برخی از مصرف‌کنندگان از کیفیت لامپ‌های کم‌مصرف گله دارند و آن را مناسب نمی‌دانند. با حسن لوایی، مدیرعامل شرکت بهره‌وری انرژی ایران گفت‌وگو کرده‌ایم.

  • لامپ‌های کم مصرفی که توزیع می‌شوند از کیفیت خوبی برخوردار نیستند، دلیل چیست؟

لامپ‌های کم مصرفی که توسط وزارت نیرو توزیع می‌شوند همه استانداردند و براساس وظیفه‌ای که برعهده شرکت ماست همه این لامپ‌ها از نظر کیفیت دقیق ارزیابی می‌شوند و همه ضمانت‌‌نامه دارند. 

فرایند تولید این لامپ‌ها در مراحل مختلف تا توزیع از طرف وزارت نیرو و شرکت‌های مشاور‌ان وزارت، ارزیابی و بررسی می‌شود. اگر لامپی باشد که نا‌مرغوب است از قبل وارد کشور شده است.

  • چرا لامپ بی‌کیفیت وارد می‌شود؟

مؤسسه استاندارد و ما همه تلاشمان این است که لامپ‌های بی‌کیفیت وارد نشود. استاندارد‌های خاصی برای این لامپ‌ها تدوین شده و هیچ لامپی از مبادی رسمی بدون کیفیت مناسب وارد نمی‌شود.

ولی در بازار امکان همه‌جور سو‌ءاستفاده وجود دارد و خریداران و مصرف‌کنندگان باید کالایی را خریداری کنند که از کیفیت لازم برخوردار است. خوشبختانه با عرضه لامپ‌هایی که وزارت نیرو آغاز کرده، بازار کمی اصلاح می‌شود.

  • اگر کسی همین لامپی را که شما توزیع کردید و از کیفیت مناسب برخوردار نبود، خریداری کرد، چگونه باید زیان وارده را جبران کند؟

لامپ‌هایی که ما توزیع می‌کنیم شماره سریال و تاریخ تولید روی آنها حک شده است و هر خریداری می‌تواند با تحویل لامپ خراب به محلی که لامپ را خریداری کرده از تضمین‌هایی که هست استفاده کند.

اگر لامپی شکسته نشده باشد با ارائه به فروشنده درصورت خراب بودن باید تعویض شود. این لامپ‌ها همه ضمانت شده و نیازی نیست کسی که این لامپ‌ها را خریداری می‌کند، نگران باشد. 

روی جعبه لامپ‌ها نیز شماره تولید‌کننده و شماره شرکت سابا نوشته شده و هرگونه مشکلی را می‌توانند مطرح کنند.

  • آیا  اطلاع‌رسانی صورت‌گرفته در مورد لامپ‌های کم‌مصرف کافی است؟

بله، ما باید بیشتر برای مردم توضیح دهیم و این موجب می‌شود که مصرف‌کننده با آگاهی بیشتری از این نوع لامپ‌ها استفاده کند. این لامپ‌ها باید به درستی نصب و استفاده شوند.

برای مثال لامپ‌های کم مصرف برای محل‌هایی که مدام لامپ خاموش و روشن می‌شود، مناسب نیست. مصرف‌کنندگان باید بروشور‌‌هایی را که در این لامپ‌ها هست، به‌طور دقیق مطالعه کنند و به درستی آن را نصب و از آن استفاده کنند.

  • تا به حال چه تعداد لامپ توزیع شده و قرار است چه میزان کاهش مصرف رخ دهد؟

هر یک میلیون شعله لامپ 30 مگاوات کاهش مصرف را به‌دنبال دارد. تاکنون 20 میلیون لامپ توزیع شده و تا پایان سال قرار است که به 50 میلیون شعله لامپ برسد.

  • میزان بودجه‌ای را که برای این‌کار اختصاص داده شده چقدر است؟

180 میلیون تومان بودجه برای این لامپ‌ها باید اختصاص یابد که 100 میلیون تومان آن را دولت اختصاص می‌دهد و بقیه را مردم پرداخت می‌کنند. تابه‌حال دولت 60 میلیون تومان را پرداخت کرده و تا پایان سال بقیه آن پرداخت می‌شود.

کد خبر 67412

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار صنعت و تجارت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز