روی نمایشنامه‌های شکسپیر کارهای زیادی شده است، اقتباس‌های متخلف، تحلیل‌های متفاوت، تطبیق با وقایع زندگی خودش، ارتباطش با سلطنت و خیلی چیزهای دیگر...اما دستور آشپزی؟ این چیزی است که بسیار متعجبتان خواهد کرد.

غذای قرون وسطایی

به گزارش همشهری آنلاین، پیام فروتن، طراح صحنه و استاد دانشگاه قصد دارد بر اساس دستور غذاهایی که در نمایشنامه‌های شکسپیر وجود دارد، یک پرفورمنس اجرا کند.

او که کتاب زیست‌نامه شکسپیر نوشته ویو کروت، مت کار و رابین شیلدز را هم ترجمه کرده، ایونت کتاب آشپزی شکسپیر ۱ را با الهام از کتاب آشپزی شکسپیر (Shekspear cook book) اجرا می‌کند که شامل ۱۰ ایونت است که در ۱۰ جمعه برگزار خواهند شد.

او که این کتاب را به فارسی ترجمه کرده، می‌گوید: « نویسنده کتاب آشپزی با شکسپیر غذاهایی را که شکسپیر در نمایشنامه‌هایش از آنها نام برده تحلیل کرده و توضیح داده که چرا شکسپیر از این غذاها در نمایشنامه‌هایش استفاده کرده و دستور پخت قرون وسطایی این غذاها را جمع‌آوری کرده است.

کتاب این غذاها را در ۱۰ نمایشنامه شکسپیر از جمله هملت، مکبث، رومئو و ژولیت بررسی و تحلیل کرده است. ما هم برا این اساس یک پکیج درست کرده‌ایم. در این پکیج من غذا را تحلیل می‌کنم و در باره پیشینه‌اش و از این که از کجا آمده و شکسپیر چرا آن را در نمایشنامه‌اش استفاده کرده، صحبت می‌کنم. شخص دیگری هم در باره متن صحبت می‌کند. ۶ اجراگر هم همزمان مشغول آماده کردن همان غذا می‌شوند.»

او می‌گوید: «در هرکدام از این ایونت‌ها یکی از این غذاها درست می‌شود و ۲ شرکت‌کننده می‌توانند کنار اجراکنندگان بایستند و همراه آنها غذا را آماده کنند. در نهایت هم در عصر غذا آماده است و یک میز قرون وسطایی آماده می‌کنیم و دور هم آن غذا را می‌خوریم.»

آن طور که پیام فروتن توضیح می‌دهد این اجراها به احتمال زیاد از ۱۰ روز دیگر شروع می‌شوند و به صورت آنلاین هم قابل تماشا خواهند بود. او می‌گوید دستور پخت این غذاها یک هفته قبل از هر ایونت برای متقاضیان فرستاده می‌شود تا بتوانند مواد لازم برای غذاها را تهیه کنند و همراه با اینونت آشپزی کنند.

کد خبر 680228

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha