«پاکسی مک‌پاکس‌فیس»، «ترامپ-۲۲» یا ام‌پاکس از جمله نام‌های پیشنهادی است که مردم برای سازمان جهانی بهداشت (WHO) فرستاده‌اند که به دنبال نام جدید برای آبله میمونی است.

monkeypox

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از رویترز نام‌های بیماری‌ها اغلب پست درهای بسته بوسیله یک کمیته فنی انتخاب می‌شوند، اما WHO این بار تصمیم گرفته است که این روند را به سوی عموم مردم باز کند. بعد از آغازی آهسته، چندین نام از طیفی از مشارکت‌کنندگان از جمله پزشکان و دانشگاهیان فرستاده شده است.

این نام‌ها از نام‌های فنی (اوپوکسید-۲۲ که یک پزشک اورژانس دانشکده پزشکی هاروارد فرستاده است) تا نام‌های مضحک  (پراکسی مک‌پاکس‌فیس که آندرو یی فرستاده است و نقلیدی از نام یک کشتی تحقیقاتی قطبی انگلیس است) متفاوت بوده‌اند.

فشارها برای انتخاب نامی جدید برای این بیماری تا حدی به این علت است منتقدان می‌گویند این نام گمراه‌کننده است. گروهی از دانشمندان پیشگام در یک گزارش وضعیت در ماه ژوئن (خرداد) در واکنش به ترس‌ها از اینکه نام بیماری بتواند به شیوه‌ای نژادپرستانه بکار رود، «خواستار انتخاب نامی برای این بیماری شدند که «خنثی، غیر تبعیض‌آمیز و بدون انگ زدن باشد.»

تا سال جاری آبله میمونی عمدتا فقط در گروهی از کشورها در غرب و مرکز آفریقا انتشار می‌یافت.

فادلا چایب، سخنگوی سازمان جهانی بهداشت این هفته گفت:‌«بسیار مهم است نام جدیدی برای آبله میمونی پیدا کنیم، زیرا بهترین شیوه این است که به هیچ گروه قومی، منطقه، کشور، حیوان و...توهین نشود.»

یکی از پرطرفدارترین نام‌های پیشنهادی «ام‌پاکس» (Mpox) بوسیله ساموسل میریلو، رئیس یک سازمان بهداشتی مردان پیشنهاد شده است که از هم اکنون از آن در کارزارهای بهداشتی‌اش در مونترآل کانادا استفاده می‌کند. او گفت:‌«هنگامی که تصور میمون را حذف کنید، مردم ظاهرا به سرعت درک می‌کنند یک وضعیت اضطراری وجود دارد که باید جدید گرفته شود.»

یک پیشنهاد دیگر، ترامپ (۲۲ TRUMP) ظاهرا اشاره‌ای به رئیس‌جمهور پیشین آمریکا است که اصطلاح بحث‌برانگیز «ویروس چینی» را برای کروناویروس جدید به کار برد، گرچه ارسال‌کننده این نام می‌گوید این کلمه مخفف «دانه‌های سمی شیوع اسرارآمیز ناشناخته ۲۰۲۲» است.

سازمان جهانی بهداشت ملزم است نام‌های جدیدی به بیماری‌های موجود در «طبقه‌بندی بین‌المللی بیماری‌ها» بیفزاید. این سازمان قبلا نام‌های دو سویه یا دسته ویروس آبله میمونی از مناطق آفریقا به اعداد رومی تغییر داده است.

سازمان جهانی بهداشت گفته است در میان نام‌های پیشنهادی «بر اساس اعتبار علمی، میزان پذیرش آنها، قابل‌تلفظ بودنشان و اینکه بتوان آنها را در زبان‌های متفاوت به کار برد، تصمیم خواهد گرفت.»

چایب گفت: «من مطمئنم به نامی مسخره نخواهیم رسید.»

آبله میمونی برای نخستین بار در سال ۱۹۵۸ کشف شد و به این علت نام میمونی به آن داده شد که میمون‌ها نخستین حیوانی بودند که علائم بیماری در آنها شناسایی شد. سازمان جهانی بهداشت شیوع فعلی بیماری را ماه پیش که شمار موارد بیماری به بیش از ۳۲۰۰۰ مورد در ۸۰ کشور رسید، یک اضطرار بهداشت جهانی اعلام کرد.

کد خبر 699247

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دانش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha