یکشنبه ۱۲ آبان ۱۳۸۷ - ۱۸:۴۲
۰ نفر

گروه سیاسی: علی لاریجانی در حالی در صحن علنی مجلس نسبت به تعامل مثبت دولت و مجلس ابراز امیدواری کرد که رئیس جمهوری دیشب از عدم حضور خود در جلسه استیضاح وزیر کشور خبر داد

محمود احمدی نژاد در گفت وگو با خبرنگاران  ایرنا و واحد مرکزی خبر با اعلام این مطلب  گفت: به عقیده من چیز جدیدی در استیضاح آقای کردان مطرح نشده که نیاز داشته باشد رئیس‌جمهوری در آن شرکت کند  و به مسائل پاسخ دهد.

این در حالی است که احمدی نژاد پنجم آبان در نشست مشترک هیات دولت و استانداران، ضمن دفاع از کردان گفته بود: استیضاح، حق قانونی نمایندگان مجلس است و من در روز استیضاح از وزیر کشور در مجلس دفاع خواهم کرد.

رئیس‌جمهوری با تاکید بر اینکه استیضاح حق نمایندگان است، تصریح کرد: ما بالاترین احترام را به مجلس می‌گذاریم و هر تصمیمی که بگیرند  روی کار دولت اثری نخواهد داشت. ما مجلس را یار خود می‌دانیم اما این استیضاح را قبول نداریم.

وی در ادامه این مصاحبه افزود: ما هر تصمیمی که مجلس بگیرد از آن تبعیت می‌کنیم اما ظاهرا عده‌ای می‌خواهند دولت را از اکثریت  بیندازند و کلیت آن را با مشکل مواجه کنند.
رئیس قوه مجریه تصریح کرد: به عقیده من، آقای کردان مظلوم واقع شد؛

چرا که تاکنون به کسی تا این حد توهین نشده بود. احمدی‌نژاد در ادامه با تاکید بر اینکه استیضاح کردان استیضاح درستی نیست، تاکید کرد: دولت بنا ندارد وارد این مسائل شود و الا ما می‌توانیم کسانی را نام ببریم که از حقوق مدارک نامعلوم خود استفاده کرده‌اند.

احمدی نژاد با تاکید بر اینکه کردان در این موضوع مظلوم واقع شد، تصریح کرد: من دلبستگی خاصی به ایشان و هیچ احدی ندارم ، حتی نسبت به فرزند خودم اگر بخواهد در مصالح کشور خدشه وارد کند دلبستگی ندارم اما کردان 30 سال است در این کشور کار کرده است.

وی  خاطر نشان کرد: اگر مدرک کردان غلط هم باشد چه اثری دارد؟ من پیش از این حتی عبارت کاغذ پاره را درباره آن به کار بردم برای آنکه تنها یک مدرک افتخاری بوده است.

احمدی نژاد اظهار داشت : قطعا این روال غلطی است که برای بررسی این موضوع در پیش گرفته‌اند. اینکه از کسانی شهادت بطلبند که صداقت در گفتار و رفتار ندارند.

رئیس‌جمهوری با تقبیح اتفاقی که هفته گذشته در حاشیه جلسه علنی مجلس رخ داد، آن را اشتباه فردی یکی از ماموران در مجلس ذکر کرد. 

رئیس قوه مجریه با تاکید بر اینکه روابط دولت و مجلس به‌رغم دوستانه بودن بسیار جدی است، گفت: نمایندگان آزادانه حرف می‌زنند و نظر می‌دهند.

وی در عین حال تاکید کرد: قطعا موضوع پیش آمده مسئله ای حاد و روال خلاف و فسادی نبوده و طراحی پیچیده‌ای نیز نداشته است. امکان دارد عده‌ای تسلیم احساسات شوند و اقدامی کنند.

رئیس جمهوری  یاد آور شد: دولت تحت فشار است اما ما نمی‌خواهیم هیچ فرصتی را برای خدمت به مردم از دست بدهیم و برای همین است که در سفرهای استانی 24 ساعته کار می‌کنیم.

احمدی نژاد افزود: دولت خود را به آب و آتش می‌زند تا بتواند مشکلی از مردم حل کند. ما در استان‌ها به صحنه می‌رویم و در دل کار هستیم و موضوعات مختلف از جمله اشتغال، مسکن و دیگر مسائل مردم را می‌بینیم.

وی مسئله پیش آمده در مجلس را تمام شده دانست و  ادامه داد: البته شرایط کشور شرایطی است که از هر کاهی کوه می‌سازند تا نسبت به دولت ایراد بگیرند که قطعا این کارها به جایی نخواهد رسید.

احمدی‌نژاد با تاکید بر اینکه نمایندگان شأن نمایندگی و دولت شأن مملکت‌داری را می‌دانند، تاکید کرد: تصمیم نمایندگان برای همه لازم‌الاجراست اما کسانی که اهل سیاست ‌بازی هستند این موضوعات را علم می‌کنند که اگر به عقیده ما بنای قانونی مخدوش شود مشکلات بسیاری ایجاد می‌شود.

احمدی‌نژاد با تاکید بر اینکه علاقه نداریم وقت خود را صرف این مسائل کنیم ، گفت: برخورد من با همکارانم در دولت بسیار تندتر از آن چیزی است که شما می‌بینید .

رئیس‌جمهوری اظهار داشت: من با تندی به همکارانم در دولت گفته‌ام چرا نباید نسبت به زیر مجموعه خود اشراف داشته باشند که اینگونه مسائل پیش آید و این تیترها زده شده و جنجال‌ها آغاز شود.

وی در عین حال  خاطر نشان کرد: البته این موضوعات در بین مردم و دولت مطرح نیست، مردم به دنبال کار هستند و نباید وقت را به این موضوعات اختصاص دهیم. دستور من قاطع است مسیر را کور کرده‌ام که در آینده هم کسی نتواند چنین خطایی مرتکب شود.

احمدی‌نژاد اضافه کرد: برخوردهای تند من حتی باعث دلخوری برخی همکاران شد و گفتند ما شب و روز کار می‌کنیم .من با آنان به تندی برخورد کردم و گفتم که چنین اشتباهاتی را که بهانه به دست برخی می‌دهد هرگز نمی‌پذیرم.

گزارش ابوترابی و تصمیم لاریجانی

رئیس مجلس با ممنوع کردن ورود محمد عباسی مدیرکل پارلمانی دولت  به مجلس، تاکید کرد کسی حق ندارد با حیثیت مجلس بازی کند.

این دستور رئیس مجلس به این خاطر صورت گرفت که در حاشیه جلسه علنی روز چهارشنبه عباسی، به بهانه پرداخت چک 50 میلیونی ریالی کمک به مساجد، سعی داشت به طور مخفیانه از نمایندگان استیضاح‌کننده وزیر کشور، امضای انصراف از استیضاح بگیرد که با برخورد یکی از نمایندگان تهران، موضوع بعد رسانه ای پیدا کرد.

علی لاریجانی دیروز به دنبال گزارش محمد حسن ابوترابی فرد، نایب رئیس مجلس در مورد موضوع پیش آمده، با بیان اینکه مسئله برخورد نمایندگان با نماینده دولت در مجلس نشان می دهد که تقسیم بندی ها در مصالح ملی، تقسیم بندی سیاسی نیست، تصریح کرد: استیضاح حق نمایندگان است و یک مسئله‌ ملی است و اگر انحرافی مشاهده شود نمایندگان حق دارند در مجلس مطابق آیین‌نامه آن را مورد پرسش قرار دهند و رسیدگی کنند.

رئیس مجلس با بیان اینکه  دوستانی که از دولت به مجلس می‌آیند- چه برای سؤال و چه برای استیضاح - باید طراز کار را حفظ کنند، گفت: لزومی ندارد که آنها خود را به این مسائل آغشته کنند.

نماینده مردم قم در مجلس با اشاره به اینکه روابط دولت و مجلس و سایر قوا یک روابط کاملا منطقی بر اساس اصول قانون اساسی است، بروز اینگونه مسائل را موجب وهن دانست.

پیش از سخنان علی لاریجانی، محمد حسن ابوترابی فرد نیز گزارشی از اقدام محمد عباسی برای دریافت امضای غیر قانونی از نمایندگان و ضرب وشتم یکی از نمایندگان مجلس با وی داد و یادآور شد: به نظر می‌رسد  موضوع در این سطح نبوده است و آقای عباسی از یک مجموعه در مجلس حضور دارد و لایه های بالاتر این موضوع باید مورد بررسی قرار بگیرد. 

عزل مدیر کل پارلمانی دولت

دیروز اما در پی دستور رئیس جمهوری مبنی بر پیگیری اقدام محمد عباسی در مجلس برای اخذ امضای انصراف از استیضاح در پوشش اعطای کمک های دولتی به مساجد، مدیر کل خاطی دولت برکنار شد.

مجلس با تصمیم رئیس جمهوری مشکلی ندارد

محمد رضا باهنر) درباره تصمیم ناگهانی رئیس جمهوری برای  حضور نیاقتن در جلسه استیضاح کردان، با بیان اینکه مجلس مشکلی با تصمیم رئیس جمهوری ندارد به خبرنگار همشهری گفت: قانون این اختیار را به رئیس جمهوری داده است که برای حضور یا  حضور نیافتن خود در جلسه استیضاح، خود تصمیم بگیرد.

رئیس‌جمهوری می تواند از اختیارات خود استفاده کرده و در جلسه شرکت کند و یا اینکه ممکن است قصد دفاع نداشته باشد و در جلسه حضور نیابد.

نایب رئیس دوم مجلس ادامه داد:  فکر می‌کنم ایشان خودشان محاسبه کرده‌اند و مصلحت ندانسته‌اند که بیایند دفاع کنند. 

وی تاکید کرد: برای معرفی وزیر، رئیس‌جمهوری حتما باید در جلسه مجلس شرکت کند؛  اما در مساله استیضاح طبق قانون اساسی و آیین‌نامه داخلی مجلس فقط وزیر  باید در مجلس حضور یافته و پاسخگو باشد و هیچ الزامی برای شرکت رئیس جمهوری در جلسه استیضاح نیست.

باهنر یادآور شد: قرار بود برای قانع کردن رئیس جمهوری به برکناری کردان صحبت هایی شود که هیچ نتیجه ای از این جلسات حاصل نشد

کد خبر 67302

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز