وزارت امور خارجه مولداوی، سفیر مسکو را برای ابراز "نگرانی عمیق" خود درباره اظهارات یک فرمانده نظامی عالی‌رتبه روسیه که گفته بود جمعیت روس‌زبان این کشور در معرض سرکوب قرار دارند، احضار کرد.

مولداوی

به گزارش همشهری آنلاین، ایسنا به نقل از خبرگزاری رویترز نوشت: وزارت خارجه مولداوی در بیانیه‌ای که در وب‌سایت خود منتشر کرد، ‌آورده است: این اظهارات بی‌پایه و اساس هستند. مولداوی یک کشور بی‌طرف است و این اصل باید از سوی تمامی بازیگران بین‌المللی از جمله فدراسیون روسیه مورد احترام قرار گیرد.

احضار سفیر روسیه به دنبال آن صورت می‌گیرد که یک ژنرال ارشد ارتش روسیه برای اولین بار گفت که "هدف این کشور از حمله به اوکراین تصرف کامل جنوب و باز کردن مسیری زمینی به منطقه جدایی‌طلب ترنسنیستریا در مولداوی است." ژنرال رستم مینکایف تاکید کرد که روسیه به دنبال کنترل کامل جنوب در کنار شرق و منطقه دونباس اوکراین است.

همچنین وزیر خارجه مولداوی در بیانیه‌ای این اظهارات را بی‌پایه و برخلاف موضع رسمی روسیه در حمایت از تمامیت ارضی مولداوی در مرزهای به رسمیت شناخته شده آن خواند.

ترنسنیستریا یک منطقه جدایی‌طلب مولداوی با حمایت روسیه و هم مرز با اوکراین است. این منطقه از غرب هم‌مرز با اوکراین است و در پی سقوط اتحاد جماهیر شوروی در جنگ خونین، اعلام استقلال کرد اما هنوز رسما بخشی از مولداوی محسوب می‌شود و به صورت بین‌المللی به رسمیت شناخته نشده است. به عنوان بخشی از توافق آتش‌بس، از سال ۱۹۹۵ نزدیک به ۱۵۰۰ سرباز روس در این منطقه پایگاه و حضور دارند.

مشخص نیست که ژنرال مینکایف مستقیما موضع کرملین را اعلام کرده است یا خیر. ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه پیش از آغاز حمله به اوکراین درباره "تبعیض علیه روس‌زبانان در اوکراین" صحبت کرده بود.

مقام‌های دفاعی روسیه به بی‌بی‌سی گفته‌اند که در حال بررسی گفته‌های این مقام نظامی هستند. این اعلام موضع در صورت تایید برای اولین بار چشم‌اندازی از برنامه‌های روسیه در هفته‌های پیش رو به دست می‌دهد. مولداوی در اعتراض به این موضوع، سفیر روسیه را برای پاره‌ای توضیحات فراخوانده است.

ژنرال مینکایف، معاون فرمانده بخش مرکزی روسیه است و در جریان رویدادی نظامی در سوردولوسک صحبت کرد. به گفته این مقام نظامی "کنترل جنوب اوکراین راه دیگری به ترنسنیستریا است که در آنجا هم جمعیت روس‌زبان تحت سرکوبند."

وزارت دفاع اوکراین اظهارات این ژنرال روس را معادل "امپریالیسم روس" خوانده است.

در همین حال یک مقام ارشد اتحادیه اروپا به خبرگزاری رویترز گفته است هفته‌های پیش رو در جنگ روسیه علیه اوکراین "بسیار تعیین‌کننده" است و احتمال دارد که شدت و قدرت حملات روسیه به شرق اوکراین افزایش جدی پیدا کند.

کد خبر 671701

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 19
  • نظرات در صف انتشار: 5
  • نظرات غیرقابل انتشار: 10
  • آرش CY ۱۰:۴۲ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۳
    20 70
    مولداوی به خاطر همراهی با سیاستهای کثیف آمریکا آخرش سر سالم به گور نمیبره
    • IR ۱۳:۰۹ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۳
      27 16
      الان بهترین موقع برای سرکوب افکار جنایتکارانه و حس اشغاگری روس هاست .
    • IR ۱۸:۰۳ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۳
      14 0
      سیاست تمیز پیداکردی سلام برسان یکم تاریخ بخونی بدنیست
  • Amir DE ۱۰:۵۸ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۳
    25 45
    نخیر کاملا هم درست گفته، روس ها می خواهند به امپراطوری گذشته خودشون باز گردند ( منظور شوروی سابق ) که در اون دوران چندین کشور تحت مالکیت شوروی بودند پس از فروپاشی استقلال پیدا کردند. روس ها که نمی تونند کشورهای که استقلال پیدا کرده رو دوباره بازگردانند به روسیه، حداقل از طریق می خواهند سرزمین هایی که روس تبار هستند ولی خارج از کشور روسیه هستند جایگزین کشورهای مستقل شده کنند. کار درستی می کنند ،ای کاش هم ایران اون قدر جدیت داشت تا مثل روسیه این کار می کرد.
    • ملک TR ۱۳:۱۳ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۳
      13 17
      آفرین، کاملاً موافقم!
    • قربان عظیمی IR ۱۶:۰۸ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۳
      13 16
      بنظرم باید بی طرفانه به تهاجم روسیه به اکراین نگریست .روسیه به همون دلیلی به اکراین حمله کرد که جمهوری اسلامی به کردستان عراق مدتی پیش حمله کرد . روس ها ادم های دلچسبی نیستند ولی در حفظ امنیت وتمامیت عرضی شون جدی اند .
  • IR ۱۲:۳۴ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۳
    15 47
    درود بر امپراتوری بزرگ روسیه زنده باد ولادیمیر پوتین
    • IR ۱۵:۲۳ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۳
      6 12
      👏🤗
    • IR ۱۵:۴۵ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۳
      23 5
      ترکمنچای
    • IR ۲۰:۰۱ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۳
      12 10
      ایران بسیار کار خوبی کرد که پایگاه موساد در کردستان عراق را منهدم کرد از این به بعد هم هر وقتی اراده کند که خطری دارد تهدیدش میکند نابودش میکند درود خدا بر رزمندگان اسلام
  • احسان IR ۱۳:۵۶ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۳
    9 9
    بنظر بنده اشتباه بزرگ گورباچف و سران کمونیست بعد از اجرای طرح گلاسنوس و جدایی جمهوری ها از فدراسیون اصلی و مادر یعنی روسیه و استقلال آنها این بود که روسیه هرگز نباید اجازه می داد برخی از قسمت های اتحاد جماهیر شوروی مستقل شوند و باید با خاک روسیه و حکومت واحد می ماندند مثل همین اوکراین یا مولداوی یا قزاقستان یا حتی آذر بایجان و.... چون جدایی هریک از این قسمت های شوروی سابق به منزله قدرت گرفتن جمهوری های تازه تاسیس به سمت و تحت حمایت غرب بود و از طرفی منابع عظیمی از شوروی سابق ( نیروهای مسلح . منابع اقتصادی . کارخانجات بزرگ و... ) از دولت کشور اصلی یعنی روسیه جدا می شدند , پس اصولا کار اشتباهی بود جدایی همه این ایالت ها . این مثل این موضوع هست که در ایالات متحده آمریکا که دارای 51 یا بیشتر ایالت هست برخی ایالت ها با آن قدرت بزرگ اقتصادی و... جدا شوند و هرکدام دارای ارتش واحد و... شوند . خوب این طرح از ابتدا اشتباه بوده با این شکل . آنها باید از شوروی سابق جدا می شدند ولی رئیس جمهور واحد و سیاست خارجی واحدی داشتند مثل آمریکای فعلی که هر ایالت حتی خودش قوانین و مجلس جداگانه دارد...
  • IR ۱۴:۲۷ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۳
    14 6
    موش تو سوراخ نمیرفت جارو به دمش میبست
  • آذربایجان FR ۱۹:۵۷ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۳
    22 5
    روسیه خبر نداره چه بلائی قراره تو اوکراین بسرش بیاد بخاطر همین به فکر اشغال مولداوی هم هست. نمیدونم چرا درس نمیگیرن اینها . روسیه بزودی فرو خواهد پاشید
  • قاسم IR ۲۲:۰۷ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۳
    13 6
    لعنت بر روسیه که با این کارش اروپا را به اهدافش میرساند ایران باید از مردم بی دفاع اکراین حمایت کند
  • ناشناس IR ۲۲:۳۰ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۳
    18 6
    پوتین یک بیمارروانی ومتجاوزاست
    • ایرانی IR ۰۰:۵۰ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۴
      0 4
      درود بر پوتین ،مرد قوی دمت گرم
  • IR ۰۱:۳۲ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۴
    0 4
    زنده باد پوتین مرگ بر غرب مرگ بر غربگرا های آشغال
  • محمد NO ۰۹:۳۴ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۴
    5 0
    اوکراین طبق قوانین جهانی کشوری جداگانه محسوب میشود و روسیه به خاک اوکراین حمله کرده و نزدیک به دوماه است که درحال کشتارزنان وکودکان است، شوروی که نشد بهانه ، روسی زبان یعنی چه؟ پوتین قاتل است.
  • رضا IR ۱۳:۰۹ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۴
    3 0
    یک تو میگه کردستان عراق انگاری قدرتی در منطقه است بابا اگه ایران نبود همین کردستان را داعش نابود میکرد