شنبه ۹ آذر ۱۳۸۷ - ۱۷:۴۵
۰ نفر

گروه سیاسی: رئیس‌جمهوری فرانسه که از جمله اصلی‌ترین مخالفان فعالیت‌های هسته‌ای ایران است، با تأکید بر اینکه وجود ایران با قدرت هسته‌ای برای ما قابل‌قبول نیست

بر این حقیقت صحه گذاشت که طرح ادعای تلاش ایران برای دستیابی به سلاح هسته‌ای از جانب غرب، صرفا بهانه‌ای است تا آنها ایران را از دستیابی به فناوری صلح‌آمیز هسته‌ای محروم کنند.

نیکلا سارکوزی در گفت‌وگو با روزنامه الشرق‌الاوسط علاوه بر طرح ادعای مذکور، مدعی شد که ایران باید بداند مصلحتش در رعایت تعهدات بین‌المللی است.

وی همچنین گفت که کشورهای اروپایی در قبال فعالیت‌های هسته‌ای تهران از 2 اصل جدیت و گفت‌وگو پیروی می‌کنند؛ چراکه مذاکره، بهترین راه برای گوشزد کردن الزامات بین‌المللی به ایران است.

سارکوزی به موضوع ارائه مشوق‌های پیشنهادی به ایران هم اشاره کرد و با بیان این ادعا که در این پیشنهادها ضمانت‌هایی در مورد آمادگی غرب برای همکاری هسته‌ای با تهران وجود دارد، به‌صورت تلویحی علت ارائه بسته مشوق‌ها را مخالفت غرب با دستیابی ایران به فناوری هسته‌ای اعلام کرد.

اظهارات دبیرکل سازمان ملل

در همین حال، دبیرکل سازمان ملل هم خواستار پایبندی ایران به قطعنامه‌های شورای امنیت شد که بر مبنای آنها ایران باید فعالیت‌های هسته‌ای خود را متوقف کند.

بان کی مون در گفت‌وگو با روزنامه الحیات که ایسنا از آن خبر داد، بدون توجه به همکاری‌های فراوان ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ادعا کرد: آنچه ما از ایران انتظار داریم، همکاری برای رفع نگرانی‌های جهان نسبت به برنامه هسته‌ای این کشور است که آژانس نتوانسته از نظر علمی و فنی در مورد آنها اظهارنظر کند.

همراهی بیشتر

معاون وزیر امور خارجه روسیه هم در دیدار محمود سجادی، سفیر ایران در مسکو از تهران خواست در مورد برنامه‌ هسته‌ای‌ خود با جامعه بین‌المللی همکاری بیشتری داشته باشد.

به گزارش خبرگزاری نووستی به نقل از وزارت امور خارجه روسیه، سرگئی ریابکوف مدعی شد که ایران برای روشن‌شدن مسائل باقیمانده در مورد فعالیت‌های هسته‌ای‌اش با‌ آژانس به‌طور کامل همکاری کند.

این ادعاها از سوی مقا‌م‌های بین‌‌المللی در حالی بیان می‌شود که مقام‌های آژانس حتی نتوانسته‌اند اسناد مربوط به ادعاهای جدید غرب علیه برنامه هسته‌ای ایران را به تهران ارائه کنند و با وجود این، مقام‌های ایرانی در 117 صفحه به این ادعاها پاسخ داده‌اند.

کد خبر 69606

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز