مقامات و رسانه‌های آمریکا چند ساعت پس از حمله به نویسنده مرتد «آیات شیطانی»، هویت و مشخصات ضارب و جزئیات نحوه حمله او به سلمان رشدی را منتتشر کردند.

ضارب سلمان رشدی

به گزارش همشهری آنلاین ، رسانه‌های آمریکایی شامگاه جمعه اعلام کردند که سلمان رشدی، نویسنده مرتد کتاب موهنِ و جنجالی «آیات شیطانی» در یک مرکز آموزشی به نام «چوتوکوآ» در غرب شهر نیویورک هدف حمله مردی ناشناس قرار گفته و بر اثر ضربات چاقو به گلو و شکم هم‌اکنون تحت جراحی قرار داد.

ساعاتی بعد پلس نیویورک، هویت ضارب را اعلام کرد. بنا بر گفته پلیس این فرد «هادی مَطر» نام دارد.

هادی مَطر کیست؟

آنگونه که رسانه‌های آمریکایی به نقل از مقامات پلیس اعلام کردند هادی مَطر، ۲۴ سال سن دارد و در ایالت کالیفرنیا به دنیا آمده، اما اخیراً به ایالت نیوجرسی مهاجرت کرده است. آخرین آدرس منزل او در بخش «فرویو» در شهرستان «بِرگن» نیوجرسی بوده و مأموران اداره تحقیقات فدرال آمریکا (اف‌بی‌آی)، پس از حادثه برای تحقیقات بیشتر به منزل او یورش بردند. به گفته پلیس نیویورک، مطر همچنین یک گواهی‌نامه قلابی رانندگی را همراه خود داشته است.

«یوجین استانیشفسکی»، از مقامات پلیس ایالت نیویورک گفته هنوز انگیزه حمله هادی مطر به این نویسنده مرتد مشخص نیست.

چرا امام خمینی (ره) فتوای اعدام سلمان رشدی را صادر کرد؟

رمان «آیات شیطانی» سلمان رشدی، کتابی کفرآمیز بود که در آن اعتقادات مسلمان به سخره گرفته و به پروردگار جهان و پیامبران الهی توهین کرده بود. به همین دلیل ۲۵ بهمن ماه سال ۱۳۶۷ حکم تاریخی امام خمینی (ره) مبنی بر ارتداد سلمان رشدی صادر شد. امام خمینی (ره) ضمن خنثی کردن این جریان، دولت‌های اسلامی و پیروان سایر ادیان الهی را نسبت به کلید خوردن یک نبرد تمام عیار تبلیغاتی و جنگ رسانه‌ای توسط نظام سلطه و کانون‌های شیطانی تفکرات و اندیشه‌های غربی و صهیونیستی هوشیار کرد.

آیات شیطانی، مشخصاً رمانی توهین‌آمیز نسبت به پیامبر اعظم (ص) و قرآن است. انتشار رمان آیات شیطانی در مهر ۱۳۶۷، اعتراضات فراوانی از سوی مسلمانان، مسیحیان و یهودیان برانگیخت. مسلمانان در کشورهایی از جمله پاکستان، کانادا، مصر و هند ضمن برگزاری تجمعاتی علیه سلمان رشدی و کتابش، برخی از کتابفروشی‌های توزیع‌کننده کتاب را به آتش کشیدند. امام خمینی با روشن ساختن تکلیف فقهی و ابعاد این ماجرای خطرناک به همگان فهماند که در دفاع از ارزش‌های اسلامی، در مقابل هر گونه اهانت به اسلام و ساحت پیامبر اعظم (ص) استوار ایستاده است.

با فتوای تاریخی امام خمینی، زندگی جهنمی این نویسنده مرتد هم آغاز شد، و گرچه از همان ابتدا تحت حمایت کامل و تمام وقت نیروهای امنیتی انگلیس قرار گرفت، چند جوان مسلمان موفق شدند به محل اختفای او نزدیک شوند، اما در لحظات آخر شناسایی شدند. بنا بر گزارش‌ها سلمان رشدی در یک ماه پس از فتوای امام خمینی مجبور شده ۱۵ بار مکان اختفای خود را عوض کند.

در تظاهرات خیابانی مسلمانان خشمگین از چاپ «آیات شیطانی»، دست‌کم ۴۵ نفر کشته شدند، از جمله ۱۲ نفر در زادگاه این نویسنده مرتد، یعنی شهر «بمبئی» هند. در سال ۱۹۹۱ مترجم ژاپنی این کتاب موهن و شیطانی کشته شد، مترجم ایتالیایی هدف حمله چاقو قرار گرفت و در سال ۱۹۹۳ ناشر نروژی این کتاب، سه دفعه هدف حمله قرار گرفت، اما زنده ماند.

حالا بعد از ۳۴ سال «هادی مطرِِ» جوان، دیروز این روایتگرِ شیطان را در قلب شهر نیویورک هدف قرار داد. هنوز مشخص نشده و شاید هم مهم نباشد که مطر با چه انگیزه‌ای سلمان رشدی را هدف قرار داده، اما مسئله مهم این است، کسی که روایتگر آیات شیطانی می‌شود و تحت لوای «آزادی بیان» آگاهانه و به سفارش نیروهای امنیتی انگلیس و با انگیزه سیاسی به اعتقادات صدها میلیون انسان توهین می‌کند، نمی‌تواند و نباید زندگی آرامی داشته باشد، حتی با وجود حفاظت‌های سفت‌وسخت امنیتی «قدرت‌های بزرگ».

مدت‌ها سلمان رشدی در زندگی مخفیانه به سر می‌برد که بار دیگر انگلیس نام او را به صحنه آورد. دولت انگلیس در سال ۲۰۰۷ به او جایزه داد؛ اقدامی که بار دیگر خشم مسلمانان جهان را برانگیخت و تظاهرات زیادی در شهرهای مختلف جهان برای محکومیت دولت انگلیس انجام شد. سلمان رشدیِ انگلیسی و هندی‌الاصل در سال ۲۰۱۶ تابعیت آمریکا را هم دریافت کرد.

سلمان رشدی چگونه هدف قرار گرفت؟

«کاتلین چونز»، از افراد حاضر در محل حادثه در گفت‌وگو با «ان‌بی‌سی» گفته «فرد مهاجم لباس و ماسک مشکی پوشیده بود، موقعی به بالای صحنه رفت، تصور کردیم این بخشی از یک شیرین‌کاری و نمایشی است که نشان دهد هنوز هم جنجال‌های زیاد حول‌وحوش این نویسنده وجود دارد، اما در عرض چند ثانیه مشخص شد که اینگونه نبود».

«رابی چارلز سوِنور»، مدیر آموزش جمعی در «منهتن» که او نیز یکی از ۲۵۰۰ نفر حاضر در نشست «چوتوکوآ» بود می‌گوید: مهاجم به سمت سخنران دوید و شروع به زدن آقای رُشدی کرد، اول ما مانده بودیم که چه اتقافی داره می‌افته؟ بعد از چند ثانیه مشخص شد که واقعاً دارد آقای رُشدی را می‌زند. ۲۰ ثانیه طول کشید…بعد همه تماشاگران نفس‌نفس‌زنان به بیرون از سالن رانده شدند.

خبرنگار آسوشیتدپرس نیز در توصیف لحظه حمله هادی مطر به سلمان رشدی گفته «در حالی‌که مجری سلمان رشدی را معرفی می‌کرد و او بالای سکوی مؤسسه چوتوکوآ رفته بود و آماده سخنرانی بود، مردی به رشدی نزدیک شد و به مدت ۱۰ تا ۱۵ ثانیه یا به او مشت می‌زد یا چاقو.

آیا سلمان رشدی زنده می‌ماند؟

گرچه پلیس و مقامات آمریکا تاکنون به صورت قطره‌چکانی درباره آخرین وضعیت سلمان رشدی اطلاع‌رسانی می‌کنند، آخرین اطلاعاتی که درباره این نویسنده مرتد منتشر شده اینگونه است که سلمان رشدی ۷۵ ساله از ناحیه گردن و شکم ضربه چاقو خورده و بعد از حمله به سرعت با بالگرد به بیمارستان منتقل شده است.

«اندرو ویلی» مدیربرنامه کتاب‌های رشدی اعلام کرده: اخبار خوبی نیست. سلمان احتمالاً بینایی یک چشم خود را از دست می‌دهد؛ اعصاب بازوی او از کار افتاده و کبدش به دلیل ضربه چاقو آسیب‌دیده است. با وجود ساعت‌ها جراحی، احتمالاً قدرت تکلم خود را هم از دست می‌دهد و هم‌اکنون با دستگاه تنفس مصنوعی نفس می‌کشد.

کد خبر 697534
منبع: مهر

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 42
  • نظرات در صف انتشار: 1
  • نظرات غیرقابل انتشار: 14
  • باقرربیعی IR ۱۴:۴۴ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۲
    خدارو شکراین شیطان به درک واصل میشه خیلی خوشحال شدم
    • IR ۱۶:۲۰ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۲
      76 57
      اونی که منفی میده قطعا یک ملعون دین ستیز مثل سلمان رشدی هست
    • ..... IR ۱۶:۲۶ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۲
      71 52
      انشاالله زنده بماند طوریکه هرروز هزاربارآرزوی مرگ بکنه ولی نمیره
    • ا IR ۱۴:۵۴ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۳
      12 5
      همه این امتیاز منفی ها در حمایت از این شیطان ملعون جعلی هست
  • IR ۱۵:۳۷ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۲
    97 88
    ان شاءلله به درک واصل میشه
  • مسلمان ایرانی IR ۱۵:۴۱ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۲
    85 84
    لعنت ابدی خداوند بر این شیطان مرتد - شاءالله عمر نحسش تمومه!
  • رسول IR ۱۶:۱۹ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۲
    52 55
    چه پیروزی بزرگی بر شیاطین بزرگ.
  • عجبا IR ۱۶:۲۷ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۲
    41 17
    به نظر من وزارت خارجه ایران وظیفه خود بداند با آمریکا مبادله زندانی کنند و ایشان را از آمریکا خارج کنند.
    • حسن IR ۱۶:۴۹ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۲
      26 46
      زد سلمان رشدی روناکار کرد دمش گرم ونازشستش ولی اولا که اون خودش مملکت داره و ربطی به ایران نداره و ایرانیا فقط تودنیا مسلمان نیستنددرثانی بیارنش ایران که چی بشه براش گمبد وبارگاه بسازید؟!
  • ناشناس IR ۱۶:۳۵ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۲
    49 24
    الهی که مثل یه تیکه گوشت بیمصرف بیفته گوش ای.چشاش باز باشه اما یک دنیا حسرت تودلش. زجربکشه بعد به درک واصل بشه تادرس عبرتی باشه برای مرتدهای دیگه.امین
  • ARE IR ۱۶:۴۸ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۲
    37 22
    عبرت بگیرید ای خردمندان؟!
    • IR ۱۷:۴۶ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۲
      27 13
      خردمند توهین و هتاکی نمیکنه
    • IR ۲۲:۱۲ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۲
      10 9
      ۱۷:۴۶ ضریب هوشی پایینی داری. بنده خدا توهین کرد؟؟؟ الان توهین به کی منظورته؟؟؟؟ منظورت توهین و هتاکی به مقام استادت رشدی هست؟ چقدر طوطی هستی . من خوب با نوشته های این رشدی اشنایی دارم. یه ادم مزخرف و به شدت سادیسمی و زن ستیزه که حتی یکی از خودش بدتر آقای نایپول از این رشدی متنفر بود. من نمیدونم چرا عادت کردید به طوطی بازی!!!!!!!!!!!
    • IR ۱۴:۴۰ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۴
      3 2
      در پاسخ 22:12 دوست عزیز اشتباه برداشت کردی منظور این بود امثال سلمان رشدی عقل و شعور ندارن که توهین و هتاکی میکنن اینجور افراد نمیتونن خردمند باشن
  • یوسف بیرامی GB ۱۷:۰۵ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۲
    14 29
    اگر دولت امریکا هادی را اعدام کند خود نیز محارب با خدا و رسول خدا شناخته میشود و باید پاسخگوی خون این جوان خدا جو باشد هادی زنده و یا کشته شده اش شهید محسوب میشود
  • عبدالهی IR ۱۷:۴۹ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۲
    15 15
    احتمالا دست سازمان‌های تروریستی وابسته به استکبار در کاره تا امتیاز گیری کنند.
  • مینا محمدی IR ۱۷:۵۹ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۲
    14 24
    این حکم خداوند که امام عزیزمان رحمه الله علیه صادر فرمودند امروز بعد از سی وچند سال توسط جوانی مسلمان برومند و قهرمان تاریخ جهان اسلام به اجرا درآمد دستت درد نکنه هادی مطر اگر شهادت کنند مطمئنا از شهدای والا مقام خواهید بود شیر مادر حلالت و از خدای بزرگ عاجزانه میخواهم به حق احترام عزاداران حسین ع هادی مطر را از گزند کفار و شیاطین محفوظ بدارد و همه واسش صلوات ندر کنیم و زیارت عاشورا بخوانیم
  • سعید IR ۱۸:۲۰ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۲
    24 11
    قول میدم خیلی خیلی محدود کتابشا خوندین،چرا در موردش اینقدر نظر میدین!؟
    • ساسان IR ۲۰:۵۹ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۲
      12 17
      حکم مرتد داره مجید جون. شما بخوای خونه بسازی اول میری کنکور شرکت میکنی و مهندسی معماری و سازه میخونی بعد میای خونه بسازی یا به حکم عقلانیت از یه مهندس نظر میخوای. همه چیز را همگان دانند.
  • IR ۱۸:۲۴ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۲
    16 16
    مرگ بر انگلیس خبیث سلمان رشدی پرور منافق وکافر ملعون یکی از صدها جنایت انگلیس کثیف میباشد لعنت خدا بر انگلیس منافق وشیطان وبعضا امریکا واسرائیل کودک کش
  • جواد IR ۱۸:۴۲ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۲
    14 20
    ایکاش بجای این جوان بودم ومن این کاربااین شیطان میکردم خداوندپشت پناه این جوان
  • امین IR ۱۸:۴۴ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۲
    10 24
    انشالله این کافر به درک بره ولی اینکه الان در این موقعیت برجام این اتفاق واسش افتاده عجیبه شاید کار اسرایل باشه که یه زخم ساده روی طرف گذاشته تا نزاره برجام عملی شه و اخر سر ببنیم این مرتیکه هم زندست
  • IR ۱۸:۴۶ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۲
    13 11
    دمش گرم
  • محسن رمضانی IR ۱۸:۵۲ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۲
    14 18
    دست هادی مطر را میبوسم خدا حفظش کندوخیرش بدهد
  • بیگی رضا IR ۱۹:۰۹ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۲
    14 16
    سلمان رشدی، به بهانه آزادی بیان به رسول رحمت ومهربانی حضرت محمد توهین کرد ودرواقع اوابزاری شده بود برای یک نبرد اعتقادی که امام شجاعانه درمقابل آن ایستاد. لذا او مرتد وباید کشته شود
  • IR ۱۹:۱۱ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۲
    15 15
    انشالله سلمان رشدی به درک واصل بشد ومرگ برانگلیس ودورد خداو ند برقهرمان بزرگ دنیا
  • مصطفی IR ۱۹:۴۳ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۲
    10 13
    حیف که تو ایران نبوده اگر تو ایران بهش چاقو زده بودن حتماً سقط می شد چون تا میومدن هلی کوپتر بیاد و آمبولانس بیاد و اینا جونش در میومد
  • IR ۱۹:۴۸ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۲
    14 16
    هادی‌مطر ضارب سلمان رشدی، اسرائیل اورا مامور کرده که چند خش سطحی روی بدن نجس سلمان رشدی بزند واین ترور را به ایران نسبت دهد تا توافق هسته ای را برهم زند. قطعا سلمان رشدی نمرده و سیاست پلید اسرائیل همیشه مثل کف روی اب واضح وتابلو است. اسرائیل برای برهم زدن توافق هسته ای شروع به خود زنی کرده و به زودی سرش را برسر مذاکرات هسته ای به باد خواهد داد.
  • امین ماهوتچی IR ۲۱:۰۱ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۲
    7 18
    اون عزیزی که واکنش نماینده مجلس به جداکردن فضای قهوه خانه هارواسلام ستیزی میداند بدانداین انسان لجن باچاپ مزخرفات درکتابش اسلام ستیزی است من کتاب پرازچرت وپرت این ادم روکامل خاندم اراجیفی که نه باعقل ونه بادین هم خانی ندارد دست وچاقوی ان عزیزراباید بوسید
  • IR ۲۲:۱۴ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۲
    4 8
    خدا کند زنده بماند تا زجر بکشد
  • من IR ۲۳:۴۸ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۲
    7 6
    این جا کمتر کسی کتاب رو خونده
  • مسلمان IR ۰۰:۰۶ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۳
    4 10
    اینجا معلوم میشود که قدرتهای بزرگ دنیوی توانایی در برابر قدرت خداوند متعال ندارندو پوچ وتوخالی هستند چوب خدا صدا نداره اگه بزنه دوا نداره
    • IR ۱۵:۰۴ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۳
      4 2
      الان به چی دارید منفی میدید؟! واقعا فازتون چیه؟
    • IR ۱۵:۲۰ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۳
      3 3
      خدا شفا بده منفی دهنده ها رو
  • IR ۰۰:۱۷ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۳
    3 8
    احتمالا ترور سلمان رشدی چراغ سبز خود آمریکا س جهت بهبود مناسبات
  • بسیج حزب الله US ۰۰:۴۱ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۳
    7 9
    سلام و خسته نباشید به همه مجاهدان فی سبیل الله بعداز سالها جیگرمان که آتیش گرفته بود ی ذره خدا خودش خنک کرد قلبمان را خدایا را شکر میکنیم فان حزب الله هم الغالبون همانا لشکر خدا در دو عالم فاتح و غالب خواهد بود خدا همراه مجاهدان فی سبیل الله یاالله
  • IR ۰۱:۰۵ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۳
    13 11
    خداروشکر.. خوشحال میشیم این کمتر از سگ به درک واصل شه
  • IR ۰۵:۳۳ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۳
    11 10
    خداوند راشاکرم که زنده ام ولحظه سقط شدن این ملعون را میبینم لعنت خداوند برسلمان رشدی
  • علی IR ۱۱:۵۸ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۳
    6 7
    تا جنازه اش را ندیدید باور نکنید این خبر مرگ برای کاهش هزینه حفاظت اوست شیطان نمی میرد!
  • IR ۱۶:۱۸ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۳
    4 2
    حیف اسم سلمان که روی این شیطان انسان نماست
  • جانبار ساوه ای IR ۲۱:۴۸ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۳
    1 2
    خبرخوشحال کننده ای بود.انشاالله به درک واصل بشه.ماجانبازان جنگ تحمیلی ‌فردی که به سلمان رشدی حمله کرده از ایشان حمایت میکنیم و از مسلمانان جهان میخواهیم که از این جوان لبنانی حمایت کنند
  • حسین IR ۰۰:۲۰ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۹
    0 1
    درک واصل شدن رشدی ارزوی ماست