دوشنبه ۱۳ آبان ۱۳۸۷ - ۱۸:۲۰
۰ نفر

عباس دهقان* سه‌شنبه انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکاست. بدون تردید در این دوره حساسیت‌ها به‌مراتب بیشتر در آمریکا بر سر این رقابت پدید آمده است.

اوضاع و احوال اقتصاد جهانی نیز در این ایام به‌گونه‌ای است، که شاید بیش از پیش این انتخابات برایش مهم جلوه می‌نماید.

واقع بینانه نگاه کنیم، بورس تهران نیز بیش از هر زمان دیگری به امروز و نتایج آن‌که احتمالا از روز چهارشنبه بروز خواهد کرد، نظر دارد.

بسیاری از فعالان بازار، بر این اعتقادند که پیروزی باراک اوباما روی بازار ما اثر مثبت خواهد گذاشت و پیروزی احتمالی رقیبش جان مک کین، تاثیری معکوس.

اگر چه به‌علت ثبات و وجود رویه‌های مشخص نزد هر دو حزب رقیب در آمریکا خصوصا با بررسی پیشینه آنها، می‌توان تا حدودی رفتار هر یک از 2 رقیب را درصورت پیروزی در زمینه‌های اقتصادی، سیاسی و اجتماعی و تادرصدی هم روابط بین‌الملل‌شان را گمانه‌زنی کرد، اما بیان اینکه واقعا حتی بر سر خود آمریکا پس از غلبه یکی بر دیگری چه خواهد آمد، آنچنان شفاف نیست چه رسد به اینکه از همین الان بخواهیم رفتار شناسی آنها را در خارج از مرزهای آمریکا و در حوزه سیاست، اقتصاد و... مورد تحلیل قرار دهیم.

بنابر این اگر به حوزه فعالیت خودمان یعنی بازار سرمایه و به‌ویژه بورس تهران بازگردیم، بدون تردید از همین حالا می‌توان صدای رد پای عملکردهای احساسی را شنید.

قبل از هر چیز باید دید واکنش بازارهای جهانی آن هم نه از نوع احساسی یکی دو روزه پس از این انتخابات چیست و آیا اقتصاد آمریکا که مسبب ایجاد شرایط رکودی حال حاضر اقتصاد جهانی شده است، با رئیس‌جمهوری جدیدش چه راهکارهایی را برای برون رفت از این وضعیت به‌کار خواهد بست.

بهبود با ثبات بازارهای جهانی به‌ویژه در بازارهای کالایی که قطعا زمانبر نیز خواهد بود، می‌تواند به بهبود شرایط بازار ما کمک کند. اما قیمت جهانی نفت خام نیز مسئله‌ای مهم‌تر خصوصا برای اقتصاد ما و بورس تهران دارد.

اما آنچه مسلم است، بازار ما در تعدادی از نمادهای بزرگ و پیشروی خود هنوز نیاز به جراحی قیمت داشته و تا متعادل شدن فارغ از اینکه چه کسی در 4 سال آینده ساکن کاخ سفید خواهد شد، راه در پیش دارد.

بسیاری از مشکلات ناشی از ساختار درونی بازار ماست، یک شبه هم قابل حل نیست. راه بسیار زیادی رو به جلو آمده‌ایم که آنچنان نیز هموار نبوده، اما هنوز ناهمواری‌های زیادی برای صاف کردن وجود دارد.

اینکه بازار ما از فقط خود بینی بیرون آمده و حالا در تصمیم‌گیری‌های خود نگاهی هم به دنیای اطراف و تحولاتش دارد، امری بسیار پسندیده و مبارک است.

اما باید گفت تامل و تفکر بیش از پیش در پاره‌ای از اوقات و کنترل احساسات نیز حالا جزء ضروریات بازار شده است. با خود قدری بیشتر بیندیشید، تا به حال چند بار و به چه میزان ناشی از تصمیمات احساسی متضرر شده‌اید؟

*رئیس هیأت‌مدیره کارگزاری کارآمد

کد خبر 67409

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز