مجموع نظرات: ۰
یکشنبه ۲۶ آبان ۱۳۸۷ - ۱۹:۱۳
۰ نفر

همشهری آنلاین: شاتل ایندیوور که برای انجام آخرین ماموریت سال به فضا پرتاب شده است به زودی به ایستگاه بین‌المللی فضایی خواهد رسید

به گزارش بی‌بی‌سی شاتل ایندیوور که 5 هزار و پانصد کلیوگرم بار با خود به فضا برده است در پایان ماموریت STS-126 ظرفیت خدمه ایستگاه بین‌اللملی را از سه نفر به شش نفر خواهد رساند.
قرار است در این ماموریت همچنین خانم ساندرا مگنوس به جای گروگوری شامیتوف در ایستگاه بین‌اللملی بماند.

شاتل پیش از ملحق شده به عرضه ایستگاه‌ بین‌المللی فضایی در کنار آن پشتک خواهد زد و توسط سنسورهای ویژه‌ای کاملا بازرسی خواهد شد تا صدمات احتمالی که هنگام پرتاب در آن ایجاد شده است شناسایی شود.

مهندسان ناسا با بازبینی فیلم پرتاب ایندیوور تنها دو قطعه کوچک از بدنه شاتل را شناسایی کرده‌اند که صدمه دیده‌اند. صدمه دیدن این دو قطعه کوچک این نگرانی را به وجود آوده‌ است که شاید شکاف کوچکی در بخشی از پوشش گرمایی شاتل ایجاد شده باشد.

این بازرسی‌ها پس از آنکه شاتل کلمبیا هنگام ورد مجدد به جو زمین منفجر شد بخشی از کار روتین ناسا شده‌اند. هنگام ورود مجدد کلمبیا به جو زمین، خرده‌هایی که  از تانک خارجی شاتل جدا شده بودند باعث ایجاد صدمه در سپر حرارتی شاتل شدند که در نهایت به انفار آن منجر شد. در این حادثه هفت سرنشی شاتل جان خود را از دست دادند.

این چهارمین و آخرین ماموریت فضایی شاتل‌ها در سال جاری است. پیش‌تر قرار بود که ناسا یکی از شاتل‌هایش را به تلسکوپ فضایی هابل بفرستد که این ماموریت به ماه می 2009 موکول شد.

کد خبر 68518

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فضا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز