«سلطان کلاهبرداری بانکی» در ایران چه کسی است؟ وی نخستین کسی است که در نظام بانکی ایران کلاهبرداری کرد و به‌ همین‌ دلیل «پدر کلاهبرداری بانکی» لقب گرفت و شیوه شگفت‌انگیزی هم برای کلاهبرداری داشت و نامش «هژبر یزدانی» بود.

هژبر یزدانی

به گزارش همشهری آنلاین‌، «هژبر یزدانی» گلّه‌دار بود و اجدادش هم گله‌دار بودند، ولی از یک جایی به بعد، دید با چند تا گوسفند کارش راه نمی‌افتد و زندگی این‌طوری حال نمی‌دهد و اواخر دهه ۴۰ شمسی افتاد دنبال کارهای بانکی و وام و این حرف‌ها. وام هم گرفت و خوبش را هم گرفت و زد در کار گوشت و روزگاری بود که گوشت تهران را تأمین می‌کرد و هزاران رأس گوسفند داشت که کسی نمی‌داند واقعا چه تعداد بودند، اما مشهور است که یک‌بار ۴۰۰ سگ گله از خارج وارد کرد برای چرای گوسفندانش.

هژبر علاوه بر گوشت در کار قند و آرد و لبنیات و محصولات باغی و زراعی و چرم و صنعت و تجارت هم بود و این‌طوری شده بود: «فعالیت‌های اقتصادی او علاوه بر شهر محل تولدش سنگسر و مناطق اطراف، به سراسر کشور توسعه پیدا کرده و او مجتمع‌های کشاورزی در مناطقی در گرگان و گنبد، اصفهان، سیستان و بلوچستان، شیروان و قوچان داشت و در کار تولید قند، پنبه و کفش نیز فعال بود... بیشتر از ۲۱ کارخانه داشته که بزرگترین آن مجمع قند شیروان بود... شرکت‌هایی کشت و صنعت شاهین، کفش اطمینان، کفش ایران، قند اصفهان، شرکت کشاورزی و دامپروری کیخسرو، شرکت قند قزوین، گوشت آریا زمین، کارخانه قند شاه‌زند، قند قوچان و قند شیروان و قند بجنورد و شرکت ریسندگی و بافندگی پاکریس متعلق به وی بود».

اما همه این‌ها برایش کم بود و دنبال کار جالب‌تری می‌گشت و رفت دنبال کار بانکی.

سلطان کلاهبرداری بانکی در ایران را بشناسید | تصویر سند خیلی محرمانه ؛ پای رئیس بانک مرکزی به ماجرا باز شد
«هژبر یزدانی» در اوایل دهه ۵۰ شمسی ناگهان ثروتمندی بزرگ شد و البته مشهور به فساد اقتصادی بود

پای رئیس بانک مرکزی به ماجرا باز شد

شیوه هژبر یزدانی در کار بانکی جالب و باورنکردنی بود؛ از بانک‌ها وام می‌گرفت و با آن وام، سهام همان بانک یا بانک‌های دیگر را می‌خرید و این کار را هم می‌کرد: «هژبر از طریق رشوه‌های سنگین به مدیران برخی بانک‌ها، چک‌هایش را به تعویق می‌انداخت و با استفاده از چک‌های فاقد موجودی اقدام به خرید سهام بانک‌ها می‌کرد».

القصه، هژبر بساطی درست کرد در نظام بانکی کشور که رئیس بانک مرکزی وارد ماجرا شد و چنین شد: «رئیس وقت بانک مرکزی متوجه شد که مبلغ چک‌های بی‌محل به بیش از یک میلیارد تومان رسیده است و موضوع را با وزیر دارایی در میان گذاشت تا چاره‌ای تدبیر کنند».

زور یزدانی در دولت، زیاد بود و کار بالا گرفته بود؛ در این حد که «حسین فردوست» ارتشبد دوره پهلوی در کتابش گزارش داده است: «یک‌روز سمیعی، رئیس بانک توسعه کشاورزی‌ به من شکایت کرد که فرد بی‌تربیتی با دو گارد مسلح به مسلسل بدون اجازه وارد دفتر کارم شده و گفته که نامش یزدانی است و می‌خواهد سهام بانک با ساختمان و وسایل به او واگذار شود! سمیعی پاسخ داده که این امر منوط به اجازه وزارت کشاورزی و تصویب دولت است. یزدانی با خشونت جواب داده که ترتیب آن را هم می‌دهم».

هژبر در کارش رفقایی هم داشت حتما که چنین اتفاقاتی می‌افتاد: «یزدانی برای خرید سهام بانک توسعه صنعتی و معدنی حدود ۱۰۵ میلیون تومان وام از شعبه فردوسی بانک ملی گرفت. این وام‌های کلان در حالی گرفته می‌شد که سرمایه این بانک ۴۰۰ میلیون تومان بیشتر نبود و یزدانی دو بار روی هم رفته ۲۶۵ میلیون تومان از آن بانک وام گرفته بود. به‌موجب مقررات بانک مرکزی هر بانک تنها می‌توانست ۱۰ درصد سرمایه خود را به هر فرد وام دهد و این موضوع باعث شد خوش‌کیش مدیرعامل بانک ملی به بانک مرکزی احضار شود».

سلطان کلاهبرداری بانکی در ایران را بشناسید | تصویر سند خیلی محرمانه ؛ پای رئیس بانک مرکزی به ماجرا باز شد
«هژبر یزدانی» رفیق زیاد داشت؛ در دولت و در دربار پهلوی و در همه‌جا

پای پهلوی دوم به ماجرا باز شد

بساطی که هژبر در نظام بانکی و اقتصاد ایران درست کرده بود پای پهلوی دوم را هم به میان ماجرا کشیده بود. محمدرضا مخالف بود؟ نخیر، موافق بود؛ اصلا رفیق بودند با هم و این‌طوری بود که «محمد یگانه»، وزیر دارایی و مسکن که سال‌ها رئیس ‌کل بانک مرکزی هم بود در کتاب خاطراتش نوشته است: «هژبر بارها از بانک‌های مختلف کشور، وام‌هایی کلان گرفته و حدود۷۵۰ میلیون تومان به آنها مقروض بوده است. وی... برای آنکه موانع قانونی را از سر راه اختلاس‌های خویش بردارد، تلاش کرد از شاه و اشرف و نصیری کمک بگیرد».

و روایت دیگری هم هست به این شرح: «هنگام خرید بانک ایرانیان، یکی از اعضای هیئت مدیرهٔ بانک متوجه شد یزدانی ۲۸ درصد از سهام بانک را بی‌صدا خریده‌ است، با... [یکی از وزرای دولت] که فکر می‌کرد از یزدانی پشتیبانی می‌کند، ملاقات کرد و از او خواست جلوی تصاحب ستیزه‌جویانه بانک توسط یزدانی را بگیرد... نهایتاً با پا در میانی شاه، یزدانی سهام وی را... خرید».

سلطان کلاهبرداری بانکی در ایران را بشناسید | تصویر سند خیلی محرمانه ؛ پای رئیس بانک مرکزی به ماجرا باز شد
سند محرمانه ساواک درباره تبانی «هژبر یزدانی» با مسئولان بانک

بریز و بپاش برای دربار

هژبر اهل بریز و بپاش هم بود و از دربار برایش نامه می‌نوشتند که: «جعبه سیگار طلا با تاج برلیان زمرد تقدیمی جنابعالی از پیشگاه مبارک علیاحضرت شهبانوی ایران گذشت...». و رئیس ستاد ارتش هم برایش نامه می‌نوشت که: «آقای هژبر یزدانی، مجلس ضیافت مجلل و باشکوهی که به‌مناسبت زادروز خجسته والاحضرت همایون ولایتعهد ایران در هتل هیلتون ترتیب داده بودید... عشق شدید جنابعالی را نسبت به سلسله جلیله پهلوی که همگی هر چه داریم از آنهاست می‌رساند و این احساسات در خور هرگونه تقدیر و تقدیس می‌باشد».

سلطان کلاهبرداری بانکی در ایران را بشناسید | تصویر سند خیلی محرمانه ؛ پای رئیس بانک مرکزی به ماجرا باز شد
«هژبر یزدانی» در سال ۱۳۵۷ توسط حکومت پهلوی دستگیر شد و در جریان وقایع انقلاب اسلامی از ایران گریخت و بعدها در کاستاریکا درگذشت.

هژبر را مسئولان دولت پهلوی در سال ۱۳۵۷ شمسی گرفتند و انداختند زندان که یعنی ما با مفاسد مبارزه می‌کنیم و البته زندانش این‌طوری بود: «یزدانی را در زندان قصر زندانی کردند. بنا بر گفته خودش در زندان مانند پادشاهان زندگی می‌کرد و محل زندانی‌شدنش به هر چیزی شباهت داشت به‌ جز زندان». بعد هم در جریان انقلاب ایران با کمک رفقایش از زندان فرار کرد و رفت که رفت. پول‌های زیادی را برد و البته بخش بزرگی از اموالش ماند و مصادره شد و تمام!

کد خبر 687285
منبع: فارس

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار حقوقی و قضایی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 130
  • نظرات در صف انتشار: 4
  • نظرات غیرقابل انتشار: 303
  • جهانگیرعلائی راد IR ۲۱:۴۷ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۹
    عامو اینهمه اختلاس ودزدی وکلاهبرداری نقدپیش رویتان است لطف کنیداونا رو هم بازکنید.
    • IR ۰۹:۴۳ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۰
      خانواده شاه همه دزد بودند و دور و بری ها هم همینطور. با پیروزی انقلاب بساط دزدی و چپاول ثروت مردم ایران تمام شد و ولایت فقیه پاک و زلال امین مردم ایران است و ثروت مردم به خودشان رسید.
  • محممد IR ۲۲:۳۲ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۹
    بابا اون موقع به اندازه الان نبود
    • IR ۱۰:۱۰ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۰
      زر نزن
    • 4869982277 IR ۱۲:۰۵ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۰
      58 6
      😂😂😂😂😂😂😂😂😂
    • IR ۱۲:۱۹ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۰
      89 7
      درست میگی تایید میکنم
    • فارس IR ۱۳:۰۹ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۰
      136 3
      اروم بشین ثروت مردم فقط به اقازاده ها و طبری هارسید... اگه یه سر بری عسلویه میفهمی دنیا دست کیه و با نصف عسلویه میشه کل ایران را صاحب کاخ کنی. و واسه هر ایرانی یه زندگی شاهانه ساخت.
    • ایرانی IR ۱۴:۲۰ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۰
      140 4
      الحمدالله الان همه ی مسولین سالم هستند و دست پرورده ها و خودی های امثال تو همه پاکدست و صادق هستید... هیچ کدوم دزد نیستند اشرافی هم زندگی نمی کنند... مملکت هم گل و بلبل و مردم به حقشون رسیدند... جمع کن بابا این عوام فریبی وابسته به قدرت طلبای بی دین را همین الان 4500 نفر از فرزندان مسولین با پول ملت دارن خارج از کشور عشق و حال می کنند و سهم مردم مستضعف شده اقصاد مقاومتی. 240000 شهید دادیم که حالا پول ما را ببرند نجف فضای سبز بسازند و بیمارستان 2000 تخت خوابی و هتل لوکس برای عراقی ها و الا ماشاالله به اسم توسعه ی انقلاب سایر برادران دینی از پول بیت المال بخورند و مردم اینجا نان و روغن و گوشت براشون رویا بشه... شرم کنید از این داستان های عوام فریب که نمونه داغترش هر روزه داره زیر نظر شما رخ می ده و هر کس هم بگه بالا چشمت ابرو که حسابش معلومه... اما قطعا قیامتی هم هست
    • IR ۱۵:۱۰ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۰
      89 1
      نه این که الان بساط اختلاس جمع شده
    • حسین زینالی IR ۱۵:۳۱ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۰
      24 1
      😄😄😄😄😄
    • نوید IR ۱۵:۳۶ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۰
      13 56
      اون موقع اینترنت و گوشی موبایل و شبکه های اجتماعی نبوده .‌‌... تا از هر دزدی یا اختلاس یا فیش حقوقی و ‌‌‌‌... عکس بگیرن منتشر کنن
    • IR ۱۵:۴۹ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۰
      30 16
      حرف مفت نزن
    • مهدی IR ۱۷:۰۷ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۰
      17 2
      یا تو نمیدونی یک میلیارد چقدره یا خودتو زدی اون راه
    • امین IR ۱۷:۲۰ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۰
      27 1
      به به.چقدعالی گفتی همه به حقمون رسیدیم
  • IR ۰۱:۲۰ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۰
    یه جوری داستان را سرهم کنید که به عقل جور در بیاد، حداقل با پول هایی که از بانک گرفته بیست نا کارخانه بجا گذاشته آلان که همه رو از ایران خارج می کنند.
  • IR ۰۱:۵۳ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۰
    494 7
    خب الان املاک و مستغلات ی که داشته دست کیه خوشحال میشم بقیه داستان رو تا به امروز محبت بفرمایید تعریف کنین . از وقتی که املاک و کارخونه ها همگی مصادره شدند در حال حاضر به چه کسانی رسیده .ایا خریدن یا بهشون پیشکش شده . احتمال میدم همون روند قدیمی رو اکیپ جدید اومدن و دارن ادامه میدن البته با تعداد بالا .
    • ارسلان IR ۰۹:۱۸ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۰
      217 6
      احسنت
    • IR ۱۵:۰۹ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۰
      47 3
      عمدتا دست بنیاد مستضفان هست
  • کاربر فضای مجازی US ۰۲:۰۹ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۰
    دزدای الانو لو بدین
  • majed IR ۰۲:۲۸ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۰
    318 5
    هرچند آیا راست باشد یا نه ولی به اندازه خاوری برده با بابک زنجانی الله و اعلم
    • ناشناس IR ۱۵:۳۸ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۰
      30 2
      ایول
  • haghi_021 IR ۰۲:۳۴ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۰
    283 7
    سلام ـ اموال مصادره شده به چه کسی رسید ؟
  • کیسه کش گیخار IR ۰۲:۳۵ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۰
    152 8
    عمرا اگه نظر قبلی منو بزازی
  • IR ۰۲:۳۹ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۰
    235 4
    بروبابا . اون در مقابل سلطان های الان عددی نبوده مطمعنا پیگیری شده چون همون ینفر بوده نه دوهزارنفر ‌
    • عمو قزوینی IR ۱۵:۰۶ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۰
      6 24
      املای مطمئنا را به قول خودت مطمعنا ننویس ، ببم جان
  • آتیلا IR ۰۲:۵۴ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۰
    252 6
    اقلا چند تا کارخونه و موسسات راه انداخته بود که بعد از فرارش بدرد مملکت خورد
  • احمد ذوقی IR ۰۳:۰۶ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۰
    ان شاءالله به نفع ضعفا و محرومین مصادره شد
  • فتاح IR ۰۳:۱۷ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۰
    140 4
    خوب الان چی ازاین نمونه ها که زیاد هست کی وکی برخورد میکنه ؟
  • IR ۰۳:۵۵ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۰
    205 6
    الان پدر مردم با دزدیها دراومده شما رفتید نبش قبر میکنید که چی؟ اختلاسهای الانو پوشش بدید؟؟؟
  • قزوینیان CA ۰۴:۱۰ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۰
    هر پخی بود ، خیرش هم بمردم میرسید
  • IR ۰۴:۲۷ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۰
    180 3
    از طبری شروع کنید!
  • IR ۰۵:۳۸ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۰
    168 0
    دزدهای الآن و دزدی هاشون بگو میبینی این یارو روسفید میشه
  • IR ۰۵:۴۱ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۰
    184 3
    لطفا لیست منتشر شده ای از آبر بدهکاران بانکی که اعلام شده را چاپ بفرمایید و در خصوص هر کدام به تفصیل،به صورت هفتگی مطلب بنویسید.چگونه اینها به این سطح از دارایی رسیده اند،چطور بانکها به آنها وام دادند،ارزش دلاری پولی که وام گرفتند چقدر بوده،چقدر در تاراج منابع ملی و ایجاد فقر عمومی موثر بودند و چه کسانی در بدنه قدرت از آنها حمایت کردند
  • جهان بیر IR ۰۶:۱۱ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۰
    166 2
    چقدر هم کارخانه و تولید اشتغال حداقل داشت !!!!نویسنده محترم
  • بازنشسته IR ۰۶:۲۷ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۰
    152 3
    لطفا در مورد سرنوشت اموال مصادره شده یزدانی هم بنویسید که صاحبان جدید چه بر سرشان آورده اند؟
  • IR ۰۶:۴۴ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۰
    84 4
    درست
  • احمد IR ۰۷:۰۵ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۰
    62 3
    حالا که چی یعنی ؟
  • IR ۰۸:۰۱ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۰
    132 2
    خنده دار بود اختلاس آقازاده های الان را بنویسید هزار من شاهنامه میشه
    • IR ۱۴:۲۸ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۰
      13 7
      کیلومتر‌که‌نمی‌اندازد‌بگو
  • بیچاره IR ۰۸:۱۱ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۰
    79 9
    تمام کلاهبرداران امروزایران نوچه های اوهستند
    • DK ۱۴:۵۶ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۰
      20 1
      نخیر ایشون اگه زنده بشن و بیان اینها رو ببینن یک طرح کاد وردست هر کدوم از دزدهای میلیاردی امروز باید بگذرونن.
  • رحیم IR ۰۸:۱۳ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۰
    118 2
    کار بد بد هست توجیه نداره ولی لااقل اموالش را گذاشت رفت فقط در اردستان اصفهان یک طرح کشاورزی جا گذاشته که هنوز خیلی ها دارن نون می خورن ودرراس هم بنیاد که مصادره کرده
    • IR ۱۳:۱۵ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۰
      23 0
      اینجاست ک شاعر دفتر دستک خود را جمع کرده و از منظومه خارج میشود
  • علی IR ۰۸:۲۹ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۰
    120 4
    سلام ، باز هم از این قصه ها بنویسید ، بچه ام کلی خندید . ممنون . قصه شاه پری هم بنویسید
  • IR ۰۸:۴۸ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۰
    144 5
    خدا را شکر انقلاب شد ودیگه نه دزدی داریم نه اختلاس چند هزار میلیاردی داریم و سرمایه مملکت به طور مساوی بین بعضی ها تقسیم میشود
  • حبیب IR ۰۹:۱۹ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۰
    سلام بله اون زمان اطلاع رسانی کم بود وگرنه اون موقع وضع بدتر از این بوده
  • آریا IR ۰۹:۲۶ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۰
    8 99
    اون موقع و الان نداره ولی رقم و درصد وام ها نسبت به سهام بانک ها واقعا عجیبه، هیج کدام از کلاهبرداری های الان و یا وام ها با این رقم ها نمی رسه
    • حسن IR ۱۸:۴۰ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۰
      10 0
      چی میگی؟؟؟
  • IR ۰۹:۴۰ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۰
    یک میلیاردتومان دهه 50 الان حدود 90 هزار میلیارد تومان ارزش داره فکر کنم توی گینس باید ثبت بشه وقتی شاه خودش سردسته دزدا بوده پس امثال هژبر هم زیاد بوده.
    • محمد جهان IR ۱۲:۱۳ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۰
      14 49
      اون رقم دراون زمان یک کشوررواباد میکرده چرا ماکبک شدیم سرمون توی برفه
  • کهنه سرباز IR ۰۹:۵۰ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۰
    104 9
    داداش اون موقع یه هژبر بوده،الان یک میلیون هژبر داریم،ول کنید شما رو بقرآن
  • امیر IR ۰۹:۵۰ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۰
    106 5
    همین الان هم بعضی ها مثل پادشاه در زندان حکمرانی میکنند خیلی بیشتر از گذشته
  • IR ۱۰:۰۲ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۰
    107 1
    سلام، زمان هژبر یزدانی سوپر مارکتها استخوان رو کیلویی چند میدادن ؟
  • IR ۱۰:۰۶ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۰
    19 67
    گور به گور شده
  • احمد IR ۱۰:۰۷ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۰
    87 2
    نمی دونم چرا حال حاضر با این همه اختلاسو چرا رها کردی رفتی کتاب تاریخچه ورق میزنی
  • جبارسینگ IR ۱۰:۰۹ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۰
    108 2
    خدالعنت کنه دزدهای امروزی رو جگرداریدمعرفی کنید
  • محمد طبیب چی IR ۱۰:۲۲ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۰
    88 3
    سلام . عجب گزارش روشنگری از ۶۰ سال گذشته . ۶۰ سال دیگه چه خواهیم خواند ؟
  • عباس IR ۱۰:۳۹ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۰
    71 1
    الان اینها که گفتید یعنی چی ؟؟ میخواهید چی رو به چی وصل کنید ؟؟
  • IR ۱۰:۴۰ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۰
    49 1
    بهههله و اینچنین است که این امورات همچنان ادامه دارد....
  • شهروند IR ۱۰:۴۱ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۰
    45 1
    برجهای asp را نگفتی !
  • Esi IR ۱۰:۴۶ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۰
    75 1
    الان هم خیلی از زندانی‌های پولدار توی زندانهای بزرگ کشور زندگی لاکچری دارن . نمونه ش شهردار تهران که متهم به قتل همسرش هست ووووووو
  • IR ۱۰:۵۱ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۰
    48 4
    چرابانک ها جریمه های دیرکرد اقساط بانک ها را نمی بخشند تا مردم بتوانند وام های خود را تسویه کنند.از اینکه مردم نتوانند وام های خود را تسویه کنند بانک ها چه سودی میبرند.اگر مردم بدهی های خود را تسویه کنند چه پول های زیادی به بانک برمیگردد.هم مردم بدهی خود را تسویه کردندهم بانک ها به پولشان رسیدندوبا آن پول کارهای دیگر میتوانند انجام بدهند.از همه بالاتر اینکه دستورات قرآن را انجام دادند.چون این جریمه ها خودش نوعی ربا حساب میشود.
  • IR ۱۰:۵۵ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۰
    21 70
    دزدی هایی شد ولی بخاطر عدم رسانه درست و حسابی و حتی ۹۰ درصد ایران تلویزیون‌ نداشتن و. گوشی که ...بی سیم های ماهواره ای بود خوب خودتون با الان مقایسه کنید ...هر کاری دلشون خواست کردند و اینکه لان دزدی بشه اونور جهان ۲ ثانیه ای فضای مجازی است پس ...هنوز خیلی چیز ها مامده از پهلوی پنهان است چون جیره خوار غرب اند تازه پاشون لب گور است ...میگن ...
    • IR ۱۲:۱۸ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۰
      9 56
      دمت گرم زدی تو خال، از ماست که بر ماست با انتخابات اشتباه آقایون اصلاحاتی ۲۴ سال بر ممل‌ت حکومت کردن و اشراف گرایی رو مد کردن و گند زدن به مملکت حالا که ویلاهاشون داره ویران میشه و فریدونها و طبریها و دانیال زاده ها تو حبسن صداشون در اومده تا حالا همه خفه خون گرفته بود ن و الان که رییسی داره گندای اونارو درست میکنه لطفا بازم خفه خون بگیرین تا آروم آروم گندها بوش قطع بشه از ماست که بر ماست...
  • IR ۱۱:۰۶ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۰
    67 2
    چهل و سه سال از انقلاب گذشته و هنوز اخبار اون دوران نوشته میشه لطف کنین بگین سرانجام رفیق دوست و خاوری و جزایری و زنجانی و طبری و میلیونها اختلاسگر دیگه چی شد
    • احمد مسعود US ۱۷:۱۱ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۰
      14 0
      طبری و هزاران اختلاس که مربوط به نهادهای غیر دولتی است به اصلاحات ربط ندهید چی دارید بگید از طرفی سه چهارم بودجه کشور دست نهادهایی هاست که هیچ حق بازرسی و نظارتی براونها نیست
  • حسن IR ۱۱:۰۶ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۰
    64 3
    همش دروغه همین کارخانه پاکریس که میگه قبل انقلاب 3000تا نیرو داشته الان همشو فروختن چنتا سوله مونده
  • حمید رضا فلاح عراق IT ۱۱:۱۰ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۰
    45 1
    لطفا خاوری !!
  • علی IR ۱۱:۳۸ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۰
    54 0
    حداقل کلی کارو کاسبی برای مملکت راه انداخت دردهای امروزی بانکها فقط میدوزدند و سند سوری درست میکنند
  • IR ۱۱:۳۹ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۰
    52 2
    باز خوبه کلی کار راه انداخته اختلاس گرهای امروزی یک ضرب پول می‌گیرند و میخورند و هیچ کاری نمیکنند
  • علی IR ۱۱:۴۶ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۰
    50 1
    بقیه ماجرا را ادامه ندادید اموال بجا مانده چی شد دست کیه
  • حمید IR ۱۱:۴۸ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۰
    26 6
    زنان پاک دست تر از مردان برای نظام اداری ومناسب دولتی هستند
  • علیرضا IR ۱۲:۳۰ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۰
    38 3
    من ۷۸ ساله ام ، باور کنید نظرات مردم را میخوانم وحشت میکنم، این همه بدبینی و نا امیدی ؟
  • محمد IR ۱۲:۳۶ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۰
    53 1
    مصادره شد و بقیه ماجرا چی ؟؟؟؟
  • IR ۱۲:۳۹ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۰
    56 1
    خوب الان چی اختلاس نیست ابر بدهکار نیست
  • مرتضی IR ۱۲:۵۹ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۰
    42 0
    با وقوع انقلاب تمام اموال مصادره شد. تامام الان ارزش اموال مصادره شده چقدر هست و چه سازمانی بهره برداری میکند!؟ تلکیف این همه کارخانه و ... چی شد؟
  • راستین US ۱۳:۰۳ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۰
    27 6
    هژبر یزدان اسم صحیحش هست یزدانی نیست، ايشؤن از مشهور ترین پاانداز های دوره پهلوی بود دایره فعالیتش سراسر خاک ایران بود و همه جا نفوذ داشت، بعد از فرار از ایران به کاستاریکا رفت و قطعه زمینی خرید و به کار دامداری مشغول شد، تابلوی بزرگی جلوی املاک‌ش در کاستاریکا نصب کرده بود که با خط فارسی روش نوشته بود سنگسر
  • IR ۱۳:۱۲ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۰
    24 0
    دوره انقلاب اختلاص هاش رو هم بگید خاوری شهرام جزایری سلطان سکه ووووو
  • IR ۱۳:۲۱ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۰
    24 0
    چراچسبیدیدبه دزدی های قدیم،باباازحال تعریف کن اختلاسهای کلان امروزی که دین وایمان مردم راگرفته
  • ا IR ۱۳:۲۲ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۰
    22 1
    انگشت‌کوچیکه‌دزدای‌امروز‌نمیشه.
  • IR ۱۳:۲۲ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۰
    7 21
    پهلوی خاندانش دزد بودن ،،دور اطرافش دزد،،،،،،بعداز انقلاب چرا اینقدر خیانت دزدی شد ،، ،،دیگه دوره پهلوی خیانت‌کار گذشت،،،زمان حال درست کنید مردم در سختی هستن،،گرسنه هستن،،،بیکاری هست، درود بر روح پاک شهیدان.درود بر روح پاک حاج قاسم.
  • رسول IN ۱۳:۲۴ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۰
    25 0
    او که گوشت کیلوی هفتاد ریال به ملت می رسوند.
  • کیا IR ۱۳:۲۷ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۰
    21 1
    بیچاره وطنم😔
  • ایرانی IR ۱۳:۲۷ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۰
    21 1
    حالا تکلیف اموال باقی مانده چی شد
  • IR ۱۳:۳۲ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۰
    27 0
    اونها هر چی بودند تموم شد رفت از حال خودتون بگید و گزارش بدیداگر دزدی کردند بعد هم گذاشتندو رفتند نه مثل الان که اختلاس گران ببرند خارج خرج الواتیشون بکنند
  • IR ۱۳:۳۸ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۰
    24 0
    این همه داستان پردازی و یک سند ساواک! البته که در کارهای به این حجم فساد بود ولی بیلان کارآفرینی و ایجاد اشتغال ایشان هم مرور می کردید
  • IR ۱۳:۴۳ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۰
    17 1
    برو ببین درکشورکاستاریکا چه کار کرد
  • ایرانی IR ۱۳:۴۶ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۰
    21 0
    بااین اخبار چی میخواهید ثابت کنید ...
  • US ۱۳:۴۹ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۰
    21 0
    تو مملکت اسلامی چرا؟؟؟؟؟ اونوقت ۱۰ تا اختلاس گر بودند ولی الان ۱۰۰هزارتا
  • بی خانمان IR ۱۳:۵۵ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۰
    22 0
    هرچی بود داخل کشورش خودش سرمایه گذاری کرد تا چهار تا گارگر ایرانی نان بخوره ولی الان می دزدن میبرن کشورهای دیگه سرمایه گذاری میکنن
  • حسین IR ۱۳:۵۹ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۰
    22 0
    درمورد انصاری هم که کسی جرات نمیکنه نزدیکش بشه بنویسیدممنونم
  • صادق IR ۱۴:۰۳ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۰
    25 0
    یزدانی بگفته خود شما با وام های دریافتی لااقل ۱۰کارخانه در اقصی نقاط کشور احداث کرد ،شاه دزد های الان چکار میکنند،سراغشان را باید در کانادا و دیگر کشور ها گرفت
  • مهمان DE ۱۴:۰۴ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۰
    27 0
    کاه کهنه رو باد میدید . یه فقره اختلاس معاصر رو هم مو شکافی کنید
  • محمد IR ۱۴:۰۶ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۰
    24 2
    باور کنید من الان اولین باری هست کلمه اختلاس رو می شنوم چون در این دوره اصلا چنین چیزهایی نداریم وعدالت کامل در همه چیز برقرار است.
  • IR ۱۴:۱۴ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۰
    22 0
    لااقل از بالا می‌دزدید پایین خرج میکرد
  • Parsa GB ۱۴:۳۲ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۰
    20 0
    اختلاسهایی که الان تو کشور بوده و هست رو برید بگین که باعث عقب ماندگی ما شده
  • IR ۱۴:۳۹ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۰
    21 0
    سلام خیلی ببخشید هرچی هژبر وام گرفت نبرد خارج کشور همه رو داخل کشور هزینه کرد و برای ملت خودش نه متل آقایونی مثل رفسنجانی و خاوری پول ایران رو ببرن خارج ‌.
  • عدالت‌خواه US ۱۴:۴۰ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۰
    21 1
    مرسی عالی بود بی زحمت از حسن رعیت هم مطلب بذارید
  • GE ۱۴:۴۳ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۰
    19 1
    خوب که چی مگه الان اینطور نیست
  • FR ۱۴:۵۱ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۰
    19 0
    الان برای ما داستان سرایی میکنید
  • علی اصغر همدانی IR ۱۴:۵۴ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۰
    6 18
    این بهاییِ غارتگر نمرده و حالیه در سرزمین شیطان اکبر امریکای جنایتکار زندگی می کند!! کلا اطرافیان شاه مخلوع از قبیل خسروانی، ایادی، هویدا روی پارسا، القانیان و این جانور بهایی و مزدوران اسراییل بوده اند!! روح امام شاد که دمشان را چید و وای بر مدیران نالایقی مثل جهانگیری و نعمت زاده و آخوندی که با غارت و تاراج سکه ها و دلارهای مملکت کام ملت شریف ما را تلخ کردند!!
  • IR ۱۴:۵۶ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۰
    16 6
    اون گور بگور شده هر غلطی کرده بقول شما در دوره پهلوی این کارا رو کرده و خیلیاشو هم تو ایران بجا گذاشته اما اختلاسها و چپاولهای این دوره رو هم لطف بفرمایید ممنون میشم
  • لقمان IR ۱۴:۵۸ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۰
    19 0
    قضاوت در مورد این انسان ها رو بزارید تاریخ انجام بده اگه فرار هم کرده باشه بازم هم تو کاستاریکا زمین گرفته و کشت و صنعت راه انداخته
  • GB ۱۴:۵۸ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۰
    20 1
    شما اومدی از پنجاه سال پیش مینویسی؟
  • رسول IR ۱۵:۰۲ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۰
    18 0
    دزدی همین امسال وزارت جهاد کشاورزی رو چرا نمی گین؟!
  • مجید IR ۱۵:۰۳ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۰
    18 0
    چقدر از اموال یزدانی که مصادره شد به مردم رسید؟
  • ایرج IR ۱۵:۱۱ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۰
    18 2
    یزدانی چندین راس گاو خارجی خریداری کرد در دشت گرگان که کارخانه شیروسرلاک را ایجادکنه من کاملا ایشان رامبشناسم ایشان یک ویلا در چلکرود بغل پل فلزی چلکرود داشتن ویلای آنچنانی هم نبود تما می. ویلای دورورش همه شیکتراز ویلای ایشان بود آقا فردوست دروغگو هست بحرفهاش توجه نکنید
  • محمد IR ۱۵:۱۱ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۰
    22 0
    هرچه دزدیده بود در ایران سرمایه گذاری کرد به کاندا که نبرد
  • IR ۱۵:۱۳ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۰
    16 0
    سلام بهتر است خاطرات و نظرات ایشان را که در روزنامه اطلاعات وکیهان زمان انقلاب چاپ شده را نیز مطرح کنید
  • IR ۱۵:۲۴ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۰
    14 0
    همین هژبر وقتی مرد بزرگترین گله دار گوسفند در استرالیا و نیوزیلند بود.
  • OM ۱۵:۲۵ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۰
    18 0
    این چون کم دزدیده رفته کاستاریکا وگرنه که میرفت کانادا 😂
  • بچه ها مواظب باشییییییییییید IR ۱۵:۳۳ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۰
    18 0
    چرا بعد از فوت جناب آقای قاضی زرگر و برگزاری تنها یک جلسه از دادگاه موسسه مالی اعتباری کاسپین-فرشتگان در سال ۹۹ این پرونده تا امروز مسکوت گذاشته شده است؟!!!
  • سعید IR ۱۵:۳۷ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۰
    23 0
    شما که دم از عدالت می‌زنید هنوز نتونستید یه افزایش حقوق درست حسابی به بازنشسته ها بدید
  • عسگران IR ۱۵:۳۸ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۰
    23 0
    من شنیده بودم در آن زمان گوشت کشور را به تنهایی تولید میکرد
  • IR ۱۵:۴۳ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۰
    21 0
    میفرمایید الان از این یزدانی ها نداریم؟؟؟؟
  • حسین IR ۱۵:۴۴ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۰
    22 0
    خوبه الان دیگه از این موارد نداریم 😏😏
  • امیر IR ۱۵:۵۴ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۰
    18 1
    این همون خاوریه رفته کانادا؟؟؟😂😂
  • ایران IR ۱۶:۳۰ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۰
    20 0
    حالا اونا رفتن ومردن ومالشونم مصادره شد بیایم یکمی راجع به سلطان های جدید حرف بزنیم موبمو گذارش تهیه کنیم اگه میتونین بسم الله
  • باران IR ۱۶:۴۰ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۰
    17 1
    به گرد پای مریم شیخ الاسلامی نمیرسه بنده خدا😂😂😂
  • جمشید IR ۱۶:۵۳ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۰
    19 0
    الانم مثل اون زیادن... خاوری... بابک زنجانی... شهرام جزایری... این صاحب کارخانجات ماکارونی که غُسل میده. و هزاران اختلاس گر دیگه....
  • موسی IR ۱۶:۵۵ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۰
    15 5
    الان برادر روحانی و جهنگیری و مهدی هاشمی کجا هستن . رکورد دارداختلاس هستن
  • فتاحی IR ۱۷:۱۲ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۰
    5 12
    خدا خواست و مردم انقلاب کردن ثروت بادآورده هژبرها به نهاد کنیته امداد و بنیاد مستضعفان و بهزیستی و دیگر نهادهای حمایتی رسید که درآمدشون بین مردم تقسیم میشود ، خواهشاً اموال هژبرهای حالا رو هم به مردم نیازمند بدید.
  • جاوید AE ۱۷:۳۶ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۰
    13 1
    خوب که چه بشه الان چه دردی دوا میکنه ؟
  • IR ۱۸:۰۲ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۰
    6 0
    ‌‌و اینم می‌گذرد
  • FR ۱۸:۰۳ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۰
    8 1
    نویسنده محترم ، قوچان که هیچوقت کارخانه قند نداشته
  • هیچی IR ۱۸:۱۹ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۰
    18 1
    الانو رو کنید
  • ناشناس IR ۱۸:۳۲ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۰
    14 0
    او شبیه میر کاظمی رئیس سازمان برنامه وبودجه است که الان با افزایش حقوق بازنشستگان مخالفت می‌کند
  • IR ۱۸:۵۸ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۰
    22 0
    مگه الان اختلاس گران بزرگ در زندانها چطوری زندگی میکنند چه فرقی کرده البته هژبر یزدانی کارخانه‌های زیادی داشته حقوق می‌داده مردم مشغول کار بودن ولی این اختلاس گران الان هیچکدام هیچی ندارن فقط از بقیه سو استفاده میکنن الان که بدتر شده بیشتر اختلاس میکنن
  • IR ۱۹:۱۴ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۰
    22 0
    بابک زنجانی که ۱۰۰برابر این دزدی کرده
  • IR ۱۹:۱۴ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۰
    27 1
    الان وضع خیلی بدتره