جمعه ۱ آذر ۱۳۸۷ - ۱۹:۵۰
۰ نفر

گروه ادب و هنر: سومین جشن کانون برنامه‌ریزان و دستیاران کارگردان سینمای ایران شامگاه دوشنبه با حضور کارگردانان مطرح سینمای ایران برگزار شد

در این مراسم که با سخنرانی مدیرعامل خانه سینما درباره مظلومیت سینما همراه بود،  کارگردانان و بازیگران چند نسل از دستیاران مطرح و باسابقه کشور تقدیر کردند. اما پیش از همه،  تقدیر عزت‌الله انتظامی از رضا میرکریمی،  یک لوح تقدیر دیگر را نصیب او کرد.

به نوشته ایسنا،  انتظامی لوح را به نماینده میرکریمی داد و تصاویری نیز از او به پاس زحماتش در مدیریت خانه سینما پخش شد. البته میرکریمی همان موقع در جایی در یونان به سر می‌برد و عالی‌دایی، معاون خانه سینما به جای او از برگزارکنندگان این جشن قدردانی کرد.

تقدیر از زنده‌یاد مجید حاجی‌باشی

پس از پخش تصاویری از زنده‌یاد مجید حاجی‌باشی، دستیار فقید کارگردان که سال گذشته کارگردانی جشن را برعهده داشت،  سعید ابراهیمی‌فر کارگردان سینما درباره او گفت: من زمستان 2سال پیش با او آشنا شدم و در این مدت او را بسیار حرفه‌ای دیدم و کمتر جوانی را دیده بودم که اینقدر در زندگی‌اش برنامه داشته باشد و بسیار فعال بود.لوح تقدیر مجید حاجی‌باشی به مادرش اهدا شد.

پرستویی از آتشی تقدیر کرد

انوشیروان آتشی اولین دستیاری بود که در این مراسم از او تقدیر شد. پرویز پرستویی که برای اهدای جایزه این دستیار به روی سن آمده بود با اظهار خرسندی از حضور در این جشن دوست‌داشتنی،  گفت: دستیاران کارگردان همیشه سنگ‌ صبور گروه هستند و بسیار دیده‌ام با صبوری و متانت با کل گروه ارتباط برقرار می‌کنند و پلی بین کارگردان و تهیه‌کننده هستند. 

تقدیر صمدی از ذبیح‌الله صمدی

در ادامه، یدالله صمدی برای تقدیر از ذبیح‌الله صمدی به روی سن آمد و گفت: من خودم کارم را از دستیاری شروع کردم. دستیار کارگردان یعنی بلاکش کل فیلم و او چشم و دست کارگردان است.

به خصوص اینکه دستیار برادر آدم باشد و دیگر مانند یک کوه پشت آدم است. ذبیح‌الله کارهای زیادی برایم کرده و سنگ صبورم بوده است و دستش را می‌بوسم. ذبیح‌الله صمدی هم از برادرش که او را وارد سینما کرده، تشکر کرد.

تقدیر از سیدی،  دستیار مهرجویی

امیر سیدی دیگر دستیار کارگردانی بود که در این مراسم مورد تقدیر قرار گرفت. وی با اشاره به اصغر شاهوردی صدابردار حادثه دیده سینما گفت: همه آرزو بکنیم که اصغر به سینما برگردد. سلطان صدای ایران در کما به سر می‌برد. او ماهی 6میلیون خرج دارد و دست به دست هم دهیم تا او را به کارش برگردانیم.

فریال جواهریان طراح صحنه فیلم‌های داریوش مهرجویی در غیاب این کارگردان که در آمریکا به سر می‌برد، لوح تقدیر سیدی را اهدا کرد.

بزرگ‌نیا از احمدی تقدیر کرد

محمد بزرگ‌نیا کارگردان دیگری بود که برای تقدیر از مصطفی احمدی به روی سن آمد و گفت: احمدی توازن بین نیازهای اقتصادی و فرهنگی فیلم را به خوبی برقرار می‌کند و همیشه کمک خوبی برای کارگردان بوده است.

احمدی هم از کارگردان‌هایی که با آنها کار کرده است تشکر کرد و گفت: از اینکه باعث می‌شوند در قشنگ‌ترین حرفه دنیا اشتغال پیدا کنم، سپاسگزارم.

تقدیر از سعید بشیری

در ادامه نوبت به تقدیر از سعید بشیری، دستیار کارگردان سینما و کارگردان برنامه «دو قدم مانده به صبح» رسید که توسط محمد صالح علا انجام شد.

صالح علا اظهار داشت: بشیری جهان‌بینی مدرنی دارد و دنیای ایشان هنوز شروع نشده و توانایی‌های پنهانش در آینده نمایان می‌شود. در این مدتی که با او هستم هرروز چیزهای جدیدی پیدا می‌کنم و به این انجمن هم همیشه وفادار بوده و با شیدایی صنفی درباره‌اش صحبت می‌کند.

تقدیر از جمیل رستمی

در این مراسم از جمیل رستمی هم به‌عنوان دستیار کارگردانی که کارگردان شده است،  توسط بهرام بدخشانی تقدیر شد. بدخشانی گفت: رستمی سینما و حضورش در این حرفه را با گروه فیلمبرداری آغاز کرده و الآن به موقعیتی رسیده که همه بچه‌ها خوشحال هستند.

رستمی هم اظهار داشت: متأسفانه هر دو فیلم من نماینده‌ای از عراق برای اسکار بوده‌اند و امیدوارم بیماری‌ای که سینمای ایران را فراگرفته بهبود پیدا کند و نماینده بهتری از سینمای ایران در اسکار داشته باشیم.

تقدیر از محمدصادق آذین

محمدصادق آذین مدیرتولیدی بود که در این مراسم به‌دلیل همکاری بسیارخوبی که با فیلم‌ اولی‌ها داشت، تقدیر شد. آذین گفت: وقتی توفان بیاید یک نفر را ممکن است از جا بکند اما یک گروه را آسیبی نمی‌رساند،  سینما الآن دچار معضلی است که اگر با هم متحد باشیم، می‌توانیم مقاومت کنیم.

تقدیر کیمیایی از تراب‌نیا

محمد تراب‌نیا آخرین دستیاری بود که در این مراسم مورد تقدیر قرار گرفت. مسعود کیمیایی که برای تقدیر از او به روی سن رفته بود، گفت: با تراب‌نیا 35 سال پیش همکاری‌ام را شروع کردم که تا 10 سال پیش ادامه داشت،  او جهان خوبی داشت و قرار بود فیلمساز شود و اگر می‌شد جزو بهترین کارگردان‌ها می‌شد اما نخواست و جهان دیگری را دوست داشت.

وی ادامه داد: از این انجمن می‌خواهم کاری کند تا کسانی مانند محمد که خانه‌نشین شدند سر کار بیایند تا از سینما دور نشوند.

تراب‌نیا هم اظهار داشت: تفاوتی که من با دستیاران قدیمی و جدید داشتم این بود که از اولین کارم این شانس بزرگ را داشتم که با مسعود کیمیایی، بزرگ‌ترین پدیده سینمای معاصر کار کنم و اگر تا آخر عمر هم نتوانم فیلم بسازم،  شاگردی کیمیایی برایم کافی است.

عسگرپور: سینما مظلوم است

محمدمهدی عسگرپور نیز که در ابتدای مراسم سخنرانی کرد،  گفت: امشب نمی‌خواهم درباره مظلومیت صنف برنامه‌ریزان و دستیاران سخن بگویم. صنف‌های مظلوم دیگری هم هستند و کلا سینما مظلوم است. اما فردی که از طرفی با تهیه‌کننده و از طرفی با کارگردان روبه‌رو شود، کار سختی در پیش دارد.

مدیرعامل خانه سینما مطرح کرد: ما در دوره سختی زندگی می‌کنیم؛ چه از لحاظ فیلمسازی و چه از لحاظ مدیریتی.

باید خودمان را به دست شرایط بسپاریم و در شرایط فعلی هرچه صنوف تشکل خودشان را حفظ کنند و به نمایش بگذارند، به قوام سینما بیشتر کمک کرده‌اند و آن چیزی که نشان‌دهنده از هم پاشیدگی درون صنف باشد به صلاح هیچ‌کدام از ما نیست.

کد خبر 68745

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز