از کودکی چشمش به آسمان بود و شمردن ستاره‌ها برایش حکم بهترین سرگرمی را داشت؛ بازی‌ای که در گذر سال‌ها نه‌تنها ذره‌ای از جذابیتش برای «احمد دالکی» ۸۶ساله کم نشده، بلکه باعث شده در علم ستاره‌شناسی بدرخشد و به عنوان بنیانگذار مرکز علوم و ستاره‌شناسی و پدر نجوم آماتوری شناخته شود.

استاد احمد دالكي

همشهری آنلاین - زهرا بلندی:‌ در روزهایی که کولر و پنکه و همچو وسایلی به فراوانی حالا نبود و مردم عادت داشتند شب‌های تابستان‌ در حیاط یا پشت‌بام بخوابند، عادت خانواده دالکی هم در شهر شیراز همین بود و نگاه کردن به آسمان و به خواب رفتن با شمردن ستاره‌ها سرگرمی فرزند این خانواده. انجام این کار برای «احمد دالکی» اوایل فقط جنبه بازی داشت، اما کم‌کم تمام هم و غمش این شد که بفهمد چه داستانی پشت آسمان شب پنهان است: «از کودکی بچه سربه هوا و جست‌وجوگری بودم و مدام می‌پرسیدم.هربار که خودم را در فضایی غیرمسقف می‌یافتم سرم را بالا می‌بردم و آسمان را با دقت نگاه می‌کردم. ۶-۷ دهه قبل، کمتر کسی در اطرافیانمان بود که در مورد این‌چیزها اطلاعاتی داشته باشد و مثل امروز دسترسی به کتاب و اینترنت و مقالات هم میسر نبود. تا سال‌ها، حتی اوایل روزهای جوانی، هنوز تماشای ستارگان را کاری سرگرم کننده می‌دیدم، اما از سال۱۳۳۸، بعد از فارغ‌التحصیلی در رشته کشاورزی و آغاز اشتغالم به عنوان مهندس جنگل، دیگر کارم آسان‌تر شد.»

خواندنی‌های بیشتر را اینجا دنبال کنید

دیدار با سربه‌هواترین ۸۶ساله تهران | کسی که از تاریخ تولد و مرگ خورشید و ستارگان خبر می‌دهد

ستاره‌شناسی در دل جنگل

دالکی ۴درجه مهندسی در رشته‌های کشاورزی از دانشگاه شیراز، نقشه‌برداری هوایی و تشخیص و تفسیر عکس‌های هوایی از انستیتوی هوافضای دلفت-هلند دارد و دوره سنجش از راه دور و استفاده از تصاویر ماهواره‌ای را در آمریکا گذرانده است. شاید در نگاه اول به نظر برسد که تحصیلات او آنطور که باید با شهرتش همخوانی ندارد، اما گذراندن اوقات فراغت برای تحقیق و تفحص در علم نجوم نقش قابل توجهی در رشد او داشته است: «همین خرده تلاش‌های  شخصی برای آموختن و از سوی دیگر انجام نقشه‌برداری هوایی، سروکار داشتن با طبیعت‌های بکر، مأموریت‌های چند ماهه در دل جنگل‌ و تماشای ستارگان در آن فضا من را به علایق درونی‌ام نزدیک‌تر کرد. روزها و شب‌های بسیاری را درون جنگل‌های شمال، مازندران، گرگان، گیلان، آذربایجان و... سپری کردم و همه این اوقات بهانه‌ای بود تا بیشتر به آسمان بالای سرم نگاه کنم و هر روز علاقه‌ام به دانستن درباره آسمان بیشتر و بیشتر شود. تا اینکه حدود نیم قرن پیش وقتی توانستم اولین تلسکوپ را برای خودم بخرم نگاهم به ستاره‌شناسی جدی‌تر شد و فعالیتم را به عنوان ستاره‌شناس آماتور شروع کردم. وقتی در این مسیر قدم بگذاری و وقتت را برای دانستن درباره ستارگان و آسمان صرف کنی، دیگر به این راحتی‌ها نمی‌توانی از آن دست بکشی و با آن خواهی ماند.» 

دیدار با سربه‌هواترین ۸۶ساله تهران | کسی که از تاریخ تولد و مرگ خورشید و ستارگان خبر می‌دهد

علاقه‌مندان نجوم زیادند؛ شرایط رشد را فراهم کنیم

کسی که با نام پدر علم نجوم آماتوری شناخته می‌شود، ستاره‌شناسی را به ۲قسمت تقسیم می‌کند. یک نوع آن تخصصی است که به گذراندن واحدهای دانشگاهی و دریافت مدرک رسمی مربوط می‌شود و بخش دیگر آن ستاره‌شناسی آماتور است که کسب مهارت در آن التزامی به شرکت در کلاس‌های دانشگاهی ندارد. به اعتقاد او، نوع دوم ستاره‌شناسی در کشور ما جایگاه ویژه‌ای دارد، خیلی‌ها دوست دارند در حد عمومی درباره ستارگان بدانند و بتوانند به سئوالات ذهنی‌شان پاسخ بدهند و برای این کار با هزینه و ابتکار خودشان در این حوزه فعالیت می‌کنند، اما متأسفانه مراکزی که کارهای فوق برنامه این‌چنینی انجام بدهند و در این زمینه کار کنند در کشور ما خیلی نادر و محدود هستند: «دوران جوانی ما که این امکانات بسیار محدودتر هم بود و فعالیت به عنوان یک ستاره‌شناس آماتور کار راحتی نبود، دنبال چاره‌ بودم و سعی کردم با اقداماتی مثل تألیف و ترجمه کتاب‌های مرتبط، برنامه‌ریزی و راه‌اندازی رصدخانه پارک زعفرانیه، راه‌اندازی آسمان‌نمای تهران خیابان معلم، طراحی، ساخت و بنیان‌گذاری مرکز علوم و ستاره‌شناسی تهران با مشارکت شهرداری تهران و... راه را برای جوانان علاقه‌مند هموارتر کنم و شاید همین کارها بهانه‌ای شدند تا طی ۲-۳دهه اخیر به من نسبت پدر علم نجوم آماتوری داده شود.»

دالکی اجرای برنامه‌های تلویزیونی و رادیویی را که جنبه‌های عمومی داشته باشند، در ارتقای ستاره‌شناسی آماتور مؤثر می‌داند:‌ «۶-۷سال پیش بنیاد یک برنامه تلویزیونی به نام «آسمان شب» را گذاشتم و مدت‌ها به عنوان مجری این برنامه را اجرا می‌کردم و تمام اطلاعات نو و تازه مربوط به ستاره‌شناسی را در اختیار مردم می‌گذاشتم، اما الان کمتر برنامه‌های مرتبط با این موضوع پخش می‌شود که مثلاً توضیح دهد در این هفته و این ماه چه سیارات و ستاره‌هایی در آسمان هستند.»

دیدار با سربه‌هواترین ۸۶ساله تهران | کسی که از تاریخ تولد و مرگ خورشید و ستارگان خبر می‌دهد

تهران؛ جایی نامناسب برای ستاره‌شناسی

پدر علم نجوم آماتوری برای ساخت مرکز علوم و ستاره شناسی که سال۱۳۷۹ در محله دزاشیب تأسیس شد زحمات زیادی را متقبل شده و حالا هم حسش به اینجا مانند حس یک پدر است به فرزندش؛ پدری که بعد از سال‌ها حمایت، نتیجه تلاش‌هایش را در کالبد قدکشیده فرزندش جست‌وجو می‌کند و حتی در روزهای ۸۶سالگی با وجود سختی رفت و آمد به بهانه‌های مختلف به این مرکز سر می‌زند و حالا هم در اینجا میربان ما شده است. اواسط دهه۷۰ روزهایی که هیچ مرکزی در شهر تهران به صورت متمرکز روی علوم و ستاره‌شناسی فعالیت نمی‌کرد، دالکی تصمیمش را برای ایجاد یک مرکز علمی عملی کرد: «دورانی که غلامحسین کرباسچی شهردار تهران بود نامه‌ای به شهرداری نوشتم و مدیران وقت را از خواسته‌ام که ساخت یک رصدخانه در شهر تهران بود مطلع کردم. تا اعلام موافقت جدی چند سال طول کشید و در نهایت ۳مکان را به من معرفی کردند. یک زمین در دزاشیب، یکی ولنجک و دیگری در خیابان پسیان بود. با تحقیقاتی که طی چند ماه روی موقعیت جغرافیایی، دسترسی محلی، فضای مناسب برای ستاره‌شناسی و... داشتم اینجا را که ۶هزار متر مساحت داشت و از سویی هم شرایط بهتری برای رؤیت صورت‌های فلکی و ستاره قطبی داشت، برای راه‌اندازی چنین مرکزی انتخاب کردم که همچنان با امکاناتی مثل ۸سالن علمی از جمله تالار کهکشان راه شیری، فیزیک، شیمی، ترازوهای فضایی و... به کودکان مقطع پیش دبستانی تا دانشجویان خدمات ارائه می‌کند.»

 مدام می‌گوید شهر تهران با این همه آلودگی‌های نوری جای مناسبی برای رصد ستارگان نیست و فرقی نمی‌کند در دزاشیب باشی یا مرکز شهر و تنها دلیل شکل‌گیری این مرکز شرایطی‌است که برای استعدادیابی و رشد کودکان، نوجوانان و حتی جوانان شهر می‌تواند فراهم کند: «هرچقدر محیط شهری‌تر باشد شرایطش برای ستاره‌شناسی نامطلوب‌تر است، مثلاً کویر لوت به دلیل دوری از نورهای اضافه شهری بهترین جا برای نگریستن به ستارگان است. اما خب بچه‌های ساکن شهرهایی مثل تهران که نمی‌توانند هر روز مسافت زیادی را تا نقاط کویری طی کنند؛ برای آشنایی با دنیای ستارگان باید ابتدا از چنین فضاهایی بهره‌مند شوند.»

دیدار با سربه‌هواترین ۸۶ساله تهران | کسی که از تاریخ تولد و مرگ خورشید و ستارگان خبر می‌دهد

ستاره‌شناسان مشکلات را از چیزی که هستند کوچک‌تر می‌بینند

باوجودی اینکه سال‌هاست مدیریت مرکز علوم و ستاره‌شناسی را واگذار کرده، هنوز ردپای اقداماتش در جای‌جای آن دیده می‌شود. سخنرانی دالکی با موضوع صورت‌های فلکی با موسیقی ملایم از سالن آسمان‌نما پخش می‌شود. حین بازدید از نقاط مختلف مرکز آه می‌کشد و لبخند می‌زند:‌ «نمونه این کهکشان راه شیری هیچ جا نیست. همیشه دلم می‌خواست این سالن به‌عنوان یک اثر هنری ثبت ملی شود و تقاضایم از مسئولان این است که برای این درخواست قدمی بردارند.» 
به کارگاه آموزشی که برای کودکان علاقه‌مند به ستاره‌شناسی برگزار می‌شود سر می‌زند و با بچه‌ها خوش و بش می‌کند و تا حیاط همراهی‌مان می‌کند. در میانه روز که ستارگان در آسمان پیدا نیستند سرش بالاست و زیبایی درختان بلند قامت را ستایش می‌کند: «سال‌هاست سربه هوا هستم. اغلب آدم‌های به سن و سال من وقتی از ساختمان بیرون می‌آیند مواظبند که جلو پایشان چاله‌ای نباشد، اما من سرم به هواست تا ببینم کدام ستاره‌ها در آسمانند. رفقا و آشنایان من کدامشان پیدایشان شده. فرصت دست بدهد ممکن نیست سرم را به طرف آسمان نبرم و عظمت آفرینش را تحسین نکنم.»

حین حرف زدن از این احساسات انگار دلش غنج می‌زند و آرزو می‌کند درک این عظمت قسمت همه آدم‌ها بشود: «من از وقتی آسمان را شناختم کم‌کم دیگر موضوعات ناچیز موجب دلگیری‌ام نمی‌شود و دیگر مشکلات را از آن‌چیزی که هستند کوچک‌تر می‌بینم. وقتی می‌فهمی زمین با سرعت ۱۰۷هزار کیلومتر در ساعت به دور خورشید می‌چرخد، دیگر از اندیشیدن به موضوعات خیلی ناچیز و بی‌ارزش دست‌ می‌کشی، به راحتی از دست آدم‌ها ناراحت نمی‌شوی؛ دیگر عظمت در نگاهت هم شکل می‌گیرد. در کل، حالا هم در ۸۶سالگی از آمدن به این مسیر خیلی راضی هستم و فکر می‌کنم به اندازه‌ای که لازم داشتم از جهان آفرینش و عظمت آن خرده‌ای و به اندازه سهمم بهره برده‌ام.»

دیدار با سربه‌هواترین ۸۶ساله تهران | کسی که از تاریخ تولد و مرگ خورشید و ستارگان خبر می‌دهد

خورشید چه زمانی خاموش می‌شود؟

آنقدر تجربه و اطلاعات دارد که دلم می‌خواهد هرچه سئوال از سیارات و ستارگان در ذهنم است با او در میان بگذارم. صحبت‌های اخیرش درباره گذشت نیمه عمر خورشید در یک برنامه تلویزیونی را بهانه می‌کنم تا کمی درباره ستارگان و نجوم از او بپرسم: «ستارگان هم مثل ما متولد می‌شوند طول عمری دارند، ضعیف و مریض می‌شوند و می‌میرند. خورشید هم به عنوان ستاره‌ای که نور و انرژی‌اش نقش زیادی در زندگی ما دارد حالا در نیمه عمرش است؛ البته درباره سال‌های مانده از عمرش صحبت از میلیون و میلیارد است.» از او می‌پرسم همانطور که برخی آلودگی‌ها زمین را تهدید می‌کنند چیزی ستارگان را هم تهدید می‌کند؟ : «چیزی مثل آلودگی خورشید را تهدید نمی‌کند، چون تا به حال ثابت نشده به جز موجودات روی زمین موجوداتی دیگری هم وجود داشته باشند، اما من می‌گویم یک قدم بیشتر بگذاریم و بگوییم هنوز ثابت نشده و این دلیل بر نبودن موجودات دیگر نیست.»

دیدار با سربه‌هواترین ۸۶ساله تهران | کسی که از تاریخ تولد و مرگ خورشید و ستارگان خبر می‌دهد

چشمک ستاره‌ها

او هم مانند خیلی از ما از تصویر ماهواره جیمز وب که چندی پیش در شبکه‌های مجازی منتشر شد، شگفت‌زده شده و در این باره هم حرف‌هایی برای گفتن دارد: «تلسکوپ فضایی جیمز وب خیلی عظیم است و خیلی چیزهای تازه‌ای از فواصل خیلی دور را به ما خواهد گفت. فعلاً تازه به بالا رفته، اما دستاوردش به ما هم خواهد رسید.»

به محض اتمام جمله‌اش بی مقدمه از او می‌پرسم فلسفه چشمک زدن ستاره‌ها چیست؟ : «چشمک زدن ستاره‌ها گناه آنها نیست. اتمسفر زمین عامل شکل‌گیری وضعیتی است که در آن ستارگان در حال خاموش و روشن شدن و چشمک زدن به نظر می رسند،  همزمان با عبور نور ستاره از لایه‌های متراکم اتمسفر زمین، پرتوهایی که از آن عبور می‌کند غلظت‌های مختلف دارند و آن را به شکل چشمک به ما نشان می‌دهند.» 

کد خبر 698102

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 37
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 1
  • امیر IR ۰۹:۳۷ - ۱۴۰۱/۰۵/۳۰
    4 0
    استاد دالکی مرد بزرگ
    • نسرين IR ۲۲:۱۶ - ۱۴۰۱/۰۵/۳۰
      1 0
      چه حس و تجربه قشنگي ممنون از گزارش جالب و دوست داشتني
  • نسترن IR ۱۰:۰۲ - ۱۴۰۱/۰۵/۳۰
    6 0
    ممنون از گزارش خوبتون ، حال و هوای این گزارش خیلی قشنگ و دلنشین بود،لذت بردم
  • ندا IR ۱۰:۲۷ - ۱۴۰۱/۰۵/۳۰
    4 0
    چه دنیای جالبی دارن این آدما با ستاره ها و آسمون..
  • م IR ۱۰:۳۱ - ۱۴۰۱/۰۵/۳۰
    5 0
    عالی
  • سمیه فرجی US ۱۰:۳۴ - ۱۴۰۱/۰۵/۳۰
    4 0
    چه خوبه که از چنین افراد برجسته ای گزارش تهیه میشه آشنایی با چنین افراد و نگرششون خودش کلاس درسِ
    • IR ۰۸:۰۲ - ۱۴۰۱/۰۵/۳۱
      0 0
      موافقم چنین گزارش هایی خیلی بهتر از خبرهاییه که همه جا هست و تکراریه
  • مژگان IR ۱۰:۵۸ - ۱۴۰۱/۰۵/۳۰
    4 0
    بسیار عالی👏👏👏
  • سحر IR ۱۱:۱۴ - ۱۴۰۱/۰۵/۳۰
    4 0
    چه جالب بود
  • روزافزون IR ۱۱:۱۶ - ۱۴۰۱/۰۵/۳۰
    5 0
    خیلی عالی است، مطالب مربوط به نجوم و فعالیتهای آن جذاب و خوب است.
  • سحر IR ۱۸:۵۳ - ۱۴۰۱/۰۵/۳۰
    5 0
    خیلی عالی بود کلا مطالب مربوط به نجوم و عالم های این رشته از جذاب ترین هاست👌
  • IR ۱۹:۱۸ - ۱۴۰۱/۰۵/۳۰
    4 0
    تیتر و قلم عالی🌹
  • علیرضا قربانی IR ۱۹:۲۳ - ۱۴۰۱/۰۵/۳۰
    4 0
    ممنون از گزارش زیبا و دلنشینتون سرکار خانوم خدا قوت👏🏽
  • رحیمی IR ۱۹:۲۵ - ۱۴۰۱/۰۵/۳۰
    4 0
    گزارشتون مثله همیشه عالی بود 👏
  • زهرا نمکی IR ۱۹:۲۹ - ۱۴۰۱/۰۵/۳۰
    5 0
    چه زیبا سوالات نجومی پرسیدید و چه قابل درک جواب دادند🙏🥰
  • پروانه IR ۱۹:۴۶ - ۱۴۰۱/۰۵/۳۰
    4 0
    درود بر استاد بزرگ
  • ذاکری IR ۲۰:۱۰ - ۱۴۰۱/۰۵/۳۰
    5 0
    من خیلی دوست دارم درباره نجوم اطلاعات عمومی کسب کنم کاش کتاب های ایشونم معرفی میکردید
  • رضا IR ۲۰:۱۱ - ۱۴۰۱/۰۵/۳۰
    3 0
    استفاده از خدمات مرکز علوم و ستاره شناسی برای عموم آزاده؟
  • جاهد IR ۲۰:۴۸ - ۱۴۰۱/۰۵/۳۰
    3 0
    یکبار توفیق ملاقات ایشان را در این مرکز ستاره شناسی داشتم بسیار فرد محترم و دانایی هستن
  • امیرعلی IR ۲۱:۰۱ - ۱۴۰۱/۰۵/۳۰
    3 0
    خیلی جالبت بود ممنون از گزارش خوبتون
  • Asvad IR ۲۲:۰۳ - ۱۴۰۱/۰۵/۳۰
    3 0
    چقدر اسمان زیباست و عظمتش ترسناک . بسیار زیبا بود
  • حنيفه زاده IR ۲۲:۱۰ - ۱۴۰۱/۰۵/۳۰
    2 0
    دنياي عجيب و زيباي ستاره ها 🌿🌿خوش به حالشون كه عمرشون صرف شناخت اين دنيا شده
  • منیر IR ۲۲:۱۱ - ۱۴۰۱/۰۵/۳۰
    3 0
    عالی بود و مفید
  • محمد جعفر IR ۲۲:۳۷ - ۱۴۰۱/۰۵/۳۰
    3 0
    سلام عرض ادب احترام هرقدر تقدیر شود جا دارد شیرازی کوه خرمن‌کوه را دریابید
  • جلال IR ۲۳:۰۱ - ۱۴۰۱/۰۵/۳۰
    3 0
    خیلی عالی بود ممنون از گزارش خوبتون
  • امیرانی IR ۲۳:۱۰ - ۱۴۰۱/۰۵/۳۰
    2 0
    خسته نباشید. گزارش جالبی بود و تیتر زیبایی هم داشت. دستمریزاد
  • منوچهر IR ۲۳:۱۶ - ۱۴۰۱/۰۵/۳۰
    2 0
    سلام ادرس دقیق این مرکزو لطف میکنید
  • IR ۰۶:۴۱ - ۱۴۰۱/۰۵/۳۱
    2 0
    درود بر شما که فکر نجوم شناسی هستید.تابه سرزمین‌مون ایران برای این کار بزرگ اماده کنی.خدا خیرت بده.باتشکر.
  • IR ۰۹:۲۴ - ۱۴۰۱/۰۵/۳۱
    1 0
    عجب تيتر جذابي
  • راضیه IR ۰۹:۲۴ - ۱۴۰۱/۰۵/۳۱
    2 0
    خیلی عالی و دلنشین بود ممنونم ازمطالب جالب وزیباتون
  • هما IR ۰۹:۳۷ - ۱۴۰۱/۰۵/۳۱
    2 0
    چه تعبیر جذابی بود تعبیر یک ستاره شناس به سربه هوا بودن
  • مریم نیک نفس IR ۱۰:۲۷ - ۱۴۰۱/۰۵/۳۱
    2 0
    چه گزارش جالبی واقعا لذت بردم ممنون از تهیه کننده این گزارش
  • Naderi IR ۱۰:۳۹ - ۱۴۰۱/۰۵/۳۱
    2 0
    ستاره شناسی یعنی عشق
  • پریسا مختاری IR ۱۱:۱۱ - ۱۴۰۱/۰۵/۳۱
    1 0
    خیلی زیبا مارو به دنیای زیبای نجوم بردید لذت بردیم 🤩
  • IR ۱۲:۳۹ - ۱۴۰۱/۰۵/۳۱
    1 0
    یا خود خدااا
  • طیبه IR ۲۱:۵۴ - ۱۴۰۱/۰۵/۳۱
    1 0
    عالی بود این مطلب.ممنون
  • کوثر رشید IR ۰۲:۵۷ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۲
    1 0
    علم نجوم خیلی مظلوم مونده به نظرم در میام مردم، اکثر مردم اطلاعات خیلی کمی راجب ستارگان میدونن و اینطوری به نظر میرسه که شاید هیچوقت دغدغشون هم نشه ولی شاید علت این همه ناکامی تو هر زمینه ای حالا ی جوریی به کم لطفی ما آدما به مسئله‌ ی نجوم هم مربوط بشه اگه بیشتر بدونیم راجبش و به عطمت و بزرگیش پی ببریم مسلما دغدغه هامون اینقدر مجال عرض اندام پیدا نمیکنن منظورم اینه که ناچیز میشه تو نظرمون که چقدر این دنیا بزرگه و پیچیدگی و زیبایی داره و فکر ماها حول و حوش چه مسائلی میچرخه، بهرحال ممنونم از گزارش سلیس و کامل خانم بلندی