مجموع نظرات: ۱۱۸
یکشنبه ۳۰ مرداد ۱۴۰۱ - ۰۸:۰۰
۳۰ نفر

از لحظه ورود به بوستان باید خودت را برای دیدن‌شان آماده کنی. چون در هر گوشه‌ای هستند و حتی کنارت روی نیمکت می‌نشینند. بساط خوردنی‌ها هم که باشد، دوره‌ات می‌کنند ترسی هم ندارند. اما آزاری هم نمی‌رسانند. چون به همزیستی با آدم‌ها عادت کرده‌اند. اینجا بوستانی در غرب تهران است که با همه امکاناتش برای مردم در گذر زمان به پارک «گربه‌ها» معروف شده است.

گربه ددربوستان

همشهری آنلاین- مریم باقرپور: فرقی نمی‌کند از بزرگراه شهید چمران وارد شوی یا خیابان نصر و کوچه علیالی، کافی است به محدوده بوستان برسی تا گربه‌ها را ببینی. گربه‌هایی که در اندازه‌های کوچک و بزرگ در هر گوشه‌ای پراکنده‌اند و اگر کیسه نایلونی هم همراهت باشد، هم‌پایت می‌شوند.

خواندنی‌های بیشتر را اینجا دنبال کنید

بوستان گربه‌های پایتخت کجاست؟ + تصاویر

گربه‌های بی‌آزار در کنار مردم

داخل بوستان ۱۴۴ هزارمترمربعی «گفت‌وگو» گربه‌ها هستند و هریک به دلخواه در هر گوشه‌ای خوابیده‌ یا در تردداند. تعدادی هم رو یا زیر نیمکت‌ها نشسته‌اند. حتی وقتی ۲ جوان به قصد نشستن روی نیمکتی در محدوده آلاچیق‌ها می‌روند، گربه سفید رنگی که روی نیمکت لم داده فقط کمی جابه‌جا می‌شود و ترسی از حضور آنها ندارد. «محسن» جوانی که به این رفتار گربه‌های بوستان محدوده گیشا عادت دارد، دستی به سر گربه می‌کشد و می‌گوید: «اینجا را می‌توان پاتوق گربه یا همان پارک گربه‌ها دانست. این گربه‌ها آزاری به ما نمی‌رساند و ما هم سعی می‌کنیم‌کاری به کارشان نداشته باشیم.»

در همین حین صدای جیغی از داخل یکی از آلاچیق‌ها شنیده می‌شود. دختر جوانی که برای نخستین بار به این بوستان آمده با ورود گربه کوچک به داخل آلاچیق، ترسیده و بیرون می‌آید و می‌گوید: «چرا اینجا این همه گربه دارد؟! »

بوستان گربه‌های پایتخت کجاست؟ + تصاویر
مادر و دختری حین غذا دادن به گربه‌ها

ایستگاه‌هایی برای غذا دادن

هر گوشه بوستان گربه می‌بینی و در برخی محدوده‌ها تعدادشان بیشتر است. یکی از بانوان وقتی تعجب‌مان را می‌بیند می‌گوید: «جاهایی که گربه‌ها زیادند، ایستگاه‌هایی است که گروه‌های مردمی انتخاب کرده و در این مکان‌ها به آنها غذا می‌دهند.»

یکی از ایستگاه‌ها نزدیک آلاچیق‌هاست. جایی که «مریم باقری» و مادرش از حدود ۷ سال پیش برای غذا دادن به گربه‌ها انتخاب کرده‌اند و در هفته چند روز به این مکان می‌آیند. مادر و دخترکه به ایستگاه می‌رسند، کیسه غذا را باز کرده و مشغول پذیرایی از گربه‌ها می‌شوند. گربه‌ها هم با ولع شکم گرسنه را سیر می‌کنند. دقایقی بعد نوبت دارو می‌رسد؛ مادر سرگرم غذای گربه‌هاست و مریم داخل چشم برخی از حیوانات قطره می‌ریزد. به آن یکی شربت ویتامین می‌دهد و یکی دیگر وقت آنتی‌بیوتیکش است. باقری می‌گوید: «قبل‌ها ۴۰ تا ۳۰ گربه در بوستان بود اما حالا تعدادشان به بیش از ۲۵۰ تا رسیده است. البته در دوره شیوع ویروس کرونا تعداد زیادی از گربه‌ها را به دلیل اطلاعات کم مردم از این مکان جابه‌جا کردند. تعدادی هم مردند. چون در زمان تعطیلی بوستان گربه‌ها به مخازن زباله پناه بردند، درحالی‌که داخل سطل‌ها گاهی زباله آلوده مردم بود. برای همین مریض می‌شدند.»

نام‌های اختصاصی

ماجرای غذا دادن باقری به ایستگاه اول ختم نمی‌شود و او به تنهایی به سمت ایستگاه‌های دیگر می‌رود. چون مادرش به تازگی جراحی قلب داشته است. او تا رسیدن به ایستگاه دوم در شمال بوستان، دور تا دور بوستان را می‌گردد تا به گربه‌های دیگر هم رسیدگی کند. کمی جلوتر، چشم‌های براق و تیز گربه‌ای از لابه‌لای درختان سرک می‌کشند. باقری با دیدن‌شان لبخند می‌زند و بعضی از آنها را معرفی می‌کند: «این اسمش فسقله، اون یکی ثریا، اینها هم مموش و اون یکی هم یدی و...» یکی از گربه‌ها بیمار است و باقری مشغول مخلوط کردن غذای او با دارو است: «به خاطر بیماری و مصرف آنتی‌بیوتیک ضعیف شده است. گاهی برایش سوپ می‌آورم. البته قبلاً حجم غذاها بیشتر بود. چون مواد غذایی ارزان‌تر بود و می‌توانستیم در هفته غذاهای متنوعی درست کنیم اما الان مجبوریم برنج تایلندی بخریم و بپزیم و...»

بوستان گربه‌های پایتخت کجاست؟ + تصاویر

رها شده در بوستان

برخورد افراد داخل بوستان با گربه‌ها دیدنی است. هر کسی رفتاری دارد؛ یکی با دیدن گربه‌ها جیغ می‌کشد و آن دیگری سرشان را نوازش می‌کند. وقتی هم باری را می‌بینند یکی می‌گوید خدا خیرتان بدهد، دیگری با خسته نباشید همراهی‌شان می‌کند. البته برخی هم با چهره‌ای متفاوت و زمزمه‌هایی زیر لب از کنار دختر جوان می‌گذرند! در این میان بانوی سالمندی هم از راه می‌رسد و می‌گوید: «در ضلع جنوبی، بچه گربه‌ای تنها شده است.» حرکت‌مان به آن سمت تغییر می‌کند. دو بچه گربه را که از وحشت میان درختچه‌ها مخفی شده‌اند، می‌بینیم. گرفتن آنها کار ساده‌ای نیست چون وحشت دارند. اما همین که غذایشان را می‌ریزند خیالشان راحت می‌شود. باقری می‌گوید: «گاهی اهالی گربه‌هایی را از محله‌شان می‌آورند و اینجا رها می‌کنند. احتمالاً این بچه گربه‌ها هم همین‌طور باشند، غریبه اند! »

تشکیل گروه‌های مردمی

گویا بچه گربه‌هایی که در پارک رها می‌شوند سرنوشت خاص خود را دارند؛ آنها توسط باقری و افراد مشابه او به یک حامی واگذار می‌شوند. البته با شرایط خاصی که باقری عنوان می‌کند: «از طریق گروه تلگرامی یا دوستان اعلام می‌کنیم که بچه گربه‌ای به حمایت نیاز دارد. اگر کسی بخواهد حامی آن شود باید برگه تعهدنامه‌ای را تکمیل و امضا کند. باید تعهد بدهد که از آن مراقبت می‌کند و مکانی که قرار است بچه گربه در آن زندگی کند را هم از نزدیک می‌بینیم. تا امروز نزدیک ۱۵، ۱۶ بچه گربه را با همین شرایط واگذار کرده‌ایم.»

بوستان گربه‌های پایتخت کجاست؟ + تصاویر

رسیدگی دامپزشک به گربه‌ها

گربه‌ها در همه جای پارک گفت‌وگو هستند و با توجه به تعدادشان گویا افراد داوطلب زیادی هم برای غذادادن به این بوستان می‌آیند. «شهریار فلاح» هم یکی از این گروه‌های داوطلب است. او در رشته دامپزشکی فارغ‌التحصیل شده و این روزها هفته‌ای یک‌بار برای غذا دادن به گربه‌ها به بوستان می‌آید. او می‌گوید: «وقتی بوستان شکل گرفت و گربه‌ها آمدند، ما در محله کوی نصر زندگی می‌کردیم. آن زمان هر روز برای غذا دادن می‌آمدم اما حالا به دلیل دوری مسافت فقط هفته‌ای یکبار می‌آیم.»

با ورود فلاح به ایستگاهی در نزدیکی کتابخانه، گربه‌ها دوره‌اش می‌کنند، او هم مرغ‌های فیله شده را از کیسه خارج کرده و میانشان تقسیم می‌کند. تعدادی از گربه‌ها به او نزدیک می‌شوند و فلاح نوازش‌شان می‌کند. دلیلش را هم علاقه به حیوانات و به‌ویژه گربه‌ها می‌داند و می‌گوید: «به حیوانات علاقه خاص دارم و سعی می‌کنم کمکشان کنم. چون در زندگی شهری ما بیشترین آسیب را به آنها می‌زنیم و فکر می‌کنم غذا دادن حداقل کمک ما باشد.»

شیوه زندگی متفاوت

واکنش مردم به فلاح چندان فرقی با باقری و سایر حامیان بوستان ندارد. او می‌گوید: «اوایل گربه‌ها در بوستان پراکنده بودند، اما به مرور زمان عادتشان دادیم تا در محل‌های مشخص جمع شوند، چون نمی‌خواستیم بهداشت را رعایت نکرده باشیم. از طرفی هم نباید باعث مزاحمت برای شهروندان حاضر در بوستان می‌شدیم. به همین دلیل ایستگاه‌هایی برایشان تعریف کردیم. چون حیوانات و به‌ویژه گربه‌ها زبانی ندارند که گرسنگی خود را بگویند و تنها به آدم‌ها نگاه می‌کنند. البته پرنده‌ها به دلیل پرواز می‌توانند از مسافت دور هم غذایی پیدا کنند اما نکته جالب درباره گربه‌ها اینکه آنها نهایت تا ۳۰۰‌متر از محدوده تولدشان‌ تردد می‌کنند و اگر غذایی نباشد، گرسنه می‌مانند.»

وجود مثبت بوستان

گربه‌های بوستان گفت‌وگو تعدادشان زیاد است و حتی در محدوده بازی کودکان و تنیس روی میز تردد دارند. «حسین سرآبادانی» که برای ورزش به بوستان آمده می‌گوید: «از برخی آدم‌ها تعجب می‌کنم. چطور دلشان به آزار حیوانات رضایت می‌دهد؟! البته خودم بارها حیوانات زخمی را دیده‌ام. اما خدا را شکر که در محله کوی نصر چنین بوستانی وجود دارد. چون این بوستان باعث شده تا حیوانات و بیش از همه گربه‌ها در این مکان جمع شده و از بسیاری حوادث در امان باشند و به همین دلیل هم اهالی کوی نصر در کوچه و خیابان گربه کمتری نسبت به سایر محله‌ها می‌بینند.»

بوستان گربه‌های پایتخت کجاست؟ + تصاویر

کد خبر 698640

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 84
  • نظرات در صف انتشار: 13
  • نظرات غیرقابل انتشار: 21
  • IR ۰۸:۵۹ - ۱۴۰۱/۰۵/۳۰
    56 15
    چه پارک قشنگی چه گربه های با مزه ای. دوستشون دارم.
    • IR ۰۶:۵۱ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۲
      8 0
      البته اگه کار عقیم سازی هم انجام بشه خوبه چون هر حیوانی وقتی غذا در دسترسش زیاد باشه زادو ولد زیادی میکنه که ممکنه موجب انفجار جمعیتی در اون منطقه و آزار و اذیت و برخورد نامناسب مردم بشه
  • سحر IR ۰۹:۱۴ - ۱۴۰۱/۰۵/۳۰
    47 7
    اخ گفنید، هر وقت رفتیم این پارک گربه ها بودن
  • ساحل IR ۰۹:۱۶ - ۱۴۰۱/۰۵/۳۰
    44 8
    چه گربه های ملوسی داره اینجا
  • IR ۱۰:۱۷ - ۱۴۰۱/۰۵/۳۰
    56 9
    ای جااااااااااااااااااااااااااااااااان . همش چند تا پیشی کوچولو هم هست اونجا :))))))
  • IR ۱۰:۲۱ - ۱۴۰۱/۰۵/۳۰
    48 14
    یه گربه فسقلی تو مجتمع ماست هر خانمی رو که می بینه (نه آقا) دمبش رو هوا میده مثل نی نی می افته دنبالش . خانمها هم خیلی دوسش دارن. خیلی عروسک هست.
  • کاظم IR ۱۳:۳۰ - ۱۴۰۱/۰۵/۳۰
    46 59
    چرا به گربه ها غذا می دین؟شماها باعث شدید تهران شهر موشها بشه.گربه باید موش بگیره
    • آتنا IR ۱۰:۵۷ - ۱۴۰۱/۰۵/۳۱
      37 12
      دلشون خاستن به گربه ها غذا بدن به شما ربطی داره
    • ... IR ۲۳:۵۴ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۳
      9 2
      ادمام باید علف بخورن😂🌝چرا حرف بیخود میزنی کدوم گربه رو دیدی موش بخوره
  • سعید IR ۱۵:۱۲ - ۱۴۰۱/۰۵/۳۰
    60 14
    کاش فرهنگ حمایت از حیوانات همیشگی باشد
    • IR ۲۰:۰۷ - ۱۴۰۱/۰۵/۳۱
      8 24
      حرف بی خود نزن باید چرخه طبیعت بگرده گربه باید موش بخوره
  • میلاد IR ۱۵:۱۳ - ۱۴۰۱/۰۵/۳۰
    31 4
    ما ۴ تا گربه تو حیاط خونه مان داریم. پس میتونیم بیاریم اینجا؟
  • شاهین IR ۱۵:۲۳ - ۱۴۰۱/۰۵/۳۰
    15 5
    واقعا همه گربه های پارک اسم دارند
  • علی IR ۱۵:۲۴ - ۱۴۰۱/۰۵/۳۰
    38 3
    گربه های شمال شهر برای خودشان پارک دارند. اما در محله جوادیه با لگد و چوب ازشون پذیرایی میشه
    • IR ۱۷:۲۹ - ۱۴۰۱/۰۵/۳۰
      19 2
      حیوونکی ها. همین ها نباشن تب تیفوس دوباره بر میگرده. زمان قاجار گربه تو پایتخت وارد کردن تا مرض تیفوس بره و موش ها تعدیل بشن.
  • IR ۱۵:۲۷ - ۱۴۰۱/۰۵/۳۰
    26 6
    چه گربه های زیبایی هروقت برای تفریح رفتیم اونجا بودن
  • علی IR ۱۵:۲۸ - ۱۴۰۱/۰۵/۳۰
    25 4
    عالی هستن اما کاش جایی برای انها درست می شد
  • سهیل IR ۱۵:۴۱ - ۱۴۰۱/۰۵/۳۰
    25 1
    گربه برنج تایلندی مگه میتوته بخوره
  • صوری IR ۱۵:۴۳ - ۱۴۰۱/۰۵/۳۰
    16 1
    نگفتید گربه های اینجا حتی اجازه ورود به رستوران را هم دارند
  • محمد IR ۱۵:۴۹ - ۱۴۰۱/۰۵/۳۰
    18 7
    چه باحالن این گربه ها. میتونیم لا خودمون ببریم خونه
  • IR ۱۵:۵۵ - ۱۴۰۱/۰۵/۳۰
    9 0
    تقریبا تو همه پارکها گربه هست اما گربه های پارکهای پرواز و گفتگو عجیبن
    • IR ۱۴:۵۴ - ۱۴۰۱/۰۵/۳۱
      3 0
      چیزی که من بهش فکر میکردم😂😂😂😂😂😂😂😂
  • IR ۱۶:۰۵ - ۱۴۰۱/۰۵/۳۰
    12 1
    گربه های اینجا چقدر چاق و چله اند. گربه های پاکدشت ظریف و لاغر مانده اند. چون کسی نیست که غذا بده
  • GB ۱۶:۲۶ - ۱۴۰۱/۰۵/۳۰
    8 1
    پارک نیاورانم‌هست فقط سگ اضافه؟
  • IR ۱۶:۲۸ - ۱۴۰۱/۰۵/۳۰
    7 16
    چی بگیم..خدا قوت...ولی پارک جای این کارا نیست....
    • مریم مهاجرانی IR ۱۴:۴۱ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۱
      1 3
      واقعا
  • FR ۱۶:۳۳ - ۱۴۰۱/۰۵/۳۰
    18 12
    دستشون درد نکنه که به این زبون بسته ها غذا میدن ، خدا خیرشون بده ،درد و بلاشون بخوره توسر حیوون ازارها
  • هانیه IR ۱۶:۳۷ - ۱۴۰۱/۰۵/۳۰
    33 4
    پارک گفتگو پارک بزرگ وعالی هستش وباوجود گربه ها عالی شده
  • حسین فلاح IR ۱۶:۳۸ - ۱۴۰۱/۰۵/۳۰
    16 4
    پارک زیبایی هست
  • لنا IR ۱۶:۴۰ - ۱۴۰۱/۰۵/۳۰
    14 3
    تازمانی که گربه ها به ما آسیبی نرسانند ماهم باآنها مشگل نداریم
  • IR ۱۶:۴۳ - ۱۴۰۱/۰۵/۳۰
    14 2
    کاش می شد تحت نظر دکتر باشن تاخدایی نکرده مریضی خاصی نداشته باشن
  • علی اصغر IR ۱۶:۵۲ - ۱۴۰۱/۰۵/۳۰
    17 5
    خدا به آن مادر و دختر و آن دامپزشک خیر بده که کمک حال گربه ها هستن
  • موسی IR ۱۷:۱۵ - ۱۴۰۱/۰۵/۳۰
    20 1
    چه نازن و تمیز. گربه های محله ما از بس رفتن تو سطل های آشغال کثیف هستند و ادم میترسه نزدیکشون بشه. چه برسه که بخواهیم نوازش کنیم
    • ناشناس IR ۰۱:۱۰ - ۱۴۰۱/۰۵/۳۱
      17 10
      اگر شماهم به اون زبون بسته ها غذا بدید اونام مجبور نمیشن برن توی آشغالا دنبال یه لقمه غذا بگردن و کثیف بشن
  • IR ۱۷:۳۲ - ۱۴۰۱/۰۵/۳۰
    6 1
    شوش هم گربه زیاد داره، چرا ازش گزارش نمیگیرید. این بار باید بگید مخله گربه ها
  • کیارش IR ۱۸:۲۴ - ۱۴۰۱/۰۵/۳۰
    11 1
    چه راحت زیر نیمکت لم داده اند. خیلی خوبه که نمیترسن
  • مم IR ۱۸:۲۵ - ۱۴۰۱/۰۵/۳۰
    22 38
    چرا غذا میدید اینا خودشون توانایی شکار کردن دارن با غذا دادن فقط تولید مثلشون رو زیاد میکنیم این پول ها کاش خرج انسان های نیازمند بشه که چشم امید به مردم رو دارن ولی ما کمک نمی‌کنیم بجاش به گربه غذا میدیم یه نکته دیگه اگه واقعا حامی حیوانات هستید همشون رو ببرید تو خونه ی خودتون نه اینکه تو فضای زندگی مردم رها کنید بعد من متوجه شدم شما از کسایی که این گربه ها رو برای نگهداری میبرن تعهد میگیرین شما وقتی کار خودتون مجوز ندارم چطور تعهد میگیرین؟؟؟؟؟؟؟ خودتون آیا به کسی تعهد دادین؟؟؟؟؟به کسی تعهد دادین که گربه ها مزاحم کسی نشن؟؟؟؟؟فضای پارک رو غیر بهداشتی نکنن؟؟؟؟و..... دقت کنید بحث من سر این نیست که گربه ها موجود میان یا جون ندارن بحث من سر اینه که نباید یه سری چیز ها که ارزش خاصی ندارن از خیلی چیز ها که ارزش بسیار بالاتری دارن(مثل کمک به فقرا)مهم تر بشن لطفاً درک کنید
    • IR ۲۰:۴۰ - ۱۴۰۱/۰۵/۳۰
      40 9
      چرا همه چیز رو صفر یا همه فرض می کنید؟ اونایی که غذا میدن افرادی هستن که تو کمک به محرومین هم معمولا پیشتازن. نترسید شما! ضمنا گاه یک گربه که حقیر می بینیدش شما رو از قعر جهنم نجات میده تا صد کمک ریاکارانه ! حساب کارهای خدا مثل ما نیست. کلا باید مهربان باشیم.
    • IR ۲۰:۴۱ - ۱۴۰۱/۰۵/۳۰
      31 6
      من برکت کمک به حیوانات رو دیدم که میگم.
    • IR ۲۲:۴۱ - ۱۴۰۱/۰۵/۳۰
      27 3
      آقا یاخانم مم شما از کجا می دانید که کمک نمیشه. مطمئن باشید کسی که دلش برای حیوانات میتپه. بیشتر دلش برای ادم ها میتپه و هر کمکی از دستش بربیاد انجام میده. زود قضاوت نکن
    • IR ۲۳:۲۶ - ۱۴۰۱/۰۵/۳۰
      23 1
      اگر گربه ها عقیم بشن ، با غذا دادن جمعیتشون زیاد نمیشه ، جمعیت گربه ها با قرص ضد بارداری هم قابل کنترل هست . در ضمن وقتی همه باغها و باغچه ها رو تبدیل کردیم به آپارتمان و برج ، پس مکان زندگی بسیاری از حیوانات اهلی رو از آنها گرفتیم ، بنابراین حیوانات اهلی در پارکها تجمع می کنند ، این ما آدمها هستیم که باید همزمان با توسعه شهری ، به فکر ساماندهی این حیوانات می بودیم ...
  • IR ۱۹:۰۵ - ۱۴۰۱/۰۵/۳۰
    19 13
    ترس یک عده خانم باردا ر بچه کوچک وبعضی از افراد که از حیوانات بدشان می آید یا می‌ترسند باید در نظر گرفت
    • IR ۲۱:۱۶ - ۱۴۰۱/۰۵/۳۰
      27 4
      انگار فعلا جنون کشتن سگ و گربه و روباه و کلاغ و قطع یواشکی درختان و کلا جنون همه موجودات و ترس واهی از همه افتاده تو مردم!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
    • بی نام IR ۱۹:۱۳ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۱
      7 1
      خودت فرض کن گربه بودی همچین چیزی می گفتی اون هم زندست زندگی می کنه یعنی جی ارزش نداره تو خودت به انسان های فقیر کمک می کنی که الان داری می گی گربه ها ارزش ندارن هم حیوانات هم انسان ها زنده هستن و ارزش زندگی یکسانی دارن
  • حسن IR ۲۰:۵۶ - ۱۴۰۱/۰۵/۳۰
    16 12
    از زمانیکه به گربه ها غذا دا دیم جمعیت موشها زیاد شد
    • IR ۲۱:۱۵ - ۱۴۰۱/۰۵/۳۰
      18 2
      جمعیت موشها زیاد شد، چون در قبال مسوولیتهامون درست عمل نکردیم، مسوول جمع آوری زباله ها شهرداریه، مسوول نظافت جوی های کنار خیابون شهرداریه،افت موشها فقط در کلان‌شهری مثل تهران دیده میشه،چرررراا!!؟؟
    • IR ۲۳:۵۱ - ۱۴۰۱/۰۵/۳۰
      15 4
      ما هم مسئول نریختن زباله در معابر و جوی ها و حفظ محیط زیست هستیم،رفتار آگاهانه و حفظ حقوق حیوانات و طبیعت یعنی برهم نزدن تعادل و احترام به محیط زیست،متاسفانه در این زمینه فرهنگ سازی نشده و فقط غذا دادن به سگ و گربه و... را درست میدانیم غافل از برهم زدن تعادل در تنوع و تکثر حیوانات اهلی و وحشی در محیطهای شهری و بیرون شهرها
  • IR ۲۱:۱۶ - ۱۴۰۱/۰۵/۳۰
    25 23
    غذا دادن به حیوانات اقدامی ضدمحیط زیستی است و آسیب های جبران ناپذیری به همراه دارد، خواهشاً به عنوان یک خبرنگار در این زمینه مطالعه کنید و بعد به این موضوع بپردازید
    • IR ۲۱:۲۳ - ۱۴۰۱/۰۵/۳۰
      21 8
      خیر. ترکیه کشور گربه هاست. از ما هم تمیزتر هستن.
    • IR ۲۱:۲۵ - ۱۴۰۱/۰۵/۳۰
      16 3
      گربه ها رو از بین ببرید موشهای فاضلاب زیاد میشن و تب تیفوس میاد! یک دوره این گربه ها رو وارد کشور کردن برا یمبارزه با جمعیت موشها
  • مرتضی IR ۲۱:۲۴ - ۱۴۰۱/۰۵/۳۰
    7 3
    به گربه های محله ما آنقدر خشن هستن نمیشه نزدیک شد اما اینها با ادم بازی هم میکنن
    • IR ۲۱:۲۹ - ۱۴۰۱/۰۵/۳۰
      20 4
      تو ژاپن دولت یک جزیره کامل رو به گربه ها اختصاص داده . جزیره گربه ها . نه بیماری اوردن و نه هیچ مزاحمتی . همیشه هم مردم براشون غذا میبرن. این موجودات بسیار مفیدن. فقط تدبیر درستی باید بشه براشون. متایفانه بعضی از مردم ما حتی با حیوانات بدن. دیدم طرف بچه گربه ای رو که بیخیال گوشه مجتمع خوابیده بود و دستش رو دراز کرده بود با لقد کوبید رو دست حیوان. دلم اتش گرفت.
    • IR ۱۹:۰۶ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۱
      2 0
      کار گرفتن وکشتن موشها کار شهرداریه نه گربه ها هیچ آزاری هم ندارن بعضی ها هم که میترسن از لوس بازیهاشونه گربه چه خطری داره اونا از ما انسانها میترسند نمزخواد شماها از انها بترسید
  • تینا IR ۲۱:۲۸ - ۱۴۰۱/۰۵/۳۰
    8 11
    این گربه ها بیشتر پادشاهی می کنن که
  • ستوده IR ۲۱:۳۹ - ۱۴۰۱/۰۵/۳۰
    8 0
    درسته گربه‌های به اینجا میرسن اما وای از ان زمان که در نمایشگاه برنامه باشه و جمعیت زیادی بیاد. گربه ها انروزها خیلی اذیت میشن . چون بعضی مردم اذیت شان می کنند. همه مثل هم نیستن که حیوان دوست داشته باشن
  • میثاق علیمددی IR ۲۱:۴۳ - ۱۴۰۱/۰۵/۳۰
    11 1
    وقتی این خبر دیدم اهم بلند شد. کاش کار نمیشد. الان افرادی که علاقه ای به حیوانات علاقه دارند تصمیم به نابودی این گربه ها میگیرن. مثل چند سال پیش که ریختن و کلی از گربه های پارک را بردن یا کشتن.
  • IR ۲۱:۵۶ - ۱۴۰۱/۰۵/۳۰
    13 5
    آفرین به مادر و دختر دلسوز و حامی حیوانات کاش این فرهنگ بیشتر بینمون رواج پیدا کنه
    • مصطفی IR ۱۹:۱۴ - ۱۴۰۱/۰۵/۳۱
      3 0
      نفرین حیوان زبان بسته زود میگیره مخصوصاً گربه
  • ممدی GB ۲۲:۳۳ - ۱۴۰۱/۰۵/۳۰
    16 3
    یکی مثل من بدون گربه اصلا نمیتونم زندگی کنم. به جرات میگم از باهوش‌ترین موجودات رو زمینن‌. فوق العاده باهوش و مهربون
  • مهدی صمدی IR ۲۲:۳۹ - ۱۴۰۱/۰۵/۳۰
    10 0
    اگر گفتگو پارک گربه هاست. کوهسار هم پارک سگ هاست. این روزهاتعدادشان انقدر زیاد شده که هر جای ان سگ میبینی
    • IR ۲۳:۲۳ - ۱۴۰۱/۰۵/۳۰
      6 1
      پارک قیطریه هم خیلی زیاده،
  • IR ۲۳:۳۹ - ۱۴۰۱/۰۵/۳۰
    10 0
    یک عده عمدا سگ وگربه ها را میکشند الان که این پارک رانشان دادید ممکن بروند سراغ گربه ها
  • یاسین IR ۰۰:۳۹ - ۱۴۰۱/۰۵/۳۱
    6 1
    چطور میتوان گربه ای را برای نگهداری از این پارک گرفت؟
  • مستوره IR ۰۰:۴۸ - ۱۴۰۱/۰۵/۳۱
    8 1
    من ساکن پاسدارانم و پیش نیامده به این پارک برم اما برام جذاب شد که سری به این پارک بزنم. چه جای قشنگیه. کلی گربه داره
  • سیدمهدی IR ۰۱:۰۰ - ۱۴۰۱/۰۵/۳۱
    7 14
    کاری نکنید که تعداد گربه ها انقدر زیاد بشه. اونوقت گربه ها رو هم مثل سگ ها میان جمعشون میکنن.من یکی که دیگه خسته شدم هرجا میرم گربه. گربه. گربه.خدا کنه به زودی گربه ها رو هم مثل سگ ها جمع کنند. شماها با این کارا آسایش رو از مردم گرفتید.
  • IR ۰۱:۲۷ - ۱۴۰۱/۰۵/۳۱
    10 5
    خدا روشکراگرهرکسی مفاتیح الیات رابخواندمیبیندچقدراز زبان ائمه گفته شده به حیوانات محبت کنید هرخانه ای بایدحیوانی داشته باشد حتی اززبان حضرت علی ص 10صفت نیکو ازسگها گفته خدا روشکرمردم مهربان به گربه ها رسیدگی میکنندزندگی با این فرشته ها زیبا میشود دست هموطنان عزیزم دردنکند که به حیوانات محبت میکنند
  • محمدرضا IR ۰۲:۱۱ - ۱۴۰۱/۰۵/۳۱
    9 3
    آخی ، شیرکوچولو های عزیز ، کمک،همه نوعش خوب است ،کمک به حیوانات ، نشانه ی قلب پاک است. ممنونم که شما از این حرکت صحیح حمایت کردید. خدا خیرتون بده. ممنون از نویسنده مطالب و همکاران عزیز.
  • رویا IR ۰۲:۲۳ - ۱۴۰۱/۰۵/۳۱
    13 12
    تو فکر مریضی گربه‌ها نباش اونها از انسانها سالم‌ترن چرا اینقدر ذات شیشه خرددار تو که میدونی دو متر بیشتر جات نیست و مسافری روی زمینی، حتی پیامبر خدا حیوان دوست داشت و بهشون غذا می داد تو کی هستی! تو انسان نیستی عصر جدید بهت می خندن الان دیگه حیوانها جزیی از اعضای ادم می‌شوند ...
  • صبا IR ۰۲:۴۶ - ۱۴۰۱/۰۵/۳۱
    5 4
    پس فقط سگ ها اضافه هستند؟؟ چرا وقتی پای اونا وسط بیاد همه شاخ میشن که بکشیم سگ ها رو ...
  • ناشناس IR ۱۱:۵۲ - ۱۴۰۱/۰۵/۳۱
    6 1
    افرین به اقای دکتر فلاح عزیز به خاطر توجه به این فرشته های کوچک
  • IR ۱۲:۰۶ - ۱۴۰۱/۰۵/۳۱
    7 0
    بایدیک شماره حساب بدهد ماهم کمکی به آنها بکنیم
  • مهدی فرجاد IR ۱۷:۵۶ - ۱۴۰۱/۰۵/۳۱
    7 0
    اولا خدا خیرشان بدهد کسانی را که به این حیوانات که خداوند جهت زندگی در کنار و با ما و حمایت ما آفریده رسیدگی می‌کنند و اینکه ای کاش از این مکان‌ها در هر قسمت از شهر ودر کل کشورمان بوجود آید که این بنظرمن یکی از مهمترین وظایف شهرداری میباشد که با اختصاص این مکان‌ها فرهنگ سازی می‌شود که حق زندگی فقط مختص ما انسانها نیست و باید به حیوانات هم ارزش داد و اهمیت .باز هم از کسانی که بانی این طور رفتارها در جامعه می‌شوند من دستشان را میبوسم و از لطف و محبتشان صمیمانه ممنونم و از خداوند برایشان آرزوی بهترین ها را خواهانم.
  • لیلا IR ۱۹:۳۳ - ۱۴۰۱/۰۵/۳۱
    5 0
    منم عاشق گربه هام...خودمم گربه پرشین دارم ...فوق العاده مهربان وبامحبت هستند...خدابهتون اجربده...زحمتهاتون روارج میگذارم...خداقوت...
  • IR ۱۹:۵۸ - ۱۴۰۱/۰۵/۳۱
    5 0
    هر کسی به هر مخلوق گرسنه ای غذا میده دستش درد نکنه تنش سلامت باشه . حيوان ستیز و حيوان آزاران نرید حالا اذیت کنید این طفلکها رو
  • محمد.رضا. IR ۰۱:۳۲ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۱
    3 1
    با درود فراوان اول ازخداوند برای آن دکتر خوب و مهربان دامپزشک آرزوی سلامتی و تندرستی دارم 🤲🙏.وا خداوند یکتا آرزو میکنم هرکس که به هرحیوانی چه گربه چه سگ باحتی یه گنجشک کوچک کمک کنه چه از لحاظ غذا و مکان انشاالله خداوند در حمت پروری وبرکتش را یاد و فراوان کنه بنده هم ساکن شیراز هستم سعی میکنم هفته ای 2مرتبه کمک از لحاظ غذایی کنم وارخداوند برای همچین انسانهای شریفی آرزوی موفقیت وتندرس دارم امین🤲🤲😔😔🙏🙏⁦❤️⁩⁦❤️⁩⁦❤️⁩⁦❤️⁩⁦🇮🇷⁩⁦🇮🇷🙏⁦🇮🇷
  • Hamid IR ۱۲:۴۲ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۱
    3 0
    واقعا کار خدا پسندا نه ای ست که این مردم عزیز به این حیوانات بی آزار آب و غذا میدهند ،خدا پشت و پنا هشان باشد ممنون از همگی
  • حامی حیوانات IR ۱۸:۵۸ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۱
    1 0
    من عاشق تمام حیوانات هستم آنها هم حق زندگی دارن در اصل زمین مال حیوانات هست ما اشغال کردیم تا اونجا که از دستم بر میاد کمک میکنم مبلغی هم در ماه به یکی از مراکز حیوانات کمک میکنم چون عقیدا دارم دعای حیوانات برایم با ارزش هست دوستشان دارم وبا هر کی کی که بخواد این زبون بسته هارو آزار بده با من طرفه پای همه چیزشم میایستم
  • hesam IR ۱۲:۲۲ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۲
    0 0
    چقدر خوبه این پارک
  • رهگذر IR ۱۹:۰۲ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۲
    0 0
    گربه ها خیلی بهترازسگ هستند هم ازنظر ظاهری همینکه وحشی نیستند که حمله وربشن به انسان ها
  • ناشناس IR ۱۵:۳۰ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۳
    0 0
    آخ چه نازن . بید بیدو ها
  • کورش IR ۲۱:۲۵ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۳
    1 0
    خداوند انشاالله به حیوان دوستان خیر و برکت بده و هرچه زودتر نسل حیوان آزارها را از روی زمین بردارد
  • بهار IR ۲۱:۲۹ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۳
    0 0
    خدا قوت خدا خیرتان بدهد که به این حیوانات بی آزار و زیبا و ملوس خدمت میکنید اجرتان با خدا
  • مراد IR ۲۱:۳۶ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۳
    1 0
    لعنت خدا بر کسانی که بچه گربه های شیر خوار را از مادرشان جدا می‌کنند و آنها را تشنه و گرسنه رها می‌کنند اینها از شمر و حرمله هم بدتر هستند
  • IR ۰۷:۰۷ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۵
    1 0
    لطفا برای سگ ها هم چنین مکانی اختصاص دهید ، به هر حال آنها هم موجودات و مخلوقات خدا هستند و باوفاترین دوست انسان