حسین رویوران، کارشناس مسائل خاورمیانه معتقد است که رژیم صهیونیستی باید یک واقعیت را درک کند. اگر آنها به رفتارهای گذشته خود در تجاوز به سوریه ادامه دهند، قطعا با واکنش سخت‌ ایران روبه‌رو خواهند شد. ایران کشوری نیست که سیاست «بزن و دررو» را بپذیرد و راه‌ها و امکانات پاسخگویی به چنین اقدام‌هایی را نیز دارد.

حسین رویوران

به گزارش همشهری آنلاین، با وجود گذشت چند روز از حضور بشار اسد، رئیس‌جمهور روسیه در تهران، این سفر دیپلماتیک در کانون رایزنی‌های منطقه‌ای قرار دارد. حسین رویوران، کارشناس مسائل خاورمیانه معتقد است حضور اسد در تهران پیام روشنی برای رژیم صهیونیستی به‌همراه داشته‌است؛ اینکه روابط راهبردی تهران-دمشق مستحکم‌تر از گذشته، سد استواری در مقابل تجاوزها و توسعه‌طلبی‌های این رژیم محسوب می‌شود.

گفت‌وگوی همشهری با رویوران را در ادامه می‌خوانید.

 سفر از پیش اعلام نشده اخیر رئیس‌جمهور سوریه به تهران از نظر تأثیر بر تحولات منطقه‌ای از چه اهمیتی برخوردار است؟

بخشی از اهمیت این سفر، گسترش روابط دوجانبه است که در شرایط کنونی اهمیت قابل‌توجهی برای تهران و دمشق دارد. بازتعریف شرایط موجود در منطقه، به‌ویژه در سرزمین‌های اشغالی با گسترش عملیات مقاومت، انتخابات لبنان، بن‌بست سیاسی در عراق ازجمله موضوع‌هایی است که ضرورت انجام گفت‌وگوهای دوجانبه در حوزه مسائل منطقه‌ای میان ایران و سوریه را دوچندان کرده‌است؛ موضوعی که سبب می‌شود ۲کشور به نزدیک کردن هرچه بیشتر مواضع خود بپردازند.

 این سفر از دیدگاه تحولات بین‌المللی چه اهمیتی دارد؟

جنبه دیگری از اهمیت سفر اخیر بشار اسد به تهران و دیدار با مقام معظم‌ رهبری و همچنین رئیس‌جمهور کشورمان را باید از دریچه مسائل بین‌المللی مورد بررسی قرار داد. به‌هرحال شرایط موجود در ساختار نظام بین‌الملل در حال تغییر و تحولات مهمی است. می‌توان اینگونه به موضوع نگاه کرد که نظام جهانی پیش‌از جنگ اوکراین، اکنون به‌سوی تغییرات اساسی در حرکت است و ما شاهد بروز روندهای متفاوتی در این عرصه هستیم؛ به‌همین دلیل ایجاد هماهنگی هرچه بیشتر میان تهران و دمشق با هدف شناخت تحولات بین‌المللی و به‌کارگیری فرصت‌ها برای تقویت محور مقاومت اهمیت بسیار زیادی دارد.

پیام ویژه برای اسرائیل ارسال شد | ایران سیاست «بزن و دررو» را نمی پذیرد | دستاوردهای مهمی که به‌دلیل ملاحظات امنیتی، دقیق اعلام نشد

 گسترش روزافزون روابط تهران - دمشق تا چه میزان در تقویت محور مقاومت مؤثر است؟

باید به یاد داشته باشیم ایران و سوریه نقطه کانونی محور مقاومت به‌حساب می‌آیند که در ساختار رسمی خود از آرمان‌ آزادسازی قدس‌شریف حمایت می‌کنند. این درحالی‌است که چنین رویکردی در کشورهای دیگر در سطح پایین‌تری پیگیری می‌شود؛ به‌عنوان مثال، در لبنان یک حزب از آرمان‌های محور مقاومت حمایت تام و تمام می‌کند یا اینکه یک جریان پارلمانی در این حوزه اثرگذار است. در عراق نیز شاهد چنین رویه‌ای هستیم. ازسوی دیگر در یمن نیز بخشی از حاکمیت نسبت به تحکیم آرمان‌های محور مقاومت اهتمام لازم را دارد. این‌درحالی است که در سوریه وضعیت متفاوت است و دولت این کشور بخش مؤثری از محور مقاومت را تشکیل می‌دهد؛ بنابراین ایجاد هماهنگی‌های لازم میان ایران و سوریه برای تقویت هرچه بیشتر محور مقاومت از ضرورت‌های انکارناپذیری است که سفر اخیر بشار اسد به تهران و دیدار با مقام‌های ارشد کشورمان نیز براساس چنین رویکردی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

 این سفر چه دستاوردهای اقتصادی و سیاسی به‌همراه خواهد داشت؟

در زمینه دستاوردهای این سفر، باید اشاره کرد که بخشی از این دستاوردها اعلام شده و عمدتا شامل مباحث مربوط به گسترش همکاری‌های اقتصادی است؛ به‌ویژه در زمینه‌های نفتی. این درحالی‌است که اکنون تبادلات تجاری بین ۲کشور حتی در حوزه غیرنفتی، نسبت به سال‌های قبل بیش‌از دوبرابر و برنامه‌ریزی‌های لازم برای گسترش این تعاملات نیز انجام شده ‌است.

اما در بخش‌هایی که به‌دلیل ملاحظات امنیتی، دقیق اعلام نشده، بحث واگذاری بسیاری از مواضع روسیه در سوریه به ایران مطرح شده‌ است؛ ازجمله در جنوب دمشق، در اطراف حلب و همچنین اطراف ادلب. این موضوع نکته بسیار مهمی است که نشان می‌دهد نقش ایران در سوریه در آینده افزایش می‌یابد و به‌طور قطع جمهوری‌اسلامی در این زمینه متفاوت از روسیه عمل می‌کند.

 حضور اسد در ایران را می‌توان پاسخی به برخی شائبه‌های اخیر درباره فاصله گرفتن دمشق از تهران ارزیابی کرد؟

چنین شائبه‌هایی بیشتر شایعه بوده‌است. روابط جمهوری‌اسلامی و سوریه دربرگیرنده همکاری راهبردی است و اساسا باورهای ۲کشور در ارتباط با مسائل منطقه‌ای، به‌ویژه در موضوع‌هایی مانند فلسطین و لبنان تقریبا منطبق بر یکدیگر است. حتی نمی‌خواهم بگویم «اشتراکات» زیادی دارند، بلکه «منطبق» بر یکدیگر است؛ به همین دلیل سوریه هیچ‌گاه از ایران فاصله نگرفته و اکنون هم قطعا با حضور و تأثیرگذاری بیشتر ایران، این ارتباط‌ها محکم‌تر از گذشته نیز پیگیری خواهد شد.

 تقویت بیش‌ از پیش روابط راهبردی ایران و سوریه چه پیامی برای رژیم صهیونیستی دارد؟

این سفر پیام مهمی برای رژیم صهیونسیتی به‌همراه دارد؛ اینکه رابطه جمهوری‌اسلامی و سوریه شامل تعاملات گسترده‌ای است و ایران نقش بیشتری در سوریه چه در ابعاد امنیتی و چه در حوزه‌های اقتصادی ایفا می‌کند. رژیم صهیونیستی باید این واقعیت را درک کند. اگر آنها به رفتارهای گذشته خود در تجاوز به سوریه ادامه دهند، قطعا با واکنش سخت‌ ایران روبه‌رو خواهند شد. ایران کشوری نیست که سیاست «بزن و دررو» را بپذیرد و راه‌ها و امکانات پاسخگویی به چنین اقدام‌هایی را نیز دارد. اگر صهیونیست‌ها در گذشته با یک موازنه و معادله با همکاری روسیه اقدام‌هایی انجام می‌دادند، اکنون شرایط قطعا تغییر پیدا کرده و ایران هرگونه اقدام علیه امنیت سوریه را به‌عنوان تهدیدی علیه نیروهای خود می‌داند؛ مقوله جدیدی که بسیاری از معادلات نظامی را تغییر می‌دهد.

کد خبر 675873

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 7
  • IR ۱۱:۲۹ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۲
    2 1
    ریس جمهور سوریه است نه روسیه
  • ماهان IR ۱۷:۳۱ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۲
    2 0
    پیام ویژه یعنی:یه پیام دارم برای رژیم صهیونسیتی...؟