محققان و افراد خلاق در شهرهای مختلف دنیا به پیاده‌سازی اقدامات متنوع برای پایان دادن به بحران آلودگی پلاستیکی پرداخته‌اند تا از این طریق، سلامت را برای محیط زیست و ساکنان کره خاکی به ارمغان بیاورند. یکی از این ایده‌ها تبدیل ضایعات پلاستیکی به مسکن مقرون به صرفه است که می‌تواند علاوه بر حل مشکلات محیط زیست شهرها، گره‌ای از کار شهروندان باز کند.

زباله پلاستيكي

به گزارش همشهری آنلاین، آلودگی پلاستیکی یکی از مهم‌ترین بحران‌های پیش روی شهرها و ساکنان آن‌ها به‌شمار می‌رود که کیفیت زندگی را به طور قابل‌توجهی تحت تأثیر قرار داده است.

شرکت‌ها و مسئولان و مدیران شهرهای جهان به دنبال راهکارهایی برای تولید کمتر و در نهایت به صفر رساندن ضایعات پلاستیکی برای کاهش پیامدهای مخرب محیط زیستی هستند. در ادامه به معرفی پروژه‌هایی پرداخته می‌شود که در سال‌های اخیر برای پایان دادن به بحران آلودگی پلاستیکی در شهرهای مختلف، از بالی در اندونزی گرفته تا اوگاندا در آفریقا پیاده شده است.

نوشابه رایگان به جای بطری خالی

کمپانی TOMRA در نروژ برای تشویق مردم به بازیافت ضایعات، در بسیاری از فروشگاه‌های سراسر کشور دستگاه‌های خودکار هوشمند نصب کرده‌ که به کاربران امکان مبادله بطری‌های پلاستیکی خود را با نوشیدنی‌های جدید می‌دهد. در سال ۲۰۲۱، بیش از ۸۴ هزار دستگاه خودکار معکوس در سراسر جهان توسط این کمپانی توزیع شد که جمع‌آوری ۴۰ میلیارد بطری نوشیدنی در بازه زمانی یک سال به همراه داشت.

تولید ۱۱۷ خانه ارزان از ۳میلیون بطری پلاستیکی | نوشابه رایگان به ازای بطری پلاستیکی

غنا به دنبال صفر شدن تولید ضایعات

مؤسسه ASASE در آکرا پایتخت غنا، که توسط زنان اداره می‌شود، در تلاش است آگاهی مردم را از اهمیت بازیافت مواد پلاستیکی افزایش دهد. در واقع، این مؤسسه به خریداری مواد پلاستیکی بازیافتی از مردم می‌پردازد و سپس آن‌ها را برای فروش در اختیار کارگاه‌های بازیافت ضایعات قرار می‌دهد. محققان پیش‌بینی کرده‌اند که همه ساله، بازیافت پسماندهای پلاستیکی افزایش قابل‌توجهی را تجربه کند و در آینده‌ای نه‌چندان دور، هدف صفر تولید ضایعات را برای پایتخت غنا رقم بزند.

تولید ۱۱۷ خانه ارزان از ۳میلیون بطری پلاستیکی | نوشابه رایگان به ازای بطری پلاستیکی

تبدیل ضایعات پلاستیکی به مسکن ارزان

پلاستیک ماده‌ای سبک، محکم، ارزان‌قیمت و قابل تغییر است و در نتیجه می‌توان از آن برای ایجاد مصالح ساختمانی استفاده کرد. اگرچه تاکنون هیچ‌یک از کمپانی‌های سراسر جهان از این ماده به عنوان مصالح ساختمانی به صورت صنعتی بهره نگرفته‌اند، با این حال گروه‌هایی از خلاقان مختلف کوشیده‌اند از طریق بازیافت مواد پلاستیکی به ایجاد مسکن مقرون‌به‌صرفه کمک کنند. به عنوان مثال، گروهی از مبتکران اهل اوگاندا در آفریقا، با همکاری زنان و جوانان بیکار به جمع‌آوری ضایعات پلاستیکی و تبدیل آن‌ها به مصالح ساختمانی دوستدار محیط زیست پرداخته و توانسته‌اند با جمع‌آوری بیش از ۳ میلیون بطری پلاستیکی، ۱۱۷ خانه مقرون‌به‌صرفه بسازند.

تولید ۱۱۷ خانه ارزان از ۳میلیون بطری پلاستیکی | نوشابه رایگان به ازای بطری پلاستیکی

بازیافت ۱۰۰ درصدی ظروف بسته‌بندی

در سال ۲۰۲۰، شرکت آمریکایی سیلد ایر، از مواد پلاستیکی بازیافتی اولین ورقه نازک را برای ظروف پلاستیکی تولید کرد که این ماده، از ضخامتی حدود یک‌سوم ورقه‌های پلاستیکی در ظروف بسته‌بندی معمولی برخوردار است و در نتیجه به کاهش قابل‌توجه مصرف پلاستیک و هدر رفتن آن کمک می‌کند. مدیران این کمپانی ادعا کرده‌اند که تا سال ۲۰۲۵، صددرصد مواد پلاستیکی را مورد بازیافت قرار خواهند داد و از این طریق، آلودگی پلاستیکی را به حداقل خواهند رساند.

تولید ۱۱۷ خانه ارزان از ۳میلیون بطری پلاستیکی | نوشابه رایگان به ازای بطری پلاستیکی

به‌کارگیری ربات‌ها در کارخانه‌های بازیافت

ناکارآمدی در دسته‌بندی مواد پلاستیکی به عنوان بزرگ‌ترین مانع برای بازیافت آن‌ها و در نتیجه وقوع آلودگی پلاستیکی در کره خاکی منجر شده است. کمپانی رباتیک آمریکایی AMP با استفاده از هوش مصنوعی به ایجاد سیستم‌های خودکار دسته‌بندی مواد پلاستیکی پرداخته است تا از این طریق، امکان راهی شدن این مواد به محل دفن زباله را به حداقل برساند و آن‌ها را برای بازیافت مورد استفاده قرار دهد. این کمپانی با استفاده از استراتژی «یادگیری عمیق» (زیرشاخه‌ای از یادگیری ماشینی بر مبنای مجموعه‌ای از الگوریتم‌ها) کاغذها، مواد پلاستیکی و فلزات را از یکدیگر جدا کند و آن‌ها را برای بازیافت به کارخانه‌ها ارسال می‌کنند.

تولید ۱۱۷ خانه ارزان از ۳میلیون بطری پلاستیکی | نوشابه رایگان به ازای بطری پلاستیکی

کد خبر 687746

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 7
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۲۰:۵۹ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۱
    7 14
    کامنت گذار عزیز،تورو خدا هرچی رو دیدی و شنیدی برندار بیارش داخل ایران یا مقایسه اش کنی،یا ربطش بدی به داخل،کشورهای دیگه بنا به زیرساخت و نیاز خودشان دست به این اقدام میزنن