گروه اقتصادی: دولتمردان در همایش ملی طرح تحول اقتصادی بار دیگر بدون پاسخ به مهم‌ترین ابهامات طرح تحول اقتصادی، بر اجرای حتمی آن تاکید کردند

اما در همین حال کمیسیون ویژه بررسی طرح تحول اقتصادی مجلس در دومین گزارش خود از این طرح،  از تداوم ابهامات بی‌پاسخ آن انتقاد کرد.
به گزارش خبرنگار ما، گزارش دیروز کمیسیون ویژه نشان داد که هنوز نسبت به طرح تحول اقتصادی و آثار آن توجیه نیست و دولت نمی‌تواند تا زمانی‌که نمایندگان مجلس را توجیه منطقی کند، نسبت به اجرای این طرح امیدوار باشد.

در گزارش کمیسیون ویژه بررسی طرح تحول اقتصادی مجلس نسبت به مدل‌های دولت در طرح تحول اقتصادی، ابراز تردید شده است.

در این گزارش آمده که دولت همچنان به عمده پرسش‌های اساسی درباره طرح تحول پاسخ نداده و مدل‌های درنظر گرفته شده از سوی دولت تنها حاکی از آن است که شوک قیمتی حامل‌های انرژی به جهش بزرگی در قیمت کالاها و خدمات منجر خواهد شد.

محمد کاظم دلخوش، سخنگوی کمیسیون ویژه مجلس با قرائت گزارش این کمیسیون  گفت: نتایج بررسی‌های دقیق و مباحث مفصل علمی‌صورت گرفته این است که مدل‌های به کار رفته در طرح دولت، به نتایج قابل اطمینان منجر نمی‌شود.

وی ادامه داد: بنابراین کمیسیون ویژه به این نتیجه رسید که با وجود تلاش‌های بسیار زیاد و ارزشمند متخصصین دولت، نمی‌توان در جمع بندی مدل‌های یاد شده برای هدفمند کردن یارانه‌ها، به این مدل‌ها اتکا کرد و به نتایج مطلوب رسید؛ به‌ویژه که نتایج این مدل‌ها عموما آثار تورمی ‌بخشی از عوامل واقعی را نشان می‌دهد که به دور از واقعیت است.


دلخوش افزود: نظر غالب کمیسیون ویژه این است که بسیاری از موضوعات و مفاد لایحه پیشنهادی دولت را می‌توان به‌صورت 2مرحله‌ای اجرا کرد؛

یعنی بخشی را در مدت باقیمانده از برنامه چهارم اجرا کرد و بقیه را در قالب برنامه 5‌ساله پنجم توسعه تدوین و تصویب کرد.

وی همچنین اعلام کرد: تاکنون دولت و کارگروه تخصصی طرح تحول، پاسخ اکثر سؤالات مطرح شده درکمیسیون ویژه را نداده‌اند و عمده پرسش‌های اساسی همچنان به قوت خود باقی است.

دلخوش ابراز داشت: کمیسیون ویژه ضمن ارج نهادن به اقدامات دولت محترم درخصوص طرح تحول اقتصادی، موکدا اعلام می‌کند که اجرای این طرح نیازمند مطالعات تکمیلی، بررسی‌های بیشتر، تصویب قوانین موردنیاز، رعایت تدریج زمانی و تامین منابع مالی برای اجرای کامل آن به‌ویژه با توجه به کاهش درآمدهای نفتی است و هر گونه شتاب‌زدگی در اجرای ناقص آن یا پرداخت هرگونه وجه خارج از ضوابط قانونی و بودجه‌ای و اقناع نشدن اعضای کمیسیون ویژه و نمایندگان مجلس شورای اسلامی ‌به مصلحت کشور نیست و بایستی از آن پرهیز کرد.

همچنین لازم است هرگونه اقدام در این خصوص در بودجه سالانه منعکس گردد.

همایش طرح تحول

دیروز در همایش ملی طرح تحول اقتصادی که با حضور جمعی از مسئولان اجرایی، مجریان طرح، نمایندگان مجلس، کارشناسان و نمایندگان اصناف در سالن همایش‌های وزارت کشور برگزار شد، رئیس‌جمهوری و وزیر اقتصاد به سخنرانی پرداختند، اما سؤالات مهم همچون اینکه منابع اولیه پرداخت نقدی یارانه‌ها از چه محلی تامین خواهد شد، همچنان بی‌پاسخ ماند. 

در همایش روز گذشته، رئیس‌جمهوری ضمن اشاره به اینکه طرح تحول اقتصادی براساس سند چشم‌انداز 20 ساله و قانون اجرای سیاست‌های کلی اصل 44 قانون اساسی تنظیم شده، تاکید کرد که دولت‌ برای اجرای این طرح، جز یک قسمت جزئی درخصوص بانک، ‌مالیات و گمرک، به قانون جدیدی نیاز نداشت. 

رئیس‌جمهوری افزود: با توجه به ابراز تمایل مجلس شورای اسلامی‌برای مشارکت در این طرح که خواست دولت هم بوده است، قرار بر این شد که لایحه‌ای داده شود تا این طرح بزرگ با هماهنگی لازم جلو برود، وگرنه با قوانین موجود به‌ویژه در زمینه هدفمند شدن یارانه‌ها نیز می‌توان این کار را انجام داد.

علت تاخیر در ارائه لایحه هدفمند کردن یارانه‌ها از سوی دولت

وزیر امور اقتصادی و دارایی  علت تاخیر دولت در ارائه لایحه هدفمند کردن یارانه‌ها به مجلس را خواست رئیس‌جمهوری برای کسب نظر صاحب‌نظران و فعالان اقتصادی عنوان کرد.

شمس‌الدین حسینی در پاسخ به سؤالی درباره انتشار نامه60  اقتصاددان به رئیس‌جمهوری نیز بیان کرد: نظر اقتصاددانان محترم است و ما آنها را بررسی می‌‏کنیم و در جلساتی که داریم از نظرات آنها استفاده خواهیم کرد.

کد خبر 67920

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز