روسیه روز دوشنبه تنگنای گازی‌اش بر اروپا را سخت کرد و شرکت روسی گازپروم اعلام کرد عرضه گاز از طریق لوله گاز نورد استریم یک به آلمان به ۲۰ درصد ظرفیتش کاهش می‌یابد.

gas

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از رویترز گازپروم، شرکت بزرگ دولتی گاز روسیه، اعلام کرد جریان  گاز از ساعت ۰۴۰۰ به وقت گرینیچ در روز چهارشنبه به ۳۳ میلیون متر مکعب در روز کاهش داده می‌شود- یعنی نصف جریان فعلی که میزانی کاهش‌یافته از قبل است- چرا که به دستور یک سازمان ناظر صنعتی باید عملیات یک توربین گاز ساخت شرکت زیمنش را در یک ایستگاه فشار متوقف کند.

آلمان می‌گوید هیچ دلیل فنی برای این آخرین کاهش وجود ندارد و به نظر می‌رسید این آخرین تلافی روسیه در برابر تحریم‌های اقتصادی آمریکا و کشورهای غربی متحدش به دنبال جنگ در اوکراین باشد.

خط لوله نورد استریم که ظرفیت انتقال ۵۵ میلیون مترمکعب گاز در سال را دارد، بزرگترین لوله منفردی است که گاز روسیه را به اروپا می‌رساند.

اتحادیه اروپا بارها روسیه را به توسل به باج‌گیری انرژی کرده است، اما کرملین می‌گوید این کاهش‌ها ناشی از مشکلات مربوط به عملیات نگهداری خط لوله‌ و  پیامد تحریم‌های غرب است.

سیاستمداران در اروپا گفته‌اند که روسیه می‌تواند جریان گاز در این زمستان را به آلمان قطع کند و با این کار اقتصاد آلمان را به رکود بکشاند و به افزایش قیمت‌ها برای مصرف‌کنندگان را باعث شود که هم اکنون با قیمت‌های بالاتر برای غذا و انرژی درگیر هستند.

آلمان هفته پیش مجبور شد یک تزریق نقدینگی ۱۵ میلیارد دلاری را به شرکت «یونیپر»، بزرگترین شرکت آلمانی واردکننده گاز از روسیه اعلام کند.

هشدارهای پوتین به غرب

ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور  قبلا در این ماه با خبر دادن از کاهش صدور گاز به غرب هشدار داده بود که ادامه تحریم‌ها خطر افزایش مصیبت‌باز قیمت‌های انرژی برای مصرف‌کنندگان در سراسر جهان را به دنبال خواهد داشت.

روسیه قبلا در ماه ژوئن (خرداد۰ جریان گاز از طریق نورد استریم ۱ را به ۴۰ درصد ظرفیتش کاهش داد و علت را تاخیر در بازگشت توربینی که برای تعمیر بوسیله شرکت «زیمنس انرژی» به کانادا فرستاده شده بود، اعلام کرد- اما آلمان با انکار این ادعا این توضیح را ساختگی دانست.

روسیه سپس در ماه جاری برای ۱۰ روز برای تعمیرات سالانه این خطر لوله را تعطیل کرد و سپس از پنجشنبه گذشته با ۴۰ ظرفیت عادی آن صدور گاز را از سر گرفت.

کرملین قبلا گفته بود که مسکو علاقه‌ای به توقف کامل صدور گاز روسیه به اروپا ندارد که در حال حاضر برای پر کردن انبارهای زیرزمینی‌اش پیش از اوج‌گیری تقاضا در فصل زمستان با مشکل مواجه است.

اختلال صدور گاز روسیه به اروپا احتمال سهمیه‌بندی گاز را در این قاره مطرح کرده است و اتحادیه اروپا هفته پیش به کشورهای عضو پیشنهاد کرد که مصرف گازشان را در فاصله ماه‌های اوت تا مارس (مرداد تا اسفند) نسبت به دوره مشابه سال‌های پیش تا ۱۵ درصد کاهش دهند.

روسیه دومین صادرکننده بزرگ نفت جهان پس از عربستان سعودی و بزرگترین صادرکننده گاز طبیعی جهان است. اروپا حدود ۴۰ درصد گاز و ۳۰ درصد نفتش را از روسیه وارد می‌کند.

کد خبر 693107

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۲۱:۴۲ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۴
    2 0
    درود بر روسیه آفرین اصلا کلا قطع بکن صادرات به اروپای جنایتکارو ❤❤❤❤❤❤❤❤زنده باد ولادمیر پوتین