هفته گذشته رئیس انجمن دفاع از حقوق معلولان، از برخورد یک مدیر مدرسه با یک دانش‌آموز در یکی از مدارس تهران خبر داد.

علی همت محمودنژاد گفته بود این برخورد که منجر به اخراج دانش‌آموز معلول از مدرسه شده است برخلاف قانون حمایت از معلولان، مصوبه مجلس و نیز کنوانسیون‌های جهانی صورت گرفته است.

به‌دنبال این اتفاق، معاون وزیر آموزش و پرورش در سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور ضمن هشدار به کادر مدارس در زمینه برخورد با دانش‌آموزان استثنایی اعلام کرد: مواردی از این موضوع به ما اعلام شده و مسئله در حال پیگیری است.

سوسن کشاورز به ایسنا گفت: مدیران و کادر اجرایی مدارس حق هیچگونه برخورد با دانش‌آموزان استثنایی که تحت پوشش طرح آموزش فراگیر در مدارس عادی تحصیل می‌کنند، اعم از تنبیه، اخراج یا برخوردهای غیراخلاقی کلامی را ندارند.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا با برخوردهای غیراخلاقی احتمالی با دانش‌آموزان استثنایی که در قالب طرح آموزش فراگیر در مدارس عادی تحصیل می‌کنند، سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور با این موارد برخورد می‌کند، با بیان اینکه برخورد قطعی با چنین مواردی در مدارس نه‌تنها شامل دانش‌آموزان استثنایی بلکه شامل دانش‌آموزان عادی در حال تحصیل هم می‌شود، اضافه کرد: برخوردهایی که در نظام تعلیم و تربیت صورت می‌گیرد، باید براساس حفظ کرامت و عزت نفس این افراد باشد و خدشه‌ای به آنها وارد نکند.

رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور در ادامه، توجه به کرامت دانش‌آموزان و توجه بر حفظ عدالت آموزشی در برخورد با آنها و رعایت برخوردهای منصفانه و اخلاقی را یک اصل خواند و با تاکید بر اینکه دانش‌آموزان استثنایی نیز تحت پوشش این اصل قرار می‌گیرند، گفت: در مورد دانش‌آموزان استثنایی با توجه به نارسایی‌هایی که دارند، ‌این اصول اخلاقی حساسیت خاص و تبلور ویژه‌ای پیدا می‌کند.

وی افزود: قطعا معلمان و کارشناسان مرتبط با دانش‌آموزان دارای نیازهای ویژه، به این اصول اخلاقی آگاهند و ما نیز در تمامی جلساتی که با این افراد برگزار می‌کنیم، از آنها خواهش می‌کنیم که با توجه به حساسیت‌های ویژه این دانش‌آموزان و خانواده‌هایشان، نهایت مهربانی، عفو، گذشت و تلطیف نگاه را در برخورد با آنها رعایت کنند.

کشاورز در مورد نحوه برخورد سازمان آموزش و پرورش استثنایی با متخلفان در حوزه اعمال برخوردهای غیراخلاقی با دانش‌آموزان استثنایی که در مدارس عادی درس می‌خوانند، اظهار کرد: ابتدا باید بررسی شود که موضوع مورد نظر به چه ترتیب بوده و لذا در مرحله اول نیازمند انجام بررسی‌های کارشناسی در این زمینه هستیم.

رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور در پایان افزود: ما نیز مواردی در این زمینه شنیده‌ایم که بلافاصله به کارشناس ارزشیابی و نظارت سازمان آموزش و پرورش استثنایی برای رسیدگی ارجاع داده‌ایم تا اگر تعمدی در کار بوده، برخوردهای قطعی لازم صورت گیرد.

کد خبر 67683

پر بیننده‌ترین اخبار آموزش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز