هیئت قمربنی‌هاشم(ع) را سال ۱۳۶۲ «اسد سعدیان» از اهالی قدیمی یوسف‌آباد، پایه‌گذاری کرده و بعد از او هم امور هیئت را «جمشید رحمانی‌پناه» برعهده گرفته و بانی راه‌اندازی هیئتی برای عزاداری امام حسین(ع) شده مدتی بعد هم با تلاش او و سایر اعضای به به شکل حسینیه درآمده‌است.

قمربني هاشم

همشهری‌آنلاین - نصیبه سجادی: ابتدا عزاداری‌های این هیئت در زمین خاکی و چادر برزنتی برگزار می‌شد و هر سال با آغاز ماه محرم جوانان محله شهید جهان‌آرا همت و چادری را در زمین خاکی محله عَلَم و اهالی آنجا عزاداری می‌کردند. تا اینکه ۱۲ سال پیش متولیان هیئت پیشنهاد می‌دهند این زمین به نفع اهالی در اختیار باشگاه جهان‌آرا قرار گیرد و برای راه‌اندازی یک مجموعه ورزشی و آشپزخانه هیئت که در زمینی دیگر در همین محله بود به عزاداری اهالی اختصاص یابد. بعد از سال‌ها هیئت صاحب مکانی ثابت و حسینیه قمربنی‌هاشم(ع) راه‌اندازی می‌شود و تا الان در خدمت اهالی است در کنار عزاداری فعالیت‌های خیرخواهانه و عام‌المنفعه بسیاری هم انجام می‌دهد.

خواندنی‌های بیشتر را اینجا دنبال کنید

هیئت‌های قدیمی تهران

اعضای هیئت‌های بسیاری برای عزاداری به حسینیه قمربنی‌هاشم(ع) می‌آیند. در دهه دوم محرم این هیئت ۳شب مراسم برگزار و تمام هیئت‌های قدیمی را بیشتر هم از جنوب تهران دعوت می‌کند؛ هیئت‌های اول مظلوم، غریب مدینه و هفت کچلون در این دهه مهمان حسینیه قمربنی‌هاشم می‌شوند و عزاداری می‌کنند. شاید بالغ بر هزارو ۵۰۰ نفر در این ۳ شب از هیئت‌های مختلف در این محل حاضر می‌شوند و با علامت‌ها و پرچم‌های مخصوص خود مراسم عزاداری برگزار می‌کنند. در این ۳ شب مداحان نامی تهران، «طاهریان»، «حدادی»، «بنی فاطمه» و «مهدی طاهری» به این حسینیه می‌آیند. از واعظان هم آیت‌الله بیرجندی و حجت الاسلام و المسلمین سرلک برای عزاداران از قیام و فلسفه عاشورا می‌گویند. از چهره‌های مطرح که در این هیئت در کنار اهالی عزاداری می‌کنند می‌توان به داریوش امیرارجمند، حمید استیلی و ...نام برد.

عزاداری تا کمک به مددجویان در حسینیه قمربنی‌هاشم(ع)
حضور هنرمندان در این هیئت 

عزاداری و دستگیری از نیازمندان در کنار هم

«امیر رحمانی‌پناه»  از مدتی پیش به جای پدر اداره امور حسینیه را بر عهده گرفته است. او می‌گوید: «در ۲سال گذشته که به خاطر شیوع ویروس کرونا، مراسم عزاداری برگزار نمی‌شد تمام وسایل موردنیاز این شب‌ها به‌صورت سبد کالا آماده و برای خانواده‌های بی‌بضاعت ارسال می‌شد. تقریبا ۲۰۰ سبد کالا شامل برنج، گوشت، مرغ، روغن و... که یک هفته و گاهی یک ماه نیاز خانواده‌های نیازمند به کالاهای ضروری را برطرف می‌کرد، برای آنها فرستادیم. الان هم این کار در ماه‌های مختلف سال انجام می‌دهیم. در کنار آن تهیه جهیزیه برای دختران نیازمند، کمک به ایتام، برگزاری کلاس‌های قرآن، پرورشی و کارگاه‌کارآفرینی هم در این حسینیه انجام می‌شود.»

او می‌افزاید: «با یک مرکز بهزیستی در خیابان مولوی، که افراد قطع نخاعی و معلولان جسمی حرکتی را پوشش می‌دهد هم ارتباط داریم. این مرکز برای مددجویان از پوشک‌ها و وسایل مخصوصی استفاده می‌کند که الان قیمت‌شان بالا رفته است. ما هم به کمک خیّران این پوشک‌ها را تهیه و برای بهزیستی ارسال می‌کنیم. خرید ویلچر برای آسایشگاه سالمندان را هم سالی ۶‌ـ ۷ بار با کمک خیّران انجام می‌دهیم.»

او تأکید می‌کند: «کم‌سن و سال بودم که همراه پدرم به هیئت محله‌مان می‌رفتم. از همان زمان عشق و علاقه زیادی به شرکت در هیئت عزاداری پیدا کردم و اکنون افتخار زندگی‌ام این است که به‌عنوان خادم عزاداران حسینی خدمت کنم.»

امیر از جوانان فعال محله یوسف‌آباد است و برنامه‌های فرهنگی و قرآنی بسیاری در این حسینیه برنامه‌ریزی و اجرا می‌کند. او می‌گوید: «وقتی می‌بینم نوجوانان و جوانان با چه شور و علاقه‌ای امور هیئت عزاداری را برعهده می‌گیرند، به این نتیجه می‌رسم که این راه ادامه پیدا می‌کند. انگار این فرهنگ مانند خون در رگ‌های ما جاری است و از نسلی به نسل دیگر منتقل می‌شود.»

آماده کردن بسته‌های اهدای به مددجویان
کد خبر 695368

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha