طرح فرهنگی «هدیه کتاب» در سرای محله‌های ۱۳‌گانه منطقه ۸ در حال اجرا است. در این طرح شهروندان می‌توانند به جای اینکه کتاب‌های مازاد و خوانده‌شده‌ خود را دور بریزند یا بی‌استفاده در خانه نگه‌دارند، آنها را به سایر هم‌محله‌ای‌های خود هدیه دهند و این یارمهربان را به دست علاقه‌مندانش برسانند.

طرح کتاب هدیه

همشهری آنلاین- سارا جعفرزاده: هدف از اجرای این طرح افزایش سرانه مطالعه در میان شهروندان به ویژه کودکان است و براساس آن شهروندان می‌توانند علاوه بر هدیه کتاب‌های خوانده شده و کتاب‌های مازاد خود را با سایر شهروندان مبادله کنند و بعد از مطالعه آنها را به کتابخانه سرای محله بازگردانند.

هدیه خواندنی

«کتاب‌هایی را که خوانده‌اید به هم محله‌ای‌های خود هدیه بدهید.» این شعار طرح «کتاب هدیه» است که «معصومه‌پور نظری» معاون امور فرهنگی و اجتماعی شهردار منطقه ۸ دراین‌باره‌ می‌گوید: ‌«طرح «کتاب هدیه» در اواخر سال گذشته با این رویکرد که شهروندان به جای اینکه در خانه‌تکانی شب‌عید کتاب‌هایشان را دور بیاندازند آنها را به سایر شهروندان هدیه دهند در ۱۳ سرای محله منطقه ۸ کلید خورد. هدف، افزایش سرانه مطالعه در میان هم‌محله‌ای‌ها به‌ویژه کودکان بود.»

او می‌افزاید: «در این طرح شهروندان علاوه بر اینکه را تشویق و ترغیب می‌شوند کتاب‌هایشان را هدیه دهند، می‌توانند کتاب‌های خود را با سایر شهروندان حاضر در سراهای محله مبادله کنند. قرار بود این طرح تا ۲۰ فروردین ماه تمام شود اما با توجه به استقبال خوب شهروندان، مهلت آن تا پایان اردیبهشت ماه تمدید شده و در صورت همراهی بیشتر شهروندان، دائمی انجام خواهدشد.»

اهدای یارمهربان به هم محله‌ای‌ها | با کتاب نامهربان نباشیم | اجرای طرح «کتاب هدیه» در سراهای محله

 اهدای کتاب صوتی رایگان

در شرایط فعلی که سرانه مطالعه در جامعه کم است، طرح‌های تشویقی و متنوع در حوزه کتاب و کتابخوانی می‌تواند تأثیر بسزایی در افزایش سرانه مطالعه داشته باشد. «حبیب عارفی‌کیا» مدیر اداره آموزش‌های شهروندی شهرداری منطقه ۸ دراین‌باره می‌گوید: «خوشبختانه شهروندان از اجرای طرح «کتاب هدیه» استقبال کردند اما به‌طور کلی وضعیت مطالعه مطلوب نیست. به همین دلیل بر آن شدیم در کنار اجرای طرح کتاب هدیه، خودمان به‌عنوان هدیه، هر روز در شبکه‌های مجازی‌ سراهای محله و کانون‌های کودک منطقه، یک کتاب صوتی رایگان در اختیار شهروندان قرار دهیم. خوشبختانه از کتاب‌های صوتی به دلیل دسترسی راحت شهروندان، استقبال خوبی شده است.»

او ادامه می‌دهد: «در این طرح تاکنون حدود ۵۰۰ جلد کتاب در سراهای محله جمع‌آوری شده که پیش‌بینی می‌کنیم‌ تا پایان اردیبهشت ماه این میزان افزایش چشمگیری خواهد داشت.»

اهالی مجیدیه پیشتازند

در این مدت سراهای محله و کانون‌های کودک در منطقه ۸ مقصد اصلی شهروندان برای اهدای کتاب‌هایشان  بودند و در میان‌ سرای محله‌های ۱۳‌گانه منطقه ۸، سرای محله مجیدیه در این زمینه همکاری بسیار خوبی داشته است.

«سمیه عاقلی» مدیر سرای محله مجیدیه درباره توجه اهالی مجیدیه به طرح کتاب هدیه این‌طور توضیح می‌دهد: «قبل از سال نو اطلاع‌رسانی درباره این طرح انجام شده و خوشبختانه برخی از شهروندان هم در این زمینه همکاری کردند.براین اساس کتاب‌های مختلفی از رمان و شعر گرفته تا کتاب‌های درسی برای هدیه به کتابخانه سرای محله آورده‌اند و در مدت زمان کوتاهی حدود ۲۰۰ جلد کتاب جمع‌آوری شد.»

او تأکید می‌کند:‍ «مبادله کتاب برای اهالی محله مجیدیه خوشایند است و آنها می‌توانند کتاب‌های خود را با سایر شهروندان مبادله و برحسب نیازشان کتابی را انتخاب کنند که نخوانده‌اند یا در دسترس ندارند. حتی در این مدت با توجه به مصادف شدن طرح کتاب هدیه با بازگشایی مدارس، تعدادی از دانش‌آموزان به سرای محله مراجعه کردند و درخواست تبادل کتاب‌های درسی داشتند که در اختیارشان قرار داده شد. در حال حاضر روزانه تعدادی زیادی از اهالی برای هدیه کتاب به سرای محله مراجعه می‌کنند.»

اهدای یارمهربان به هم محله‌ای‌ها | با کتاب نامهربان نباشیم | اجرای طرح «کتاب هدیه» در سراهای محله

در دسترس همه شهروندان 

کتاب‌هایی که شهروندان در طرح «کتاب هدیه» به کتابخانه‌ها اهدا می‌کنند، ابتدا ثبت و تقسیم‌بندی شده و در قفسه‌ای به‌عنوان کتاب‌های اهدایی در کتابخانه‌های سراهای محله نگهداری می‌شود. این میان محدودیتی برای در اختیار داشتن کتاب‌های هدیه در سراهای محله منطقه ۸ در این زمینه وجود ندارد. «میترا حسینی» یکی از اهداکنندگان کتاب دراین‌باره معتقد است: «چند جلد کتاب خوانده شده به کتابخانه سرای محله مجیدیه هدیه دادم و از چند سال پیش که به دنبال کتاب رمان مورد علاقه‌ام بودم، توانستم بدون اینکه عضو کتابخانه‌ای باشم از میان مجموعه‌های اهدایی به کتابی که می‌خواهم دسترسی پیدا کنم. بقیه شهروندان نیز می‌توانند از این فرصت بهره‌ ببرند.»

اهدای یارمهربان به هم محله‌ای‌ها | با کتاب نامهربان نباشیم | اجرای طرح «کتاب هدیه» در سراهای محله

کد خبر 671943

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha