سه‌شنبه ۹ آبان ۱۳۸۵ - ۰۹:۳۲
۰ نفر

همشهری آنلاین‌: کمتر از دو روز پس از پیروزی ایناسیو لولا دا سیلوا در انتخابات ریاست جمهوری برزیل احزاب طرفدار کاندیدای رقیب‌در سنای برزیل خود را برای ارائه طرح استیضاح وی آماده می‌کنند.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتد پرس، برخی از اعضای حزب ژرالدو آلکمین،عضو حزب سوسیال دموکرات و کاندیدای انتخابات اخیر ریاست جمهوری، و اعضای حزب محافظه‌کار جبهه لیبرال برزیل که کنترل سنای برزیل را در دست دارند، از هم اکنون استیضاح رییس جمهور برزیل را به خاطر دست داشتن در پرونده‌های فساد مالی خواستار شده‌اند.

مارکو اورلیو ملو رییس دیوان عالی انتخاباتی برزیل در این باره گفت: چنانچه مشخص شود که داسیلوا شخصا با پرونده‌های رسوایی ارتباط داشته خلع قدرت خواهد شد. در صورتی که سنا موفق شود طرح استیضاح رییس جمهور را به تصویب برساند آنگاه وی از نظر سیاسی در معرض خطر قرار خواهد گرفت زیرا حزب کارگر ،که لولا رهبری آن‌را عهده دار است، با کاهش تعداد کرسی‌های خود در کنگره مواجه شده است.

این تحولات سیاسی در حالی رخ می‌دهند که لوییس ایناسیو لولا داسیلوا با کسب اکثریت آرا در دور دوم انتخابات ریاست جمهوری برزیل به یک رکورد تاریخی در دوران انتخابات ریاست جمهوری در کشورش دست یافته‌است.

لولا داسیلوا روز دوشنبه 30 اکتبر(8 آبان) حین ورود به فرودگاه برازیلیا از سوی حدود 200 تن از حامیانش مورد استقبال قرار گرفت. حامیان وی به نشانه شادمانی از نتایج انتخابات که از کسب 61 درصد آرا برای داسیلوا حکایت داشت، پرچم‌های قرمز حزب کارگر (PT) را تکان می‌دادند.

بیش از 58 میلیون تن در دور دوم انتخابت ریاست جمهوری برزیل به رقیب اصلی داسیلوا یعنی ژرالدو آلکمین شهردار سابق سائوپائولو رای منفی دادند. این در حالیست که نظام سیاسی از هم گسیخته‌ی برزیل و اتهامات علیه حزب کارگر مبنی بر دست داشتن در فساد مالی، مسوولیت‌های داسیلوا را برای عمل به وعده‌هایش از جمله بهبود وضیت معیشتی مردم و توسعه اقتصادی سنگین‌تر کرده است.

از سوی دیگر، سناتور آنتونیو کارلسو ماگالهائس از نمایندگان جبهه‌ی لیبرال بیان کرد: هیچ کس با کارهای مثبت و درست مخالفتی ندارد؛ اما به طور حتم هیچ فردی از فرومایگی که در بطن دولت مشاهده شده حمایت نمی‌کند و من امیدوارم که لولا داسیلوا در جهت اصلاح امور گام بر دارد.
 این اظهارات در حالی از سوی این سناتور عنوان می‌شوند که لولا داسیلوا گفته است :در جهت پیشبرد تلاشها برای جلب موافق‌ها بر سر اجرای یکسری اصلاحات سیاسی گام بر خواهد داشت که بر اساس آن نمایندگان از تغییر احزاب خود منع خواهند شد.
این در حالی‌است که قانونگذاران برزیلی به طور معمول احزاب خود را در آستانه‌ی برگزاری انتخابات تغییر می‌دهند.

رییس جمهور منتخب برزیل هم چنین وعده داد که دولت وی هم چنان به تعهداتش در زمینه سیاست‌های مالی که بر اصل کنترل تورم مبتنی است پایبند خواهد بود. وی علاوه بر این شایعات مبنی بر تغییر وزیر دارایی برزیل را تکذیب کرد.
گوئیدو مانتگا وزیر دارایی برزیل، نیز گفت: اولویت دولت در دوم ریاست جمهوری لولا داسیلوا اشتغال زایی و رشد و توسعه‌ اقتصادی خواهد بود.

وجهه حزب کارگر برزیل از مدتها پیش به خاطر افشای یکسری رسوایی‌های مالی منتسب به نمایندگان این حزب آسیب دیده است. این حزب به پرداخت رشوه به قانونگذاران جهت حمایت از حزب PT در جریان انتخابات مهم‌ متهم شده است.
پرداخت مبلغی معادل 770 هزار دلار جهت گناهکار دانستن اعضای حزب سوسیال دموکرات برزیل به رهبری آلکمین از جمله دیگر موارد اتهام علیه حزب داسیلوا است.
داسیلوا شخصا به دست داشتن در این فسادها متهم نشده اما به وجهه‌ وی به عنوان سیاستمداری انسجام گرا لطمه وارد آمده است.

دیگر چالش‌های پیش روی داسیلوا از سوی پاره‌ای از خبرگزاری‌ها این چنین برشمرده شده است: لوییس ایناسیلو لولا داسیلوا رییس جمهور منتخب برزیل پس از کسب پیروزی قاطع در دور دوم انتخابات ریاست جمهوری کشورش اکنون چالش بزرگ تشکیل ائتلاف گسترده و نیز ازسرگیری روند اصلاحات را فرا روی خود دارد.

لولا داسیلوا رییس جمهور برزیل نیز در این باره گفته است:دولت خود را با حضور نیروهای سیاسی خواهد ساخت که از وی در دور دوم انتخابات حمایت کردند.

کد خبر 6948

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز