دوشنبه ۹ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۰:۱۲
۰ نفر

رجب طیب اردوغان، رییس‌جمهوری ترکیه می‌گوید، مذاکرات این کشور با فنلاند و سوئد برای عضویت آنها در ناتو در سطح مورد انتظار پیش نرفته است.

اردوغان ناراضی

به گزارش همشهری آنلاین و به نقل از رویترز، مذاکرات میان ترکیه و سوئد و فنلاند در خصوص پیوستن به ناتو موفقیت‌آمیز نبوده است. اردوغان، رییس‌جمهوری ترکیه اظهار کرده است، کشورش نمی‌تواند به درخواست کشورهای حامی تروریسم برای  پیوستن آنها به ناتو، آری بگوید.
در گزارشی از تلویزیون دولتی ترکیه تاکید شده، مادامی که اردوغان در راس جمهوری ترکیه باشد، قطعا این کشور نمی‌تواند به ورود کشورهای حامی تروریسم به اتحاد امنیتی نظامی غرب، ناتو، پاسخ مثبتی دهد.
پیش‌تر از این اظهارات، منابعی به رویترز گفته بودند که مذاکرات روز چهارشنبه گذشته به جایی نرسیده و مشخص نیست که دور بعدی گفت‌وگوها چه زمانی برگزار شود.
برای پیوستن عضو جدیدی به ناتو باید تمام سی عضو این ائتلاف نظامی به اتفاق رای مثبت دهند و این یعنی هر یک از اعضا غیر مستقیم حق وتو دارند.
دغدغه اصلی ترکیه در خصوص پناه گرفتن و فعالیت گروه‌های مخالف کرد مانند گروه شبه‌نظامی کارگران کردستان (پ‌ک‌ک) است که از سوی آنکارا تروریستی شناخته می‌شوند. موضوع دوم مورد بحث نیز درخصوص سطوحی از تحریم‌های اعمال‌شده صادرات تسلیحات به ترکیه در ۲۰۱۹ از سوی اتحادیه‌ اروپا و به البته دو عضو آن (فنلاند و سوئد) است.

بیشتر بخوانید:

آن لینده، وزیر خارجه سوئد تاکید کرده که آنها تروریسم را محکوم کرده و آماده هماهنگی‌های ممکن با آنکارا هستند.
از طرفی اردوغان گفته است که امید دارد جنگ در اوکراین به پایان برسد. او به گفت‌وگوی تلفنی خود با دو طرف درگیر در جنگ اشاره داشته و لزوم تشویق دو طرف در به کارگیری مسیرهای دیپلماتیک را مطرح کرده است.

کد خبر 679901

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha