یکشنبه ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۸:۰۷
۰ نفر

مدیرعامل سازمان مدیریت حمل و نقل بار و پایانه‌های مسافربری شهرداری تهران از ساخت نخستین بندر خشک در شهر تهران خبرداد و جزئیات راه اندازی آن را تشریح کرد.

مهدي وحدت كار

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از فارس، مهدی وحدت‌کار، مدیرعامل سازمان مدیریت حمل و نقل بار و پایانه‌های مسافربری شهرداری تهران درباره  راه‌اندازی بندر خشک و هوشمندسازی بار شهر تهران جزئیاتی را ارائه کرده است که مهمترین محورهای آن را در زیر می خوانید:

هدف از راه اندازی بندر خشک در تهران: موضوع لجستیک یا مدیریت فرآیند جمع‌آوری، ذخیره و انتقال منابع از مبدأ به مقصد به طور کلی در کشور در حوزه‌های مختلف از جمله در مسأله بار مغفول مانده است در حالی که این موضوع در تولید و بهره‌وری اقتصاد اثر مستقیم می‌گذارد. شهرداری تهران برای ارتقاء استانداردهای لجستیک در حال حاضر فعال شده و بر همین اساس چند پروژه مورد طراحی قرار گرفته است که یکی از این موارد ایجاد و راه‌اندازی بندر خشک در پایتخت است.

اولویت ساخت بندر خشک در شهر آفتاب: مکان‌های مختلفی در رابطه با راه‌اندازی بندر خشک پیش‌بینی شده که یکی از این مکان‌ها شهر آفتاب است چرا که شهرداری در آنجا تملک دارد و شرایط مواصلاتی هم تمهید شده است. بندرخشک باید به طور کلی کنار بزرگراه‌ها، فرودگاه و خط راه‌آهن باشد بنابراین شهر آفتاب می‌تواند گزینه بسیار مناسبی جهت ایجاد بندر خشک در نظر گرفته شود. بندر خشک بندری است که کنار آب نیست و برای همین هم به آن بندر خشک می‌گویند. بنابراین  در حال حاضر در زمینه حمل بار باید ساماندهی‌های بسیار دقیقی انجام گیرد و راه‌اندازی بندرخشک می‌تواند علاوه بر این ساماندهی خوشه‌ای صنعتی و اثرگذار هم فراهم آورد و به لحاظ اقتصادی شرایط خوبی را ایجاد کند.

ایجاد ۴ هاب و نقطه لجستیک در زمینه حمل بار: ایجاد ۴ هاب و نقطه لجستیک در زمینه حمل بار و توزیع آن برای پایتخت در نظر گرفته‌ایم و از آنجایی که بندر خشک برای بارهای حجیم است و مقدار بار باید زیاد باشد در سطح خرد هم برای بار باید تمهیداتی اندیشید که یکی از آنها در نظر گرفتن نقاط لجستیک است. بنابراین در زمینه توزیع و تجمیع خرده‌بار در ۴ پایانه شرق، غرب، شمال و جنوب قرار است نقاط لجستیک پیش‌بینی شود. سیستم بار در بندرخشک در ۴ هاب لجستیک به صورت هوشمند خواهد بود و در حال حاضر در حال مراحل نهایی و تدوین قراردادهای ساخت هستیم.

احتمال راه اندازی بندر خشک در منطقه ویژه اقتصادی ری و منطقه آپرین: به غیر از شهر آفتاب از گذشته چند نقطه دیگر در جنوب تهران  برای بندر خشک در نظر گرفته شده از جمله منطقه ویژه اقتصادی ری و منطقه آپرین در محدوده فرودگاه امام خمینی (ره) یکی هم در محدوده چهاردانگه که همه این موارد در دست بررسی است. البته در محل شهر آفتاب راه‌اندازی بندر خشک برای ما اولویت دارد ولی هنوز ۱۰۰درصد قطعی نشده است.

ایجاد این بندر با چراغ سبز زاکانی : با علیرضا زاکانی شهردار تهران صحبت‌ها انجام گرفته که نظرش در مورد راه‌اندازی بندرخشک کاملاً مثبت است و با تحقق این مسأله اولین بندر خشک پایتخت و شاید بتوان گفت اولین بندر خشک با این عرض و طول در کشور راه‌اندازی می‌شود.

اشتغال بیش از هزار نفر در فاز نخست بندرخشک: قطعا این مسأله می‌تواند تعداد زیادی شغل ایجاد کند و بر اساس پیش‌بینی‌های اولیه در فاز نخست بیش از هزار نفر می‌توانند در این بندر مشغول فعالیت شوند. با ایجاد آن بستر مناسبی برای فرآیندهای اقتصادی جدید در پایتخت به ویژه جنوب تهران شکل خواهد گرفت.

زمان راه‌اندازی بندر: کارهای مقدماتی آغاز شده، طراحی‌ها در حال انجام است و امیدواریم بر اساس پیش‌بینی‌های صورت گرفته برنامه‌ سه ساله برای افتتاح خواهیم داشت. در حال حاضر بر اساس پیش‌بینی‌های انجام شده زمین مورد نیاز در شهر آفتاب حدود ۶۰۰ تا ۷۰۰ هکتار است و اگر بخواهیم بندر را در آنجا راه‌اندازی کنیم باید بر روی تملک اراضی پیرامونی کار کنیم. 

کد خبر 676666

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهردارى

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha