کودکان یک تا ۹ ساله در لندن پس از آنکه مقامات انگلیسی شواهدی از انتشار ویروس پولیو عامل فلج اطفال در چند ناحیه این شهر پیدا کردند، از روز چهارشنبه یک دوز یادآور واکسن فلج اطفال دریافت می‌کنند.

polio

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از آسوشیتدپرس «سازمان امنیت بهداشت بریتانیا» (UKHSA) اعلام کرد ویروس‌های مشتق‌شده از واکسن خوراکی بیماری پولیو یا فلج اطفال را در فاضلاب در هشت منطقه لندن یافته است. آنالیز این سازمان از نمونن‌های ویروسی نشان‌ داده است که سرایت ویروس فراتر از شبکه نزدیک چند فرد معدود است.

این سازمان گفت هنوز هیچ کسی را که مبتلا به عفونت با این ویروس باشد، نیافته است و خطر برای عموم جمعیت پایین است و تصمیم برای ارائه دوزهای یادآور به کودکان کم‌سن یک اقدام احتیاطی است تا میزان بالای از حفاظت در برابر فلج ایجاد شود و  به کاستن از انتشار ویروس کمک شود.

UKHSA اعلام کرد همچنین اقدامات پایش فاضلاب را به دست کم ۲۵ محل دیگر در لندن و در انگلیس گسترش خواهد داد.

اغلب افراد در انگلیس در دوران کودکی در برابر ویروس بیماری پولیو یا فلج اطفال واکسینه می‌شوند. سازمان جهانی بهداشت می‌گوید از هر ۲۰۰ مورد عفونت پولیو فقط یکی به فلج ختم می‌شود و اغلب افراد هیچ علامتی نشان نمی‌دهند.

سازمان امنیت بهداشت بریتانیا می‌گوید با مقامات بهداشتی در سازمان جهانی بهداشت و آمریکا و اسرائیل در حال همکاری نزدیک است تا هر رابطه‌ای میان ویروس‌های پولیو در انگلیس با ویروس‌های پولیو یافت‌شده در این دو کشور را بررسی کند. کارشناسان می‌گویند ویروس فلج اطفال در حال چرخش در لندن «از لحاظ ژنتیکی» با موارد اخیر شناسایی‌شده فلج اطفال در آمریکا و اسرائیل مرتبط است.

پولیو یا فلج اطفال بیماری است که اغلب از طریق آب منتشر می‌شود و عمدتا کودکان زیر پنج سال را گرفتار می‌کند. این بیماری عمدتا در کشورهای توسعه‌یافته ناپدید شده است، اما همچنان در کشورهای پاکستان، افغانستان و بخش‌هایی از آفریقا شیوع دارد.

علائم اولیه این بیماری شامل تب، خستگی، سردرد، استفراغ و سفتی عضلانی است. در میان افرادی که به علت این بیماری فلج می‌شوند، مرگ در ۱۰ درصد موارد هنگامی که عضلات تنفسی فلج می‌شوند، رخ می‌دهد.

در موارد نادری، ویروس زنده‌ ضعیف‌شده‌ای که در واکسن خوراکی پولیو به کار می‌رود تا در یک تلاش جهانی به ریشه‌کنی بیماری بینجامد، می‌تواند به صورت اشکال جدیدی  جهش پیدا کند که قدرت کافی برای ایجاد شیوع‌های جدید را دارند. واکسیناسیون یادآور در لندن برای کودکان از واکسن‌های تزریقی پولیو استفاده می‌کند که این خطر را ندارند.

کارشناسان یافته شدن انتشار ویروس پولیو در لندن «نگران‌کننده» خوانده‌اند و گفته‌اند ویروس برای هر فردی که واکسینه نشده باشد، خطر قابل‌توجهی ایجاد می‌کند. به گفته آنها، تداوم انتشار ویروس باعث خواهد شد که موارد فلج بروز کند.

واکسن تزریقی پولیو از لحاط توقف انتشار ویروس تاثیربخشی کمتری نسبت به واکسن خوراکی دارد و بنابراین ممکن است لازم شود که دوباره واکسن خوراکی برای حذف شدن ویروس به کار برده شود.

کد خبر 697187

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 1
  • IR ۰۴:۰۹ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۱
    0 0
    خدا بخیر کنه،دوباره یه ویروس دیگه.لعنت به این غرب.شماهاکه اینقدر پُز بهداشت و سیستم درمان پیشرفته و جهان اولی میدید،جلوی سرایت کردنش رو از قبل بگیرید.اگه انسانیت براتون مهمه.نزارید پخش بشه.