شرکت مهندسی اسکاتلندی (Orbital Marine Power) روز دوشنبه اعلام کرد که ۸ میلیون پوند دیگر، معادل (۹.۶۴ میلیون دلار) بودجه را برای تأمین مالی عملیات جاری پروژه توربین جزر و مدی O2 خود، در نظر گرفته است.

جزر  مدی

به گزارش همشهری آنلاین و به نقل از سی‌ان‌بی‌سی، شرکت (Orbital Marine Power) اسکاتلند اعلام کرد که مجموع ۸ میلیون پوند برای تامین بودجه عملیات پروژه بزرگ توربینی جزر و مدی O2 را با ۴ میلیون پوند از بانک سرمایه‌گذاری ملی اسکاتلند و ۴ میلیون پوند دیگر از طریق بیش از ۱۰۰۰ سرمایه‌گذار به دست خواهد آورد.

شرکت اسکاتلندی (Orbital Marine Power) می‌گوید پروژه O2 یک نیروگاه تولید برق ۲ مگاواتی است و در سال گذشته تولید برق متصل به شبکه را از منبعی که به عنوان «قوی‌ترین توربین جزر و مدی جهان» شناخته می‌شود، آغاز کرده است. کل این مجموعه غول پیکر توربینی ۶۸۰ تن وزن داشته و دارای یک ساختار بدنه ۷۴ متری است که از تیغه‌های ۱۰ متری استفاده می‌کند.

مارک مونرو، مدیر اجرایی بانک سرمایه‌گذاری ملی اسکاتلند می‌گوید: «رویکرد منحصر به فرد و مقیاس‌پذیر این شرکت به انرژی جریان جزر و مدی نقش مهمی در مسیر تحول به سمت دنیای کربن صفر دارد.»

تکیه به انرژی اقیانوسی و جزر و مدی به‌عنوان منبع تولید برق در اروپا از دوره قبل شروع همه‌گیری روند افزایشی داشته است. به گفته سازمان انرژی اقیانوس اروپا در ماه مارس، ۲.۲ مگاوات ظرفیت جریان جزر و مدی در اروپا در سال گذشته به شبکه تولیدی برق متصل شده، در حالی‌که سهم آن در سال ۲۰۲۰ تنها ۲۶۰ کیلووات بوده است. همچنین طبق اعلام این سازمان، انرژی موجی نیز تنها ۶۸۱ کیلووات در سال ۲۰۲۱ سهم داشته که نشان از افزیش ۳ برابری آن نسبت به سال ۲۰۲۰ بوده است.

در سطح جهانی، ۱.۳۸ مگاوات انرژی موجی در سال ۲۰۲۱ به شبکه‌های برقی متصل شد؛ در حالی که ۳.۱۲ مگاوات ظرفیت، سهم انرژی جریان جزر و مدی است. در حالی که شور و اشتیاق در مورد توان بالقوه انرژی اقیانوسی به‌وجود آمده، سهم کلی پروژه‌های جریان جزر و مد و موجی در مقایسه با سایر انرژی‌های تجدیدپذیر بسیار کمتر است.

به عنوان نمونه، بر اساس ارقام سازمان صنعتی وینداروپا (WindEurope)، تنها در سال ۲۰۲۱، اروپا ۱۷.۴ گیگاوات ظرفیت برق بادی راه انداخته است.

کد خبر 688661

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فناوری‌

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha