سه‌شنبه ۲۱ آبان ۱۳۸۷ - ۰۸:۱۰
۰ نفر

فاطمه آلیا*: مجلس در روزهای گذشته بخشی از زمان خود را برای اصلاح قانون انتخابات اختصاص داده بود.

با توجه به اینکه فلسفه‌ ایراد اصلاحات روی یک قانون ارزیابی تجربیات گذشته است و با در نظرگرفتن اینکه در دوره‌های مختلف گذشته در جریان انتخابات موانعی پیش می‌آمد و باعث سوء استفاده از روند برگزاری انتخابات می‌شد، نمایندگان و در کنار آنها مسئولان خارج از مجلس، تصمیم بر اصلاح قانون انتخابات گرفتند.

گذشته از سایر شرایط جدیدی که برای داوطلبان شرکت در رقابت‌های انتخاباتی ریاست‌جمهوری تعیین شد- که احراز مناصب خاص پیش از ورود به عرصه انتخابات یکی از آنها بود- شرط سنی نیز برای نامزدهای انتخابات ریاست‌جمهوری تعیین شد. تعیین شرط سنی برای نامزد‌ها با این تصور صورت گرفت که رویکرد مردم در انتخابات حضور افراد جوانتر و بانشاط‌تر در کارهای اجرایی است و افراد با تجربه و دارای سن زیاد باید در سیاستگذاری‌های کلان نقش داشته باشند.

تجربه‌ گذشته‌ انتخابات نشان می‌دهد که در طول زمان تبلیغات و بعد از آن، آنچه برای مردم درباره رئیس قوه‌ اجرائیه مهم است، توان و نشاط اجرایی وی است. برداشت عام این است که کسی که در معرض انتخاب قرار می‌گیرد، به لحاظ توان اجرایی باید شادابی و نشاط لازم را داشته باشد، در مقابل کسانی که یک مرحله‌ سنی را پشت سر می‌گذارند، دارای تجربیات فراوان هستند و می‌توانند در اتاق‌های فکر باشند و در سیاستگذاری‌ها حضور پیدا کنند.

شرایطی که در اصلاح قانون انتخابات ریاست‌جمهوری پیشنهاد شده است، می‌تواند نابسامانی نامزدها برای شرکت در انتخابات و ثبت‌نام در آن را سامان دهد.همچنان‌که شرط مدرک تحصیلی و احراز مناصب خاص که در قانون جدید انتخابات به آنها اشاره شد می‌تواند از ورود هر نامزدی با هر سطح تحصیلات و بدون سابقه اجرایی به عرصه رقابت‌ها ممانعت کند.

*نماینده مردم تهران در مجلس

کد خبر 68063

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز