساپینتو در این مسابقه گرفتار تاکتیک‌های دفاعی کرمانی‌ها شد و نتوانست موقعیت‌های زیادی روی دروازه میهمانش ایجاد کند. اما در عوض در زمینه دفاعی موفق‌تر از بازی‌های قبل بود و نخستین کلین‌شیت این فصل را برای خودش رقم زد.

مالکیت توپ استقلال در بازی با مس ۶۱ درصد بود که بالاترین آمار این تیم در فصل جاری بوده است. البته تیم ساپینتو در ۲ بازی قبلی هم آمار خوبی در این زمینه داشت و مقابل سپاهان و ملوان به مالکیت ۵۸ درصدی رسیده بود. تعداد پاس‌های استقلال در مسابقه پنجشنبه ۵۱۷ پاس در مقابل ۳۶۱ پاس مس کرمان بود. تیم ساپینتو در این مسابقه به دقت پاس ۸۴ درصدی رسید که بالاتر از ۲ بازی قبلی و بهترین آمار این تیم در ۳ مسابقه ابتدایی بود. اما با وجود مالکیت بالا و پاس‌های دقیق، تیم استقلال فقط توانست ۹ شوت به دروازه مس بزند که ۳ شوت این تیم داخل چارچوب بود و نهایتا یکی از آنها تبدیل به گل شد. استقلال در تعداد شوت‌ها ۹-۵ و در شوت‌های داخل چارچوب ۳-۲ برتر از حریفش بود اما امید گل این تیم (۰.۳۰) کمتر از امید گل مس کرمان بود که توانست به عدد ۰.۳۹ برسد. استقلال این فصل فقط در بازی با ملوان توانسته به امید گل بالاتر از یک برسد و فقط در همان مسابقه امید گلی بالاتر از حریفش داشته است.

بهترین بازیکن مسابقه استقلال و مس از نگاه سایت متریکا، کوین یامگا بود که تک‌گل بازی را هم برای میزبان زد. یامگا با ۸ بار بازیابی توپ، یک قطع پاس و یک گل به نمره ۷.۸۱ رسید و بالاتر از بقیه بازیکنان زمین ایستاد. حسین حسینی با امتیاز ۷.۴۵ و رافائل سیلوا با امتیاز ۷.۰۶ دیگر بازیکنان برتر استقلال در این بازی بودند. بهترین بازیکنان میهمان هم محمد قاسمی‌نژاد و مرادی‌فر بودند و فقط همین ۲ نفر در تیم مس نمره بالاتر از ۷ گرفتند.

زجر می‌کشیم

از قرار معلوم هیچ‌یک از انتقادات هفته اول مؤثر نبود و در دومین میزبانی این فصل استقلال هم شاهد تکرار داستان فیلمبرداری غیرحرفه‌ای بودیم. حالا دیگر همه هواداران فوتبال از داستان باخبرند؛ اینکه باشگاه‌ها (مخصوصا استقلال) دنبال حق پخش تلویزیونی هستند و چون دست‌شان به آن نمی‌رسد، دست‌کم اجازه تهیه گزارش از حواشی مسابقات خودشان را به صداوسیما نمی‌دهند. در این مورد سختگیری باشگاه استقلال چنان است که سرمربی این تیم در نشست‌های خبری بعد از بازی هم حضور نمی‌یابد. در نقطه مقابل صداوسیما هم برای تلافی این حرکت، مسابقات استقلال را طوری فیلمبرداری می‌کند که حتی‌المقدور تابلوهای تبلیغاتی کنار زمین مشخص نباشد. بدیهی است که آگهی‌دهندگان به‌دنبال دیده‌شدن نشان تجاری خود از قاب تلویزیون هستند و زمانی که این اتفاق به شکل استاندارد رخ نمی‌دهد، آنها حاضر به پرداخت رقم مقرر نخواهند بود. این لطمه مهمی است که استقلال در مسابقات ابتدایی فصل جدید خورده، اما مهم‌تر از حساب و کتاب تلویزیون و باشگاه‌ها، زجری است که مخاطب از تماشای این تصاویر نصفه و نیمه پای تلویزیون تحمل می‌کند. تلویزیون ایران اگر بخواهد یک مسابقه فوتبال را با بهترین کیفیت ممکن پوشش بدهد، باز هم محصول کارش در مقایسه با همین کشورهای عربی اطراف قابل‌قبول نخواهد بود، چه برسد به اینکه عمدا دنبال کاهش کیفیت کار باشد. اینگونه است که مخاطب پای تلویزیون زجر می‌کشد و دستش هم به جایی بند نیست.

کد خبر 700814
منبع: روزنامه همشهری

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فوتبال ايران

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha