بر اساس ماده ۹۶ قانون کار کلیه مستمری بگیران، بازمانده ها و از کار افتاده ها به نسبت تورم و افزایش هزینه های زندگی باید مورد حمایت دولت قرار بگیرند.

دهقان کیا

همشهری آنلاین - خدیجه نوروزی: علی دهقان کیا، رئیس کانون کارگران بازنشسته تامین اجتماعی شهر تهران در گفت و گو با همشهری آنلاین در خصوص تلاش ها برای افزایش حقوق بازنشستگان از ۱۰ درصد به ۳۸ درصد گفت: هفته گذشته ما به نمایندگی از بازنشستگان برای پیگیری افزایش حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی به سازمان برنامه و بودجه مراجعه کردیم. چرا که این سازمان به عنوان کارشناس پیشنهاد ۱۰ درصدی افزایش حقوق بازنشستگان را به دولت داده بود که نهایتا در بودجه هم همان ۱۰ درصد مصوب شد. در جلسه ای که با معاونان سازمان برنامه و بودجه داشتیم آنها متقاعد شدند که ما به نمایندگی از صنف بازنشستگان درست می گوییم، مجاب شدند مواردی که ما مطرح می کنیم بر اساس قانون است. نهایتا تصمیم بر آن شد که وزیر این مشکل را مطرح کند. البته آقای وزیر اخیرا مصاحبه ای داشت که در آن موضوعاتی را بر خلاف صحبت ها در شورای عالی کار مطرح کرد. وزیر می گوید در قانون تامین اجتماعی سایر سطوح برای افزای دستمزد وجود ندارد در صورتیکه طبق ماده ۹۶ قانون وقتی عنوان کلیه مستمری بگیران را مطرح می کند یعنی همه مستمری بگیران را پوشش می دهد. خوب بود آقای وزیر توجهی هم به متن نوشته شده در دفترچه های بیمه تامین اجتماعی بندازد؛ "کارفرما و بیمه شده عزیز مدت سابقه و مبلغ حق بیمه پرداختی در تعیین مستمری موثر است برای برخورداری از مستمری بیشتر در اعلام دستمزد واقعی دقت فرمایید".

وی ادامه داد: این جمله بدان معنا و مفهوم است که مبلغ بیمه و سابقه مهم است نه اینکه عنوان شود "ما با عدالت برخورد می کنیم" سوال من این است که این چه عدالتی است؟ ما از روزی که با تامین اجتماعی قرارداد بستیم روی آن جمله ای که گفتم نوشته شده که مطلب جدیدی هم نیست. این جمله عین قانون است.

دهقان کیا گفت: ما بر اساس ماده ۴۱، ۹۶ و ۱۱۱ قانون کار صحبت می کنیم. ماده ۴۱ حداقل دستمزد را اعلام می کند و در کنار آن به سایر سطوح هم اشاره می کند. در ماده ۱۱۱ هم به این موضوع اشاره دارد که بازنشستگان تامین اجتماعی نباید از حداقل حقوق شاغلان کمتر بگیرند.

وی با بیان این موضوعات ادامه می دهد: بر اساس ماده ۹۶ قانون کار هم کلیه مستمری بگیران، بازمانده ها و از کار افتاده ها به نسبت تورم و افزایش هزینه های زندگی باید مورد حمایت دولت قرار بگیرند و دولت به همان نسبت باید افزایش هزینه های زندگی را در نظر بگیرد و افزایش حقوق ها را تصویب کند اما امسال این اتفاق نیفتاد و موجبات نگرانی همه بازنشستگان را رقم زد. البته فردا یکشنبه ۲۲ خرداد ساعت ۱۳:۳۰ در کمیسیون امور اجتماعی مجلس جلسه ای با همین موضوع برگزار خواهد شد همچنین در کانون عالی بازنشستگان از روسای کانون های ۳۱ استان دعوت به عمل آمده که برای تشریک مسایی و موضع گیری نهایی دور هم جمع شوند.»

رئیس کانون کارگران بازنشسته تامین اجتماعی شهر تهران می گوید: تمام تلاش ما با این امید است که قانون اجرا شود چرا که اگر قانون اجرا نشود در سال های آتی هم نه مصوبات شورای عالی کار می تواند ملاک قرار بگیرد نه مصوبات هیات مدیره سازمان تامین اجتماعی. باید مصوبات اخیر باطل اعلام شود. چرا که دولت نمی تواند با مصوبه اخیر خود در خصوص افزایش حقوق بازنشستگان ماده ۹۶ قانون کار را باطل کند. چرا که مبلغ حق بیمه و مدت سابقه بیمه پرداز شرط اصلی حقوق مستمری بگیران است.

دهقان کیا می گوید: سوال من از شما این است آیا هزینه های زندگی ۱۰ درصد افزایش یافته است؟ هزینه های زندگی ۷۰ درصد افزایش یافته ولی حقوق ما را ۱۰ درصد افزایش داده اند. در واقع ماده ۹۶ قانون کار با مصوبه اخیر دولت زیر پا گذاشته شده است و اصل قانون زیر سوال رفته است. وقتی اصل قانون زیر پا گذاشته می شود مطمئنا بازنشستگان از خود عکس العمل نشان می دهند و تا حصول نهایی این قانون قطعا دست از تلاش بر نخواهند داشت.»

کد خبر 682570

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 3
  • IR ۱۷:۴۵ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۱
    9 0
    دقیقا همین است کسیکه بیمه بیشتر وسابقه بیشتر داره حقوق باید بیشتر بگیره واین دولت از جیبش نمیگذاره این مبالغ را در طول ۳۰سال از بیمه شده کسر کرده که در زمان بازنشستگی نسبت به حق بیمه پرداختی به بازنشسته پرداخت نماید
  • US ۰۱:۵۱ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۲
    8 0
    اگر دولت محترم میخواهد کاری برای ما بازنشستگان انجام دهد ،همان مقدار که شورای عالی کار تصویب کرده را پرداخت کنند چون ما حق بیمه بیشتری داده و نسبت به دیگر بازنشستگان رفاهی دیگری غیر از حقوق نداریم
  • بازنشسته تامین اجتماعی IR ۰۲:۴۱ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۲
    3 1
    صبحتهای آقای دهقان کیا کاملا درست وطبق قانون است وهیچکس فراترازقانون نیست.نمیشه از دیگران خواست قانون را رعایت کنن ولی دولت خلاف قانون عمل کند