نظامیان حاکم بر میانمار روز دوشنبه اعلام کردند چهار فعال سیاسی را به اتهام کمک به انجام «اعمال تروریستی» اعدام کرده‌اند.

Myanmar

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از رویترز این نخستین اعدام‌ها پس از دهه‌ها در این کشور آسیای جنوب شرقی با محکومیت گسترده رویرو شد.

این مردان که در دادگاه‌های دربسته در فاصله ماه‌های ژانویه و آوریل امسال محاکمه شده بودند، متهم به کمک به جنبش مقاومت برای مقابله با نظامیانی بودند که سال پیش در یک کودتا قدرت را به دست گرفتند و به سرکوب خونین مخالفان پرداختند.

«دولت اتحاد ملی» (NUG) میانمار، یک دولت سایه (دولت حزب مخالف) که بوسیله خونتای نظامی غیرقانونی اعلام شده است، خواستار اقدام بین‌المللی بر ضد نظامیان حاکم شد.

در میان افراد اعدام شده نام‌های کیاو مین یو معروف به جیمی از فعالان دموکراسی‌خواه و فیو زیا تاو،  نماینده پیشین پارلمان و هنرمند موسیقی به چشم می‌خورد.

کیاو مین یو ۵۳ ساله و فیو زیا تاو ۴۱ ساله از متحدان آن سانگ سو چی، رهبر برکنارشده میانمار هستند در استیناف حکمشان در ماه ژوئن (خرداد) موفق نبودند. دو نفر دیگر اعدام‌شده هلا میو آنگ و آنگ تورا زاو نام داشتند.    

اروین وان در بورت، مدیر منطقه‌ای سازمان عفو بین‌الملل گفت: «این اعدام‌ها معادل گرفتن عامدانه جان انسان‌ها و نمونه دیگری از سابقه بسیار بد حقوق بشری میانمار است. این چهار مرد بوسیله دادگاه نظامی در محاکمه‌هایی کاملا محرمانه و عمیقا ناعادلانه محاکمه شدند.»   

تازین نیونت آنگ، همسر فیو زیار تاو، گفت مقامات زندان به خانواده اجازه گرفتن جنازه‌ها را نداده‌اند.

این افراد در زندان «اینسین» مربوط به دوره استعمار نگهداشته شده بودند و یک فرد مطلع گفت خانواده‌های اعدامیان در جمعه گذشته با آنها دیدار کردند.

به گفته این منبع، فقط یکی از بستگان اجازه صحبت با زندانیان را از طریق پلتفرم آنلاین داشتند.

رسانه‌های دولتی روز دوشنبه این اعدام‌ها را گزارش کردند و زاو مین تون، سخنگوی خونتای حاکم بعدا این احکام اعدام را در گفتگو با «صدای میانمار» تایید کرد. اما هیچکدام زمان‌بندی  

کد خبر 693082

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha