دستیار وزیر امور خارجه به ظرفیت‌ها و زمینه‌های شکل گیری کنفرانس مشترک با کشورهای حاشیه خلیج فارس اشاره کرد و گفت: ایران به اندازه کافی ابزار و امکانات دارد که با ۱۵ کشور کنفرانس مشترکی را برگزار کنیم.

عبدالله سهرابی دستیار امیرعبداللهیان

به گزارش همشهری‌آنلاین، عبدالله سهرابی در خصوص تشکیل کنفرانس مشترک با کشورهای حاشیه خلیج فارس و عربستان برای رفع دغدغه های بین المللی با اشاره به اظهار نظر وزیر امور خارجه کشورمان مبنی بر اینکه در برابر زیاده خواهی های طرف مقابل از ابزارها و اقتدارمان استفاده می‌کنیم و در برابر رفتار منطقی طرف مقابل در چارچوب منطقی ابتکارات و ایده های خود را ارائه می دهیم، گفت: در حوزه غرب آسیا و همسایگان شرایط ویژه ای داریم زیرا برای نخستین بار نیست که آژانس بین المللی اتمی بدون رعایت شان یک سازمان بین المللی، اقدام سیاسی علیه ایران انجام می دهد.

وی در برنامه «بدون خط خوردگی» رادیو گفت‌وگو افزود: آژانس بارها از مراکز ایران بازرسی کرده است اما وقتی در ایران هستند یک حرف می زنند و هنگامی که به آژانس باز می‌گردند تحت فشار لابی صهیونیست ها حرف دیگری می زنند.

دستیار وزیر امور خارجه در ادامه از اهتمام ویژه دولت برای همکاری با همسایگان گفت و بیان کرد: بعد از وقوع انقلاب اسلامی در سال ۵۷ نخستین دولتی که انقلاب را به رسمیت شناخت کشور کویت و پس از آن نیز کشور قطر بود. دولت سیزدهم با یک نگاه و رویکرد جدید به همسایگان روی کار آمده است.

وی با اشاره به مختصات همسایگان ایران اظهار کرد: ایران با ۱۵ کشور از جمله هشت کشور دریایی با جمعیت ۶۰۰ میلیون نفری همسایه است و ایران با این کشورها به اندازه کافی ابزار و امکانات دارد که دور هم جمع شویم و کنفرانس مشترکی را برگزار کنیم.

سهرابی به ظرفیت ها و زمینه های شکل گیری کنفرانس مشترک با کشورهای حاشیه خلیج فارس اشاره و عنوان کرد: سازمان اوپک گازی، سازمان کنفرانس اسلامی و شورای همکاری خلیج فارس از جمله سازمان ها و بسترهایی هستند که در منطقه وجود دارد.

این دیپلمات با سابقه کشورمان با بیان این موضوع که ایران با شش کشور همسایه خود همکاری های امنیتی امضا کرده است، گفت: تنگه هرمز یک جایگاه استراتژیک در منطقه دارد زیرا بیش از ۴۰ درصد انرژی دنیا از این منطقه مبادله می شود و اساسا غذای بخش زیادی از مردم وابسته به این تنگه است که در اختیار جمهوری اسلامی ایران است.

وی از نوع نگاه ایران به همسایگان گفت و بیان کرد: قدرت توانمندی و بازدارندگی در دفاع از همسایگان در اختیار مقامات نظامی جمهوری اسلامی ایران است تا در برابر هر گونه تهدید احتمالی ایستادگی کنند. این مسائل سبب شده است دشمنان ایران و کشورهای اسلامی منطقه دست و پای آخر خود را بزنند.

کد خبر 682985
منبع: ایسنا

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha