آنان در این نشست برابری انسانها را بهعنوان پایه و اساس ادیان خداپرست مورد تاکید قرار دادند.
نشست «ادیان و خشونت علیه زنان» به مناسبت روز جهانی حذف خشونت علیه زنان و به همت مؤسسه گفتوگوی ادیان برگزار شد.
صفیه شهریاری افشار، عضو هیات علمی وزارت بهداشت و رئیس انجمن تنظیم خانواده بهعنوان سخنران مسلمان این نشست، توران شهریاری (بهرامی) عضو کانون وکلای ایران و عضو انجمن زرتشتیان، به نمایندگی از زرتشتیان، ژانت خمیس حصار کارشناس حقوق به نمایندگی از مسیحیان آشوری و مرجان یشایایی عضو سازمان بانوان یهودی ایران به نمایندگی از یهودیان ایران در این نشست دیدگاههای خود را بیان کردند.
صفیه شهریاری، سخنران مسلمان این نشست با بررسی انواع خشونتهایی که در حق زنان روا داشته میشود، گفت: تحمیل برخی رفتارهای جنسی، اجبار فیزیکی و حتی احساسی، ازدواج قبل از سن بلوغ و ازدواج اجباری را از انواع خشونتهایی دانست که از آغاز نوجوانی در بسیاری مناطق علیه زنان و دختران جوان اعمال شده است.
او گفت: خشونت حتی در دوران جنینی با انتخاب جنسیت نوزاد و سقط فرزند دختر در کشوری همچون چین بر زنان روا داشته میشود.
رئیس انجمن تنظیم خانواده با بیان اینکه خشونت محدوده جغرافیایی ندارد، به بیان مواردی از نقض حقوق انسانی زنان با بهکارگیری خشونت در کشورهای مختلف از جمله نپال، زیمبابوه، آمریکا، برخی کشورهای اروپایی و افغانستان پرداخت.
این در شرایطی است که انواع و اشکال خشونت در فرهنگها و قوانین مختلف کشورها متفاوت است. عضو هیات علمی وزارت بهداشت، راهکار برون رفت از این وضعیت را گفتوگو با روحانی مذهبی، سیاستگذاران، خانوادهها و اصلاح ساختار آموزشی ایران دانست.
توران شهریاری (بهرامی)، عضو کانون وکلای ایران، شاعر و عضو انجمن زرتشتیان نیز بر برابری زن و مرد در دین زرتشت تاکید کرد.
عضو انجمن زرتشتیان افزود: در کتیبههای موجود از دوران ساخت تخت جمشید حقوق برابر زنان و مردان ایرانی موجود است و زنانی در این دوران بودهاند که با تخصص خود گاه تا 4 برابر مردان حقوق میگرفتند و از مرخصی زایمان و دیگر مزایا برخوردار بودند.
او واژه دین را برگرفته از واژه دینه خواند و گفت: دین واژهای فارسی و به معنای وجدان است و چه تعریفی بهتر از این میشود از دین کرد که دین وجدان انسانهاست.
ژانت خمیس نماینده مسیحیان آشوری نیز در نشست «ادیان و خشونت علیه زنان» گفت: خشونت علیه زنان، ریشه در خود فراموشی مردان دارد. مردانی که بهدلیل خود فراموشی دچار خدا فراموشی شدهاند و از یاد بردهاند که خداوند از روح خود در کالبد آنان دمیده است.
نماینده زن مسیحیان ایران افزود: ادامه خشونت علیه زنان سبب شده تا بسیاری از آنان اعتماد خود را نسبت به خانواده، نظام اجتماعی و قضائی و برخی قوانین موجود از دست بدهند و بکوشند تا با آغاز حرکتهای اجتماعی و جنبشهای فراگیر در 2 قرن حاضر به اصلاح نگرشها بپردازند.
در این کشاکش باید با پدید آوردن زمینه رشد و توانمندسازی زنان و افزایش آگاهی زنان و مردان نسبت به حقوق انسانی خود، رفتار خشونتآمیز را به حداقل برسانیم.
مرجان یشایایی، عضو سازمان بانوان یهودی ایران نیز اظهار داشت: دین یهود، نخستین دین از ادیان ابراهیمی و سرچشمه اولیه کرامت انسانی زن و مرد است.
یشایایی با بیان اینکه در متن 10 فرمان بر تساوی شأن والدین تاکید شده، افزود: این در حالی است که متأسفانه برخی مصادیق خشونت علیه زنان در دین یهود وجود دارد که امیدواریم این پیرایهها از دین زدوده شود.
او مهمترین مصداق حقوقی و نه عقیدتی این بحث را، نداشتن حق طلاق زنان دانست و گفت: در بسیاری از مواقع وقتی مرد حاضر نمیشود از همسرش جدا شود، تکلیف زن تا مدتها پس از ترک شوهر نامشخص میماند.
به گفته او، زدودن پیرایههایی که در طول زمان روح دین را آزرده از شأن دین کم نمیکند و مهمترین وظیفه یک انسان دین مدار است.
خشونت علیه زنان را متوقف کنید
بنا بر گزارش دیگری، بان کی مون، دبیر کل سازمان ملل متحد در پیامی به مناسبت این روز از مردم جهان خواست با روشنگری و سخن گفتن در خانوادهها، محلهای کار و جوامع، اعمال خشونتآمیز علیه زنان را متوقف کنند.
به گزارش مرکز اطلاعات سازمان ملل متحد مستقر در تهران، دبیر کل سازمان ملل متحد به مناسبت فرارسیدن روز بینالمللی حذف خشونت علیه زنان، گفت: زنان در سراسر دنیا در کشورهای غنی و فقیر کتک میخورند، قاچاق میشوند، مورد تجاوز قرار میگیرند و به قتل میرسند.
این موارد نقض حقوق بشر، فراتر از صدمه رساندن به افراد، بلکه تحلیل برنده توسعه، صلح و امنیت جوامع است.
دبیر کل سازمان ملل متحد در این پیام نوشت: ما شمار واقعی قربانیان را نمیدانیم، اما میدانیم تعداد جنایاتی که رخ میدهد، بسیار بیشتر از مواردی است که گزارش میشود و بسیار کمتر از آنهایی است که منجر به دستگیری میشود.
در مکانهای بسیاری، هنوز تجاوز، لکه ننگی با خود به همراه دارد که زنان را به این وا میدارد، از دادگاههایی که باید وجود داشته باشد تا آنان را مورد حمایت قرار دهد، اجتناب کنند.
وی یادآور شد: در پارهای از کشورها، قربانیان 2بار مورد وحشیگری قرار میگیرند، نخست به هنگام وقوع جرم و سپس از سوی نظام دادگستری؛ جایی که ممکن است با اتهام ناروای زنا و احتمال مجازات متعاقب آن روبهرو شوند.