۲۳سال است که خودش را وقف نوجوان‌ها و جوان‌های محله باغ‌آذری کرده است. چه آن سال‌هایی که با دوچرخه توپ به زمین خاکی فوتبال می‌برد تا جامه واقعیت به آرزوهای دست نیافتنی نوجوانان محله باغ آذری بپوشاند، چه روزها و ساعت‌هایی که بچه‌ها را دور و برخودش جمع می‌کرد و برایشان از درس‌های زندگی می‌گفت.

مربی خزانه

 همشهری آنلاین_ رضا نیکنام: در طول این سال‌ها همه تلاش او این بوده که سهمی در تغییر مسیر زندگی جوان‌های محله‌اش داشته باشد و در منجلاب گرفتار نشوند، چرا که درمحله‌های به اصطلاح پایین شهر، آدم‌ها بیشتر درگیر اعتیاد می‌شوند و اگرآدم‌های دلسوز و نیکوکار نباشند معلوم نیست که چه اتفاقی برای بچه محل‌هایشان می‌افتد. او حواسش به کم و کسری زندگی بچه‌ها هم هست و در طول این مدت از وقت و دارایی‌اش برای آنها دریغ نکرده است. سرگذشت زندگی «عبدالرضا بیات شهبازی» را که از زبان اهالی باغ آذری شنیدیم و پای حرف‌هایش نشستیم، توی دلمان آرزو کردیم‌ ای‌ کاش همه پیشکسوت‌ها و بزرگان ورزش در هر محله‌ای این‌طور حواس‌شان به سرنوشت بچه‌های محله و جوان‌های دور و برشان باشد.

خواندنی‌های بیشتر را اینجا دنبال کنید

برخی جوان‌ها قدر امکانات را نمی‌دانند

بیش از ۵۰سال می‌شود که ساکن محله باغ آذری است. ۱۲ساله بود که سراغ فوتبال رفت و بعد از بازی در زمین‌های خاکی محله، عضو تیم جوانان سپهر شد. در هیاهوی انقلاب و جنگ، دیگر نتوانست مثل قبل فوتبال را ادامه دهد اما علاقه‌اش به این رشته ورزشی به قوت خود باقی بود تا اینکه تیم فوتبال محله را در منطقه ۱۶ تشکیل داد و آن زمان یعنی در سال‌های دهه۶۰، بسیاری از بازیکنان مطرح تیم‌های معروف از دل همین تیم‌های فوتبال محلی به جامعه فوتبال معرفی شدند. آن روزها نه خبری از زمین‌های چمن مصنوعی بود و نه امکاناتی که حالا برخی از جوان‌ها قدرش را نمی‌دانند و به جای ورزش و بازی در این زمین‌ها، وقت خود را پای قلیان در پارک‌ها و قهوه‌خانه‌ها هدر می‌دهند. یک زمین خاکی بود و یک دنیا شور و علاقه و هیجان. «عبدالرضا بیات شهبازی» کلام شیرینی دارد و وقتی سراغش می‌رویم تا برای ما از مدرسه فوتبال رایگان و قدم‌های خیری که برای بر و بچه‌های باغ آذری برداشته بگوید، ابتدا گریزی به خاطرات سال‌های قبل می‌زند.

عهد بستیم برای رهایی جوان‌ها از اعتیاد

نداشتن‌ها و کمبودها در محله باغ آذری همیشه آزارش می‌داد. اعتیاد در این محله بیداد می‌کرد و دیدن جوان‌هایی که در اوج شادابی به افیون اعتیاد گرفتار می‌شدند، همیشه مایه رنجش خاطر او بود. می‌خواست‌ کاری کند کارستان، ‌کاری که نتیجه آن تغییر مسیر زندگی نوجوان‌ها و جوان‌های محله باغ آذری باشد. یک روز که برای یادآوری خاطرات روزهای جوانی به زمین خاکی فوتبال محله بدر بوستان میثاق رفت، فکر تأسیس مدرسه فوتبال در ذهنش جرقه زد اما مانعی به نام فقر جلو راهش سبز شد. می‌دانست بیشتر خانواده‌های محله باغ آذری پولی برای ثبت‌نام فرزندان خود در مدرسه فوتبال ندارند، به همین خاطر تصمیم گرفت مدرسه فوتبال را رایگان در محله باغ آذری راه‌اندازی کند.

شهبازی از نخستین روزهایی می‌گوید که مدرسه فوتبال رایگان با نیت خیر او و کمک خیراندیشان محله تأسیس شد: «همان روزهای اول راه‌اندازی مدرسه فوتبال با خدای خودم عهد بستم برای نجات جوان‌ها از چنگال اعتیاد و سرگرم کردن آنها در رشته فوتبال، از جان و دارایی‌ام دریغ نکنم. همه تلاشم این بود که به‌صورت رایگان، بچه‌هایی را در مدرسه فوتبال ثبت‌نام کنم که وضع مالی خوبی ندارند. خبر تأسیس مدرسه فوتبال رایگان دهان به دهان در محله باغ آذری پیچید و سال ۱۳۷۸ در همان مرحله اول از ۸۰نفر ثبت نام کردیم.»

رفع کم و کسری بچه‌های کم‌بضاعت

«مدرسه فوتبال و بچه‌ها همه زندگی‌ام شده بودند. به کمک یکی، دو نفر از دوستان خیّر و نیک‌اندیش، برای بچه‌ها لباس ورزشی خریدیم. یادش به‌خیر هر روز ۳۰توپ را برای تمرین با دوچرخه به زمین خاکی می‌بردم. از انرژی پسربچه‌ها انرژی مضاعفی در من به وجود می‌آمد. وقتی می‌دیدم چطور با هیجان سر تمرین حاضر می‌شوند و فوتبال بازی می‌کنند، من هم به وجد می‌آمدم و در تصمیمی که گرفته بودم، راسخ‌تر از قبل می‌شدم. برایم مهم نبود که چند ساعت از وقتم را در اختیار بچه‌ها و آموزش فوتبال به آنها می‌گذرانم اما گاهی چشم باز می‌کردم و می‌دیدم بیشتر ساعت‌های روز را در کنارشان بوده‌ام.»

وقتی عمو عبدالرضای بچه‌های محله باغ آذری از مدرسه فوتبال می‌گوید، برق عجیبی در نگاهش دیده می‌شود. هر سال به تعداد بچه‌ها در مدرسه فوتبال بوستان میثاق اضافه می‌شد و آنهایی وارد این مدرسه فوتبال می‌شدند که از نظر مالی اوضاع مناسبی نداشتند. شهبازی علاوه بر اینکه بچه‌های محروم را به آرزوی‌شان می‌رساند، حواسش به کم وکسری زندگی آنها هم بود. از هیچ کمکی هم دریغ نمی‌کرد، از کمک نقدی گرفته تا بسته‌های ارزاق را برایشان فراهم می‌کرد. خلاصه او به گفته اهالی، در این سال‌ها دست رد به سینه هیچ بچه‌ای نزده و حتی از بچه‌های ساکن در محله‌های دیگر هم در این مدرسه فوتبال رایگان ثبت‌نام کرده است.

دوست و حس پدرانه مربی بچه‌ها

شهبازی در طول همه سال‌هایی که مدرسه فوتبال رایگان را راه‌اندازی کرده است، نه تنها مربی بچه‌هاست بلکه از در دوستی و رفاقت با آنها وارد شده و مثل یک پدر مهربان و دلسوز برای همه آنها پدری می‌کند. این هم‌محله‌ای می‌گوید: «هدفم این بود که بچه‌ها مسیر درست زندگی‌شان را پیدا کنند. به همین دلیل هم تنها به آموزش فوتبال اکتفا کردم. با بچه‌ها رفیق می‌شدم و از آنها می‌خواستم در ساعت‌های بیکاری‌شان به مغازه‌ام بیایند. جمع می‌شدیم و گاهی اوقات تا آخرین ساعت‌های روز کنار هم می‌ماندیم. از آرزوهای‌شان باخبر بودم و سعی می‌کردم تا آنجا که در توان دارم، آنها را برآورده کنم. دلم می‌خواهد در حد توان برای همه آنها پدری کنم و مثل بچه‌های خودم دوست‌شان دارم.»

حالا از نخستین سالی که شهبازی مدرسه فوتبال رایگان در محله باغ آذری راه انداخته است، ۲۳سال می‌گذرد اما وقتی از او می‌پرسیم: خسته نشده‌ای؟ در پاسخ، به وصیتنامه‌اش اشاره می‌کند: «تا زمانی که زنده هستم، مدرسه فوتبال رایگان باغ آذری هم به قوت خود باقی است. وصیت کرده‌ام یکی از نزدیکان قابل اعتمادم، با پولی که آن را برای برقرار بودن مدرسه فوتبال کنار گذاشته‌ام، این مدرسه را که چشم و چراغ نوجوان‌های باغ آذری است پابرجا نگه دارد.»

علی‌ دایی می‌آید تا بچه‌ها خوشحال شوند؟

عمو شهبازی برایش مهم نبود که بچه‌ها از دل این مدرسه فوتبال به تیم‌های بزرگ راه پیدا کنند و فوتبالیست‌های معروفی شوند. همین‌ قدر که مسیر درست زندگی‌شان را به واسطه فوتبال پیدا کنند و گرفتار اعتیاد نشوند، برایش کافی بود و هست. هرچند حالا «محمد شادکام»،«حمید خدابنده‌لو» و «مهرشاد بهزادی‌پور» از بر و بچه‌های همین محله در دنیای فوتبال موفق شدند و به تیم‌های لیگ برتر راه پیدا کردند. آنها هنوز هم موفقیت‌های خود را مدیون تلاش‌های شهبازی می‌دانند و هنوز هم به او سرمی زنند. این روزها بچه‌های مدرسه فوتبال باغ آذری که خیلی‌ها آن را با عنوان مدرسه فوتبال میثاق می‌شناسند، یک آرزو دارند و آن هم اینکه علی دایی یا یکی از بازیکن‌های معروف فوتبال به مدرسه‌شان سری بزند و بازی آنها را از نزدیک ببیند. ما هم امیدواریم روزی این آرزوی کوچک بچه‌های مدرسه محقق شود.

کد خبر 699347

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 34
  • نظرات در صف انتشار: 1
  • نظرات غیرقابل انتشار: 9
  • فوتبالی IR ۰۸:۳۴ - ۱۴۰۱/۰۵/۳۱
    6 0
    زنده باد سلطان آسیا
    • فتحی IR ۱۱:۰۴ - ۱۴۰۱/۰۵/۳۱
      3 0
      عشقی
  • نادرخان IR ۰۸:۳۵ - ۱۴۰۱/۰۵/۳۱
    6 0
    هیچکی ندیدم مثل تو دایی جون
  • IR ۰۸:۴۹ - ۱۴۰۱/۰۵/۳۱
    6 0
    عمو مربي رو عشق است
  • موسی کبیری IR ۰۸:۵۲ - ۱۴۰۱/۰۵/۳۱
    6 0
    آقای بیات دست مریزاد. کاش یک نفر پیدا بشه تا دست این بچه ها رو بگذاره تو دست علی دایی تا خاطره خوشی براشون بمونه
  • عسل IR ۰۸:۵۲ - ۱۴۰۱/۰۵/۳۱
    7 0
    کاش علی دایی یکروز وقت بذاره بره پیش این بچه ها دلشون رو شادکنه چی میشه مگه
  • طاهره نوری IR ۰۸:۵۴ - ۱۴۰۱/۰۵/۳۱
    6 0
    یعنی دیدن آقای علی دایی به این راحتی هاست؟؟
    • نامی IR ۱۱:۰۷ - ۱۴۰۱/۰۵/۳۱
      3 0
      واقعا اگه این کاره کنه خدا عاقبتشو به خیر می کنه . چون دل خیلی ها را شاد می کنه
  • IR ۰۸:۵۴ - ۱۴۰۱/۰۵/۳۱
    4 0
    دم ایم مربی فوتبال گرم ای کاش توی فدراسیون فوتبال هم بودند آدم هایی که به فکر پرکردن جیب خوشون نبودن دمت گرم عمو
  • داوود IR ۰۸:۵۵ - ۱۴۰۱/۰۵/۳۱
    4 2
    فکرنمی کنم دایی دیگه وقت داشته باشه... این دایی دیگه اون دایی نیست
  • یلدا امیری IR ۰۹:۰۳ - ۱۴۰۱/۰۵/۳۱
    5 0
    عمو هم از جان مایه می گذارد هم از مال چه از این بهتر. خدا عاقبت او را ختم به خیر کند
    • رضا IR ۱۲:۲۲ - ۱۴۰۱/۰۵/۳۱
      3 0
      منم اینطور فکر می کنم. وقتی پولدار می شن و بزرگ دیگه یادشون میره از کجا به اینجا رسیدن
  • فرهاد IR ۰۹:۰۴ - ۱۴۰۱/۰۵/۳۱
    2 2
    این دایی دیگه اون دایی نیست. وقتی نوجوون بودم یکبار علی دایی با پیوس آمدن نازی آباد. اون زمان خیلی معروف و مطرح نبودن و به همه عکس یادگاری میگرفتن حتی بچه ها اما الان خودم چند بار خواستم پسرم رو ببرم پیش ایشان و با علی دایی عکس بگیرد و باهاش حرف بزند اصلا نشد که نشد. فکر کنم زمونه عوض شده و آدم ها دیگه مثل سابق نیستند. البته آرزو بر جوانان عیب نیست بزارید بچه های این محله منتظر آمدن علی دایی بمانند
  • شهرام IR ۰۹:۰۵ - ۱۴۰۱/۰۵/۳۱
    4 0
    دست این مربی دلسوز که از جان و دل برای محله مایه می گذارد را با افتخارمی بوسم
    • مرجان IR ۱۹:۲۵ - ۱۴۰۱/۰۵/۳۱
      0 0
      آدم ها در ذر زمان تغییر می کنند. امیدوارم علی دایی بهتر از قبل باشن. این مطلب را مطالعه کنند و برای دیدن این بچه ها کاری انجام دهد.
  • ورزدار IR ۰۹:۰۷ - ۱۴۰۱/۰۵/۳۱
    5 0
    خداکنه که علی دایی پیش این بچه ها بره وگرنه نظرم کاملا درباره ایشون عوض میشه
  • یک مادر IR ۰۹:۰۹ - ۱۴۰۱/۰۵/۳۱
    4 1
    بچه های مناطق دیگرهم می توانند در این مدرسه فوتبال باشن و از این امکانات استفاده کنن؟؟؟
  • پروانه IR ۰۹:۰۹ - ۱۴۰۱/۰۵/۳۱
    5 0
    دست به دست كنيد برسه به آقاي دايي ورزشكار بااخلاق كشورمون
  • خداکرمی IR ۰۹:۱۰ - ۱۴۰۱/۰۵/۳۱
    4 0
    خیلی از مربی های فوتبال پولی شدند و حتی برای محله خوشون هم وقت نمی گذارن. ممنون که این آدم ها را معرفی می کنید شاید بقیه به خودشون بیان و رفتارشون را عوض کنند
  • IR ۰۹:۱۲ - ۱۴۰۱/۰۵/۳۱
    4 0
    کاش همه آرزوها به این اندازه ساده و کم هزینه بود آقای گل آسیا نشان بده که علی دایی همه هستی!
  • نادریان IR ۰۹:۱۳ - ۱۴۰۱/۰۵/۳۱
    4 0
    بچه های محله باغ آذری خیلی معصوم و مظلومن خیلی هاشون توی این سن و سال کارمی کنند و کمک خرج خانوادشون هستن. هرکاری برای این بچه ها کنید جای دوری نمی رود
  • صدرا IR ۰۹:۱۸ - ۱۴۰۱/۰۵/۳۱
    3 0
    کاش در هر محله‌ای اینجور افراد بودند
  • آزادی IR ۰۹:۲۱ - ۱۴۰۱/۰۵/۳۱
    5 0
    من این آقای مربی رو می شناسم چون بچه خودم سال ها پیش پیش ایشان تمرین می کرد و الان درخدمت سربازی توی تیم نیروی زمینی ارتش فوتبال بازی می کند و خدا را شکر وضعیت خیلی خوبی داره.
  • IR ۰۹:۲۳ - ۱۴۰۱/۰۵/۳۱
    4 0
    خدانگهدارت باشد آقای مربی
    • ملیحه IR ۱۲:۲۱ - ۱۴۰۱/۰۵/۳۱
      2 0
      کاش همه افرادی که وضع خوب داشتن به پایین دستی هاشون کمک می کردند
  • IR ۰۹:۲۶ - ۱۴۰۱/۰۵/۳۱
    4 0
    از وقتی زمین های خاکی را جمع کردت و به جاش زمین چمن مصنوعی زدن خیلی ها سمت فوتبال نرفتن چون بابت بازی توی این فضاها پول میگیرن. کاش به زمین های خاکیمون دست نمی زدن ما به همون راضی بودیم به خدا...
  • بهاره بهاری IR ۰۹:۲۶ - ۱۴۰۱/۰۵/۳۱
    3 0
    مردمان نیک روزگار
  • محمودیان IR ۱۰:۴۸ - ۱۴۰۱/۰۵/۳۱
    4 0
    دم آقای شهبازی گرم که انقد بامعرفته....انشاءالله بچه هام به آرزوشون برسن و علی دایی رو ببینن 😊
  • معصومه IR ۱۱:۲۴ - ۱۴۰۱/۰۵/۳۱
    3 1
    عالییییی
  • عرشیا IR ۱۳:۴۲ - ۱۴۰۱/۰۵/۳۱
    1 0
    دمت گرم
  • حسين IR ۱۳:۵۱ - ۱۴۰۱/۰۵/۳۱
    1 0
    اگه فوتبال بازی کردن پولی نبود. ۹۰ درصد مشکل اعتیاد حل میشد
  • زهرا قائمی FR ۱۴:۴۸ - ۱۴۰۱/۰۵/۳۱
    1 0
    واقعا بچه ها امید شون ب همین اسطوره هاس
  • یک بانو IR ۱۹:۲۷ - ۱۴۰۱/۰۵/۳۱
    0 0
    آقاای علی دایی اگر این مطلب به دستت رسید حتما سراغی از این بچه ها بگیر و آروروشون و برآورده کن
  • خداوردی IR ۰۷:۱۶ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۱
    0 0
    این شخص تمام زندگیشو وقف کودکان و نوجوانان محله کرده