فهم مسئله حجاب و درک جزئیات این ماجرا نیازمند نگرش دقیق و ریزبینانه است که نمی‌توان بدون تشریح ریشه‌های بدحجابی در جامعه اقدامی موثر در این حوزه کرد.

حجاب

به گزارش همشهری آنلاین، فهم مسئله حجاب در جامعه به دلیل تنوع مسائل اطراف آن کمی سخت شده است. گاهی این دشواری در فهم و یافتن راهکار، دلسوزان این عرصه را به راهکارهای تک‌بعدی سوق می‌دهد و گاهی درگیر شدن با ابعاد عمیق و چند لایه این موضوع باعث انفعال و بی‌عملی می‌شود. صفر و یکی شدن در هر حوزه‌ای کار را خراب می‌کند؛ مسئله حجاب هم می‌تواند مصداق جدی این سیاه و سفید دیدن ماجراست. 

بدحجابی نه یک دلیل دارد که بتوان یک دستورالعمل کلی تجویز کرد و نه هزاران دلیلی که شناسایی‌اش دشوار باشد. البته کار به هر میزان دقیق‌تر شود نتیجه هم بهتر خواهد بود اما در یک تقسیم بندی کلی می‌توان چند دسته شل حجاب و بدحجاب را شناسایی کرد:

اول: نوجوانان: دوره نوجوانی دوره گذار از بحران‌های شناختی و هویتی‌ است. سوالات اساسی انسان در این دوره بروز و ظهور پیدا می‌کند. نوجوانی سن بلوغ هم است. سنی که هم به جهت هویتی و هم به جهت فیزیولوژیکی انسان سال‌های حساسی را سپری می‌کند. نوجوان از یکسو به دنبال ابراز شخصیت مستقل خود است و از یکسو به شدت نیازمند راهنمایی و توجه. هم روحیه عصیانگری بروز می‌کند و هم روحیه خودنمایی. برای دختران هم که مسئله ابراز وجود و مورد توجه قرار گرفتن یک مسئله ذاتی است، دوران نوجوانی، دوران اوج‌گیری این ویژگی شخصیتی است. طبیعی است در چنین دورانی بدحجابی به عنوان یک ابزار خودنمایی و نمایش استقلال مورد توجه نوجوانان قرار گیرد. 

روش مواجه شدن با نوجوانان بدحجاب، مدارا و محبت است. نوجوان می‌خواهد به دلایل مختلف هویت خود را پیدا می‌کند و معمولا راحت‌ترین روش این هویت‌یابی یک تقابل برساخته با پدر و مادر و جامعه و ... است. مسئله هویت‌یابی یک نیاز درست و دقیق است که باید یک پاسخ درست هم برایش تعریف کرد. حل کردن سوالات ذهنی، تشخص دادن اجتماعی، تعریف مسوولیت‌های متناسب اجتماعی و ... می‌تواند بسیاری از مشکلات این دوره را حل کند.

دوم: اهالی مُد: افرادی هستند که دنبال زیبایی هستند. شیک‌پوشی و زیبا بودن و ... ویژگی این طیف است. این هم تمایل نادرستی نیست، البته می‌تواند به یک تمایل انحرافی تبدیل شود. در هر حال تمایل به زیبایی یکی از تمایلات درست انسانی است. روایت‌های مختلفی از آراستگی ظاهری حضرت رسول در دسترس است که می‌تواند الگوی آراستگی برای بشریت باشد.

روش مواجه شدن با این طیف نیز اصلاح صنعت مد در ایران است. مسئله‌ای که قبلا رهبر انقلاب نیز از متولیان امر خواسته بودند تا توجه بیشتری به آن شود.

سوم: عرفی‌گراها: هم مقید هستند، هم خوش قلب هستند، و هم حتی به تعبیر رهبر انقلاب احتمالا دل در گرو اسلام و انقلاب دارند. اما به طور عرفی در جامعه شل حجاب شده‌اند. در دل نیت به شل حجابی نمی‌کنند اما پوشش عرفی جامعه را در این شیوه می‌بینند.

روش پاسخ به این طیف نیز آگاهی بخشی از عوارض عرفی‌گرایی در مسئله حجاب است. دل این افراد مریض نیست. شناخت از وضعیت و دلیل حجاب و فلسفه آن به همراه محبت و رفاقت راهگشا خواهد بود.

چهارم: کاسبان و مانکن‌ها: شبکه‌های مافیایی که به دنبال سودهای اقتصادی هستند از برخی زنان به عنوان ابزار ترویج یک سبک پوشش استفاده می‌کنند. برخی زنان پول می‌گیرند تا یک نوع خاص از پوشش را ترویج کنند. این اتفاق هم دلیل اقتصادی دارد و هم دلایل ضدامنیت ملی.

روش مقابله با این افراد نیز کار دقیق اطلاعاتی و امنیتی است. شبکه‌های فساد اقتصادی باید به طور دقیق شناسایی و برخورد قانونی محکم با آن‌ها انجام گیرد.

پنجم: بی‌عفت‌ها: افرادی که امراض روحی و روانی دارند و مرزشان تا روسپی‌ها هم ادامه پیدا می‌کند در این دسته قرار می‌گیرند. این طیف هم نه با نظام و انقلاب و اسلام کار دارند و نه با مخالفان و اپوزیسیون و کمپین‌سازان ضد اسلام. 

این طیف هم باید جمع‌آوری شوند. هم نهادهای امنیتی باید ورود کنند و هم مجموعه‌های اجتماعی برای کنترل آسیب‌های اجتماعی و عوارض ناشی از چنین پدیده‌هایی باید درگیر ماجرا شوند.

ششم: قانون شکن‌ها: افرادی که به طور مستقیم و با نیت برخورد با قوانین اجتماعی می‌خواهند با بدحجابی کارشان را پیش ببرند. مسئله این طیف هم خود حجاب نیست. این طیف یک مسئله سیاسی در ایران دارند و آن مقابله با حکومت مستقر در ایران است. بدحجابی تنها یک بهانه است و در اصل آن اقدام سیاسی برایشان موضوعیت دارد.

پاسخ درست به این طیف نیز مواجهه قهری با ماجرا است. اینجا گشت ارشاد، قوه قضائیه و ... مسئول هستند و باید اقدام قاطع از خود نشان دهند.

از هویت بخشی به نوجوانان و جوانان تا اصلاح صنعت مد و لباس تا مبارزه با شبکه‌های مافیایی اقتصادی و برخورد با قانون‌شکن‌ها طیف وسیعی از دستگاه‌های فرهنگی و قانون‌گذاری و نظارتی و امنیتی و انتظامی و ... را درگیر خود می‌کند. همه دستگاه‌ها باید وظیفه خود را به درستی انجام دهند تا مسئله حجاب در کشور به مجرای درست خود برسد. نکته مهم این است که گشت ارشاد در این میان متولی نقش قهری در برخورد با بدحجابی است و نمی‌تواند جایگزین کارهای نکرده دیگر دستگاه‌های متولی قرار بگیرد. 

کد خبر 691442
منبع: فارس

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار خانواده

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 28
  • نظرات در صف انتشار: 36
  • نظرات غیرقابل انتشار: 93
  • IR ۰۹:۰۰ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۸
    91 40
    یه طیف دیگه را هم ننوشتی آنقدر پوشش گران است ندارند که بپوشند چادر و مانتوی مناسب و شلوار و جوراب و کفش مناسب یک دست حداقل ده میلیون تومن اما یه شال و نیم متر پارچه بعنوان مانتو و یه ساپورت بدون جوراب و کفش بندی خیلی کمتر در میاد
    • IR ۰۹:۵۰ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۸
      اقا دو تیپ بیشتر نداریم. زنان عفیف و محترم با حجاب و لختیهای بی حجاب. دسته دوم را باید با قانون ولو زوری هم شده مجبور شان کرد حدود اسلام را رعایت کنند تا جامعه را نا امن نکنند. زنان محترم و با حجاب هم مورد تشویق قانونی قرار گرفته و چادر رایگان دریافت کنند.
    • قربانی IR ۱۴:۰۸ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۸
      39 80
      اینطور هم نیست که قیمت لباس بد حجاب ارزان باشد به همون لباسهایی که نیمه بدنشون بیرونه خداد تومن پول میدن
    • حاج قاسم IR ۱۷:۳۵ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۸
      38 51
      لطفا فرافکنی نکنید ، من به جرات میتونم بگم که ۹۹ درصد بد حجابی کوچکترین ربطی به وضع اقتصادی نداره .
    • ووو IR ۱۸:۵۸ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۸
      33 24
      هم باید چادر ارزان بشه هم فرهنگ سازی
  • ایرونی IR ۱۳:۱۶ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۸
    49 34
    من به مادرم وخاکم وتمدونم افتخار فاخر دارم
    • IR ۱۴:۴۴ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۸
      14 7
      کاملا درست است
  • مجید IR ۱۳:۴۰ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۸
    53 16
    اینا گفتند که گشت ارشاد نداریم
  • IR ۱۴:۰۹ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۸
    46 29
    اگه مانتو درست طراحی بشه اگه قیمت چادر مناسب باشه اوضاع اینجوری نمیشه مردم مقصر ندونید مشکل از جای دیگه هستش
  • وطن دوست IR ۱۴:۲۷ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۸
    36 88
    اگر بی حجابی هنراست پس حیوانات هنرمند هستند
  • علی IR ۱۴:۵۰ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۸
    27 71
    بابد با بدحجابها با رافت اسلامی رفتار شود تا دیگر خود را در معرض نمایش نگذارند وبه آغوش اسلام برگردند ولی آنهایی که قصد آشوب وبه جان هم انداختن باحجاب و بی حجاب را دارند باید اگر قابل دسترسی هستند برخورد شود وحس وفاداری به شوهر درهر دو گزینه را پرورش داد آقا خانم کار فرهنگی هنوز جواب میده به ولاه مردم دین گریز نیستن محرم نزدیکه ببینید همین بد حجابها خیلی اوقات چه کارهای مثبتی انجام میدن
  • IR ۱۵:۴۹ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۸
    84 31
    من خودم چادر نمیپوشم ولی همیشه مانتوی آزاد و بلند و پوشیده که به نظرم از چادر هم بهتره میپوشم. و مخالفتی با حجاب ندارم ولی نمیدونم چرا فقط خانم ها باید حجاب رو رعایت کنند که جامعه نا امن نشه. مردی که قراره چسمش هرز بره اگر ده تا چادر روی هم بپوشیم هم باز کار خودش رو میکنه چون مریییییییضه
  • ف ن IR ۱۵:۵۳ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۸
    80 13
    والا من رفتم چادر بخرم گفت یه میلیون منم راهمو کج کردم اومدم ..شماها که بفکر حجابین چرا چار روسری رو ارزون به مردم عرضه نمکنید
  • ناشناس IR ۱۶:۴۸ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۸
    38 28
    گشت ارشاد یک سری به دانشگاه تحصیلات تکمیلی ... بزنند. اینجا حجاب مسئله آخر است فسادش و هنجار شکنی های اخلاقی بیداد می کند ولی به شکرانه ی وجود حراست و انتظامات همه مشغولند. اینقدر که فکر می کنید وارد کشور اروپایی هم بشوید این بی بندو باری در آن رونق ندارد
  • FR ۱۶:۵۸ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۸
    15 25
    بعضی از اینا به نظام خانواده و ازدواج لطمات جبران ناپذیری زدن میان جوانان مردم فریب میدن به بهانه ازدواج بعد دو ماه یا خیانت می کنند یا بهانه ایی برای گرفتن مهریه و طرف تلکه می کنند بعد میرن سراغ بعدی و کاسبی پر سودی هم هست اگر حرفه ایی باشند و پشتوانه قانونی هم باشه میلیاردها مهریه بدست میارن بدون زحمت و هی خانه خراب می کنند و هی تعظیم می شوند چند سال با پسرای مردم به بهانه ازدواج لاس میزنند بعد بهشون ضربه شدید روحی وارد می کنن و وارد رابطه بعدی و بعدی میشن کسی هم جلو دار نیست هم پسران ساده زیادن و هم مشوق ها فراوان خوب اینم نتیجه اش ازدواج منفی و بیماری های روحی و جنسی بیداد میکنه که قابل بیان نیست اگر دخترانشون رو کنترل کنند نه پسر مردم بدبخت میشه نه خودشون عمری بدنام و به طعنه مردم گرفتار!
  • IR ۱۷:۱۵ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۸
    36 26
    وقتی شکم و ذهن درگیر سختی و مشقتی که مردم میبینن و دنیایی که معتادان در کنار خیابان و تن فروشها بخاطر اجاره خانه و شکم سیر کردن بچه هاشون و سفره بی نانی که خجالت زده فرزندانت هستی رو اینها را درست کنید ما 43سال جنگ و غیره رو با بی حجاب و حجاب گذروندیم حالا چرا گیر دادین به بی حجابی یعنی با این کار مشکل حل میشه؟
  • لیلا..... IR ۱۷:۳۴ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۸
    38 46
    سلام خسته نباشید خواهشا خواهشا خواهشا جلوی این بدحجابی را بگیرید به خدا این درست نیست جوونامون رو گمراه می کنن اینجوری میرن بیرون مگه نه مملکت ما اسلام وجمهوری اسلامی هستش پس چرا اینحوری می گردن به حرمت خون شهدا که همه جوان ونوجوان بودن و خونشونو ریختن که اسلام پایدار بمونه جلوی بدحجابی را بگیرید لطفا ممنون
  • IR ۱۷:۵۴ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۸
    30 35
    یک سوال.چراا بعد از ۴۳سال وبا وجود این همه سازمانها ونهادهای عر یض وطویل فرهنگی مذهبی سیاسی و انتظامی به نقطه کنونی و به این وضع حجاب رسیده ایم؟
    • ر IR ۲۱:۲۸ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۸
      35 23
      حجاب چیز بدی نیست بعد حجابی چیز بدی نیست ادم به خودش ربط داره که چجوری بگرده جای اینکه به فکر گشت ارشاد یا گرفتن زنان بی حجاب باشید بهتره برید مغز مردا درست کنیم که انقدر بی فرهنگ نباشن یا انقدر منحرف فکر نکنن نگاه مردم کنن
  • IR ۱۸:۰۷ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۸
    25 13
    بهترین کار اینه که از ریشه جلوی کار گرفته بشه . بهتر اینه بوتیکها و مزونها را ترویج کنند به دوخت و فروش اباسهای شیک و پوشیده . هیچوقت هیچ چیز با زور درست نمیشه . البته به جرات میتونم بگم خیلی از افرادی که به عنوان بدحجاب شناخته میشوند بسیار با حیا و کمالات هستند . نمی توان همه را با یک چشم دید .
  • marandi IR ۱۸:۳۱ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۸
    54 22
    ..........دو قطبی .....دوقطبی .....و باز هم دو قطبی ..دشوار ترین کار جهان این است که : بپذیریم دیگری هم به اندازه "من " آزاد است و حق دارد .......
  • رضایی IR ۱۸:۴۹ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۸
    51 6
    حجاب یک‌بازی سیاسی شده
  • محمد IR ۱۹:۲۶ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۸
    29 9
    همه چی بسته به نگرش آدما داره
  • یگانه IR ۱۹:۲۸ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۸
    8 23
    گزارش خوب منطقی وکاربردی بود.همون طورکه فرمودیدرموردبعضی بایدباگشت ارشادبرخوردبشه درموردبعضی بافرهنگ سازی
  • ایرانی IR ۲۰:۲۴ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۸
    8 17
    فقط تربیت صحیح درخانواده صالح میتواند دختران وپسران بارفتاروگفتار بهنجار باربیاورد. حجاب یعنی پوشش مناسب برای زن ومرد
  • IR ۲۱:۰۹ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۸
    12 10
    متن خوبی بود
  • IR ۲۱:۳۶ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۸
    19 10
    بیشتر دختران ما از بازیگران ایران الگو میگیرند که آنها راحت تیپ های خود را در فضای مجازی تبلیغ میکنند ..و...فقط همین.اول الگو سازی خوب .....
  • محمود IR ۰۵:۲۷ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۹
    31 17
    تارمو فساد نمیاره......بیکاری فساد میاره